LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Essent eindafrekening

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Willempie01
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 nov 2005 10:04

Essent eindafrekening

Ongelezen bericht door Willempie01 »

Op 27-1-2006 staat er bij mij een meteropnemer van Essent aan de deur om de standen van de electriciteit en stadsverwarming op te nemen.
6 weken later ontvang ik mijn eindafrekening en moet €130 bij betalen.
Ik bestudeer de rekening en let name op de opgenomen standen die op de rekening staan, en controleer die met de stand van dat moment.
Tot mijn verbazing constateer ik een verschil met de rekening en de werkelijkheid, de warmtemeter geeft op dat moment en nog lagere stand aan als de opgenomen stand verschil van 3GJ.Het verbruik is ongeveer 2 GJ per week. 1GJ kost €19 dus in 6 weken tijd is dat geschat +/- 12GJ x 19= €228.
Na deze constatering heb ik contact opgenomen met Essent en mijn bevindingen kenbaar gemaakt. Ik kreeg te horen dat ik te laat was geweest met het insturen van de meteropnames. Uitegelegd dat er een meteropnemer geweest was op 27-1, hierop kreeg ik te horen dat de beste man te laat was geweest met het insturen van zijn gegevens.
Nadat ik de opmerking maakte dat ik daar niet de dupe van wilde worden moest ik de standen opnieuw telefonisch doorgeven en zou mijn afrekening opnieuw worden berekend. De nieuwe afrekening zal eind maart bij mij op de mat liggen.
IK wil met deze ervaring ff aangeven dat je niet zomaar zonder meer de gegevens moet geloven.
Het is aan te raden om de meterstanden elke week op tenemen en te controleren, op deze manier kom je er ook achter wanneer je een storing in de installatie hebt lekken e.d.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Essent eindafrekening

Ongelezen bericht door Chanmaster »

@Willempie01

Het kan voor komen dat de gegevens te laat worden ingevoerd maar ik kan mij daarbij nauwelijks omstandigheden voorstellen waarbij dit tot dergelijke verschillen zou kunnen leiden. Of de opnemer heeft de verkeerde standen ingevoerd of het meternummer verkeerd heeft ingevoerd, een andere mogelijkheid is dat de meterstanden, welke 's avonds na de opname daarvan middels het modem per telefoon aan de verwerkingseenheid worden doorgegeven vanwege een slechte verbinding onleesbaar zijn overgekomen en dan maakt men er maar wat van. Uw reactie was volkomen terecht!


Chanmaster

Gesloten