LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] EXTREEM Hoge energierekening(en) Nuon (stroom & stadswarmte)

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
snuffel1

Re: EXTREEM Hoge energierekening(en) Nuon (stroom & stadswarmte)

Ongelezen bericht door snuffel1 » 14 apr 2013 15:26

kan wel kloppen dat het niet matcht u stookt zich een slag in de rondte en vrienden en kennissen gaan bewust met hun stookgedrag om. Als eerste de thermostaat anders instellen overdag op 18 graden en voor de avond uren op 20 graden, voor de nacht op 15 graden.

Slobberbone

Ongelezen bericht door Slobberbone » 14 apr 2013 15:37

almere_kruidenwijk schreef:
snuffel1 schreef:Tja als er altijd iemand thuis is dan zijn de energiekosten hoger. Edoch refererend aan de vorige jaarrekeningen valt enkel die van 2011- 2012 gunstig uit, klopt ook wel want het was een jaar waarin weinig gestookt werd. Tijd voor een verandering in uw stookgedrag lijkt me op zijn plaats.
Ik heb zojuist even via Nuon Online in oudere jaarrekeningen gekeken.
In 2009: 57 GJ
In 2008: 29 GJ
In 2007: 34 GJ
In 2006: 50 GJ
(afgerond)

Flinke schommelingen.. Ik snap niet dat het verbruik in 2007 / 2008 anders is, want onze verbruik is er niet meer of minder op geworden en ook de temperatuur in huis is gelijk gebleven. Waren de winters in 2007/2008 minder streng?

Morgen ga ik even googlen naar een onafhankelijk Energie deskundige. Mocht iemand hier ervaring mee hebben, laat dan aub van u horen. Ben benieuwd of de Nuon reageert op mijn bericht, aangezien ik dit op meerdere fora heb geplaatst.

Ik denk dat 2007/2008 systeem wel goed stond afgesteld en vaak bij onderhoud resetten ze je systeem en zo stook je niet meer optimaal.

Een delta van 12 graden is niet veel 46 aanvoer >retour 34

Voor een LTV is retour te hoog en aanvoer zou lager kunnen maar bij aantal vloeren is dat juist.
Je zou eerst de temperatuur moeten meten een dag om het uur blijft hetzelfde zou je zelf de pompsnelheid kunnen verlagen dat kan bij Grundfos heel makkelijk (3pompstanden) en dan kijken wat de temperaturen dan doen.

En een goede instelbare klokthermostaat zo dat je in stappen kunt verwarmen ik doe zelf nooit meer dan 1,5 graad verhoging zie hier vergelijk ook met vloerverwarming.

http://www.olino.org/articles/2008/01/0 ... ndeert-wel

Slobberbone

Ongelezen bericht door Slobberbone » 14 apr 2013 15:49

snuffel1 schreef:kan wel kloppen dat het niet matcht u stookt zich een slag in de rondte en vrienden en kennissen gaan bewust met hun stookgedrag om. Als eerste de thermostaat anders instellen overdag op 18 graden en voor de avond uren op 20 graden, voor de nacht op 15 graden.

Daar kon je nog wel in vergissen vloerverwarming is zeer trage verwarming dus als jij hem voor het slapen gaan en s,nachts op 15 graden zet zal het is in veel gevallen de 20 graden s,avonds niet gehaald worden en deze 5 graden verhogen vreet zoveel energie dat soms beter is om bij vloerverwarming ook s,nachts op 18 graden te laten staan.

snuffel1

Ongelezen bericht door snuffel1 » 14 apr 2013 15:59

Dan nog de vloerverwarming is een extra op de bestaande verwarming, in principe helemaal niet nodig om de woning te verwarmen.

Energiefreak

Ongelezen bericht door Energiefreak » 14 apr 2013 16:13

Slobberbone schreef:
Energiefreak schreef:
Het is belangrijk om te weten waar je verbruik vandaan komt. Heb je al eens een enerie-expert ingeschakeld? Bij mijn leverancier (Essent) hebben ze die. Betaal je wel wat voor (ik moest 200 euro betalen) maar mijn verbruik is wel met meer dan de helft gedaald.

Ik ben wel benieuwd naar de besparingen zeker meer dan 50 % :shock:
Electra verbruik zat hem bij mij met name in een waterbed (maar dat wist ik deels ook wel) (is inmiddels de deur uit)
Daarnaast heb ik mechanische ventilatie, die was nog nooit schoongemaakt. Deze later reinigen en het systeem verbruikte het jaar erop zo'n 300 kwh minder. Daarnaast alles uit i.p.v. standby. Automatische thermostaat (gas). Ook hebben ze iets bij mijn ketel gedaan. Wat weet ik niet precies maar we zijn daardoor wel minder gaan verbruiken.

Slobberbone

Ongelezen bericht door Slobberbone » 14 apr 2013 16:25

Energiefreak schreef:
Slobberbone schreef:
Energiefreak schreef:
Het is belangrijk om te weten waar je verbruik vandaan komt. Heb je al eens een enerie-expert ingeschakeld? Bij mijn leverancier (Essent) hebben ze die. Betaal je wel wat voor (ik moest 200 euro betalen) maar mijn verbruik is wel met meer dan de helft gedaald.

Ik ben wel benieuwd naar de besparingen zeker meer dan 50 % :shock:
Electra verbruik zat hem bij mij met name in een waterbed (maar dat wist ik deels ook wel) (is inmiddels de deur uit)
Daarnaast heb ik mechanische ventilatie, die was nog nooit schoongemaakt. Deze later reinigen en het systeem verbruikte het jaar erop zo'n 300 kwh minder. Daarnaast alles uit i.p.v. standby. Automatische thermostaat (gas). Ook hebben ze iets bij mijn ketel gedaan. Wat weet ik niet precies maar we zijn daardoor wel minder gaan verbruiken.

En daarmee meer dan 50% behaald.

Vindt wel erg veel die mechanische ventilatie 300Kwh minder wat verbruikt hij nu dan :o

Ik heb de mijne wel eens nagemeten en dat viel best mee en de helft van het jaar staat hij bij mij uit :)

Dus als je 3000 kwh verbruikte verbruik je nu 1500 Kwh :shock:
Ik heb best wat besparingen op mijn naam staan maar 50 % in een keer is mij nooit gelukt ,maar ik heb ook nooit een waterbed gehad :lol:

almere_kruidenwijk

Ongelezen bericht door almere_kruidenwijk » 14 apr 2013 16:30

snuffel1 schreef:Dan nog de vloerverwarming is een extra op de bestaande verwarming, in principe helemaal niet nodig om de woning te verwarmen.
Dit klopt niet. Op de gehele beneden verdieping (keuken + woonkamer) hebben wij enkel de vloerverwarming als hoofdverwarming. Dus geen radiatoren ed.

Slobberbone

Ongelezen bericht door Slobberbone » 14 apr 2013 16:39

snuffel1 schreef:Dan nog de vloerverwarming is een extra op de bestaande verwarming, in principe helemaal niet nodig om de woning te verwarmen.
Dit klopt niet. Op de gehele beneden verdieping (keuken + woonkamer) hebben wij enkel de vloerverwarming als hoofdverwarming. Dus geen radiatoren ed.

Dat had ik ook zo begrepen, heeft u het laten leggen? en weet u nog welk systeem?

almere_kruidenwijk

Ongelezen bericht door almere_kruidenwijk » 14 apr 2013 16:53

Slobberbone schreef:

Dat had ik ook zo begrepen, heeft u het laten leggen? en weet u nog welk systeem?
In 2002 zijn wij hier komen wonen, toen hebben wij de vloerverwarming laten leggen door een installateur. Het type weet ik niet, weet alleen dat de pomp (van Grundfos) in 2011 (niet in 2012) is vervangen. Er zitten idd 3 standen op, hij stond op de hoogste, ik heb hem nu op standje 1 gezet.

Verder heb ik in de meterkast en een excel bestand vandaag alle meterstanden kWh / GJ bijgehouden, om zo over een kleine maandje enigszins een grove schatting te kunnen maken van het daadwerkelijke verbruik.

Slobberbone

Ongelezen bericht door Slobberbone » 14 apr 2013 17:09

Quote>
In 2002 zijn wij hier komen wonen, toen hebben wij de vloerverwarming laten leggen door een installateur. Het type weet ik niet, weet alleen dat de pomp (van Grundfos) in 2011 (niet in 2012) is vervangen. Er zitten idd 3 standen op, hij stond op de hoogste, ik heb hem nu op standje 1 gezet.

Verder heb ik in de meterkast en een excel bestand vandaag alle meterstanden kWh / GJ bijgehouden, om zo over een kleine maandje enigszins een grove schatting te kunnen maken van het daadwerkelijke verbruik.[/quote]

Ik zou hem eerst op standje 2 zetten lager kan altijd nog het zou kunnen dat hij het niet trekt, kijk even na wat hij aankan, want u heeft toch aardig wat m2 aan vloerverwarming.

En let dan om het uur even aanvoer- retour vooral laatste zou moeten dalen met een pompverlaging.

almere_kruidenwijk

Ongelezen bericht door almere_kruidenwijk » 14 apr 2013 17:22

Update:
Ik heb vandaag om precies 16.00 de standen allemaal genoteerd. Zojuist wou ik even op aanraden van Slobberbone de invoer / uitvoer temperatuur controleren. Tot mijn verbazing zie ik dat de "GJ" meter 2 omhoog is gegaan.

Het lijkt mij vrijwel onmogelijk dat in 1 uur en 20 min. tijd de meter met 2 GJ omhoog gaat (€45?). Het gekke is dat ik bij de pomp ook duidelijk merk dat zowel de aanvoer als afvoer leidingen beide koud zijn. Dus het lijkt me dat daar geen warm water doorheen stroomt.

Kan het zo zijn dat de meter stuk is? Want mijn verwarming heb ik vandaag op 18 gezet, het programma aangepast ed. om juist hoge kosten te voorkomen. Maar de meter tikt gewoon lekker verder.

Excuus: Ik zie dat er een comma tussen staat, dus ... , ... Ik zal de komende tijden gewoon het verbuik goed monitoren. Morgen hoe dan ook een energie deskundige vinden.

Slobberbone

Ongelezen bericht door Slobberbone » 14 apr 2013 17:32

Die meter die u heeft van Kamstrup is dat een Multical ? Daarmee kunt u ook een hoop mee instellen en bekijken. Volgens mij ook aanvoer/retourtempertuur maar ook de flow aanvoersnelheid.

Slobberbone

Ongelezen bericht door Slobberbone » 14 apr 2013 19:08

almere_kruidenwijk schreef:Update:
Ik heb vandaag om precies 16.00 de standen allemaal genoteerd. Zojuist wou ik even op aanraden van Slobberbone de invoer / uitvoer temperatuur controleren. Tot mijn verbazing zie ik dat de "GJ" meter 2 omhoog is gegaan.

Het lijkt mij vrijwel onmogelijk dat in 1 uur en 20 min. tijd de meter met 2 GJ omhoog gaat (€45?). Het gekke is dat ik bij de pomp ook duidelijk merk dat zowel de aanvoer als afvoer leidingen beide koud zijn. Dus het lijkt me dat daar geen warm water doorheen stroomt.

Kan het zo zijn dat de meter stuk is? Want mijn verwarming heb ik vandaag op 18 gezet, het programma aangepast ed. om juist hoge kosten te voorkomen. Maar de meter tikt gewoon lekker verder.

Excuus: Ik zie dat er een comma tussen staat, dus ... , ... Ik zal de komende tijden gewoon het verbuik goed monitoren. Morgen hoe dan ook een energie deskundige vinden.
:lol: 0.2 dus

Ik heb even gekeken bij Nuonstadswarmte en kom ik dit tegen :

http://www.nuon.nl/Images/Stadswarmte_c ... 124305.pdf

Kijk op blz 9
Temperatuurregelaar ,inregelkraan,retourtemperatuurbegrenzer dat zijn de afstelmogelijkheden.

De Nuon Medewerker
verified

Ongelezen bericht door De Nuon Medewerker » 15 apr 2013 13:38

Geachte almere_kruidenwijk,

Bedankt voor uw bericht. Als u ons uw klantgegevens stuurt dan kijk ik het graag voor u na.
U kunt de gegevens sturen naar [email protected]

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Renata
Nuon Webcare

almere_kruidenwijk

Ongelezen bericht door almere_kruidenwijk » 18 apr 2013 18:48

Iedereen bedankt voor de reacties, wegens drukte een verlate update;

In de afgelopen 5 dagen heb ik elke dag rond 16.00 de meterstanden bijgehouden, dit zal ik de komende tijd even blijven doen. De vloerverwarming heb ik zo goed als uit staan.

Overigens heeft de Nuon mij benaderd, wat ik wel zo netjes vind. Zij hebben aangeboden om een technische deskundige mijn kant op te sturen om alles gezamenlijk door te lopen, want ook zij vinden het verbruik hoog. De deskundige komt op 29 april langs, dus na zijn bezoek zal ik weer even een update plaatsen.

Slobberbone

Ongelezen bericht door Slobberbone » 18 apr 2013 20:34

almere_kruidenwijk schreef:Iedereen bedankt voor de reacties, wegens drukte een verlate update;

In de afgelopen 5 dagen heb ik elke dag rond 16.00 de meterstanden bijgehouden, dit zal ik de komende tijd even blijven doen. De vloerverwarming heb ik zo goed als uit staan.

Overigens heeft de Nuon mij benaderd, wat ik wel zo netjes vind. Zij hebben aangeboden om een technische deskundige mijn kant op te sturen om alles gezamenlijk door te lopen, want ook zij vinden het verbruik hoog. De deskundige komt op 29 april langs, dus na zijn bezoek zal ik weer even een update plaatsen.

Vloerverwarming uit prima maar de pomp wel een kwartiertje per dag laten draaien.Ik denk dat mocht u een houten vloer hebben beste eraan doet eerst de temperatuur te verlagen 46 is veel te hoog voor zo,n vloer 35 is hoog genoeg en dan kan retour wel onder 20 graden en dit alles moet wel lukken met de flow te regelen van de in inlaat van de stadswarmte je zou hem ook direct bij begin kunnen knijpen.

Ben benieuwd wat Nuon te vertellen hebben zij zijn er vooral bijgebaat dat jij veel GJ,s blijft afnemen.

Knuddewereld

Ongelezen bericht door Knuddewereld » 22 apr 2013 10:10

Nuon is een van de bedrijven die door middel van krankzinnig hoge facturen extra geld binnen probeert te harken.
Zij hebben mij op een gegeven moment een hele waslijst gestuurd van bedragen opgelopen tot 1000 euro !
Mijn betalingen waren niet altijd op tijd maar aan het einde van de rit klopte het totaalbedrag wel degelijk.
Ook ben ik voor een jaar afgesloten geweest zat dus met - 20 graden letterlijk en figuurlijk in de kou !
Een advocaat heeft mij in het gelijk gesteld, maar denk niet dat er een excuses is geweest.
Nee uiteraard niet sterker nog het circus gaat weer beginnen.
Afgelopen winter heb ik een enkele keer de verwarming aangehad, gebruik heel bewust water en mijn energie valt onder een ander bedrijf.
Desondanks proberen zij maandelijks 135 euro ! binnen te harken (termijnbedrag was eerst 44 euro)
Gekker en schandaliger moet het allemaal niet worden !

Er is hier slechts één woord voor: misdaad.

De stress die dergelijke praktijken met zich meebrengen is zo frustrerend.

In nederlaagland is een zwaar verziekt systeem gaande.

Men is verziekt door geld / hebzucht en gaat hierbij over lijken.

Wat ik allemaal mee maak en wat ik in kranten lees kan ik maar tot één conclusie komen;

De mens op aarde is de grootste fout ooit !

De Nuon Medewerker
verified

Ongelezen bericht door De Nuon Medewerker » 22 apr 2013 14:28

Beste Knuddewereld,

Op dit forum lezen wij uw ervaring met onze Klantenservice. We kunnen voor u controleren of het termijnbedrag correct is. Als u dit wilt, vragen wij u vriendelijk om uw adresgegevens en de meterstanden via een privébericht naar ons te sturen. We kijken het graag voor u na.

Met vriendelijke groet,

Renata,
Nuon Webcare

Knuddewereld

Ongelezen bericht door Knuddewereld » 22 apr 2013 17:54

Dag nuon medewerker,

Tot dusver praat ik tegen een muur, of typ ik in de ruimte.

Wat betreft mijn gegevens; de standen zijn bekend,

maar desalniettemin absurd hoge maandfacturen van ongeveer 4 maal zo hoog.

En nooit een excuses voor het eerste gedeelte, alsof het de normaalste zaak van de wereld is,

dat is het uiteraard niet !

Slobberbone

Ongelezen bericht door Slobberbone » 23 apr 2013 08:30

Knuddewereld schreef:Nuon is een van de bedrijven die door middel van krankzinnig hoge facturen extra geld binnen probeert te harken.
Zij hebben mij op een gegeven moment een hele waslijst gestuurd van bedragen opgelopen tot 1000 euro !
Mijn betalingen waren niet altijd op tijd maar aan het einde van de rit klopte het totaalbedrag wel degelijk.
Ook ben ik voor een jaar afgesloten geweest zat dus met - 20 graden letterlijk en figuurlijk in de kou !
Een advocaat heeft mij in het gelijk gesteld, maar denk niet dat er een excuses is geweest.
Nee uiteraard niet sterker nog het circus gaat weer beginnen.
Afgelopen winter heb ik een enkele keer de verwarming aangehad, gebruik heel bewust water en mijn energie valt onder een ander bedrijf.
Desondanks proberen zij maandelijks 135 euro ! binnen te harken (termijnbedrag was eerst 44 euro)
Gekker en schandaliger moet het allemaal niet worden !

Er is hier slechts één woord voor: misdaad.

De stress die dergelijke praktijken met zich meebrengen is zo frustrerend.

In nederlaagland is een zwaar verziekt systeem gaande.

Men is verziekt door geld / hebzucht en gaat hierbij over lijken.

Wat ik allemaal mee maak en wat ik in kranten lees kan ik maar tot één conclusie komen;

De mens op aarde is de grootste fout ooit !

Zorg altijd dat je optijd betaald en termijn bedrag van 44 euro is wel heel erg laag.
Aan de hand van verbruik weet je wat je moet betalen en betaal je te veel worden zaken weer verrekend op de jaarnota.

Gesloten