LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gas-rekening 400e hoger?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
ex-client
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 apr 2016 14:24

Gas-rekening 400e hoger?

Ongelezen bericht door ex-client »

Ik heb medio augustus 2014 een 1 pers. woning met onbemeten gasaansluiting gehuurd in delft.
Daarbij werd mij een gas-abonnement aangeboden van 65m3 en een abonnement voor
gebruik van een geiser (beiden eneco). Beiden werden mij met het huurcontract en stroomcontract
voorgelegd en zijn door mij ondertekend. Kosten blokverwarming gaat via de servicekosten.
Er is uiteraard altijd zonder onderbreking betaald.

Rond juli 2019 ontving ik een brief van de verhuurder, Woonbron, met het bericht dat
er een wet veranderde maar dat voor mij alles hetzelfde bleef.
Echter, toen de energie-rekening kwam bleek deze enorm veel hoger (ong. 400 e)
dan voorgaande jaren. Ik leef sober en zuinig dus dat valt op.

Ik heb zowel Woonbron en Eneco hierover om informatie gevraagd. Beiden hebben mij
in de kou laten staan, steeds niet terugbellen en doen alsof ze niet weten wat er aan
de hand is. Meerdere keren. Ik heb wel gewoon betaald.

Voor mij als leek is het moeilijk om te achterhalen wat er precies aan de hand is.
Maar veel gezoek op het internet doet mij sterk vermoeden dat ik nu betaal voor een
gas-abonnement van 440m3 ipv 65m3.(440m3 is meer dan een 4 persoonsgezin gebruikt)
Ik heb vragen gesteld bij de soc. raadslieden in Delft, maar helaas hun kennis op
dit gebied was niet voldoende (nul!) om mij verder te helpen.

Zijn er hier mensen die kennis van zaken hebben?
Bij voorbaat dank

Vragen:
1. Ik heb de woning gehuurd met als totaal kostenplaatje, de huur, de stroom en die 65m3 gas.
Zo werd het als pakketje aan geboden door Woonbron. Dit is ruim veranderd, kan dit zomaar?

2. Er is door mij een contract ondertekend voor 65m3 gas er werd echter voor 440m3
afgerekend. Ik heb geen andere wilsverklaringen ondertekend. Kan dit zomaar?

3. De wetsverandering ging in rond juli 2019, Maar de gasrekening liep van augustus 2018
en dus van voor de aanpassing. Toch moest ik over dit hele jaar voor 440m3 betalen.
Mag eneco dit doen?

4. Hoe kan ik de betrokken partijen bewegen om mij de juiste informatie te verschaffen?

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Gas-rekening 400e hoger?

Ongelezen bericht door omega19 »

De NMA heeft de allocatie voorwaarden voor het gasverbruik van onbemeterde aanslutingen vastgesteld
Aangezien de aansluiting onbemeterd is moet het verbruik naar beste inzicht door de netbeheerder worden vastgesteld

Als jij kookgas en warmtapwater (geiser) gebruikt is 440 m3 inderdaad de juiste inschatting. Zie link onder B1.4.6
https://www.acm.nl/sites/default/files/ ... n_Gas.pdf

Als je denkt dat het echte verbruik veel minder is kun je een gasmeter aanvragen. maar dat is ook niet gratis

ex-client
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 apr 2016 14:24

Re: Gas-rekening 400e hoger?

Ongelezen bericht door ex-client »

omega, bedankt voor je reactie, nuttig. ik heb de pdf gedownload en ga hem zeker rustig lezen.
teveel voor nu gelijk

blijft wel de vraag: nma-verhaal is vanaf 2006 en mijn verhaal is vanaf 2014.
en heeft 5 jaar lang geen probleem opgeleverd terwijl zowel geiser en gas door eneco worden geleverd.
daarnaast heb ik een overeenkomst specifiek voor 65m3 en niet voor 440m3.
lijkt mij contractbreuk.......ben een leek, maar toch

ik betwijfel of ik de woning had geaccepteerd met 440m3 contract.
wat is de rol/verantwoording van de verhuurder die dit toen als pakketje aanbood?

iig. ik gebruik zeker veel minder dan die 440, maar hang eerder richting verhuizen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Gas-rekening 400e hoger?

Ongelezen bericht door berndv »

ex-client schreef:
24 jun 2020 17:57
ik gebruik zeker veel minder dan die 440, maar hang eerder richting verhuizen.
Hoe kunt u dit zo zeker stellen als de norm 440 is op basis van de door u gebruikte apparatuur op gas?

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gas-rekening 400e hoger?

Ongelezen bericht door 16again »

Wat heeft TS met netbeheerder van doen? Daar heeft hij zo te zien geen overeenkomst mee.
Welke wet is er nu verandert in 2019? Gebruikt de verhuurder dat als kluitje in het riet?

MaaikeM
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 dec 2011 17:07

Re: Gas-rekening 400e hoger?

Ongelezen bericht door MaaikeM »

De warmtewet is in 2019 herzien: https://www.acm.nl/nl/publicaties/herzi ... g-getreden, https://www.woonbond.nl/nieuws/wijzigin ... t-huurders

Dat gaat over de blokverwarming, ik heb een zelfde brief ontvangen destijds.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Gas-rekening 400e hoger?

Ongelezen bericht door Kolibrie »


16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gas-rekening 400e hoger?

Ongelezen bericht door 16again »

berndv schreef:
25 jun 2020 08:14
ex-client schreef:
24 jun 2020 17:57
ik gebruik zeker veel minder dan die 440, maar hang eerder richting verhuizen.
Hoe kunt u dit zo zeker stellen als de norm 440 is op basis van de door u gebruikte apparatuur op gas?
TS gebruikt gas alleen om te koken en geiser.
Verwarming gaat via blokverwarming

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Gas-rekening 400e hoger?

Ongelezen bericht door berndv »

16again schreef:
25 jun 2020 10:35
berndv schreef:
25 jun 2020 08:14
ex-client schreef:
24 jun 2020 17:57
ik gebruik zeker veel minder dan die 440, maar hang eerder richting verhuizen.
Hoe kunt u dit zo zeker stellen als de norm 440 is op basis van de door u gebruikte apparatuur op gas?
TS gebruikt gas alleen om te koken en geiser.
Verwarming gaat via blokverwarming
dus? dat verandert niets aan mijn antwoord, die 440 is gebaseerd op het gebruik van gas voor koken en warm water.
B1.4.6 Het standaard jaarverbruik van kleinverbruikers zonder m eetinrichting wordt
vastgesteld naar beste inzicht van de regionale netbeheerder, waarbij de volgende
richtlijn gehanteerd kan worden:
a. kookgasafnemers: 65 m³(n;35,17)
b. warmtapwatergasafnemers: 375 m³(n;35,17)
c. kookgas-/warmtapwatergasafnemers 440 m³(n;35,17)
Die 65 m3 is gebaseerd op alleen koken op gas

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gas-rekening 400e hoger?

Ongelezen bericht door 16again »

Ons (2pers) gasverbruik is 780 m3 per jaar, dat is inclusief verwarming.
Omdat de verwarming daar nog de hoofdmoot van is, ( >70%), lijkt 440 m3 voor gas/heet water me erg veel...voor een persoon huishouden

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Gas-rekening 400e hoger?

Ongelezen bericht door berndv »

16again schreef:
25 jun 2020 11:34
lijkt 440 m3 voor gas/heet water me erg veel...voor een persoon huishouden
dat ben ik absoluut met je eens. Maar het lastige is dat het hier gaat om een vastgestelde norm, en als ik het document zo bekijk, wordt er geen onderscheid gemaakt tussen het aantal personen in het huishouden, er zijn 2 categorieën, kleinverbruikers en grootverbruikers. Het maakt nogal een verschil tussen een huishouden waar 1 persoon doucht of waar 4 personen moeten douchen. Koken is niet heel erg variabel op basis van aantal bewoners, maar juist warm tapwater maakt het verschil bij het aantal personen in een huishouden.

ex-client
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 apr 2016 14:24

Re: Gas-rekening 400e hoger?

Ongelezen bericht door ex-client »

bedankt voor de reacties, ik ga de voorgestelde stukken lezen.

waar het mij voornamelijk om gaat is dat ik deze kleine 1-kamer woning heb aanvaard op
basis van het maandelijkse kostenplaatje. deze kosten zijn naast de jaarlijkse huurverhogingen
nu plots met 50e p/mnd omhoog gegaan. dat is nogal fors als je op een minimum zit.
en als ik bij de betreffende instanties aanklop voor informatie wordt ik het bos ingestuurd.

blijft overeind de rechtsgeldige overeenkomst met eneco voor 65m3.
de geiser is ook van eneco te samen verrekend iedere maand in het voorschot, dus een vergissing was het niet.
het ook niet zo dat ik de zaken zo geregeld heb destijds, het is mij zo aangeboden door de verhuurder
als totaalpakket. dus zo accepteren anders geen woning....

en al is het zo dat eneco besluit dat ze de oude overeenkomst niet meer willen eerbiedigen, dan kan het
toch niet zo zijn dat ze zomaar de contractvoorwaarden mogen veranderden. dat mag de bakker ook niet...
ik heb eneco niet gehoord, anders dan 'u moet 400e bijbetalen'.
(150e geiserhuur plus 440m3 gas en meettarief?....ja ook bij onbemeten gas, maakt bij elkaar rond de 600e voor warm water.)


dat mijn werkelijke verbruik niet is vast te stellen begrijp ik en is daarom ook geen argument van mijn kant.
maar onderzoeken wijzen uit gemiddeld geisergebruik van een 4pers-huishouden rond de 380m3 ligt.
met dank aan google. verder bak ik een eitje. de rest gaat electriesch, oven, magnetron ed.

oplossingen als meters plaatsen of gas afsluiten en electriesch verder, ik zeg graag, maar helaas onbetaalbaar. alleen verhuizen is reeel...niet zo heel erg want dat is altijd al de bedoeling geweest. echter verhuizen kost ook een bak geld. geld wat nu naar eneco gaat, nl. die 400e. mochten mensen zich afvragen waarom ik op een minimum zit. ik ben langdurig ziek..met alle kosten van dien.

tips met waar ik terecht kan met mijn vragen zouden welkom zijn.
ik heb gemerkt dat voor de hand liggende instanties niet goed ingevoerd zijn mbt gasabonnementen.
komt ook niet veel meer voor, onbemeten gas.

iig bedankt voor de getoonde interresse
Laatst gewijzigd door ex-client op 25 jun 2020 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Gas-rekening 400e hoger?

Ongelezen bericht door omega19 »

ik denk dat het van belang is of de geiser ook gebruikt wordt voor warm water van de douche of het bad.

Als het opwarmen van het water voor de douche of bad via de blokverwarming gaat, zou ik de geiser wegdoen en een electrische close-in boiler voor in de keuken kopen. Ben je goedkoper uit

ex-client
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 apr 2016 14:24

Re: Gas-rekening 400e hoger?

Ongelezen bericht door ex-client »

omega19 schreef:
25 jun 2020 17:14
ik denk dat het van belang is of de geiser ook gebruikt wordt voor warm water van de douche of het bad.

Als het opwarmen van het water voor de douche of bad via de blokverwarming gaat, zou ik de geiser wegdoen en een electrische close-in boiler voor in de keuken kopen. Ben je goedkoper uit
helaas, douche gaat via de geiser.
erger nog, het is een geiser/ventilator en zonder ventilator/afzuiging gaat koken ook niet echt.
keuken heeft geen ramen. misschien daarom het pakketje bij de aanbieding van de woning.
vraag is of zonder ventilator deze keuken voldoet aan de wettelijke eisen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Gas-rekening 400e hoger?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Is de factuur uit te splitsen?

65 m3 gas als er geen meter is? of is dit een tussen meter en betaalde de eigenaar voor gehele pand?

En de Geiser, die mag je huren maar vaak is kopen voordeliger. Wat is de huurprijs Geiser?

Vermoedelijk een ouder pand dat per kamer verhuurd is.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gas-rekening 400e hoger?

Ongelezen bericht door 16again »

ex-client schreef:
25 jun 2020 17:08
oplossingen als meters plaatsen ….. ik zeg graag, maar helaas onbetaalbaar.
Waarom is het niet aan de huisbaas om voor de meter te betalen?

ex-client
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 apr 2016 14:24

Re: Gas-rekening 400e hoger?

Ongelezen bericht door ex-client »

ik woon een ex-seniorencomplex en heb geen idee hoe het geregeld is.
ik stel de vragen maar men geeft geen antwoord, 'we bellen terug........'.
ook stedin de netbeheerder is vaag. die zeggen, er is wel een meter, maar als
ik op hun papieren kijk staat er bij gas wel de code voor onbemeten.....dus?

er is denk ik, ooit een mats-deal gemaakt tussen verhuurder en eneco, omdat dit
kleine hokkie met een vaste gasrekening van 440m3 onverhuurbaar is....
en dat men daarom terughoudend is met info. maar toch, contract is contract

er waren zo en zo wat vage dingen met deze woning. hij was bv niet aangemeld
bij de gemeente als woning. ik heb 11 maanden op mijn huurtoeslag mogen wachten.
heb ik ook nooit een duidelijk antwoord op gekregen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Gas-rekening 400e hoger?

Ongelezen bericht door berndv »

ex-client schreef:
25 jun 2020 17:08
blijft overeind de rechtsgeldige overeenkomst met eneco voor 65m3.
Dat betwijfel ik, of dat overeind blijft. Overeind blijft een kleingebruiker met gasafname voor warmwater en koken. Er zal vast en zeker in de voorwaarden staan dat u betaalt naar categorie.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Gas-rekening 400e hoger?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als ik 65M3 zie denk ik aan gemiddelde van alle bewoners.

Dus niet uw verbruik wat nooit bewezen is maar aantal bewoners x totaal gas verbruik.....

Ze moeten dan het werkelijke verbruik melden gedeeld door aantal woningen.

En verder begreep ik huur Geiser en dat is vaste prijs incl. onderhoud vermoedelijk.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Gas-rekening 400e hoger?

Ongelezen bericht door berndv »

Komkommertijd schreef:
26 jun 2020 12:53
Ze moeten dan het werkelijke verbruik melden gedeeld door aantal woningen.
ze moeten zich gewoon houden aan de richtlijnen en regels die gelden voor onbemeterde gasopname, en daarvoor zijn vaste normeringen die landelijk gehanteerd worden. Geen maatwerk, gewoon 1 grote hoop. Of je nu met 1 persoon of met 8 personen onder hetzelfde dak woont. Gebruik je alleen gas voor koken, val je in een andere tariefgroep als wanneer je gas gebruikt voor koken en warmwater. Er is een oplossing, maar die is niet goedkoop, dan moet je zelf een meter laten aanleggen en betaal je naar verbruik.

Gesloten