Ervaring gevraagd met Zelfstroom.nl

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Michiel12
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jul 2017 10:10

Ervaring gevraagd met Zelfstroom.nl

Ongelezen bericht door Michiel12 »

Is er iemand bekend met Zelfstroom.nl? Er is een mogelijkheid om zonnepanelen te leasen. De voorwaarden zien er prima uit. Je gaat een contract aan voor 10 jaar. Je kunt dit doen zonder eigen investering. Er is een opbrengstgarantie van 98% van mijn huidige gebruik. Ik ben aan leasekosten iets minder kwijt dan mijn huidige energiekosten. Ziet er allemaal mooi en goed uit. Te mooi?
Laatst gewijzigd door Radar op 20 jul 2017 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel aangepast ter verduidelijking onderwerp

bert888
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 nov 2015 12:39

Re: Ervaring gevraagd met Zelfstroom.nl

Ongelezen bericht door bert888 »

Niet doen. Oplichting.
Je betaalt veeeeeeeel te veel.
Gewoon lekker kopen.

Michiel12
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jul 2017 10:10

Re: Ervaring gevraagd met Zelfstroom.nl

Ongelezen bericht door Michiel12 »

@bert888; Is jouw reactie gebaseerd op een ervaring met Zelfstroom.nl specifiek of is dit jouw visie op leasen? Kopen is geen optie, want ik heb geen 5000 Euro liggen. Mijns inziens betaal ik niet meer dan dat ik zou doen als ik geen panelen zou leasen. Maar ik ben wat bang voor het addertje ;-)

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Ervaring gevraagd met Zelfstroom.nl

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Michiel12 schreef:@bert888; Is jouw reactie gebaseerd op een ervaring met Zelfstroom.nl specifiek of is dit jouw visie op leasen? Kopen is geen optie, want ik heb geen 5000 Euro liggen. Mijns inziens betaal ik niet meer dan dat ik zou doen als ik geen panelen zou leasen. Maar ik ben wat bang voor het addertje ;-)
Normaal gesproken kost het leasen veel meer dan kopen. Ik heb geen ervaring met deze toko, maar als je bedenkt hoe lang het duurt om die €5000 (of hoeveel de aanschafwaarde dan ook ozu zijn) zelf te sparen en daarna de panelen te kopen is dat misschien wel voordeliger.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Ervaring gevraagd met Zelfstroom.nl

Ongelezen bericht door thecure »

Ik heb zelf ook interesse in zonnepanelen, en kijk ook wel eens naar zulke constructies. Ik vraag me af wat ze doen als er minder of juist meer opbrengst is. moet je bijbetalen, en in geval van een zonnig jaar, los je dan versneld af?
Ook heb (en wil) ik geen slimme meter, dus ik ben benieuwd hoe ze daarmee omgaan, aangezien ze niet precies de opbrengst kunnen zien.

Michiel12
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jul 2017 10:10

Re: Ervaring gevraagd met Zelfstroom.nl

Ongelezen bericht door Michiel12 »

Julie4444 schreef:
Michiel12 schreef:@bert888; Is jouw reactie gebaseerd op een ervaring met Zelfstroom.nl specifiek of is dit jouw visie op leasen? Kopen is geen optie, want ik heb geen 5000 Euro liggen. Mijns inziens betaal ik niet meer dan dat ik zou doen als ik geen panelen zou leasen. Maar ik ben wat bang voor het addertje ;-)
Normaal gesproken kost het leasen veel meer dan kopen. Ik heb geen ervaring met deze toko, maar als je bedenkt hoe lang het duurt om die €5000 (of hoeveel de aanschafwaarde dan ook ozu zijn) zelf te sparen en daarna de panelen te kopen is dat misschien wel voordeliger.
Dat is nou juist het rare. Ik kan in de berekening geen nadelen vinden, maar ik kan mij niet voorstellen dat ze er niet zijn. Je gaat voor 10 jr een contract aan. Ik betaal dan ipv 80 Euro die ik nu betaal aan elektriciteit, 70 Euro aan huur per maand met een gegarandeerde opbrengst van 98% van mijn huidige gebruik. Na 10 jr kan ik de panelen (16 stuks) overnemen voor 50 Euro per stuk of ze laten weghalen of vervangen voor een nieuwere versie. Er zit ook 10 jaar garantie op de panelen, omvormer en bevestiging. Het kost mij dus geen initieel bedrag. Ik kan er ook voor kiezen om een bedrag per paneel te betalen, zodat mijn maandbedrag naar beneden gaat. Al met al betaal ik sowieso niet meer dan wat ik nu betaal aan gewone stroom.
Misschien dat er mensen zijn die zelf ervaring hebben met dit bedrijf?

Michiel12
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jul 2017 10:10

Re: Ervaring gevraagd met Zelfstroom.nl

Ongelezen bericht door Michiel12 »

thecure schreef:Ik heb zelf ook interesse in zonnepanelen, en kijk ook wel eens naar zulke constructies. Ik vraag me af wat ze doen als er minder of juist meer opbrengst is. moet je bijbetalen, en in geval van een zonnig jaar, los je dan versneld af?
Ook heb (en wil) ik geen slimme meter, dus ik ben benieuwd hoe ze daarmee omgaan, aangezien ze niet precies de opbrengst kunnen zien.
Ik zit met precies hetzelfde. Heb (en wil) geen slimme meter. Is mij ook niet helemaal duidelijk of dat wel nodig is, als je niet van plan bent om elektriciteit terug te leveren aan het net. En de gegarandeerde opbrengst is ook wat vaag. Gaan ze de te weinig opgebrachte elektriciteit vergoeden?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Ervaring gevraagd met Zelfstroom.nl

Ongelezen bericht door scontra »

Michiel12 schreef:Is er iemand bekend met Zelfstroom.nl? Er is een mogelijkheid om zonnepanelen te leasen. De voorwaarden zien er prima uit. Je gaat een contract aan voor 10 jaar. Je kunt dit doen zonder eigen investering. Er is een opbrengstgarantie van 98% van mijn huidige gebruik. Ik ben aan leasekosten iets minder kwijt dan mijn huidige energiekosten. Ziet er allemaal mooi en goed uit. Te mooi?

@michel12,

Veel te mooi !!! De voorwaarden en het voorgestelde te behalen rendement zien er veel te mooi uit om waar te kunnen zijn.
Nooit aan het huren van zonnepanelen beginnen, de enige die er aan verdient is de verhuurder en u betaald de rekening.
Geld lenen om zgn. geld mee te verdienen is zeer sterk af te raden en zeker op deze manier.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Ervaring gevraagd met Zelfstroom.nl

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Michiel12 schreef:
Julie4444 schreef:
Michiel12 schreef:@bert888; Is jouw reactie gebaseerd op een ervaring met Zelfstroom.nl specifiek of is dit jouw visie op leasen? Kopen is geen optie, want ik heb geen 5000 Euro liggen. Mijns inziens betaal ik niet meer dan dat ik zou doen als ik geen panelen zou leasen. Maar ik ben wat bang voor het addertje ;-)
Normaal gesproken kost het leasen veel meer dan kopen. Ik heb geen ervaring met deze toko, maar als je bedenkt hoe lang het duurt om die €5000 (of hoeveel de aanschafwaarde dan ook ozu zijn) zelf te sparen en daarna de panelen te kopen is dat misschien wel voordeliger.
Dat is nou juist het rare. Ik kan in de berekening geen nadelen vinden, maar ik kan mij niet voorstellen dat ze er niet zijn. Je gaat voor 10 jr een contract aan. Ik betaal dan ipv 80 Euro die ik nu betaal aan elektriciteit, 70 Euro aan huur per maand met een gegarandeerde opbrengst van 98% van mijn huidige gebruik. Na 10 jr kan ik de panelen (16 stuks) overnemen voor 50 Euro per stuk of ze laten weghalen of vervangen voor een nieuwere versie. Er zit ook 10 jaar garantie op de panelen, omvormer en bevestiging. Het kost mij dus geen initieel bedrag. Ik kan er ook voor kiezen om een bedrag per paneel te betalen, zodat mijn maandbedrag naar beneden gaat. Al met al betaal ik sowieso niet meer dan wat ik nu betaal aan gewone stroom.
Misschien dat er mensen zijn die zelf ervaring hebben met dit bedrijf?
Maar, wie betaalt je electriciteit dan? En hoezo een garantie van 98% van je gebruik? Dat kunnen ze niet garanderen, of hoe dan wel?

€70 per maand 10 jaar lang is €8400. Zelf kopen kost €5000 (toch?). Dan betaal je dus €2800 te veel voor die panelen.

De besparking op electriciteit - de €80 die jij noemt - heb je ook als je ze koopt. Ik zou dus kopen.

En dan heb je nog niet eens allerlei voorwaarden bekeken, waarin ze je misschien wel of misschien niet extra geld afhandig proberen te maken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ervaring gevraagd met Zelfstroom.nl

Ongelezen bericht door kweenie »

Uitgangspunt is blijkbaar dat je 80 euro per maand minder verbruikt en daar tegenover 70 euro per maand betaalt. 80 euro is ongeveer 400 kWh tegen 20 CT per kWh. Dus dat de opbrengst blijkbaar ongeveer 4800 kWh per jaar is.

Wat je je daarbij ook moet afvragen zijn twee dingen. Ten eerste of die 20 CT per kWh realistisch is op de lange termijn een ten tweede of de terugleververgoeding zo hoog blijft.

Dit nog los van de hoge rente en kosten die ze rekenen.

Zelfstroom
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 sep 2017 11:02

Re: Ervaring gevraagd met Zelfstroom.nl

Ongelezen bericht door Zelfstroom »

Beste Michiel,

We zien je bericht nu pas, maar reageren er graag alsnog op. De vraag die je stelt, horen we vaker. Is dit aanbod te mooi om waar te zijn?

Zelfstroom heeft als missie om de energietransitie te versnellen. Daarom maken wij zonnepanelen toegankelijk voor iedereen met een eigen dak. Je kunt zonnepanelen bij ons kopen én huren. Wil je zonder investering direct besparen op je energiekosten en profiteren van schone energie? Dan kun je ervoor kiezen om zonnepanelen te huren. Wil je het hoogste rendement op je spaargeld, dan is het kopen van zonnepanelen een passende optie. Omdat niet iedereen zonnepanelen kan of wil kopen, biedt Zelfstroom beide opties aan.

Als we je verder kunnen helpen, neem dan gerust contact met ons op via 085-2010 160.

Zonnig groet,
Margot - Zelfstroom
Laatst gewijzigd door Radar op 22 sep 2017 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Delen tekst verwijdert ivm reclame

stofzuigertje

Re: Ervaring gevraagd met Zelfstroom.nl

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik zie dit als huurkoop met op einde een afkoop van €800,- nog erbij.

Kun je bij je eigen bank lenen en dan zelfde zelf kopen en wat kost dat.
De Lease dus met meestal onderhoud en garantie ook voor 10 jaren is niet gratis.
Wel redelijk bedrag maar ik vermoed dat via eigen bank voor dit doel er een voordeliger tarief is en kortere looptijd en geen eind bedrag na 10 jaren.
Maar ook een bank word duurder, hoe langer contract hoe meer rente over rente.

Je mag alleen een lening over 10 jaren vergelijken en ik vermoed dat de banken uitsluitend kortere termijnen aanbieden.

YoeriM
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 okt 2017 14:23

Re: Ervaring gevraagd met Zelfstroom.nl

Ongelezen bericht door YoeriM »

Ik ben zelf klant bij enie.nl. Zij zijn energieleverancier en bieden ook zonnepanelen aan. Ik betaal alleen voor de stroom die de zonnepanelen opwekken. Dit bedrag is lager dan wat ik betaalde bij mijn oude energieleverancier. (ik betaal nu € 17,3 per kWh). Het grote voordeel ten opzichte van wat ik hierboven lees is dat als de energie opwek van mijn panelen minder is, ik ook minder betaal. Het is dus geen vast bedrag en dat maakt het risico veel kleiner. Wekken mijn zonnepanelen veel meer op dan betaal ik alleen voor wat enie.nl berekent had. Dat is dan dus pure winst. Na 15 jaar is het spul van mij zonder nog een afkoopbedrag.

erik.lind
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 nov 2017 19:54
Contacteer:

Re: Ervaring gevraagd met Zelfstroom.nl

Ongelezen bericht door erik.lind »

Het is NIET nodig een slimme meter te nemen of aangesmeerd te krijgen. De netbeheerders zetten je onder druk, niets van aantrekken. Ik heb zonnepanelen ( eigendom) en de ouwe meter draait bij zonnig weer heerlijk achteruit. Zo weet ik ook zeker dat de energie die ik teruglever precies hetzelfde tarief is als de energie die ik moet betalen.
Van leasen heb ik geen verstand, maar skepsis is op zijn plaats.

Rene82
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 aug 2016 16:39

Re: Ervaring gevraagd met Zelfstroom.nl

Ongelezen bericht door Rene82 »

Heb je al een keuze gemaakt Michiel? Ik zit ook heel erg te twijfelen. Als nadeel zie ik dat je 10 jaar vastzit aan Zelfstroom als energie leverancier, even overstappen is dan volgens mij niet meer mogelijk. Maar ik kan er naast zitten. Ik denk dat ik toch een offerte ga aanvragen.

Patrick van den Ham
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jan 2018 23:06

Re: Ervaring gevraagd met Zelfstroom.nl

Ongelezen bericht door Patrick van den Ham »

Ik heb ook een offerte laten maken. Het klinkt Idd heel mooi. Vriendelijke en goed geïnformeerde sales medewerker. Gericht op persoonlijk contact.

Ik denk dat opbrengst (en dus de besparing) niet gegarandeerd wordt door zelfstroom (net als bij zelf aanschaffen) en dat je niet "vast" zit aan zelfstroom als energie leverancier . Je bent bij zelfstroom wel volledig ontzorgd (= incl verzekeringen, onderhoud, technische assistentie etc)


Ik twijfel tussen leasen en zelf aanschaffen.


Bij zelf aanschaffen denk ik aan een groene lening van de svn 1.6% rente.
8000 euro lenen bij een looptijd van 180 maanden kost 50 euro p/m en totaal 9000 Euro.
Met deze lening zou ik meteen 130 euro netto per maand gaan besparen en ook de investering terug verdienen. Met huurkoop ben ik waarschijnlijk duurder uit. Voordeel van huurkoop is dat je volledig ontzorgd bent (= incl verzekeringen, onderhoud, technische assistentie etc)

Groene leningen bij banken zijn al gauw 5%. Dat Is niet meer lonend.

Aan de lening Is echter een voorwaarde verbonden dat je een bepaald percentage (30% ?? ) in een 2e duurzame maatregel moet investeren. (Incl mijn geval bijvoorbeeld zonneboiler of warmtepomp)

Dit moet ik nog uitzoeken.

Op dit moment vind ik huurkoop erg duur lijken.

In mijn geval 10 jaar lang 215 Euro per maand betalen om 4.5 euro/mnd netto te verdienen en na 10 jaar nog 24x50= 1200 euro voor de panelen bij te betalen (totaal 27000 euro) . De koopprijs van de installatie Is zo'n 11.0000 Euro bij zelfstroom.

Ik heb nog geen offertes van andere aanbieders

Tot zover mijn bijdrage

Gr. Patrick

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Ervaring gevraagd met Zelfstroom.nl

Ongelezen bericht door thecure »

Om wat voor installatie gaat het dan? Hoeveel panelen van hoeveel Wp, en welke omvormer?
Vind de prijzen wel erg hoog.

Patrick van den Ham
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jan 2018 23:06

Re: Ervaring gevraagd met Zelfstroom.nl

Ongelezen bericht door Patrick van den Ham »

thecure schreef:Om wat voor installatie gaat het dan? Hoeveel panelen van hoeveel Wp, en welke omvormer?
Vind de prijzen wel erg hoog.
Daarom ben ik bezig meedere offertes op te vragen

Aangeboden zonnesysteem:

- Aantal panelen: 22
Geplaatst op schuin pannendak op het zuiden; hellingshoek 20 graden.
- Type panelen:Monokristallijn, black
Merk paneel: Trina Solar Allmax plus 60 cell
Vermogen per paneel:295 Wp
- Omvormer:Solar Edge - SE7k E-Series 3 fase + P300
Merk omvormer: Solar EdgeTotaal systeem systeemvermogen:6490 Wp

Inclusief
- installatie en 10 jaar product garantie
- 25 jaar vermogens garantie op (80% )
- Online monitoring opbrengst

Verwachte stroomopbrengst per jaar: 6.278 kWh
Nieuwwaarde van dit zonnestroomsysteem:€ 11.454,91 bij Zonnestroom

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Ervaring gevraagd met Zelfstroom.nl

Ongelezen bericht door thecure »

Patrick van den Ham schreef: Daarom ben ik bezig meedere offertes op te vragen

Aangeboden zonnesysteem:

- Aantal panelen: 22
Geplaatst op schuin pannendak op het zuiden; hellingshoek 20 graden.
- Type panelen:Monokristallijn, black
Merk paneel: Trina Solar Allmax plus 60 cell
Vermogen per paneel:295 Wp
- Omvormer:Solar Edge - SE7k E-Series 3 fase + P300
Merk omvormer: Solar EdgeTotaal systeem systeemvermogen:6490 Wp

Inclusief
- installatie en 10 jaar product garantie
- 25 jaar vermogens garantie op (80% )
- Online monitoring opbrengst

Verwachte stroomopbrengst per jaar: 6.278 kWh
Nieuwwaarde van dit zonnestroomsysteem:€ 11.454,91 bij Zonnestroom
Ik zou zeker meerdere offertes opvragen.

Mijn systeem (wat ik overigens zelf geplaatst heb) is ongeveer de helft qua panelen en dus vermogen:

10 x sharp nu-rd300 (300 Wp)
SMA Sunny boy 2.5
installatie ook op pannendak

Hiervoor was ik 3700 kwijt, en dan kreeg ik ook nog ongeveer 700 BTW terug.
Installatie heb ik natuurlijk zelf gedaan, maar dan vind ik het verschil nog erg groot, zou je mijn bedrag grofweg x 2 doen.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Ervaring gevraagd met Zelfstroom.nl

Ongelezen bericht door Frantic2 »

heb je ook al eens gekeken naar subsidieleningen voor duurzame energie? In bijna alle provincies kan je tegen zeer voordelig tarief een duurzaamheidslening aangaan. Of informeer bij je gemeente!

Plaats reactie