Extreem verbruik al 17 jaar en niemand doet er iets aan.

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Extreem verbruik al 17 jaar en niemand doet er iets aan.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan moet nog steeds het water bijvoorbeeld om te douchen elektrisch opgewarmd worden.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Extreem verbruik al 17 jaar en niemand doet er iets aan.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Louk54 schreef:
01 jul 2022 17:16
@moneyman: Uiteraard, maar die suggestie was al gegeven...
Dan moet je niet schrijven dat het alleen op jouw methode kan :D

Louk54
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 mar 2016 13:19

Re: Extreem verbruik al 17 jaar en niemand doet er iets aan.

Ongelezen bericht door Louk54 »

Lady1234 schreef:
01 jul 2022 19:08
Dan moet nog steeds het water bijvoorbeeld om te douchen elektrisch opgewarmd worden.
Ruim 75% van het totale gasverbruik wordt gebruikt om je huis te verwarmen. Het verwarmen van water, zoals de douche, neemt 10-20% in van het totale gasverbruik. Koken neemt de overige 5% voor zijn rekening. (Bron: o.a. vaste lasten ons.nl)

Dit geldt min of meer ook voor elektrisch verwarmen. Het aandeel voor warm water en koken (maximaal 25%) kan voor dit onderzoek vooralsnog buiten beschouwing blijven. Ook omdat een deel van deze energie ook nog eens uit de grond komt in de vorm van warm water (hopen we :wink: )

Louk54
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 mar 2016 13:19

Re: Extreem verbruik al 17 jaar en niemand doet er iets aan.

Ongelezen bericht door Louk54 »

Moneyman schreef:
01 jul 2022 22:48
Louk54 schreef:
01 jul 2022 17:16
@moneyman: Uiteraard, maar die suggestie was al gegeven...
Dan moet je niet schrijven dat het alleen op jouw methode kan :D
Ok, daar zit wat in, maar wat ik probeer aan te geven, is dat we er niet van uit mogen gaan dat de meter correct werkt op basis van het vergelijken van deze cijfers.

Als mevrouw d.m.v. stekkers, die het verbruik van bepaalde apparaten meten en het bijhouden van de meterstanden e.d. kan aantonen dat er iets mis is met de meter, dan is het aan Essent om aan te tonen dat de meter in orde is (en dat gaat lastig worden om Essent zo ver te krijgen :wink: ...

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Extreem verbruik al 17 jaar en niemand doet er iets aan.

Ongelezen bericht door scontra »

Louk54 schreef:
02 jul 2022 13:34

Als mevrouw d.m.v. stekkers, die het verbruik van bepaalde apparaten meten en het bijhouden van de meterstanden e.d. kan aantonen dat er iets mis is met de meter, dan is het aan Essent om aan te tonen dat de meter in orde is (en dat gaat lastig worden om Essent zo ver te krijgen :wink: ...
De meters zijn van Liander, dus mocht het aan meter(s) dan is het Liander die het e.e.a. moet controleren en zo nodig oplossen en die controle is, naar ik dacht, niet "gratis".
Essent is een inkoop- en verkoopmaatschappij van gas en elektriciteit.

Louk54
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 mar 2016 13:19

Re: Extreem verbruik al 17 jaar en niemand doet er iets aan.

Ongelezen bericht door Louk54 »

Inderdaad, het is Liander en niet Essent; sorry.

Louk54
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 mar 2016 13:19

Re: Extreem verbruik al 17 jaar en niemand doet er iets aan.

Ongelezen bericht door Louk54 »

Eigenlijk zijn er nog wel wat vragen van belang om een beter beeld van de situatie te verkrijgen:
  • Wat is het type/model van de boiler in de kelder (om te zien wat precies de functie van dit apparaat is: wordt deze ook gebruikt als warmtewisselaar voor de verwarming, of alleen voor warm water uit de kraan)?
  • Is deze daadwerkelijk gekoppeld aan de warmtepomp (levert de warmtepomp warmte of warm water aan de boiler)?
  • Hoe hoog staat de thermostaat ingesteld? Zet u deze lager als u slaapt of afwezig bent?
  • Gebruikt u ook andere apparaten om het appartement (bij) te verwarmen en zo ja, welke?
  • Hoe vaak gebruikt u de wasmachine en droger? En op welke temperatuur wast u meestal?
  • Hoeveel lichtpunten heeft u meestal langdurig aan (bijvoorbeeld in de avond als het donker is) en hoe lang. Zijn dit al LED lampen, spaarlampen of nog met een een gloeidraad?
  • Hoeveel spotjes heeft u eigenlijk in de keuken?
Ik kan me voorstellen dat dit qua privacy best wel gevoelig kan worden, dus houdt het globaal, waar nodig.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Extreem verbruik al 17 jaar en niemand doet er iets aan.

Ongelezen bericht door jonis »

Ts heeft het helemaal niet over een boiler en/of warmtepomp.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Extreem verbruik al 17 jaar en niemand doet er iets aan.

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Louk54 schreef:
02 jul 2022 13:34

Als mevrouw d.m.v. stekkers, die het verbruik van bepaalde apparaten meten en het bijhouden van de meterstanden e.d. kan aantonen dat er iets mis is met de meter, dan is het aan Essent om aan te tonen dat de meter in orde is (en dat gaat lastig worden om Essent zo ver te krijgen :wink: ...
Zo moeilijk is het niet hoor. TS moet de meter door een bevoegde instantie laten keuren (en moet daarvoor betalen). Als blijkt dat de meter niet goed is moet Liander de kosten betalen en een nieuwe leveren.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Extreem verbruik al 17 jaar en niemand doet er iets aan.

Ongelezen bericht door scontra »

PeterPeters1966 schreef:
02 jul 2022 15:45
Louk54 schreef:
02 jul 2022 13:34

Als mevrouw d.m.v. stekkers, die het verbruik van bepaalde apparaten meten en het bijhouden van de meterstanden e.d. kan aantonen dat er iets mis is met de meter, dan is het aan Essent om aan te tonen dat de meter in orde is (en dat gaat lastig worden om Essent zo ver te krijgen :wink: ...
Zo moeilijk is het niet hoor. TS moet de meter door een bevoegde instantie laten keuren (en moet daarvoor betalen). Als blijkt dat de meter niet goed is moet Liander de kosten betalen en een nieuwe leveren.
Zoals ik al zij ........ :oops:

BL2
Berichten: 4793
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Extreem verbruik al 17 jaar en niemand doet er iets aan.

Ongelezen bericht door BL2 »

jonis schreef:
02 jul 2022 15:42
Ts heeft het helemaal niet over een boiler en/of warmtepomp.
Even de oude berichten lezen via mijn eerdere link naar ander topic over dit onderwerp.

Alex van Kampen
Berichten: 75
Lid geworden op: 18 okt 2022 22:33

Re: Extreem verbruik al 17 jaar en niemand doet er iets aan.

Ongelezen bericht door Alex van Kampen »

Hallo Wilsophie,

Liander mag niet aan uw installatie zitten, zij gaan in principe maar tot en met de meter.
U kunt beter een elektricien vragen.
Helaas heeft u is het e.e.a. al aangepast dus bewijs van een hoge verbruik van vroeger is nu lastig te bewijzen.
Het zou gemakkelijker zijn als u een slimme meter heeft, die kan vaak het actueel vermogen aangeven. Dit kunnen niet alle type slimme meters.
Bij een traditionele meter moet de stroom gemeten worden, vandaar de elektricien.
Ga samen met de elektricien alle apparatuur nalopen, dat wil zeggen, iets aan- en uit-zetten en kijk naar het verschil in actueel vermogen op de meter.
Of zet eerst alles uit en schakelen dan een voor een alles weer in. De elektricien kan bepalen of het vermogen-verschil te verklaren is.

Heeft u hier ook al naar gekeken? Het sluipverbruik?
https://www.maxmeldpunt.nl/geld/sluipve ... -geen-zin/

Energieverbruik vergelijken met buren is een beetje appels met peren vergelijken kan wel maar zegt niet zo veel.

Succes Wilsophie,

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Extreem verbruik al 17 jaar en niemand doet er iets aan.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@alex

Sluipverbruik? Hebt u het topic wel gelezen?

Alex van Kampen
Berichten: 75
Lid geworden op: 18 okt 2022 22:33

Re: Extreem verbruik al 17 jaar en niemand doet er iets aan.

Ongelezen bericht door Alex van Kampen »

@Lady1234

En heb jij de link bekeken? En iets verder?

Alex van Kampen
Berichten: 75
Lid geworden op: 18 okt 2022 22:33

Re: Extreem verbruik al 17 jaar en niemand doet er iets aan.

Ongelezen bericht door Alex van Kampen »

U vraagt nog steeds om naar de elektriciteitsverbruik te kijken terwijl daar al veel aan is gedaan. Heeft u uw rekening wel eens (samen met de buren) vergeleken met die van de buren? Misschien betaald u iets wat de buren niet (hoeven) te betalen.

En ik sluit sluipverbruik nog steeds niet uit.
Als ik en u het goed hebben dan gaat u 120 euro per maand betalen.
Dan zijn de grote verbruikers al vervangen, nu gaat het om de kleinere dingen.

Succes.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Extreem verbruik al 17 jaar en niemand doet er iets aan.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Alex van Kampen schreef:
21 nov 2022 08:44
U vraagt nog steeds om naar de elektriciteitsverbruik te kijken terwijl daar al veel aan is gedaan. Heeft u uw rekening wel eens (samen met de buren) vergeleken met die van de buren? Misschien betaald u iets wat de buren niet (hoeven) te betalen.
Heb je in de gaten dat TS dat al jarenlang doet? Dat staat namelijk duidelijk in dit en het vorige topic.

F1975
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 dec 2022 22:25

Re: Extreem verbruik al 17 jaar en niemand doet er iets aan.

Ongelezen bericht door F1975 »

Goede dag.
Ik had ook een groot probleem met mijn slimme meter.
Ik woon alleen en kwam er achter dat ik een stroomverbruik had van 550 kwh in de maand.
Wat heel erg veel is. Mijn hele huis na gekeken waar het verbruik heen kon gaan. Maar niks gevonden. Tot ik een artikel gelezen heb dat sommige apparatuur kan storen op de slimme meter. Bij mij zat de internetrouter en het camerasysteem langs de meter. (Alvoor de meter geplaatst was) dus heb ik die apparatuur uit de meterkast geplaatst. En precies na die dag is het verbruik meer als gehalveerd!
Onvoorstelbaar maar waar. Ik verbruik sinds die tijd 213 kwh in de maand.
Dus heb ik 3 jaar veel te veel stroom betaald. Ik denk dat dit natuurlijk veel meer gebeurd.
Enexis zegt natuurlijk dat dit niet kan maar op mijn verbruik grafiek is het overduidelijk te zien.

Plaats reactie