Ervaring gevraagd met Zelfstroom.nl

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Ramon1980.
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 apr 2019 11:42

Re: Ervaring gevraagd met Zelfstroom.nl

Ongelezen bericht door Ramon1980. »

Ik zie dat de meeste mensen die reageren op @michiel12 zijn vraag niet begrijpen dat hij niet eventjes 5000e heeft liggen om zonnepanelen aan te schaffen. Ik zit met precies hetzelfde probleem maar heb al wel besloten om wel met zelfstroom.nl in zee te gaan. Grote voordeel voor mij is dat je zo de energiebelasting niet betaald omdat je dat zelf opwekt (ben van 89e naar 120e p/m gegaan!). Maar het 'addertje onder het gras' waar Michiel naar vraagt zou kunnen zijn dat de salderingsregeling die er nu is in 2021 vervalt (verbruik wordt verrekend met wat je zelf opwekt) en 'waarschijnlijk' wordt vervangen door een vergoedingsregeling. Maar niemand weet nog hoe de nieuwe regeling eruit ziet. Dus dat is gewoon een gokje die je neemt maar aangezien de klimaathysterie hier in Nederland helemaal is losgeslagen en niet meer te stoppen lijkt, zal de nieuwe regeling waarschijnlijk nog steeds interessant zijn voor mensen om over te stappen op duurzame energie

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Ervaring gevraagd met Zelfstroom.nl

Ongelezen bericht door thecure »

Salderingsregeling is verlengd tot 2023. We zijn nu weer terug bij af. Kamp heeft dit jaren geleden al beloofd.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Ervaring gevraagd met Zelfstroom.nl

Ongelezen bericht door kokka »

Ik denk dat je stukken beter af ben om geld te lenen ( als je geen eigen middelen hebt) i.p.v al die vage lease constructies. Dan betaal je wel rente, maar aan het eind van de periode zijn de panelen wel afbetaald en van jou. Als je geen eigen middelen hebt en je kan geen lening krijgen moet je er misschien helemaal niet aan beginnen

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Ervaring gevraagd met Zelfstroom.nl

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Het grootste probleem is als je wilt of moet verhuizen, deze installatie is niet afbetaald, bij koophuis kun je lopende contract mee verkopen maar niet bij huur woning.... bij eigen bank lenen voor panelen is vaak goedkoper dan via deze leverancier doen... dus nee, liever je eigen bank want dan zijn panelen en lening los van elkaar.

Dhaan
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 aug 2019 10:43

Re: Ervaring gevraagd met Zelfstroom.nl

Ongelezen bericht door Dhaan »

Ik heb ook een brief gekregen via zelfstroom met “ aan de bewoners van dit pand”. Met in de brief dat ik geselecteerd ben dankzij een gunstige ligging van mijn dak?? Ik heb ze gebeld. Ik vroeg ze hoe ze dit wisten? Ja dat zagen ze met 3 D camera’s. Dat er al zonnecellen op mijn dak lagen hebben ze niet gezien. Ik gaf aan dat ik niet in hun verkooppraatje trapte. Maar wellicht dat andere mensen dit wel zien als “ geselecteerd”. Daarop gaf de man aan de telefoon dat ze deze brief niet opstuurde naar oudere mensen? Ik vroeg hoe zij wisten waar er dan oudere mensen woonden en wat is oud? Dus aub het is een verkooptruc, trap er niet in. Veel te duur en oplichting van de eerste orde. Ik heb mij maar weer eens laten registeren in het postfilter.nl .

Onka54
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 mar 2012 11:49

Re: Ervaring gevraagd met Zelfstroom.nl

Ongelezen bericht door Onka54 »

Net zo'n brief gehad. Uh niet aan oudere mensen, Gelukkig dat ik als 65+ niet oud ben. In de brief krijg je ook een code. Even goed naar kijken, maar zelfs als oudere snap ik nogwel dat dat een postcode met huisnummer is. Gelukkig zijn ze zelf wel erg kippig, want de 24 zonnepanelen op mijn dak hebben ze over het hoofd gezien.
Laat iedereen weten dat je hier te maken krijgt met een malafide bedrijf dat het niet zo nauw neemt, in ieder geval niet met de privacy wet.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Ervaring gevraagd met Zelfstroom.nl

Ongelezen bericht door olaf79 »

bert888 schreef:
20 jul 2017 10:26
Niet doen. Oplichting.
Je betaalt veeeeeeeel te veel.
Gewoon lekker kopen.
Daar komt ie weer. Oplichting als iemand iets niet bevalt.
Meestal is leasen duurder dan zelf kopen, maar je hebt ook de risico's en kosten niet.

Ik vind het schandelijk om daar direct oplichting aan vast te plakken. Dat riekt naar smaad.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Ervaring gevraagd met Zelfstroom.nl

Ongelezen bericht door olaf79 »

thecure schreef:
19 mei 2018 21:27
Thecure, heb je ook de verzekering meegeteld? onderhoudskosten en eventuele reparatie? En er zijn mensen die gaan nu eenmaal niet het dak op....
En er zijn mensen die zijn niet zo technisch als jou? Dus voor het gemak betaal je zeker iets... maar het is de oplossing voor mensen die geen lening kunnen afsluiten of geen geld in voorraad hebben..
mooi reclame verhaal.
7500 vind ik een hoop geld voor 4280 wp. mijn systeem kostte dus 3700 voor 3000 wp. 700 kreeg ik nog terug dus netto investering is 3000.
En verzekering? ze zitten gewoon bij de opstal. nagevraagd bij mijn tussenpersoon.
onderhoud? elk jaar even schoonmaken. verder valt er niets te onderhouden.
En als je een beetje handig bent kun je het prima zelf. je sluit ze achter elkaar aan. stekkers zitten aan de panelen dus gewoon in elkaar klikken.
en als je geen 3700 hebt liggen, weet ik niet wat je met een koophuis doet...
Als je de panelen zelf legt en geen gecertificeerd elektricien bent, heb je aan die opstalverzekering niks, want die gaat niet uitkeren en dan kan het heel duur worden als je zelf aangelegde panelen in de fik vliegen en je hele huis meenemen..
Zelfde als dat je als niet monteur klust aan je auto.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Ervaring gevraagd met Zelfstroom.nl

Ongelezen bericht door olaf79 »

Bob Schurkjens schreef:
19 mei 2018 22:41
Wat voor veel mensen een zeer goede optie is, is het volgende:

Je niet gek laten maken en helemaal geen zonnepanelen aanschaffen. Vooral als je niet eens weet hoeveel je per jaar aan stroom betaalt. Gas is de grote kostenpost. Veel huishoudens zijn aan stroom niet meer dan 200 euro per jaar kwijt. En die 200 euro kun je zo verdienen door over te stappen naar een andere energieleverancier.
Klopt, gas is veel duurder geworden dan elektra. Wij hebben zonnepanelen overgenomen met het huis dat we recent gekocht hebben. Hebben er niks voor betaalt want prijs was hetzelfde als vergelijkbare huizen zonder panelen. De makelaar wist niet eens van de panelen af. DUs mooi meegenomen. De opbrengst is vrij laag (2200 wP) want de panelen zijn 15 jaar oud, maar ach, gratis gekregen dus niet zuren.
Om panelen aantrekkelijk te maken moet je zoveel mogelijk van het gas af.
- wij zijn inductie gaan koken. Je hebt dan een kort piekmoment met veel elektra verbruik, maar is voordeliger dan koken op gas gezien de gasprijs. Bijkomend voordeel: veiliger dan gas.
- kort en vooral koud douchen. Maakt de start van je dag heerlijk fris, is goed voor de weerstand en je gebruikt geen of nauwelijks gas. Even warm af douchen als je het vervelend vindt om met een koud lichaam uit de douche te stappen. (alleen doen als je gezond bent en geen hartklachten hebt)
- onlangs airco's aangeschaft. In alle vertrekken waar je langdurig verblijft. Is wel even een investering maar dan heb je ook wat. Zomers heerlijk koel (en je gaat dit steeds vaker nodig hebben, en de verwarming steeds vaker uit) en in de winter kunnen ze omdat ze warmtepomp hebben ingebouwd ook verwarmen. Dat is vooral voordelig als je een vertrek wilt verwarmen (b.v. woonkamer) en rest van het huis mag koud blijven. Een warmtepomp heeft ongeveer 1kwh nodig voor 3,5kwh warmte. Is dus een opbrengst van 350%.
- de zonnepanelen leveren genoeg stroom voor de airco's dus verwarming en koelen is gratis.
- verder spouwmuur isolatie staat nog op de planning. Dat schijnt ook 15-20% gasverbruik te schelen.

We gaan zien wat dit oplevert straks in de wintermaanden. Ik denk dat de CV nog weinig zal aanstaan.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Ervaring gevraagd met Zelfstroom.nl

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Via zonnepanelen verwarmen is bijna afgelopen. Denk eraan dat je over goed twee jaar niet meer saldeert. Dus je betaalt de stroom van oktober tot en met maart en krijgt in de zomer een beetje terug. Dan wordt je energierekening plotseling heel anders.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Ervaring gevraagd met Zelfstroom.nl

Ongelezen bericht door olaf79 »

Theotrucker schreef:
09 aug 2019 15:30
Via zonnepanelen verwarmen is bijna afgelopen. Denk eraan dat je over goed twee jaar niet meer saldeert. Dus je betaalt de stroom van oktober tot en met maart en krijgt in de zomer een beetje terug. Dan wordt je energierekening plotseling heel anders.
Ik lever niet terug want het verbruik is groter dan de opbrengst. Ik heb dus gewoon lager verbruik als zonder zonnepanelen.
Overigens is de salderingsregeling verlengt tot eind 2022 Dus nog minimaal 3 jaar. Ik vermoed overigens dat er wel een nieuwe regeling komt.
edit: tot eind 2022
Laatst gewijzigd door olaf79 op 09 aug 2019 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ervaring gevraagd met Zelfstroom.nl

Ongelezen bericht door Erthanax »

olaf79 schreef:
09 aug 2019 15:22
Wij hebben zonnepanelen overgenomen met het huis dat we recent gekocht hebben. Hebben er niks voor betaalt want prijs was hetzelfde als vergelijkbare huizen zonder panelen. De makelaar wist niet eens van de panelen af. DUs mooi meegenomen. De opbrengst is vrij laag (2200 wP) want de panelen zijn 15 jaar oud, maar ach, gratis gekregen dus niet zuren.
Dat gelooft u toch zelf niet? Zijn die panelen soms onzichtbaar?

Na vijftien jaar zijn die panelen overigens wel afgeschreven, net als de omvormer. De invloed op de waarde van het huis zal dan ook vrij klein zijn, lijkt me.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Ervaring gevraagd met Zelfstroom.nl

Ongelezen bericht door olaf79 »

Erthanax schreef:
09 aug 2019 15:36
olaf79 schreef:
09 aug 2019 15:22
Wij hebben zonnepanelen overgenomen met het huis dat we recent gekocht hebben. Hebben er niks voor betaalt want prijs was hetzelfde als vergelijkbare huizen zonder panelen. De makelaar wist niet eens van de panelen af. DUs mooi meegenomen. De opbrengst is vrij laag (2200 wP) want de panelen zijn 15 jaar oud, maar ach, gratis gekregen dus niet zuren.
Dat gelooft u toch zelf niet? Zijn die panelen soms onzichtbaar?

Na vijftien jaar zijn die panelen overigens wel afgeschreven, net als de omvormer. De invloed op de waarde van het huis zal dan ook vrij klein zijn, lijkt me.
Voor de waarde van een huis is de leeftijd van een installatie vaak niet zo relevant. Het voordeel van al geplaatste panelen is dat je ze niet zelf hoeft te kopen en aan te laten leggen maar wel de energiebesparing hebt. Volgens de aankoopmakelaar hadden ze zo 2500-3000 euro meer kunnen vragen voor de zonnepanelen.

Tenzij je op het (platte) dak klimt zie je ze niet. Ze zijn onzichtbaar vanaf de straat / voordeur.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ervaring gevraagd met Zelfstroom.nl

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dan heeft u geluk gehad dat de verkoper een zeer slechte makelaar had.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Ervaring gevraagd met Zelfstroom.nl

Ongelezen bericht door olaf79 »

Erthanax schreef:
09 aug 2019 15:44
Dan heeft u geluk gehad dat de verkoper een zeer slechte makelaar had.
De veekooers hadden het vergeten in te vullen in de documentatie want het is een standaard vraag op de nvm / funda formulieren

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ervaring gevraagd met Zelfstroom.nl

Ongelezen bericht door Erthanax »

Mijn laatste verkoopmakelaar bestudeerde nauwgezet de meterkast, de cv-ketel én de laatste jaarafrekeningen.
Ik blijf erbij dat een verkoopmakelaar die niet weet dat er zonnepanelen liggen slecht werk levert. Verkopers die een standaardvraag vergeten in te vullen zijn ook niet erg zorgvuldig.
Hoe dan ook, ik wens u veel woongenot en lage energierekeningen!

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Ervaring gevraagd met Zelfstroom.nl

Ongelezen bericht door thecure »

olaf79 schreef:
09 aug 2019 15:06

Als je de panelen zelf legt en geen gecertificeerd elektricien bent, heb je aan die opstalverzekering niks, want die gaat niet uitkeren en dan kan het heel duur worden als je zelf aangelegde panelen in de fik vliegen en je hele huis meenemen..
Zelfde als dat je als niet monteur klust aan je auto.
Heb je een bron van deze onzin? Mijn tussenpersoon vertelde wat anders.
En ik klus regelmatig aan mijn auto, en de verzekeraar keerde netjes uit toen iemand tegen mijn auto aan zat.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ervaring gevraagd met Zelfstroom.nl

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat is hetzelfde verhaal als wat zogenaamde schoorsteenvegers aan de deur vertellen. Zou ook in de polisvoorwaarden van een opstalverzekering staan, dat je een nota moet hebben van een schhoorsteenveegbedrijf, anders wordt er bij brand niet uitgekeerd.

Kwamen elk jaar langs.

Mijn antwoord was altijd, als u mij die polisvoorwaarden kunt tonen, al is het maar van één verzekeraar, mag u de schoorsteen vegen.

Weg waren ze.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Ervaring gevraagd met Zelfstroom.nl

Ongelezen bericht door Kolibrie »

olaf79 schreef:
09 aug 2019 15:31
Theotrucker schreef:
09 aug 2019 15:30
Via zonnepanelen verwarmen is bijna afgelopen. Denk eraan dat je over goed twee jaar niet meer saldeert. Dus je betaalt de stroom van oktober tot en met maart en krijgt in de zomer een beetje terug. Dan wordt je energierekening plotseling heel anders.
Ik lever niet terug want het verbruik is groter dan de opbrengst. Ik heb dus gewoon lager verbruik als zonder zonnepanelen.
Overigens is de salderingsregeling verlengt tot eind 2022 Dus nog minimaal 3 jaar. Ik vermoed overigens dat er wel een nieuwe regeling komt.
edit: tot eind 2022
Wanneer het saladeren afgebouwd wordt moet je een meter met 2 telwerken hebben, eentje voor levering en eentje voor terugleveren.
In de zomer overdag lever je een groot gedeelte terug aan het net waar je misschien 6ct per kWh voor zult krijgen, in ieder geval veel minder dan nu, maar ‘savonds verbruik je stroom uit het net tegen het normale tarief, 25 ct per kWh.
Vandaar de verplichting voor 2 telwerken,

Het wordt heel anders dan nu waar je het terugleveren mag wegstrepen tegen je verbruik ongeacht het tijdstip van terugleveren en verbruik.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Ervaring gevraagd met Zelfstroom.nl

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Vele Lease contracten hebben naast een vrij stevige prijs per maand ook nog aan het einde een afkoopsom.

Ik las in 1 contract €60,- per paneel en dan is het na 10 jaren je eigendom!
Wel is vaak tijdens de lease er een onderhoud/reparatie garantie.

Panelen gaan zelden stuk, de kast die van gelijkstroom 230 wissel maakte wel eens...
maar om daar nu zoveel extra voor te betalen.

Kijk wat je over 10 jaren betaalde + afkoop op einde en wat de plaatselijke bank voor een dergelijke lening vraagt.
En Huis aan Huis reclame, dat is meestal erg duur, vooral omdat ze ook bij alle die al panelen hebben ook dit erin gooien.

Plaats reactie