LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] essent voorschot

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
tepaks
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mei 2006 19:18

essent voorschot

Ongelezen bericht door tepaks »

Onlangs ging ik verhuizen van een appartement naar nieuwbouw huis. In het oude appartement betaalde ik € 152. Dit was te danken aan het feit dat er geen dubbele beglazing was en ik geen HR combiketel had. Mijn nieuwbouw huis is voorzien van HR++ beglazing en een HR+ ketel. Samenstelling van huishoudelijke apparaten is niet gewijzigd en ik woon nog steeds alen. Ondanks deze feiten heeft Essent voorschot op € 171.- vastgesteld. Volgens Essnet zou ik in mijn nieuw huis 1000 kWh stroom en 1000 m3 gas meer gaan gebruiken! Nadat ik hierop gereageerd had hebben ze het naar € 154.- verlaagd met de melding dat ik eind april nieuwe meterstanden voor een herberekening kan doorgeven. Dat heb ik ook gedaan. Reactie was: “Ik heb met uw meterstanden van 30 april een herberekening van uw voorschot gemaakt. Uit deze herberekening blijkt dat uw voorschot van 154 euro een geschikt bedrag is bij uw verbruik.”
GESCHIKT BEDRAG! :(
Ik heb eigen berekening gedaan gebaseerd op verbruik tot 30-4 en ook online voorschotwijzer van Essent geraadpleegd. Uit beide blijkt dat ik niet meer dan € 100.- aan voorschot zou moeten betalen. Reactie van Essent was:” Zoals aangegeven door mijn collega kan uw voorschot op dit ogenblik niet verder verlaagd worden. Ik adviseer u het advies van mijn collega op te volgen om eind juni nogmaals uw meterstanden met opnamedatum aan ons door te geven. Wij zullen dan opnieuw voor u bekijken of uw voorschot aangepast kan worden.”
Met andere woorden maag ik nog ca € 100.- extra voorschieten boven op € 130.- dat ik aal te veel betaald had.
Ik ben woedend en ten einde raad. De manier hoe Essent zijn klanten als een melkkoe behandeld slaat nergens op. Ik ben niet de enige met dit probleem. In mijn wijk zijn er zeker tiental andere klanten die hetzelfde probleem hebben.
Wat kan ik doen behalve wachten op genade van Essent?

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: essent voorschot

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Er zit denk ik niet veel anders op dan geduld te hebben. In feite is een voorschot een voorschot, en wordt dit verrekend met het werkelijke verbruik.

Per saldo zul je derhalve niet teveel betalen, maar je moet het intussen wel voorschieten, waarbij zij de rente plukken. Bij 1 klant is die rente natuurlijk niet zoveel, maar als je honderdduizenden klanten 2 cent teveel berekent, gaat het toch om duizenden euro's.

Een klacht indienen bij de geschillencommissie energie, of hoe die ook mag heten, is misschien een idee. Tenslotte heb jij vooralsnog 54 euro minder te besteden per maand, terwijl dat niet nodig is.

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: essent voorschot

Ongelezen bericht door chat »

Je zal toch om een goed beeld te krijgen, een jaartje moeten zitten om te zien wat het werkelijk verbruik is.

Komt bij dat bij een nieuw huis je het eerste jaar meer verstookt dan de opvolgende jaren.

tepaks
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mei 2006 19:18

Re: essent voorschot

Ongelezen bericht door tepaks »

Met een klacht bij de geschillencommissie schiet ik niets me op. Dat duurt gemiddeld 6 tot 7 manden. :( Ik kan beter eigen windmolen op het dak zetten. :idea:

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: essent voorschot

Ongelezen bericht door gerland »

Een klacht bij een geschillencommissie is inderdaad onzinnig: daarvoor moet u immers een zaak hebben, en die heeft u niet.

Bovendien, een beetje geduld kan zo te horen geen kwaad:
Zoals aangegeven door mijn collega kan uw voorschot op dit ogenblik niet verder verlaagd worden. Ik adviseer u het advies van mijn collega op te volgen om eind juni nogmaals uw meterstanden met opnamedatum aan ons door te geven. Wij zullen dan opnieuw voor u bekijken of uw voorschot aangepast kan worden.”
Er wordt toch binnenkort gekeken of het voorschot nu wel verder verlaagd kan worden? Eind juni is er immers een nog beter beeld van uw verbruik.
Ik ben woedend en ten einde raad
Maak u niet druk. Is niet gezond!

timefa
Berichten: 111
Lid geworden op: 27 mar 2006 21:21

Re: essent voorschot

Ongelezen bericht door timefa »

Er zijn mensen die er niet op letten en gewoon elke nota betalen die op hun deurmat valt. Onlang heb ik voor de aardigheid bij iemand, toen ik beroepshalve wat moest doen, de energienota nagerekend. Bleek dat die man 2200 euro teveel had betaald over drie jaren.
Essent maakt er net als alle anderen een zoodje van.
Toon je alle betalingen aan, zeggen ze dat ze het toch niet met ons eens kunnen zijn omdat hun gegevens afwijken en verwijzen je door naar de geschillencommissie.
Waardeloos.

Gesloten