LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ervaring met 'De onafhankelijke energievergelijker'

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Anna590
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 sep 2018 12:57

Ervaring met 'De onafhankelijke energievergelijker'

Ongelezen bericht door Anna590 »

Pas op voor de misleidende telefonische werving voor een energiecontract via De Onafhankelijke Energievergelijker.

Als ondernemer word ik geregeld benaderd door allerlei bedrijfjes die zich bezighouden met bemiddelen bij collectieve energiedeals. Helaas zijn mijn contactgegevens via de KvK voor hen allemaal beschikbaar. Het idee is dat zij voor een groep ondernemers een voordelig tarief kunnen afspreken, en daar zelf ook wat aan verdienen, op zich niets mis mee.

De Onafhankelijke Energievergelijker kiest echter een vreemde, misleidende aanpak. Ze komen met een moeilijk te volgen verhaal over dat mijn variabele tarieven bij Essent gedaald zijn, maar dat dat vanwege de privacywet alleen kan worden doorberekend aan mij als ik daar toestemming voor geef. Het bedrijf zou namens Essent alle tariefdalingen "doorvoeren". Het zou niet gaan om een nieuw contract, alleen om andere tarieven. Na herhaalde uitleg vond ik dat nog steeds erg vreemd, maar hoorde het aanbod verder aan.

Onder het mom van "controle van enkele gegevens" word je om persoonlijke gegevens gevraagd, zoals bankrekeningnummer en geboortedatum. Ik gaf onjuiste gegevens door zonder problemen, waardoor mij duidelijk werd dat de juiste gegevens niet ter controle aanwezig waren.
Toen de telefonist begon over mijn beroep, werd mij duidelijk dat hij over mijn bedrijfsgegevens beschikte, en dus niet over mijn gegevens bij Essent (een particulier contract).

Vervolgens wordt handig per sms een contract doorgestuurd, die je met een druk op de knop meteen kunt accepteren. Ik zei dat dit erg veel leek op een nieuw energiecontract, dit werd ontkend. Toen ik zei eerst alles rustig te willen lezen voor ik iets accepteer, werd gezegd dat het alleen ging om mijn gegevens en het nieuwe lagere tarief. Er stond echter wel degelijk een 4-jarig contract vermeld met vaste tarieven, met bij de akkoordknop de tekst "Ja, ik ga akkoord met het aanbod en ik ben me ervan bewust dat ik een nieuwe overeenkomst aanga."

Kijk dus uit voor deze werkwijze als u telefonisch benaderd wordt!

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ervaring met 'De onafhankelijke energievergelijker'

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Of u nu particulier of ondernemer bent, een ongevraagde verkoper heeft maar 1 doel: zijn bonus. Als consument wordt je gelukkig geschermd door een herroepingstijd. Als ondernemer wordt je geacht om na te denken over de beslissingen en daarna pas een keuze te maken.
Uw waarschuwing is de zoveeltste. Zo lang mensen blind blijven accepteren blijven dit soort bedrijfjes ook doorgaan. Ze leven immers van de goedgelovigheid van anderen.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ervaring met 'De onafhankelijke energievergelijker'

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het komt mij voor dat u als ondernemer uw tijd toch wel beter kunt gebruiken dan dergelijke telefoontjes te voeren.

Maar bent u dan niet in lachen uitgebarsten bij dat achterlijke verhaal over de lagere tarieven?

Ook en misschien nog meer voor een ondernemer dan een particulier geldt bij zulke telefoontjes: “ geen interesse, goedendag”.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ervaring met 'De onafhankelijke energievergelijker'

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ach, zo'n colportageboer voeren met onjuiste informatie, ik zie er de humor wel van in. Goed gedaan.

rvjapio
Berichten: 1001
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Ervaring met 'De onafhankelijke energievergelijker'

Ongelezen bericht door rvjapio »

Elk moeilijk te volgen verhaal is voor mij reden om met vriendelijke dank zo'n gesprek te beëindigen. Maximaal drie zinnen, dan is het voorbij.

Anna590
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 sep 2018 12:57

Re: Ervaring met 'De onafhankelijke energievergelijker'

Ongelezen bericht door Anna590 »

Ik weet het, bijna 15 minuten uit mijn leven die ik nooit meer terug krijg. Maar deze benadering was van alle energiebedrijfjes waardoor ik ben lastiggevallen toch veruit de meest onbeschaamd leugenachtige, en ik kon geen andere waarschuwingen voor ze vinden online. Dus ik wilde graag de eerste zijn en dan iets meer te zeggen hebben dan: hij praatte onzin en toen heb ik snel opgehangen. Het idee dat er misschien af en toe iemand op de akkoordknop klikt en dit wangedrag daardoor beloond wordt kan ik niet goed verdragen. Vandaar!

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ervaring met 'De onafhankelijke energievergelijker'

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar of ze nou eerlijk zijn of misleiden door de telefoon, maakt toch niets uit?

Waarom zou je ingaan op colportage? Als u wilt wisselen van energieleverancier kunt u dat toch best zelf.

YvonneNeppelenbroek
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 nov 2018 18:14

Re: Ervaring met 'De onafhankelijke energievergelijker'

Ongelezen bericht door YvonneNeppelenbroek »

Echt de meest onfatsoenlijke benadering die ik ook heb meegemaakt, via de telefoon van De onafhankelijke energievergelijker. Er werd me uiteindelijk gevraagd of ik wel echt ondernemer ben en dat hij wel wat beters had te doen dan 20 minuten met mij aan de telefoon te hangen, omdat ik allemaal kritische vragen stelde en niet op de aanvaarden-knop wilde drukken. En of ik maar even mijn bankrekeningnummer wilde geven.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ervaring met 'De onafhankelijke energievergelijker'

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus 20 minuten verspild. Geen belangstelling, goedendag, is beter.

Astridhoef
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 dec 2010 11:46

Re: Ervaring met 'De onafhankelijke energievergelijker'

Ongelezen bericht door Astridhoef »

Ik heb precies hetzelfde telefoontje gehad. Alles over een nieuw contract werd ontkend, en wanneer ik niet al mijn gegevens zou geven zou ik niet (meer) mee gaan in dalingen van de tarieven.
Na dit gesprek baalde ik dat ik geen opname app op mijn telefoon heb, dit is toch 100% misleiding? Ook ik gaf een vals rekeningnummer op. Dit vroeg zij bij mij als een van de eerste dingen, controle van mijn rekeningnummer. Ik vroeg of de laatste 3 cijfers niet voldoende waren daarvoor maar ze vertelde dat ze hem echt volledig nodig had. Vanaf dat moment wist ik zeker dat er iets niet klopte.
Aan de telefoon dwong ze erg gelijk op de groene knop 'aanbod aanvaarden' de klikken om mijn mail adres te bevestigen. Ik zei dat het erg vreemd was een mail adres te moeten bevestigen met een knop 'aanbod aanvaarden'. Daarna het gesprek maar beëindigd.

Leuk feitje: ze moest absoluut mijn mail adres hebben omdat ze groener wilden gaan en geen post meer wilden sturen. Staat op de overeenkomst dat ze 0% groene stroom leveren! En... dat er geen bedenktijd op dit product van toepassing is.

Mag dit allemaal zomaar?

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ervaring met 'De onafhankelijke energievergelijker'

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En hoe kon men u dan dwingen op de groene knop te klikken? Ze stonden toch niet achter u?

Erik Tichelaar
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 nov 2018 19:45

Re: Ervaring met 'De onafhankelijke energievergelijker'

Ongelezen bericht door Erik Tichelaar »

Ook ik ben benaderd door de Onafhankelijke Energevergelijker.
Aangezien ik al meerdere jaren lid van de Consumentenbond ben, gaf ik aan dat ik niets telefonisch afsloot.
Degene die mij benaderde gaf aan dat hij juist daarvoor belde, want het verlengingsvoorstel was uitonderhandeld.
Ook ik moest telefonisch akkoord geven, maar ik zou alles rustig door kunnen nemen en vervolgens zou het pas definitief worden gemaakt als ik dit per mail zou bevestigen. Bij mij speelde dit 26 september. Werkwijze hetzelfde: mij zou ook het audiobestand toegestuurd worden, welke ik nooit heb gekregen en per toeval kwam ik bij het opschonen van mijn mailbox de Onafhankelijke Energievergelijker weer tegen. Aangezien we vorig jaar verhuisd zijn en net geswitcht van Energieleverancier vroeg ik hem wie volgens hem ons contract had (ook niks te slim van mij trouwens). Hij gaf aan van Greenchoice, wat achteraf NLE bleek te zijn; m.a.w.: hij wist het dus niet.
De verstuurde mail had ik niets mee gedaan, dus was in de veronderstelling dat ik geen verlengingsvoorstel geaccepteerd had. Vanwege de twijfel en vervolgens de navraag die ik gedaan had, werd mij medegedeeld dat ik een bevestigings-SMS had verstuurd, welke rechtsgeldig zou zijn. Toen ik later keek was het een zakelijk contract van 4 jaar bij Eneco, met 0% groene stroom, wat tegen al mijn principes indruist. Heb De Onafhankelijke Energievergelijker benaderd dat ze dit contract ongedaan moeten maken, aangezien ik vals ben voorgelicht. Ik heb hun een mail gestuurd met een ultimatum dat ze moesten reageren, omdat ik anders met Eneco zou bellen om te vragen hoe zij tegenover deze werkwijze staan. Ook vroeg ik om het beloofde audiobestand, maar zij gaf mij aan dat ze deze niet mocht verstrekken.
Ik kreeg rond 20.00 uur telefoon van De Onafhankelijke Energievergelijker, waarbij ze mij met alle geweld het audiobestand wou laten horen, om te laten zien dat ik toch echt zelf overal akkoord op had gegeven. Toen ik aangaf dat het mij niet om dat gedeelte van het gesprek ging, maar om hetgeen wat voorafgaande aan het opgenomen gesprek was overlegd ging werd de toonzetting ineens heel anders. Ik had het toch echt allemaal zelf gedaan. Ik ga zo een mail naar Eneco sturen met een beschrijving van hetgeen ik ervaren heb met De Onafhankelijke Energievergelijker en probeer (indien het contract inderdaad rechtsgeldig is) hier onderuit te komen.


Trouwens niets ten koste van Eneco, ervan uitgaande dat zij hier geen aandeel in hebben, maar ik ben natuurlijk inderdaad zelf zo dom/goed van vertrouwen geweest dat ik een totaal onbekende die het woord "Consumentenbond" in de mond neemt meteen te vertrouwen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Ervaring met 'De onafhankelijke energievergelijker'

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Kunt U over 10 minuten terug bellen, net met belangrijke klant bezig... en dat herhalen tot hij gek word....

Dat ik ex ondernemer ben en telkens doe alsof ik het druk heb..... en bij begin gesprek weer onderbreken,
Er komt nog een klant en die gaat voor en ophangen met tot later.....

Dan worden ze gek en kunnen ze niets afsluiten... en groene knop, ik heb een zwart scherm op smartphone als ik te lang praat en dat is groen vlakje dus geen knop, dus doe ik die op de zijkant wel even..... . Tuut Tuut tuut.....!

ThallS
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 dec 2018 13:01

Re: Ervaring met 'De onafhankelijke energievergelijker'

Ongelezen bericht door ThallS »

Hier een zelfde ervaring met de onafhankelijke energievergelijker. Deze deed zich voor als de vergelijker van de consumentenbod waar wij onlangs een mail van hadden gekregen. En zo stink je er toch in.
Een compleet lulverhaal dat ze je gegevens hebben en om het voorstel te zien moet je even op de groene knop drukken die we je via sms sturen. Dan heb je het voorstel dus al geaccepteerd. En blijk je een contract voor zakelijke energie afgesloten te hebben bij Eneco voor 4 jaar.
Bellen met en mailen met de onafhankelijke energievergelijker om het contract te annuleren leverde niets op (wat is er onduidelijk mevrouw?). Niets! Ik wil dit contract ontbinden!
Uiteindelijk Eneco zakelijk zelf gebeld (een stuk professionelere helpdesk) en die waren zo coulant om het contract te ontbinden.

rvjapio
Berichten: 1001
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Ervaring met 'De onafhankelijke energievergelijker'

Ongelezen bericht door rvjapio »

Ik ben net gebeld door de gas- en lichtvergelijker. Mijn standaard-reactie: "Bedankt voor uw telefoontje maar ik heb geen belangstelling".
Contact verbrokenDat zouden meer slimmerikken moeten doen :)

Glimlach
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 jan 2009 17:21

Re: Ervaring met 'De onafhankelijke energievergelijker'

Ongelezen bericht door Glimlach »

ThallS schreef:
11 dec 2018 13:09
Hier een zelfde ervaring met de onafhankelijke energievergelijker. Deze deed zich voor als de vergelijker van de consumentenbod waar wij onlangs een mail van hadden gekregen. En zo stink je er toch in.
Een compleet lulverhaal dat ze je gegevens hebben en om het voorstel te zien moet je even op de groene knop drukken die we je via sms sturen. Dan heb je het voorstel dus al geaccepteerd. En blijk je een contract voor zakelijke energie afgesloten te hebben bij Eneco voor 4 jaar.
Bellen met en mailen met de onafhankelijke energievergelijker om het contract te annuleren leverde niets op (wat is er onduidelijk mevrouw?). Niets! Ik wil dit contract ontbinden!
Uiteindelijk Eneco zakelijk zelf gebeld (een stuk professionelere helpdesk) en die waren zo coulant om het contract te ontbinden.

Eneco klinkt professioneler dan Essent.

ErikVanVelzen
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jan 2019 15:00

Re: Ervaring met 'De onafhankelijke energievergelijker'

Ongelezen bericht door ErikVanVelzen »

Hier hetzelfde verhaal, 99 keer van de 100 gooi ik direct de hoorn op de haak, maar dit keer ben ik er volledig ingestonken. Ik schaam me dat ik zo goedgelovig kon zijn.

Ik heb inmiddels aangetekende brieven verstuurd naar Eneco en de partij die de telefonisch verkoop heeft gedaan: De Ondernemers Energievergelijker. Deze laatste partij staat niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel, en staat daar ook niet geregistreerd als handelsnaam. Via het handelsregister heb ik toch het één en ander kunnen terugvinden door op adres te zoeken, en heb ik de mensen achter dit 'bedrijf' weten te traceren. Eén daarvan is een voormalig accountmanager bij Essent.

Op dit moment wacht ik overigens nog op reactie van Eneco.

Ik ben trouwens benieuwd of Erik Tichelaar, een van de respondenten in dit topic, zijn contract heeft weten te annuleren.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Ervaring met 'De onafhankelijke energievergelijker'

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Niet moeilijk doen om zaken uit te zoeken. Hoorn erop en geen informatie weggeven.

Glimlach
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 jan 2009 17:21

Re: Ervaring met 'De onafhankelijke energievergelijker'

Ongelezen bericht door Glimlach »

ErikVanVelzen schreef:
05 jan 2019 15:41
Hier hetzelfde verhaal, 99 keer van de 100 gooi ik direct de hoorn op de haak, maar dit keer ben ik er volledig ingestonken. Ik schaam me dat ik zo goedgelovig kon zijn.

Ik heb inmiddels aangetekende brieven verstuurd naar Eneco en de partij die de telefonisch verkoop heeft gedaan: De Ondernemers Energievergelijker. Deze laatste partij staat niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel, en staat daar ook niet geregistreerd als handelsnaam. Via het handelsregister heb ik toch het één en ander kunnen terugvinden door op adres te zoeken, en heb ik de mensen achter dit 'bedrijf' weten te traceren. Eén daarvan is een voormalig accountmanager bij Essent.

Op dit moment wacht ik overigens nog op reactie van Eneco.

Ik ben trouwens benieuwd of Erik Tichelaar, een van de respondenten in dit topic, zijn contract heeft weten te annuleren.
Ik heb onlangs ook hetzelfde meegemaakt, maar dan met een ander bedrijf: DJOEN Corporate BV die zich voor deed als mijn netbeheerder. Ik heb hier ook een topic over geopend op dit forum. Om een lang verhaal kort te maken: bij mij bleek het te gaan om een zakelijk contract met Essent.

Ik heb Essent een mail en aangetekende brief gestuurd en daar het een en ander uitgelegd (zie mijn topic). Vandaag het goede nieuws gekregen dat ze het contract gaat annuleren.

Wat ik iedereen adviseer is om het niet op te geven en een klacht in te dienen bij de energiemaatschappij. Als zij een x aantal klachten binnen krijgen over hetzelfde bedrijf die in alle gevallen misleidende tactieken gebruikt om je een contract aan te smeren, dan kunnen ze niet anders dan het contract annuleren.

Daarnaast kan je ook klachten indienen bij Fraudehelpdesk en ACM (Autoriteit Consument en Markt) en ook bij Autoriteit Bescherming Persoonsgegevens indien je in het Bel-me-niet-register staat en je bij de KvK hebt aangegeven niet benaderd te willen worden door bedrijven voor commerciele doeleinden of wat dan ook.

Heel veel sterkte en succes ermee!

Maria2019
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jan 2019 14:29

Re: Ervaring met 'De onafhankelijke energievergelijker'

Ongelezen bericht door Maria2019 »

Hier hetzelfde.

Ben half januari gebeld door Landelijke Energie Vergelijker en ben er ingetrapt om een 5 (!) jaar contract te accepteren bij NLE met geen bedenktijd (omdat het een zakelijk contract betreft, heb je geen 14 dagen bedenktijd).

Ik heb de opname inmiddels ontvangen en daarin wordt NIET duidelijk gezegd dat ik geen bedenktijd (respijt) heb en ik geef er ook geen akkoord op. Ik doe er nu alles aan om zowel bij LEV en NLE mijn contract te laten annuleren. Emails, bellen, aangetekende brief.

Zijn er verder nog tips hoe dit voor elkaar te krijgen? Is er iemand die contact heeft gehad met een advocaat?

Gesloten