Extreem verbruik al 17 jaar en niemand doet er iets aan.

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Wilsophie
Berichten: 114
Lid geworden op: 24 nov 2009 12:51

Extreem verbruik al 17 jaar en niemand doet er iets aan.

Ongelezen bericht door Wilsophie »

Als sinds wij in dit appartement wonen nu 17 zouden wij extreem veel energie verbruiken. Je ontdekt dat pas jaren later als je medebewoners gaat vragen wat zij betalen. Wij verbruiken al jaren 5000 kwh per jaar en ongeveer 430 per maand. We gaan nu 120 euro betalen bij Essent en de gemiddelde buur zit op ongeveer 30 euro. Zelfs de penthouses betalen veel minder dan wij. Veel monteurs heb ik ernaar laten kijken ,maar niemand weet waar het aan ligt. De wasmachine, droger en vriezer al laten vervangen terwijl ze niets mankeerden, maar voor alle zekerheid en deze week een nieuwe koelkast. Alle halogeen in de keuken laten vervangen door leespotjes en ook dat kostte maar liefst 1100 euro. Ik ben er wel klaar mee. Nu gaat iemand een metertje plaatsen om nauwkeurig te controleren, maar als ik overzichtjes krijg op de telefoon dan weet ik als bejaarde van 75 toch nog niet waar het mis is. Essent doet niets en Liander is onderbemand en ik weet echt niet meer waar ik zijn moet want iedereen zucht diep met het aantal van 5000 kwh maar niemand kan blijkbaar uitzoeken waar het van komt.
Misschien is er iemand die zich hierin wil vastbijten? Wij zijn beiden 75 jaar en mijn man is ziek dus het is lastig als je energie uitgaat naar dit soort gedoe waar het om geld draait. Help mij a.u.b.
Met vr.gr. Wil de Weger/Urk

ArieJol1979
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 mar 2021 11:25

Re: Extreem verbruik al 17 jaar en niemand doet er iets aan.

Ongelezen bericht door ArieJol1979 »

Ik weet niet veel van energieverbruik maar een collega van mij had iets soortgelijks. Een veel te hoog verbruik op de rekening. Niet op de Meyer trouwens. Het bleek dat haar EAN code was verwisseld tijdens de aanleg met die van de buren, een groot gezin.
Wellicht eens naar kijken?

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Extreem verbruik al 17 jaar en niemand doet er iets aan.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als u al 75 bent, dan gebruikt u tot al wel vijftig jaar elektriciteit? Dan weet u dus al jaren dat het niet kan kloppen? Tapt wellicht een van de buren bij u stroom af?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Extreem verbruik al 17 jaar en niemand doet er iets aan.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bijzonder om op de gok allerlei apparatuur te vervangen, zonder enig idee te hebben waar het probleem zit. Da's niet heel handig ;)

Laat iemand dit voor jullie uitzoeken. Meten is weten. Gewoon de stoppen uitschakelen, één voor één inschakelen, dan kan je snel genoeg zien in welke groep een fors verbruik zit. Daar kan je dan verder zoeken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Extreem verbruik al 17 jaar en niemand doet er iets aan.

Ongelezen bericht door kweenie »

Wilsophie schreef:
29 jun 2022 13:55
Alle halogeen in de keuken laten vervangen door leespotjes en ook dat kostte maar liefst 1100 euro. Ik ben er wel klaar mee.
1100 euro voor het vervangen van spotjes?? Dat moeten dan wel een hoop spotjes zijn geweest. Dat kan dan ook een hoop stroom kosten.

BL2
Berichten: 4774
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Extreem verbruik al 17 jaar en niemand doet er iets aan.

Ongelezen bericht door BL2 »

In 2018 was je hier ook al mee bezig, we zijn ondertussen 5 jaren verder....... En niemand die het kan aangeven ? Lees het oude topic eerst even door.

viewtopic.php?p=2569035#p2569035

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Extreem verbruik al 17 jaar en niemand doet er iets aan.

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Op www.liander.nl/mkb/meters/metercontrole staat een stappenplan. Ik denk dat u hetzelfde stappenplan kunt doorlopen als u bij een andere netbeheerder zit.

Misschien dat www.consumentenbond.nl/juridisch-advies ... p-diensten u advies kunt geven.

peter17111962
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Extreem verbruik al 17 jaar en niemand doet er iets aan.

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Ik neem aan dat U een slimme meter heeft. Daarom raadt ik U aan om het aantal Watts wat U verbruikt eens te bekijken.
Is dat aan de hoge kant. Schakel dan een voor een apparaten en of groepen uit totdat U weet waar dat verbruik vandaan
komt. Er is hier ook eerder aangegeven dat de EAN code verwisseld zou kunnen zijn met iemand anders. Volgens mij staat
deze op uw factuur, laat dit eens nakijken. Ook zou het kunnen zijn dat U een afgekeurde meter bezit. of dat het geval is
dat kunt U zelf controleren. Kijk op uw meter en zoek het merk en type op en kijk op de volgende lijst of de er tussen staat.
https://www.agentschaptelecom.nl/docume ... rde-meters
Er staat dat U woont in een appartement. dus het is zeer zeker raadzaam om eens te (laten) controleren of er toevallig niet
een groep verkeerd is aangesloten en dat U meebetaald voor een buurman. Zoals hier al eerder vermeld, schakel een voor
een uw groepen uit. Mijn verbruik hier, rijtjeshuis 1 persoon, wel wasmachine, geen droger (droogrekje) en geen vaatwasser
is ongeveer 900 KWh per jaar en ongeveer 75 KWh per maand. Ik ben dus zeer verbaasd over uw hoge verbruik.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Extreem verbruik al 17 jaar en niemand doet er iets aan.

Ongelezen bericht door crazyme »

Met de opbrengst van uw wietplantage kunt u toch gemakkelijk die rekening betalen ? :mrgreen:

Maar serieus. Zet eens alle apparaten uit en kijk of de meter ook stilstaat.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Extreem verbruik al 17 jaar en niemand doet er iets aan.

Ongelezen bericht door kuklos »

crazyme schreef:
30 jun 2022 08:52
Zet eens alle apparaten uit en kijk of de meter ook stilstaat.
Geef dan het advies de stekkers eruit te trekken. Dan is er ook geen lekstroom meer. Een tv op standby verbruikt ook stroom, maar veel minder dan als deze aanstaat. Daarom stekkers eruit trekken als je zoiets gaat proberen.

Pianotje
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 feb 2020 21:03

Re: Extreem verbruik al 17 jaar en niemand doet er iets aan.

Ongelezen bericht door Pianotje »

Idd de eerdere tips, kijk per apparaat wat het gebruikt.
En zo erg schrik ik heel eerlijk gezegd niet van een jaarverbruik van zo'n 5000 kwh als u daar ook mee verwarmt.
Natuurlijk is het vergeleken met uw buren meer, en dat geeft wel reden om het te onderzoeken. Houd er wel rekening mee dat gedrag een zeer grote factor is in het energieverbruik. Als u de verwarming op 21 graden heeft staan en uw buren op 18/19 graden dan gaat daar een flink verschil inzitten.

Ziet u verschil tussen het elektriciteitsverbruik in de zomer en wintermaanden?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Extreem verbruik al 17 jaar en niemand doet er iets aan.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Járenlang al met deze discussie bezig zijn en dan nog zeggen "niemand doet er iets aan..."...

De tips die nu komen, zijn vergelijkbaar met wat er jaren geleden al gezegd werd. De enige die er dus iets aan kan doen is mw. Wil de Weger zélf.

PGros
Berichten: 1113
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Extreem verbruik al 17 jaar en niemand doet er iets aan.

Ongelezen bericht door PGros »

Uit OP
We gaan nu 120 euro betalen bij Essent en de gemiddelde buur zit op ongeveer 30 euro.
Uit het topic van 5 jaar geleden
Ik betaal 100 euro per maand en de meeste buren betalen rond de 50 euro.
U betaald in 5 jaar 20% meer en uw buren betalen 40% minder.
Ook een frappant verschil

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Extreem verbruik al 17 jaar en niemand doet er iets aan.

Ongelezen bericht door angel1978 »

snuffel1 schreef:
30 jun 2022 14:01
Ik vermoed dat 430 euro per maand een 0 te veel betreft en 43 euro zal zijn.
Ik vermoed dat 430 niet op euro's slaat, maar op Kwh en 430 Kwh * 12 is idd. ongeveer de 5000 Kwh per jaar.

150747
Berichten: 231
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: Extreem verbruik al 17 jaar en niemand doet er iets aan.

Ongelezen bericht door 150747 »

angel1978 schreef:
30 jun 2022 14:03
snuffel1 schreef:
30 jun 2022 14:01
Ik vermoed dat 430 euro per maand een 0 te veel betreft en 43 euro zal zijn.
Ik vermoed dat 430 niet op euro's slaat, maar op Kwh en 430 Kwh * 12 is idd. ongeveer de 5000 Kwh per jaar.
Dat schrijft hij ook; Wij verbruiken al jaren 5000 kwh per jaar en ongeveer 430 per maand.
Is redelijk veel maar als men elektrisch verwarmt klopt dit ongeveer wel.
Ik vergelijk met mezelf. Ook laden van de hybride auto zit er bij in bij onze 4500Kwh.

Louk54
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 mar 2016 13:19

Re: Extreem verbruik al 17 jaar en niemand doet er iets aan.

Ongelezen bericht door Louk54 »

Een paar opmerkingen:
  • Het gemiddelde gebruik van een gezin van 2 personen is volgens het Nibut op dit moment ongeveer 2800 kWh per jaar. Dit gezin verbruikt dus 2200 kWh meer. Dit is bijna het dubbele.

    De warmtepomp is centraal voor alle bewoners en voedt warm water aan de boilervaten (1 per appartement). De boiler verwarmt het water alleen als er meer warmte nodig is dan er uit de grond komt. De stroomkosten zijn dus veel lager dan als de boiler koud water uit de waterleiding zou krijgen
  • Het is belangrijk te weten wat het verbruik per maand is. Als dat in de koude maanden hoger is dan in de warme zomermaanden, dan zit het verschil in het warm stoken van de woning. Als het gedurende een maand erg warm is buiten, dan kan je aannemen dat er niet of nauwelijks gestookt wordt (tenzij de thermostaat op 25 á 30⁰ staat). Het verbruik van die maand zou dan ook een normaal verbruik voor een gezin van 2 personen moeten naderen: ongeveer 234 kWh per maand
  • Aangenomen dat de slimme meter in het appartement van de bewoners hangt, vraag ik me af hoe de boilers beneden in de kelder zijn aangesloten; loopt er een kabel van iedere boiler naar het bijbehorende (juiste ?!?) appartement of wordt dit ook centraal verrekend?
  • Is de boiler wel juist ingesteld en krijgt deze wel warm water van de warmtepomp. Misschien staat er een kraantje verkeerd of dicht of is deze boiler net de laatste in de rij en het daardoor moet doen lauw of koud water...
  • De meterstanden vergelijken met de gegevens van de leverancier zegt niets over de goede werking van de meter, alleen over de communicatie tussen de meter en de leverancier. Als je de meter wil controleren op de juiste werking, dan kan dat alleen door (tijdelijk) een tweede meter te laten installeren

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Extreem verbruik al 17 jaar en niemand doet er iets aan.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Louk54 schreef:
01 jul 2022 16:52
Als je de meter wil controleren op de juiste werking, dan kan dat alleen door (tijdelijk) een tweede meter te laten installeren[/list]
Natuurlijk niet. Dat kan ook (en veel simpeler en goedkoper) door te beginnen met deductie en, als je de veronderstelde boosdoener gevonden hebt, met een verbruiksmeter te kijken wat er gemeten wordt in vergelijking met de hoofdmeter.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Extreem verbruik al 17 jaar en niemand doet er iets aan.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@louk54

Dat gemiddelde verbruik wat u aanhaalt is voor een gezin dat gas gebruikt om te verwarmen.

Louk54
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 mar 2016 13:19

Re: Extreem verbruik al 17 jaar en niemand doet er iets aan.

Ongelezen bericht door Louk54 »

@moneyman: Uiteraard, maar die suggestie was al gegeven...

Louk54
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 mar 2016 13:19

Re: Extreem verbruik al 17 jaar en niemand doet er iets aan.

Ongelezen bericht door Louk54 »

@Lady1234: Inderdaad, daarom is het ook alleen vergelijkbaar in een warme zomermaand.

Plaats reactie