LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Extreem hoog gasverbruik

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Kjeld_kdj
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 mar 2017 15:05

Extreem hoog gasverbruik

Ongelezen bericht door Kjeld_kdj »

Hoog gasverbruik

In het begin van 2016 heb ik contact gehad met Nuon. Zij vertelde mij dat mijn maandlasten omlaag kon vanwege een aanbieding. Van 174 Euro naar 139Euro per maand. Ik ben hier niet op in gegaan want ik had dan liever eind van het jaar het overige geld terug. Op 23 November moest ik de gasmeterstand doorgeven dit was toen 24175,000. In begin December kreeg ik de jaarrekening. ik had verwacht geld terug te krijgen vanwege het contact begin dat jaar. Integenstelling tot mijn verwachting moest ik bij betalen dit bedrag was 175 Euro. Dit was volgens hun vanwege mijn extreem hoge gasverbruik ten opzichte van de jaren daarvoor. Ik wilde weten wat de oorzaak hiervan was. Na gebeld te hebben met Nuon werd ik doorverbonden naar Liander. Liander vertelde dat zij de gasmeter konden ijken. We hebben een afspraak gemaakt om de meter te laten weghalen en te ijken dit zou op 17 Januari gebeuren. Wij zijn van 28 December tot en met 15 Januari op vakantie gegaan. 17 Januari werd de meter weggehaald en een nieuwe geplaatst. De oude meterstand werd opgenomen. Tot onze verbazing stond deze nu op 26579,967. En dat in 6 weken tijd waarvan we 3 weken niet thuis waren. Dus wij waren er zeker van dat de meter niet zou kloppen. Na gewacht te hebben op de uitslag van de ijking werd ons verteld dat de meter wel goed is. Gelijk Nuon gebeld over de rare stand want de meter zou dus wel goed zijn. Nuon vertelde dat in die 6 weken voor 600 Euro aan gas is verbruikt. Waar we nogmaals 3 weken niet thuis van waren. 6 weken na het weghalen van de oude meter weer gebeld met Nuon wat de nieuwe meter aangaf na 6 weken. Dit kwam erop neer dat ik ongeveer 275 Euro had gestookt in 6 weken tijd (waarvan we nu wel alle 6 weken thuis zaten). Toen ook weer gelijk Liander gebeld en er werd aangegeven dat we beter een mailtje konden sturen. Zo gezegt zo gedaan gelijk een mailtje gestuurd. Hoe deze grote verschillen konden plaats vinden. Liander geeft aan hier niks mee te maken hebben. Onze enige optie zou een second opinion zijn die 700 Euro zou kosten voor een 2de ijking. Ik ben ervan overtuigd dat het wel aan de meter ligt omdat de nieuwe meter hele andere cijfers aangeeft dan de ouwe. Ik vertrouw het niet om een 2de ijking te doen want anders was de eerste ijking ook wel positief.

Verder heb ik nu geen idee meer wat ik moet/kan doen. Het is duidelijk dat er een fout is. Ik hoor graag reacties.

Met vriendelijke groet,
HMS de Jong

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Extreem hoog gasverbruik

Ongelezen bericht door BL2 »

Wat was het verbruik in de 3 weken vakantietijd. Hoe stond toen de kachel/CV toen ingesteld.
Is er niet ergens een illegale aftakking gemaakt (door derden) welke nu weer verwijderd of dichtgezet is.

Het ijken is natuurlijk zo'n ondoorzichtige aktie als maar kan, de slager keurt zijn eigen vlees........
De belangen voor Nuon en Liander zijn natuurlijk veel te groot.

De kosten voor de herkeuring zijn zo hoog dat niemand daar ooit aan begint, heeft ook geen enkel nut, Liander gaat zich zelf echt niet tegenspreken na herkeuring, maar vangt wel de 700 euro !

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Extreem hoog gasverbruik

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

"Wat was het verbruik in de 3 weken vakantietijd. Hoe stond toen de kachel/CV toen ingesteld."
Dat was ook mijn gedachte. Iemand de sleutels van het huis gehad? Plantjes water geven, verwarming hoog gezet en per ongeluk/bewust vergeten die weer laag te zetten bij vertrek. 2400 m3 is wel veel, maar ik ken uw huis en bijgebouwen niet.

Kjeld_kdj
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 mar 2017 15:05

Re: Extreem hoog gasverbruik

Ongelezen bericht door Kjeld_kdj »

De meterstanden waren voordat we op vakantie gingen al opeens een stuk omhoog geschoten. Voor de vakantie is er al een afspraak gemaakt met Liander. Dus in de vakantie zelf is er niet veel aan de meterstanden veranderd het is in die 3 weken ervoor gebeurt.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Extreem hoog gasverbruik

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Beste HMS de Jong,

Over het ijken van meters is hier al genoeg geschreven, maar jij ben een van de weinige die de meter daadwerkelijk heeft laten ijken.
Ik ben erg nieuwsgierig hoe dit in zijn werk gaat, wat de voorwaarden zijn, wat er aan tolerantie wordt aangehouden, om welke meter (merk/type) het ging, wie de ijking heeft verricht? enz...

Zou je zo vriendelijk willen zijn dit ijkingsrapport hier te delen? of kan ik er misschien een kopie van krijgen?
En misschien een foto van de desbetreffende meter?

En begrijp ik het nou goed dat u €700,- voor het laten ijken heeft betaald????

Alvast bedankt, Maarten

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Extreem hoog gasverbruik

Ongelezen bericht door GJvdZ »

BL2 schreef:Wat was het verbruik in de 3 weken vakantietijd. Hoe stond toen de kachel/CV toen ingesteld.
Is er niet ergens een illegale aftakking gemaakt (door derden) welke nu weer verwijderd of dichtgezet is.

Het ijken is natuurlijk zo'n ondoorzichtige aktie als maar kan, de slager keurt zijn eigen vlees........
De belangen voor Nuon en Liander zijn natuurlijk veel te groot.

De kosten voor de herkeuring zijn zo hoog dat niemand daar ooit aan begint, heeft ook geen enkel nut, Liander gaat zich zelf echt niet tegenspreken na herkeuring, maar vangt wel de 700 euro !
Je kunt uiteraard zelf gewoon een onafhankelijk ijkingsinstituut inschakelen als je overtuigd bent van je gelijk.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Extreem hoog gasverbruik

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Ik heb net gebeld met CIJ Borculo BV, een bedrijf die de ijkingen verricht voor de netwerkbedrijven, en zij rekenen €150,- voor het ijken van een G4/G6 gasmeter. Daarbij maakt het niet uit of het een slimmemeter is, of een ouderwetse balgenmeter.

Als Liander €700.- rekent voor het ijken??
€700-€150 = €550,-

Dan rekent Liander dus € 550,- voor het uitwisselen van de meter, het opsturen van de meter en een administratieve handeling?
Best wel een hoop geld....

Off topic, het ijken van een kWh-meter bedaagd daar €190,-

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Extreem hoog gasverbruik

Ongelezen bericht door berndv »

NoNo123 schreef:Ik heb net gebeld met CIJ Borculo BV, een bedrijf die de ijkingen verricht voor de netwerkbedrijven, en zij rekenen €150,- voor het ijken van een G4/G6 gasmeter. Daarbij maakt het niet uit of het een slimmemeter is, of een ouderwetse balgenmeter.

Als Liander €700.- rekent voor het ijken??
€700-€150 = €550,-

Dan rekent Liander dus € 550,- voor het uitwisselen van de meter, het opsturen van de meter en een administratieve handeling?
Best wel een hoop geld....

Off topic, het ijken van een kWh-meter bedaagd daar €190,-
iets beter lezen:
Kjeld_kdj schreef:Onze enige optie zou een second opinion zijn die 700 Euro zou kosten voor een 2de ijking.
dit gaat om de kosten voor de second opinion. De tarieven voor een normale ijking staan gewoon op de site van liander vermeld.
https://www.liander.nl/consument/aanslu ... ?ref=14410
gewone ijking 373,89 euro en een externe controle 716,44. Of die second opinion plaatsvind bij het bedrijf dat u gebeld heeft kan ik zo niet beoordelen, liander deelt die gegevens niet.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Extreem hoog gasverbruik

Ongelezen bericht door h@rm@n »

in ongeveer 2 maanden 2400 m3 gas is ongeveer het jaarverbruik van een gemiddelde vrij staande woning.
Dan praat je over x 0.6= € 1442
Dit lijkt mij onwaarschijnlijk, is er geen fout gemaakt met de eerder doorgegeven standen?
In deze periode verbruikt men ± 30 % van het jaarverbruik.
Zou dus neerkomen op een jaarverbruik van 2400/30*100=8000 m3?????

Vattenfall Webcare
verified
Berichten: 355
Lid geworden op: 28 mei 2008 10:49

Re: Extreem hoog gasverbruik

Ongelezen bericht door Vattenfall Webcare »

Beste HMS de Jong, wat jammer om te lezen dat er nog zoveel onduidelijkheid bestaat over de meter en het afgenomen verbruik. Ondanks dat dit voor ons ook een moeilijke kwestie is (wij kunnen op afstand immers niet verklaren waar het verbruik vandaan komt), kijken we toch graag met u mee. Wilt u ons hiervoor een e-mail sturen op [email protected] met uw persoonlijke gegevens?

Met vriendelijke groet,

Tyas
Nuon Webcare

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Extreem hoog gasverbruik

Ongelezen bericht door NoNo123 »

berndv schreef:
iets beter lezen:
Kjeld_kdj schreef:Onze enige optie zou een second opinion zijn die 700 Euro zou kosten voor een 2de ijking.
Ik begreep het niet helemaal, vandaar de vraagtekens er achter.
berndv schreef: dit gaat om de kosten voor de second opinion. De tarieven voor een normale ijking staan gewoon op de site van liander vermeld.
https://www.liander.nl/consument/aanslu ... ?ref=14410
gewone ijking 373,89 euro en een externe controle 716,44. Of die second opinion plaatsvind bij het bedrijf dat u gebeld heeft kan ik zo niet beoordelen, liander deelt die gegevens niet.
Hartelijk dank voor deze info. Ik wist niet dat het mogelijk was, dat de netbeheerder zijn eigen meters keurt. :?
Ja, wel natuurlijk voordat de meters gemonteerd worden.
Maar niet als ze in gebruik zijn, en er vermoeden van een foute registratie is.
Laatst gewijzigd door NoNo123 op 12 apr 2017 08:59, 3 keer totaal gewijzigd.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Extreem hoog gasverbruik

Ongelezen bericht door bprosman »

Hartelijk dank voor deze info. Ik wist niet dat het mogelijk was, dat de netbeheerder zijn eigen meters keurt
Doen ze ook niet , TS heeft het hier over IJKEN, is iets anders dan KEUREN.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Extreem hoog gasverbruik

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Ja, daar heb je gelijk in.
BL2 schreef: Het ijken is natuurlijk zo'n ondoorzichtige aktie als maar kan, de slager keurt zijn eigen vlees........
Maar deze opmerking zat nog in mijn hoofd, omdat ik er net een verwijzing van maak in een ander topic. :D
Vandaar het keuren...

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Extreem hoog gasverbruik

Ongelezen bericht door bprosman »

Het ijken is natuurlijk zo'n ondoorzichtige aktie als maar kan, de slager keurt zijn eigen vlees........
IJken kun je ook laten doen door een bedrijf naar keuze , dus je mag zelf de slager kiezen (uiteraard wel voor Eigen kosten, maar die kosten betaal je ook bij je netbeheerder).

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Extreem hoog gasverbruik

Ongelezen bericht door 16again »

bprosman schreef:TS heeft het hier over IJKEN, is iets anders dan KEUREN.
Wat is het verschil?
Naar mijn idee controleren beiden of een meter voldoende nauwkeurig is zodat meter gebruikt kan worden voor kostprijsberekening.
Een ijking heeft als extra dat meter ook afgeregeld wordt, om nauwkeurigheid te verhogen.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Extreem hoog gasverbruik

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Ijken is eigenlijk een ouderwets woord. Het is eigenlijk kalibreren.
En als er een afwijking wordt geconstateerd en gecorrigeerd, heet dat justeren.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Extreem hoog gasverbruik

Ongelezen bericht door 16again »

ijken is m.i. keuren + kalibreren.
Een afkeur meter is mogelijk zover stuk, dat kalibreren niet zinvol meer is, of niet eens meer mogelijk.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Extreem hoog gasverbruik

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Het blijft lastig, zelf houd ik dit aan:

Kalibreren
Kalibreren is: het vergelijken van een waarde met een bekende waarde (het 'kaliber'). De afwijking die geconstateerd wordt, wordt genoteerd zodat de gebruiker weet met welke afwijking rekening moet worden gehouden.

Het punt waar het hier om draait is de 'bekende waarde'. Het is natuurlijk van belang om er zeker van te zijn dat deze waarde, het kaliber, ook werkelijk juist is. Vergelijk je een plastic maatbeker van de Blokker met een plastic maatbeker van de Hema, dan is er ongetwijfeld een verschil te vinden in de nauwkeurigheid van de maatstreepjes: de ene liter is de andere niet. Maar het is dan nog steeds niet duidelijk welke maatbeker de (meest juiste) aanduiding heeft.

Herleidbaarheid is hier belangrijk. De nauwkeurigheid van de apparatuur waarmee wordt gekalibreerd moet herleidbaar zijn naar een hogere standaard. Hoe korter deze weg is, hoe beter de standaard is. Deze keten van herleidbaarheid wordt gecontroleerd door een aantal overkoepelende organen, zoals b.v. de Raad van Accreditatie (NL) die op zijn beurt weer valt onder internationale organisaties.

Kortom: kalibreren is vergelijken. De geconstateerde afwijking wordt vastgelegd, normaliter in een kalibratierapport. Het 'bijstellen' van een meetwaarde, het justeren, valt niet onder de definitie van kalibratie.

Calibreren
Nog steeds wordt ook het (achterhaalde) woord calibreren gebruikt wanneer men het heeft over kalibreren. Hiervoor geldt hezelfde als onder kalibreren hier boven.

Kalibratiecertificaat
Een kalibratiecertificaat moet, wanneer het via een geaccrediteerd laboratorium wordt afgegeven, een aantal zaken bevatten.
1- herleidbaarheid aantonen. Hoe zijn de gebruikte standaards te herleiden?
2- condities waaronder de kalibratie is uitgevoerd, wanneer dit belangrijk is voor het bereikte resultaat. Denk hierbij aan luchtdruk, temperatuur en luchtvochtigheid omstandigheden van de kalibratieruimte.
3- de meetpunten en de geconstateerde afwijkingen.

Een kalibratiecertificaat is in de definitie geen goedkeur of afkeur document. Wel kan er worden opgemerkt dat het meettoestel, de meter of het meetinstrument wel of niet meer binnen specificatie is.


Justeren
Justeren is het 'bijstellen' van foutaanwijzingen. Het is ook een vaak 'onbegrepen' punt. Gebruikers verwachten vaak dat een kalibratie tevens een justering van het instrument of meetmiddel inhoudt. Wanneer een meter is gekalibreerd mag men er echter niet van uitgaan dat de meter ook JUIST aanwijst. De afwijking is vastgesteld, zoals beschreven in het bovenstaande. Men moet in de rapportage kijken of de geconstateerde afwijking valt binnen de specificaties die men nodig heeft. Vaak is het, afhankelijk van het meetinstrument, de meter of het meetmiddel, wel mogelijk om dit zo te justeren dat wordt voldaan aan de specificaties die worden verwacht, maar dat is dan een extra handeling (die geld kost).

IJken
Het woord ijken wordt vaak gebruikt als men in feite kalibreren bedoelt. Het is echter iets anders. Ijken wordt dáár toegepast waar het gaat om het meten binnen betaalde handelingen. Denk hierbij aan de weegschaal van de slager: men wil graag zeker zijn van het feit dat een kilo een kilo is. De benzinepomp is ook een aansprekend voorbeeld: men wil nu eenmaal niet het risico lopen om voor 50 liter te betalen terwijl men maar 49 liter heeft getankt. Vroeger viel de controle van deze ijkingen onder het IJKWEZEN, tegenwoordig is dit ondergebracht in door de overheid gecontroleerde geprivatiseerde ondernemingen, zoals Verispect.



En wat synoniemen voor KEUREN zijn: beoordelen beproeven controleren examineren inspecteren medische keuring monsteren monsters nemen onderzoeken proberen proeven schouwen testen

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Extreem hoog gasverbruik

Ongelezen bericht door 16again »

Zie blz 1
https://www.stek.nl/wp-content/uploads/ ... ratuur.pdf
Het resultaat van een ijking is een waardeoordeel: goedgekeurd of afgekeurd
maakt het verschil tussen ijking en keuren dus erg dun

Gesloten