LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] essent: warmteverbruik 4 maal hoger

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
luna777
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 sep 2008 21:22

essent: warmteverbruik 4 maal hoger

Ongelezen bericht door luna777 »

Hoi Allemaal,

Ik heb een vraagje of er meer mensen zijn die hetzelfde probleem/ klachten hebben met essent.

Hier in mijn buurt (wijk helmerhoek, Enschede) heb ik meer klachten gehoord.

Als ik naar de afgelopen jaren kijk van mijn warmteverbruik zat ik tussen de 9 en 13 Gj.

Dit jaar ineens ruim 34 Gj. Dat is 4x zoveel als jaren ervoor.

Nu wil het geval dat wij oktober 2007 een nieuwe meter voor de warmte hebben gekregen. PAs daarna is ook het verbruik ineens hoger geworden.

Wij hebben wel iets meer warmte verbruikt , maar echt niet 4x zoveel

Ook onze buren hebben een nieuwe meter en zitten 4x zo hoog

Verder hoor dik dat er meer klachten zijn, al weet ik niet precies welke..

Nu hoor ik van iemand anders dat 9 Gj ook wel erg weinig is..

Kan het zo zijn dat onze oude meter kapot was en dat we vorig jaar mazzel hebben gehad met een groot bedrag terug?



Groetjes Luna

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: essent: warmteverbruik 4 maal hoger

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Kan het zo zijn dat onze oude meter kapot was en dat we vorig jaar mazzel hebben gehad met een groot bedrag terug
Lijkt me heel waarschijnlijk. wij verbruiken al jaren tussen de 3,5 en 4,5 GJ per jaar in een vrij fors doch goed geïsoleerd huis. Dit verbruik is puur gebaseerd op tapwater verbruik en het warm houden van de warmtewisselaar (1 a 2 GJ per jaar). Verder gebruiken we 2 a 2,5 ton brandhout per jaar - met een gemiddelde stookwaarde van zo'n 20 a 25 GJ - voor ruimteverwarming.

Totaal dus zo'n 25 a 30 GJ warmteverbruik per jaar.

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: essent: warmteverbruik 4 maal hoger

Ongelezen bericht door kiz »

Quote:
Kan het zo zijn dat onze oude meter kapot was en dat we vorig jaar mazzel hebben gehad met een groot bedrag terug
Lijkt me heel waarschijnlijk
Mij niet. Onze jaarafrekening laat een gebruik zien van 21 GJ in 2005, 16 GJ in 2006 en 17 GJ in 2007. Daarbij moet nog aangemerkt worden dat het verbuik van 21 GJ in 2005 gebaseerd is op de afrekening van 1,5 jaar i.v.m. de overname destijds van Pegus door Eneco, het verbruik in 2003 bedroeg 14 GJ. Tussenwoning, gezin van 4 personen, ex. warm tapwater.

luna777
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 sep 2008 21:22

Re: essent: warmteverbruik 4 maal hoger

Ongelezen bericht door luna777 »

Dank jullie voor de reakties

Bij ons is het idd de warmtewisselaar, de verwarming en warm water (douche,bad)

We zijn sinds april 2008 met zijn vieren. Maar ik heb door mijn zwangerschap (rugklachten) wel iets vaker in bad gezeten als ervoor.

Sinds gisteren weet ik dat mijn zusje, 44 gj heeft verbruikt..maar zij heeft geen vergelijkingsdata omdat ze pas een jaar in onze wijk woont.

Mijn maandbedrag was is en was 185 euro per maand en ik kreeg vorig jaar 1050 euro terug. En nu dus maar 120 euro. Ik had wel op meer gerekend dan 120.

Groetjes

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: essent: warmteverbruik 4 maal hoger

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

het verbruik in 2003 bedroeg 14 GJ. Tussenwoning, gezin van 4 personen, ex. warm tapwater
Let even op dat laatste: ex-warm tapwater.
Bij ons komt dat warm tapwater - zoals gezegd - voor 2 personen op tussen de 3,5 a 4,5 GJ per jaar (en dan kan ik zelf best wel veel op de zaak douchen).

Dan kom je dus al op 18 a 19 GJ. Het dubbele van waarvoor de topicstarter werd aangeslagen.

En in Utrecht heb je natuurlijk wel uitstekende kwaliteit stadsverwaming 8)
(als je jezelf niet kietelt doet niemand het :lol: )

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: essent: warmteverbruik 4 maal hoger

Ongelezen bericht door kiz »

Let even op dat laatste: ex-warm tapwater.
Bij ons komt dat warm tapwater - zoals gezegd - voor 2 personen op tussen de 3,5 a 4,5 GJ per jaar
Ehhm... tapwater wordt apart per m3 in rekening gebracht, met ook een eigen vastrecht (niet Utrecht-stad, overigens). Er schijnt overigens wel een formule te bestaan om die m3 weer om te rekenen naar GJ, maar die weet ik dus niet

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: essent: warmteverbruik 4 maal hoger

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Dan zit je dus in Nieuwegein met een collectieve tapwater aansluiting:
http://prive.eneco.nl/contact/brochures ... wegein.pdf
Ben benieuwd wat die collectiviteit dan inhoud?
Warmte kan je volgens mij alleen uitrekenen als je de volumestroom per tijdseenheid (kg/s) en het temperatuursverschil weet.

Je zou ook grofweg de prijs die je betaald kunnen delen door de prijs per GJ lijkt me.

Je betaald verder geen vastrecht voor tapwaterapparatuur?

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: essent: warmteverbruik 4 maal hoger

Ongelezen bericht door kiz »

Ben benieuwd wat die collectiviteit dan inhoud?
Ik ook... ik heb namelijk een eigen meter en ik betaal zo'n 91 euro vastrecht per jaar voor de "warmtapwaterintallatie" (een paar koperen buizen met afsluiters en een meter dus)

*correctie: het bedrag is aangepast naar 81,94 m.i.v. 1 juli...

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: essent: warmteverbruik 4 maal hoger

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Volgens mij heeft iemand - Polderboy? - dat al eens uitgezocht en gebruikt Eneco dat soort dingen om de niet meer dan anders filosofie rond te krijgen. Overigens moet er ook nog ergens in de wijk iets staan wat het tapwater verwarmd. Het Eneco netwerk wat Nieuwegein verwarmd zal niet direct als tapwater naar de huishoudens gevoerd worden (is niet zo fijn: ongefilterd gedestilleerd/onthard water als drinkwater :wink:).
Aan het onderhoud en investeringen aan deze installatie en het leidingwerk naar je huis betaal je natuurlijk ook mee.

Maar alles bij elkaar betaal je echt een hoop!
Dacht dat wij slecht af waren met iets van 300 euro all in aan vastrecht.

(en 69 euro ex variabele kosten).

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: essent: warmteverbruik 4 maal hoger

Ongelezen bericht door kiz »

Polderboy zou het Nooit Minder Dan Anders noemen :wink:

Volgens mij staat er bij het Antonius een hulpcentrale, althans dat dacht ik altijd, want er staat tegenwoordig met koeienletters Nuon op dat ding, maar dat staat ook op de oude Puem centrale op Lage Weide (waarvan ik dacht mijn stroom te betrekken).
Overigens denk ik (maar ben wat dat betreft niet heel erg technisch onderlegd) dat het normale leidingwater d.m.v. een warmtewisselaar wordt opgewarmd. Maf eigenlijk dat dat soort details "in het vage" blijven, net als overigens de vastrechten. Als je namelijk op het tarievenblad kijkt, dan wordt op z'n minst gesuggereerd, door het vermelden van "ruimteverwarming + warmtapwater (zonder gaslevering)" dat het vastrecht voor de warmtapwaterinstallatie daar al bij inbegrepen is. Maar het wordt dus weldegelijk apart in rekening gebracht.
Overigens ook apart is dat een paar jaar geleden het vastrecht voor "ruimteverwarming + warmtapwater (... enz.)" met zo'n 80 euro per jaar omhoog is gegaan. Alleen zijn ze vergeten het vastrecht voor het warmtapwater te schrappen. Ik heb zomaar het gevoel dat ik het al een paar jaar dubbel betaal...

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: essent: warmteverbruik 4 maal hoger

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Warmte komt indirect van de Nuon centrales langs de A2 af; in geval van nood kan het ketelhuis bij het Ziekenhuis bijstoken. Tenminste dat is wat ze mij wel eens verteld hebben. Levering geschied onder volledige verantwoordelijkheid van Eneco.
Mogelijk dat ze daarom zo vaag zijn in de communicatie naar de klanten; om de naam van de concurrent zoveel mogelijk uit beeld te houden :wink:

Nu is niet alleen Eneco vaag over de herkomst van de warmte. Wij krijgen regelmatig foldertjes van Nuon in de bus dat onze warmte restwarmte van de industrie is. Dichtstbijzijnde warmte producerende industrie is een km of 40 verderop en het lijkt me niet dat het daar vandaan komt.
(bij ons is het geloof ik een systeem met aardwarmte wat ik wel eens van een monteur heb gehoord).

Dat "ruimteverwarming plus tapwater" is volgens mij voor het systeem wat de TS en ik in huis hebben; dus met een warmtewisselaar - in de meterkast - voor tapwater die voor z'n warmte direct aftakt van de stroom naar de radiatoren.

De tarievenlijst van Eneco is wat dat betreft inderdaad niet duidelijk.
Je vind geen post zoals puur "ruimteverwarming".

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: essent: warmteverbruik 4 maal hoger

Ongelezen bericht door kiz »

Warmte komt indirect van de Nuon centrales langs de A2 af; in geval van nood kan het ketelhuis bij het Ziekenhuis bijstoken. Tenminste dat is wat ze mij wel eens verteld hebben.
Ik vind dat een heel bizar verhaal. Dat "onze" warmte van Lage Weide komt wist ik wel, daar staat de voormalig Puem elektriciteitscentrale. Maar het bizarre daar aan vind ik dat dus blijkbaar de Puem (of Eneco zelf, ik weet niet precies hoe lang dat Nuon bord al op die schoorsteen hangt) de toko aan Nuon heeft verpatst, evenals het ketelhuis bij het Antonius. Je gaat je dan toch afvragen wie dan de eigenaar van het warmtenet in N'gein is, dat wordt immers als argument gebruikt om de warmtemarkt niet vrij te geven.

Kennelijk is de aanbodmarkt wel vrij; voor zover ik me kan herinneren (over de afgelopen 20 jaar) is "het warmtenet" eerst van de Gemeente geweest, daarna van de Stamin, daarna van de Pegus en daarna van Eneco. Nu kennelijk van Nuon? :shock:
Blijkbaar is er tussen Eneco en Nuon een deal gesloten waar ik als gedwongen afnemer financieel aan bijdraag?

Ik krijg nu ook de neiging om 'ns onder in de kast te duiken of er misschien nog een antiek Pegus (of zelfs Stamin!) foldertje ligt met uitleg over "mijn" installatie.
Hoe ziet een warmtewisselaar er eigenlijk ongeveer uit? (niet lachen aub)...

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: essent: warmteverbruik 4 maal hoger

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Je gaat je dan toch afvragen wie dan de eigenaar van het warmtenet in N'gein is, dat wordt immers als argument gebruikt om de warmtemarkt niet vrij te geven.
Kijk, daar krijg je de verwarring al:

Zoals je zelf al zegt is het warmtenet via Pegus Warmte over gegaan op Eneco (doordat Pegus warmte over is genomen door Eneco). Zij zijn ook volledig verantwoordelijk voor de levering en zouden kunnen besluiten om zelf ketelhuizen neer te zetten in de diverse wijken.
Ook zouden ze kunnen besluiten om een andere warmteeverancier aan te laten sluiten op hun netten.

De concessies - toestemming voor aanleg en beheer - voor deze netwerken zijn zeer lang omdat het enorme investeringen vergt om de netten aan te leggen en te onderhouden. Deze kosten haal je er in een klein aantal jaren niet uit.

In Rotterdam (traditioneel Eneco gebied) heeft bijvoorbeeld nu ook Nuon een concessie gekregen voor een groot aantal jaren om een verwarmingsnet aan te leggen.

Het gunnen van deze concessies gebeurt door het gemeentebestuur.
Hoe ziet een warmtewisselaar er eigenlijk ongeveer uit? (niet lachen aub)...
Kan allerlei vormen hebben:
http://www.stadsverwarming.net/svunitplaatje.htm
bij ons is het een vierkante doos waar tapwater en SV aansluitingen opzitten.
Maar er zijn ook systemen waar alles in een grote omkasting is weggewerkt.
Je hebt in ieder geval altijd een regelaar op je SV zitten om het drinkwater op temperatuur te brengen.

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: essent: warmteverbruik 4 maal hoger

Ongelezen bericht door kiz »

Zoals je zelf al zegt is het warmtenet via Pegus Warmte over gegaan op Eneco
Klopt, maar daar vóór was het dus Stamin, wellicht participeerde de Gemeente hier in of was zij mede-eigenaar. Stamin (wellicht ten overvloede) staat voor Stadsverwarming Midden Nederland.
De concessies - toestemming voor aanleg en beheer - voor deze netwerken zijn zeer lang omdat het enorme investeringen vergt om de netten aan te leggen en te onderhouden. Deze kosten haal je er in een klein aantal jaren niet uit.
Voor die investeringen worden dan ook forse subsidies verleend, de investeringen mogen worden "terugverdiend" d.m.v. het NMDA beginsel (waarbij de tarieven zó ver mogen worden gemaximaliseerd dat ze redelijk lijken t.o.v. een gas-huishouden), plus dat er in het GJ tarief rekening wordt gehouden met REB op gasgebruik, terwijl de energiebedrijven die niet hoeven af te dragen, dit om de "rentabiliteit" van de warmteprojecten op peil te houden.
Imho zijn de investeringskosten van een 20 jaar oud net nu wel zo'n beetje terugverdiend... (en ik heb in de 14 jaar dat ik op dit adres woon ook nog nooit een Eneco-wagentje langs zien komen voor onderhoud aan de leidingen die je zo mooi ziet liggen als het gesneeuwd heeft :wink:)
Laatst gewijzigd door kiz op 23 sep 2008 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: essent: warmteverbruik 4 maal hoger

Ongelezen bericht door kiz »

Pechduivels met een separate tapwater installatie
Ik heb werkelijk geen benul wat ik nou precies voor installatie heb,
*edit:
Nog een oud serviceboekje van Remu** opgeduikeld (die was ik nog vergeten ja... Pegus en Puem zijn eerst samengegaan in Remu en pas daarna door Eneco ingelijfd) en daar staat de volgende passage in: "Warmtapwater is een in Nieuwegein veel voorkomend systeem. In het verdeelstation van de stadsverwarming wordt dan ook het drinkwater van het waterleidingbedrijf verwarmd. het verbruik daarvan wordt geregistreerd door een aparte warmtapwatermeter in uw meterkast".
*edit

het lijkt in elk geval niet in het minst op het plaatje dat Ali plaatste (dank daarvoor, overigens), maar volgens het tarievenblad (dat stemt dan weer wél overeen op de jaarnota) betaal ik 286 euri vastrecht voor "ruimteverwarming + tapwater" en separaat nog zo'n 80 euri voor de "warmtapwater installatie".

*edit: deze handleiding van Eneco geeft een installatieschema incl. warmtewisselaar, maar deze voorstelling komt dus ook niet overeen met wat ik in mijn meterkast zie. Blijkbaar heb ik geen warmtewisselaar. Ook geen (regelbare) thermostaat trouwens, behoudens dan de thermostaatknoppen die op elke radiator zitten.
*edit

De radiatoren staan hier ook al sinds april uit (d.w.z. dat we de afsluiters in de meterkast dicht hebben gedaan) en de vesten komen altijd vóór de thermostaatknop (we hebben geen kamerthermostaat).

Polderboy, ik heb nog niet al je documentatie kunnen doornemen (dank voor het toezenden), maar ik vermoed dat ik die geprognosticeerde 35 m3 warm tapwater voor het lopend jaar aardig zou kunnen reduceren met een WTW douchebak.

Heb jij trouwens nog iets concreets vernomen over de Warmtewet?

**Remu was destijds gevestigd aan de Nijverheidsweg te Utrecht. Dat is dus die centrale waar nu met koeienletters Nuon op staat...

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: essent: warmteverbruik 4 maal hoger

Ongelezen bericht door kiz »

Warmtewet zie Parlando:
(...) de hele racekak
Me al vaker door die derriebrei heen geworsteld. De media berichtten (al even geleden) dat e.e.a. inmiddels zou zijn aangenomen, maar dat zal hooguit de 2e Kamer zijn, ik heb zo het donkerbruine (om in stijl te blijven) vermoeden dat de 1e Kamer hier nog een oordeel over moet vellen.

Mijn bovenstaande huiswerk aangaande mijn "warmtapwater" beschouwende kom ik steeds dichter bij de conclusie dat Eneco mij dubbel vastrecht voor warmtapwater in rekening brengt, namelijk "ruimteverwarming + tapwater" én "collectief tapwater".

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: essent: warmteverbruik 4 maal hoger

Ongelezen bericht door kiz »

telefonische toezeggingen heb je geen moer aan.
Klopt. Maar soms schep ik er een zeker genoegen in de onschuldige klantenservicemedewerker aan de andere kant van de lijn even lekker in de hoek te drijven, en dan vervolgens schriftelijk de inhoud van het gesprek aan Eneco te mailen + een afschriftje per post te sturen. Beetje krengen mag toch wel?
Ga in elk geval toch 's aan de slag met die vastrechten. Je hoort.
En nu maar knus naar jullie warme nestjes... én denk er om... oogjes toe en snaveltjes dicht :wink:
slaap lekker :)

Gesloten