LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gas-druk en gebruik

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
DZN
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 mar 2009 11:26

Gas-druk en gebruik

Ongelezen bericht door DZN »

En energie-tech. Vraag:

Vorige jaar, als we warm-water kraan langer dan 10 min open hadden, sprong onze combi-ketel uit.

Twee of drie keer zijn monteurs van woning-CV langs geweest maar niet kunnen oplossen. Daarna hebben ze laatste keer ontdekt dat gas-druk te hoog was en hebben ze van Energiematschipij Delta monteur laten komen. Die is begin september geweest, gasdruk doorgemeten (volgens hem was druk boven 46, ipv 25 of 35). Toen had die bij de gasmeter iets vervangen en daarna was goed.

Nu op de jaarafrekening nota blijkt dat we vorige jaar 400 kub meer gas hebben gebruikt dan jaar geleden. Winter was kouder, dus daar gaat een percentage op, maar 400 kub meer is beetje te veel. Vorige week heb ik Delta gebeld en ze zeggen dat meer-gebruik niet door hogere gas-druk komt, ze zeggen dan is je huis sneller warm en aardappel sneller gekookt…

Kan door hogere gas-druk meer gas gebruikt wordrden dan je bij normale gas-druk zou gebruiken? Dan ga ik bij Delta correctie vragen.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Gas-druk en gebruik

Ongelezen bericht door Shine »

Ik bump hem even omhoog.
Vind dit namelijk een erg interessante vraag en ben benieuwd nar het antwoord.

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: Gas-druk en gebruik

Ongelezen bericht door wicher »

Vorige week heb ik Delta gebeld en ze zeggen dat meer-gebruik niet door hogere gas-druk komt, ze zeggen dan is je huis sneller warm en aardappel sneller gekookt…
Ik denk dat ze gelijk hebben wat betreft het sneller warm worden van je huis en het sneller op kook zijn van de aardappels :lol:
In ieder geval theoretisch zou dat moeten kloppen, want hogere gasdruk betekent meer verbranding in dezelfde tijd.
Alleen vermoed ik dat je toch ook een zeker meerverbruik zult hebben.
Immers: niet alle gas wordt omgezet in warmte; een gedeelte gaat verloren doordat je cv-ketel bijvoorbeeld maar een rendement heeft van 90% of zo. Met andere woorden: meerverbruik!
De volgende vraag is natuurlijk: hoeveel? Daarmee kan ik je niet helpen. Wordt volgens mij een zeer gecompliceerde berekening, maar misschien zitten er hier échte deskundigen?

troubleshooter
Berichten: 471
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Re: Gas-druk en gebruik

Ongelezen bericht door troubleshooter »

In dit geval moet de gasleverancier het regulatieventiel vervangen.
Dit ventiel zorgt voor een constante druk op uw binnenleiding zoals het moet zijn. U kunt eventuele financiële schade declareren aan uw leverancier. Onder schade wordt in deze verstaan, alle kosten welke anders dan gebruikelijk gemaakt zijn dus ook het oververbruik.
Uw CV installatie kan namelijk niet goed werken wanneer de gasdruk op uw installatie te hoog is ofschoon de CV ketels zelf van een regulateur (gasdruk regelapparaat) is voorzien. Succes!

sjorsie1982
Berichten: 213
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:27

Re: Gas-druk en gebruik

Ongelezen bericht door sjorsie1982 »

Ik werk in de energie markt en het bedrijf waar ik werk bouwt gasbranders. Ik ben afgestudeerd op natuurkunde. verbruik hangt niet af van de gasdruk. Dat staat vast. Je gasverbruik hangt af van de grootte van de gaatjes waar het gas uitstroomt. Dit komt omdat de gasdruk in NL ongeveer 1,5 barg is en de kritische uitstroom gasdruk ongeveer 0,7 barg is. Dit betekent dat de uitstroomsnelheid en hoeveelheid niet afhangt van de gasdruk. Dat is maar goed ook, want de gasdruk varieert weleens en dan zou de vlam in je cv of kookplaat spontaan groter/kleiner worden of zelfs uitgaan.
In Limburg kan de gasdruk iets lager zijn dan in groningen omdat gastransport door pijpen een drukverlies heeft.
Gasdruk kan je thuis niet verhogen, je kan het alleen verlagen. Gasdruk verhogen kost veel geld en daarvoor zijn speciale installaties nodig.

Gasverbruik wordt gemeten in m3 dat afhangt van de dichtheid, wat weer afhangt van de temperatuur. Een verhoging van de temperatuur bij je meter zorgt ervoor dat de meter meer m3 gas meet. Hierdoor betalen mensen die boven in een flat wonen ook standaard teveel, dit verschil is echter klein, dus verwaarloosbaar. Je gasleiding extern koelen vlak voor de meting zorgt ervoor dat er minder gas wordt gemeten. De winst is echter kleiner dan de energie die het kost om te koelen.

Kortom je wordt genaaid en bedrogen waar je bijstaat zoals gewoonlijk door bedrijven.

DZN
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 mar 2009 11:26

Re: Gas-druk en gebruik

Ongelezen bericht door DZN »

bedankt voor jullie reacties,
ik ga bezwaar bij DELTA maken en ... afwachten

DZN
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 mar 2009 11:26

Re: Gas-druk en gebruik

Ongelezen bericht door DZN »

een opmerking op Sjorsie1982:

"Ik ben afgestudeerd op natuurkunde. verbruik hangt niet af van de gasdruk. Dat staat vast. Je gasverbruik hangt af van de grootte van de gaatjes waar het gas uitstroomt."

Als ik dat met een snelweg vergelijk: binnen 1 uur komen toch meer autos over de weg als ze 140 km/u rijden dan 80 km/u... simpel gedacht

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: Gas-druk en gebruik

Ongelezen bericht door Sjors_B »

De gasdruk in een woonhuis is dacht ik tussen de 25 en 30 mBar

In de ketel wordt dit meestal nog verder gereduceerd naar een paar mBar branderdruk.

lees hier maar eens wat info

Code: Selecteer alles

Het door een gasmeter gemeten volume onder bedrijfsomstandigheden (bij
heersende gasdruk en gastemperatuur) wordt bij kleinverbruikers voor de
verrekening herleid naar normaalcondities (1,01325 bar en 0 oC) volgens de
zogenaamde 7 gradenmethode. Bij deze methode wordt verondersteld dat de
gemiddelde gastemperatuur in de gasmeter 7 oC bedraagt en de gemiddelde
leveringsdruk ca. 28 mbar (overdruk). In dat geval is volgens de wet van
Boyle Gay Lussac het gemeten volume onder bedrijfsomstandigheden
(aanname 28 mbar overdruk en 7 oC) gelijk aan het volume uitgedrukt onder
normaalcondities.

Indien de werkelijk gastemperatuur, gemiddeld over een jaar beschouwd en
gewogen naar afname, systematisch verschilt ten opzicht van 7 oC wordt er
een systematische fout in de volumeherleiding geïntroduceerd. Dit geldt ook
indien de gemiddelde atmosferische druk afwijkt van 1,01325 bar en de
gemiddelde leveringsdruk (overdruk) afwijkt van 28 mbar.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Gas-druk en gebruik

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Kan door hogere gas-druk meer gas gebruikt wordrden dan je bij normale gas-druk zou gebruiken?
Is het te simpel om te constateren dat de druk niet het volume bepaald.
In Limburg kan de gasdruk iets lager zijn dan in groningen omdat gastransport door pijpen een drukverlies heeft.
Gasdruk kan je thuis niet verhogen, je kan het alleen verlagen. Gasdruk verhogen kost veel geld en daarvoor zijn speciale installaties nodig.
Bij de ontvangstations van de distributiebedrijven komt het aardgas binnen met een druk van 40 bar en wordt de druk dan verlaagd naar 8 bar en in sommige gebieden naar 3 of 4 bar. Dit is een economische waarde voor de aanleg van regionale netten. Omdat uiteindelijk de meeste gebruikers het aardgas gebruiken op een minieme overdruk van 25 tot 100 millibar, wordt de druk op verschillende plaatsen in dit net nog eens verlaagd naar lage druk.
Door wrijvingsverliezen in de leidingen daalt de gasdruk geleidelijk over de lange afstanden. Compressorstations op enkele plaatsen zorgen er dan voor, dat deze leidingverliezen weer worden gecompenseerd door de druk te verhogen naar de beginwaarde.

sjorsie1982
Berichten: 213
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:27

Re: Gas-druk en gebruik

Ongelezen bericht door sjorsie1982 »

@DZN: dat klopt. De snelheid bepaalt wel de volumestroom. Maar hier gaat het over gasdruk, dus in jouw analogie, de hoeveelheid autos, maar omdat de autos niet sneller kunnen dan een bepaalde snelheid zullen meer auto's niet betekenen dat de aantal auto's toeneemt, aangezien ze niet onbeperkt kunnen versnellen.
20mbar is echt uitzonderlijk weinig, dat betekent dat als je iets te ver woont van een compressor de leiding drukverlies zoveel is dat er geen gas meer naar je huis stroomt.
100 mbar overdruk zou eerder kunnen, hoevel ik dus altijd dacht aan 1.5 bar, wat betekent 500 mbar overdruk.

De drukverhouding omgeving/gasdruk bepaalt of de volumestroom afhangt van van de druk. De druk voor uitstroomgaatjes is altijd meer, waarna deze sterk afneemt vlak na de gaatjes. Dus de uistroomoppervlakte bepaalt of de volumestroom afhangt van de gasdrukverhouding omgeving/gasdruk.
Normaal gesproken worden deze uitstroomgaatjes zo gekozen dat de volumestroom niet afhangt van deze drukverhouding.

stofzuigertje

Re: Gas-druk en gebruik

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Gas is samendrukbaar dus een hogere druk zal het per M3 meer gas bevatten.

Als je via druk ventiel deze druk lager maakt krijg je meer gas in M3.
Dus de gasdruk in leiding bepaalde hoeveel liters de meter thuis moet verwerken.

Bij een te hoge leiding druk in huis kan de CV ketel storingen geven.
Omdat de druk regelaar is vervangen voor de meter zult U dus meer gebruiken.
Ik zou liever een losse drukmetder in leiding achter de gasmeter plaatsen in dit geval,
Dit is altijd toegestaan en die kosten verdien je dan terug.

Ik zou dus graag die oude van U hebben... de straat leiding is hogere druk dan in huis dus zo werkt dat.


Ze hadden over de afgelopen jaren het tekort betaalde mogen verrekenen dus vooral niet protesteren.

DZN
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 mar 2009 11:26

Re: Gas-druk en gebruik

Ongelezen bericht door DZN »

Beste mensen, dat kan allemaal kloppen maar ik blijf vreemd vinden dat na plaatsen van de nieuwe druk-ventiel voor de gasmeter, mijn maandelijkse gasGEBRUIK is afgenomen (heeft niets met koude of warmere weer buiten te maken)

bertvisscher
Berichten: 70
Lid geworden op: 31 mar 2009 14:15

Re: Gas-druk en gebruik

Ongelezen bericht door bertvisscher »

Als de gas druk te hoog is moet je een beetje gas weg laten lopen voordat je de kraan aanzet Doe ik ook altijd. Mijn combi is in de keuken zo als ik naar de kraan ga ga ik altijd eerst mijn sigaret uit doen natuurlijk.

bertvisscher
Berichten: 70
Lid geworden op: 31 mar 2009 14:15

Re: Gas-druk en gebruik

Ongelezen bericht door bertvisscher »

ja het gasverbruik neemt af na het plaatsen van het nieuwe druk ventiel omdat het nieuwe ventiel minder gas door laat. Als je het ventiel dicht smeert met super glue super plaksel dan laat het niets meer door en betaal je geen gas meer. Doe uw voordeel tijdens de krediet crises en bespaar energie, smeer uw ventiel vol met plaksel

DZN
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 mar 2009 11:26

Re: Gas-druk en gebruik

Ongelezen bericht door DZN »

Beste "bertvisscher", in deze tijd is plaksel ook niet goedkoop, dus doe ik niet. Toch bedankt voor je tech-euro advies

Gesloten