Faillisement Energie Welkom: wat kan / mag ik?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Faillisement Energie Welkom: wat kan / mag ik?

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Ik ontving zojuist de eindafrekening van Welkom.
Op basis van verbruik en wat betaald is krijg ik bijna 350 euro nog terug (2 maandtermijnen)
Niet gek - want zomer / weinig verbruik.

Maar, dit is voor ons een behoorlijk bedrag - en de curatoren geven niet echt hoop op dat we iets terugkrijgen, en als we al iets krijgen - wanneer we dit dus zouden ontvangen.

De vraag is dus, zou ik de laatste termijn(en) kunnen laten storneren - en dan verrekenen laten met wat we nog terug zouden ontvangen? Ze geven aan dat dit niet mag "want contract" - maar kennelijk is het terugbetalen (wat volgens hetzelfde contract binnen 30 dagen na opmaken eindafrekening zou gebeuren) niet belangrijk.

Ik snap dat Eneco duurder is - en die 'compensatie' die de regering heeft beloofd moet ik ook nog maar zien wat daarvan terecht komt.
Maar ja - 350 euro 'kwijtraken' wil ik liever niet :(

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Faillisement Energie Welkom: wat kan / mag ik?

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Gevoelsmatig zou ik de incasso terugvorderen, zodat schulden tegen elkaar kunnen worden weggestreept. Maar ik weet niet of dit verstandig is i.v.m. de wetgeving.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Faillisement Energie Welkom: wat kan / mag ik?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Met die 350 euro sta je nu op de lijst van schuldeisers. Helaas wel heel laag op de lijst. Alleen als er wat overblijft nadat alle andere kosten zijn betaald kan je wat terugkrijgen.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Faillisement Energie Welkom: wat kan / mag ik?

Ongelezen bericht door Guardian72 »

@ Petra,

inderdaad mijn dilemma.

@PeterPeters

Om op die lijst te komen moet je je speciaal aanmelden https://okkerse-schop.nl/welkom-energie-faq/
Komt op mij over als extra drempel opwerpen :(

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Faillisement Energie Welkom: wat kan / mag ik?

Ongelezen bericht door Jablan »

Storneren is al besproken in een ander topic: energie-f51/eneco-incasseert-zonder-toe ... -s120.html. Pagina 6 en 7. Conclusie: storneren is niet mogelijk.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Faillisement Energie Welkom: wat kan / mag ik?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Storneren zou wel eens niet kunnen werken, maar probeer het gewoon. Je kan ook bij de bank een MOI melding doen en zo meer termijnen storneren en dan opgeven dat er geen rechtsgeldige machtiging is. De MOI melding werkt wel.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Faillisement Energie Welkom: wat kan / mag ik?

Ongelezen bericht door Guardian72 »

alfatrion schreef:
15 nov 2021 10:02
Storneren zou wel eens niet kunnen werken, maar probeer het gewoon. Je kan ook bij de bank een MOI melding doen en zo meer termijnen storneren en dan opgeven dat er geen rechtsgeldige machtiging is. De MOI melding werkt wel.
Uh.
Men had - door contract - juist wel een rechtsgeldige machtiging.
Denk als ik dat probeer - de bank me uitlacht.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Faillisement Energie Welkom: wat kan / mag ik?

Ongelezen bericht door scontra »

Guardian72 schreef:
15 nov 2021 09:41
Ik ontving zojuist de eindafrekening van Welkom.
Op basis van verbruik en wat betaald is krijg ik bijna 350 euro nog terug (2 maandtermijnen)

Maar de curatoren geven niet echt hoop op dat we iets terugkrijgen,

De vraag is dus, zou ik de laatste termijn(en) kunnen laten storneren -

De afrekening is netjes, maar het afwikkelen van deze eindrekening zou wel eens zwaar tegen kunnen vallen.
Als consument sluit u (met alle andere gedupeerden) aan achter in de rij van schuldeisers en of er dan nog wat te verdelen zal zijn valt zeer te betwijfelen.
Storneren, als dit nog kan, zou ik u niet aanraden, aangezien u dan de berekening van de eindafrekening in de war stuurt en ook nog eens de curator op uw dak krijgt met een vordering op het gestorneerde bedrag vanwege onttrekking aan het faillissement.
Storneren van bedragen welke zijn afgeschreven na het uitspreken van het faillissement kan overigens wel.

Er blijft u niets anders dan afwachten en hopen dar er voor u nog iets overblijft, al betwijfel ik dat ten zeerste.
Richt u meer op een nieuwe energieleverancier, zeker als u geen klant van Eneco wil blijven.

Het belastingvoordeel gaat pas in werking vanaf 1 januari 2022 en zal daarmee door uw nieuwe energieleverancier worden uitgevoerd, wat dat betreft dus geen zorg.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Faillisement Energie Welkom: wat kan / mag ik?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat contract werkt natuurlijk twee kanten op. Dat het van de andere kant noodgedwongen opgezegd is, maakt nog niet dat jij je dan nog steeds aan dat contract moet houden, behoudens je betaalverplichting.

M.i. heb je, aangezien je 350 euro terug krijgt, ruimschoots aan je verplichting voldaan. Overleg desnoods even met de bank. En nee, de curator zal een stornering absoluut niet aanbevelen.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Faillisement Energie Welkom: wat kan / mag ik?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Guardian72 schreef:
15 nov 2021 10:21
Men had - door contract - juist wel een rechtsgeldige machtiging.
Neen. Je begrijpt niet waar een machtiging aan moet voldoen om rechtsgeldig te zijn.
Guardian72 schreef:
15 nov 2021 10:21
Denk als ik dat probeer - de bank me uitlacht.
Dus, in het beste geval krijg, je geld terug, en in het slechtste geval, wordt je uitgelachen.

knakworst
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 nov 2021 10:12

Re: Faillisement Energie Welkom: wat kan / mag ik?

Ongelezen bericht door knakworst »

Hier is de MOI succesvol. Zes maanden geld terug. Gewoon MOI indienen dus. Welkom heeft geen geldige incasso.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Faillisement Energie Welkom: wat kan / mag ik?

Ongelezen bericht door scontra »

knakworst schreef:
19 nov 2021 10:16
Hier is de MOI succesvol. Zes maanden geld terug. Gewoon MOI indienen dus. Welkom heeft geen geldige incasso.
Niet op voorhand te hard lachen, want de curator trekt t.z.t. vanzelf bij u aan de bel om alsnog even met u te willen afrekenen !
Met de zes maanden incassobetalingen terughalen zou het zomaar eens kunnen betekenen dat u niet aan uw betalingsverplichting heeft voldaan en daarmee een betalingsachterstand hebt veroorzaakt.
Dus juich niet voordat de definitieve eindafrekening heeft plaatsgevonden, als er dan nog iets te juichen overblijft tenminste. :wink:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Faillisement Energie Welkom: wat kan / mag ik?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Als niet-Welkomklant heb ik hier in elk geval van geleerd om het termijnbedrag zo laag mogelijk te houden: 10 euro per maand.

Beter bijbetalen dan geld terugkrijgen, met het risico dat de tent tussentijds omwaait.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Faillisement Energie Welkom: wat kan / mag ik?

Ongelezen bericht door kuklos »

@Bob Schurkjens, maar zorg dan wel dat je genoeg geld opzij zet om het bij te betalen bedrag ook daadwerkelijk te kunnen betalen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Faillisement Energie Welkom: wat kan / mag ik?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Zeker, dat zit goed Kuklos. Inderdaad heel belangrijk.

jan.snel49
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 nov 2021 11:05

Re: Faillisement Energie Welkom: wat kan / mag ik?

Ongelezen bericht door jan.snel49 »

ik wil iedereen vragen zich aan te melden bij [email protected] eens kijken of we samen een front kunnen vormen
Eventueel gezamenlijk (90.000 man) een advocaat op de zaak zetten. ?

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Faillisement Energie Welkom: wat kan / mag ik?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

jan.snel49 schreef:
19 nov 2021 15:15
ik wil iedereen vragen zich aan te melden bij [email protected] eens kijken of we samen een front kunnen vormen
Eventueel gezamenlijk (90.000 man) een advocaat op de zaak zetten. ?
Op welke zaak? Dat bedrijf is failliet. Wend u tot de curator.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Faillisement Energie Welkom: wat kan / mag ik?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

jan.snel49 schreef:
19 nov 2021 15:15
ik wil iedereen vragen zich aan te melden bij [email protected] eens kijken of we samen een front kunnen vormen
Eventueel gezamenlijk (90.000 man) een advocaat op de zaak zetten. ?
En wat is dan precies het doel?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Faillisement Energie Welkom: wat kan / mag ik?

Ongelezen bericht door scontra »

Bob Schurkjens schreef:
19 nov 2021 10:45
Als niet-Welkomklant heb ik hier in elk geval van geleerd om het termijnbedrag zo laag mogelijk te houden: 10 euro per maand.
Leuk gebracht, maar zo werkt het niet !

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Faillisement Energie Welkom: wat kan / mag ik?

Ongelezen bericht door alfatrion »

scontra schreef:
19 nov 2021 10:33
Niet op voorhand te hard lachen, want de curator trekt t.z.t. vanzelf bij u aan de bel om alsnog even met u te willen afrekenen !
Je aanname is dat het bedrag ook is afgeschreven van de bankrekening van Welkom Energie. Bij een faillissement is de rekening geblokkeerd.
scontra schreef:
19 nov 2021 10:33
Dus juich niet voordat de definitieve eindafrekening heeft plaatsgevonden, als er dan nog iets te juichen overblijft tenminste. :wink:
De eindafrekening moet natuurlijk betaald worden, maar je hoeft niet te vrezen dat je de voorschotten in de tussentijd nog moet betalen.
Artikel 6:263 lid 1 BW
De partij die verplicht is het eerst te presteren, is niettemin bevoegd de nakoming van haar verbintenis op te schorten, indien na het sluiten van de overeenkomst te harer kennis gekomen omstandigheden haar goede grond geven te vrezen dat de wederpartij haar daartegenover staande verplichtingen.

Gesloten