Flex contract, dynamisch of vast?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
tvds
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 aug 2005 09:51

Flex contract, dynamisch of vast?

Ongelezen bericht door tvds »

Om maar even met de deur in huis te vallen. Ik ben de maker van de energieprijzenbot. Ik heb een jaar geleden voor mezelf een Telegram bot gemaakt die mij, na mijn overstap naar FrankEnergie, op de hoogte hield van de uurprijs van stroom. Als hij namelijk onder nul kwam wilde ik graag mijn zonnepanelen (al dan niet handmatig of geautomatiseerd) uitzetten.

Toen ik mijn Bot op Tweakers noemde liep het een beetje uit de hand. Ik heb nu een Telegram app, 4 twitter kanalen, een Facebook pagina en een grafieken systeem.

Dit allemaal om ieder inzicht te geven wat stroom en gas echt kosten en welke belastingen er op komen enz.

Maar nu mijn vraag (vragen) aan jullie!

Wat heb jij voor energie contract? Flex, Dynamisch of Vast? En waarom heb je dat contract en waarom neem je geen ander contract. En wellicht nog wel belangrijker ken je de verschillen tussen de contracten?

Ik wil kijken of ik mijn informatie nog duidelijker en inzichtelijk kan maken.

Dank jullie wel.

ps: mocht je de urls willen weten naar telegram / twitter enz vraag het maar even.


Afbeelding

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Flex contract, dynamisch of vast?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik maak al een tijdje dankbaar gebruik van je telegram beichten. Dank daarvoor. Heb hier ook al eens wat gedeeld.

Om je vragen te beantwoorden:
Wat heb jij voor energie contract?


Vast
En waarom heb je dat contract en waarom neem je geen ander contract.


Een 3 jarig vast contract waarvan 2 inmiddels voorbij. Afgesloten tijdens het dal van de markt ( 15 cent / kwh en 67 cent / m3 ). Waarom zou ik die op willen zeggen? Het kost me geld ( opzegboete ) en de prijzen zijn lager dan ik elders kan krijgen. Daarnaast krijg ik de prijs die ik betaal ook voor mijn overschot van mijn zonnepanelen.

Als mijn contract afloopt ( sept 23 ) kan de keuze wel eens heel anders zijn.

En wellicht nog wel belangrijker ken je de verschillen tussen de contracten?
Ik denk ze aardig te kennen, maar waarom deze vraag en wat wil je met die kennis?

tvds
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 aug 2005 09:51

Re: Flex contract, dynamisch of vast?

Ongelezen bericht door tvds »

angel, dank voor je bericht. Het duidelijk verhaal. Volgens mij zit je inderdaad nog wel ff prima met je huidige contract.

Alle kennis die ik binnenkrijg wil ik graag weer delen, op een eenvoudige manier. Ik merk dat veel mensen die een flex contract hebben zeggen dat ze op dynamisch zitten (heb ik ook lange tijd gezegd) en flex zegt weer heel veel mensen niks. En ook zijn vaak de verschillen toch niet duidelijk. Dus wil ik deze kennis graag op een eenvoudige manier weer delen met iedereen. Iedere dag iedereen een stukje beter en slimmer op gebied van deze contracten.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Flex contract, dynamisch of vast?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik volg op dit moment de dynamische prijzen om te zien wat dit in de winter gaat doen om zo een inschatting te kunnen maken of het een optie is als mijn huidige contract afloopt. Dit i.c.m zonnepanelen, een nog te installeren warmtepomp en een kleine thuisbatterij.

Op het moment dat salderen echt helemaal weg is is de keuze niet zo moeilijk meer, maar nu blijft het nog gissen wat de beste keuze zal zijn.

jonis
Berichten: 2749
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Flex contract, dynamisch of vast?

Ongelezen bericht door jonis »

Waarom zou je met dynamische prijzen bezig willen zijn als je zonnepanelen hebt en tevens (bijna) van gas af bent?

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Flex contract, dynamisch of vast?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

tvds schreef:
03 nov 2022 16:05
Wat heb jij voor energie contract? Flex, Dynamisch of Vast?
Vast
tvds schreef:
03 nov 2022 16:05
En waarom heb je dat contract en waarom neem je geen ander contract.
Belangrijkste voor mij de zekerheid. Een vast bedrag, dus geen verrassingen. Mijn verbruik hou ik dagelijks bij en heb dankzij mijn zonnepanelen en een goede planning een lage inkoop. 50% van mijn verbruik is eigen stroom. Dankzij het salderen verwarm ik via de airco waardoor ik dagelijks minder dan 1 m3 gas nodig heb voor het douchen en wat water in de keuken. Ik kan nu al mijn jaarrekening opmaken terwijl ik pas 4 maanden onderweg ben in dit contract.
Als salderen niet meer loont wil ik accu's aanschaffen en een boiler om zo eigenlijk zo weinig mogelijk extra hoef bij te kopen.
tvds schreef:
03 nov 2022 16:05
En wellicht nog wel belangrijker ken je de verschillen tussen de contracten?
Yep.

tvds
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 aug 2005 09:51

Re: Flex contract, dynamisch of vast?

Ongelezen bericht door tvds »

jonis schreef:
03 nov 2022 21:59
Waarom zou je met dynamische prijzen bezig willen zijn als je zonnepanelen hebt en tevens (bijna) van gas af bent?
Op het moment dat salderen niet meer bestaat dat flex prijzen (dynamisch is iets anders) in eens heel interessant worden als je geld wilt verdienen met je zonnepanelen. (wel in combinatie met een batterij)

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Flex contract, dynamisch of vast?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar stel dat iedereen met zonnepanelen een batterij heeft. Dan zal de prijs waarschijnlijk snel redelijk gelijkwaardig worden en dan kun je het beste die stroom gewoon proberen te gebruiken.

tvds
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 aug 2005 09:51

Re: Flex contract, dynamisch of vast?

Ongelezen bericht door tvds »

Dank je wel voor je antwoord NeoDutchio. Goed bezig lees ik ook!

tvds
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 aug 2005 09:51

Re: Flex contract, dynamisch of vast?

Ongelezen bericht door tvds »

Nijogeth schreef:
04 nov 2022 08:29
Maar stel dat iedereen met zonnepanelen een batterij heeft. Dan zal de prijs waarschijnlijk snel redelijk gelijkwaardig worden en dan kun je het beste die stroom gewoon proberen te gebruiken.
Zolang de prijs per kWh voor een batterij 1000 euro is, denk ik dat niet iedereen een batterij gaat halen. Op een gegeven moment zal het 100 euro per kWh worden dan zal het harder gaan.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Flex contract, dynamisch of vast?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Toen in januari 2022 mijn vaste contract bij Vandebron (waar ik sinds de aanschaf van mijn zonnepanelen klant ben) afliep, heb ik me georiënteerd op mijn mogelijkheden. Op dat moment heb ik gekozen voor een nieuw jaarcontract bij Vandebron om de simpele reden dat ik daarmee zekerheid en prima voorwaarden tegen een redelijke prijs had. In januari moet ik dus weer de markt op.

Ik houd van zekerheid, dus ik neig altijd automatisch naar een vast contract. Maar of dat mogelijk en gunstig is, zie ik tegen die tijd wel. Wie weet wordt het gewoon een flexibel of variabel contract.

Ik heb dagelijks inzicht in opwekking en verbruik en monitor dat ook daadwerkelijk. Opties als elektrisch verwarmen en een thuisbatterij houd ik in de gaten, maar zijn geen logische stap op de korte termijn.

jonis
Berichten: 2749
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Flex contract, dynamisch of vast?

Ongelezen bericht door jonis »

tvds schreef:
04 nov 2022 08:16
jonis schreef:
03 nov 2022 21:59
Waarom zou je met dynamische prijzen bezig willen zijn als je zonnepanelen hebt en tevens (bijna) van gas af bent?
Op het moment dat salderen niet meer bestaat dat flex prijzen (dynamisch is iets anders) in eens heel interessant worden als je geld wilt verdienen met je zonnepanelen. (wel in combinatie met een batterij)
De grootste besparing zit in een 0,- rekening en de rest is hooguit nog een paar centen schrapen ; dat centenschrapen kan m.i. nooit heel interessant zijn of de term "geld verdienen" verdienen.
Los van het feit dat ik gewoon helemaal niet nog meer bezig wil zijn met de energiecentrale in huis en bijbehorende (wisselende) prijzen.

tvds
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 aug 2005 09:51

Re: Flex contract, dynamisch of vast?

Ongelezen bericht door tvds »

Moneyman schreef:
04 nov 2022 09:18
Ik heb dagelijks inzicht in opwekking en verbruik en monitor dat ook daadwerkelijk. Opties als elektrisch verwarmen en een thuisbatterij houd ik in de gaten, maar zijn geen logische stap op de korte termijn.
Okay, dank je Moneyman

Regina & Bobby
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mei 2023 17:02

Re: Flex contract, dynamisch of vast?

Ongelezen bericht door Regina & Bobby »

Hey, ik zie hier geen recente berichten, maar zou graag hier iets opperen. Op dit moment heb ik een flex contract. Ik heb zonnepanelen en op dit moment denk ik nog niet aan een nieuw contract vanwege het salderen en het prijsplafond. Ik heb de dynamische tarieven een beetje in de gaten gehouden en heb bedacht dat ik dan in de winter een een dynamisch contract zou willen hebben en dan voor in de zomer een aanbieder zoek met de beste terugleververgoeding. Is dit een raar idee?

Plaats reactie