LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Ellende13
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 sep 2018 13:10

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door Ellende13 »

dank je wel voor je snelle reactie. Ik heb de excelsheet ingevuld met mijn meters en de diameters van de leidingen en kom dan uit op een totale volume van 10,36
drukdaling Hilversum 1.xls
excel
(32 KiB) 282 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
19 meter 3/4 pijp en 10 meter 15mm pijp. Nu heb ik gemeten hoe lang het duurt voor er 3mbar gezakt is en dat duurt 1,24 minuten oftewel 84 seconden. Als ik het goed heb had ik dus ook niet afgesloten mogen worden. :(
drukdaling Hilversum 1.xls
excel
(32 KiB) 282 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?


Het probleem is dus om dit iemand duidelijk te maken, als ik je goed begrijp, omdat ze er andere rekenmethodes op na houden.

Ellende13
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 sep 2018 13:10

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door Ellende13 »

en er staat inderdaad op het papier (is ook wat de monteur zei) dat er meer lekt als de kraantjes naar het fornuis en cv dicht zijn. Volgens hem betekende dat dat het lek niet in ons fornuis of cv zit.
5,1mbar in 3 minuten met kranen dicht of 4,2 mbar met kranen open, lijkt inderdaad fout maar is wel zo geconstateerd.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Ellende13 schreef: Als ik het goed heb had ik dus ook niet afgesloten mogen worden.

Inderdaad. Dat is nergens voor nodig geweest.
Zoals je het nu schets, lekt het nog geen 25% van wat is toegestaan.

Maar het kan natuurlijk nooit kwaad, die lekkage later nog eens op te sporen.

Waar ik nog wel even benieuwd naar ben, is hoe je de leiding hebt afgeperst ?

Ellende13
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 sep 2018 13:10

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door Ellende13 »

Gaslek hebben we inmiddels zelf gevonden, was kwestie van een koppelstukje iets meer aandraaien. Ging om 15 mm leiding die aangelegd is door een officiële monteur die een nieuwe combiketel heeft geplaatst tijdens onze verbouwing van de keuken zo'n 10 jaar geleden. Helaas zit die leiding wel in het plafond , dus daar heb ik nu dus een gat.
Na de reparatie hebben we zelf gemeten met een barometer, Hoe de monteur van Enexis heeft gemeten weet ik niet precies, maar dat kan ik aan mijn vader vragen die was erbij.

Ellende13
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 sep 2018 13:10

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door Ellende13 »

Foutje volgens mijn vader met gas en een originele testmanometer in mbar, hoor ik net. gasdruk met beetje lucht bijgepompt

Ellende13
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 sep 2018 13:10

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door Ellende13 »

hoe de monteur het gedaan heeft weten we niet, hebben we niet gezien.

Ellende13
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 sep 2018 13:10

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door Ellende13 »

Vandaag met Enexis gebeld vriendelijke mevrouw aan de lijn gehad van de afdeling afsluitingen en aansluitingen. Nu lek opgelost is mag ik zelf de zegel er afhalen. Hoeft dus niet door erkend installateur gedaan te worden als het lek dicht is. Vreemd dat er in eerste instantie zo overdreven gereageerd wordt door monteur en dat je zegel nu zelf mag verwijderen. Maar ik klaag niet, was al voorbereid op een hoop gedoe.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat een rare gang van zaken. Je zou toch verwachten dat die monteur van Enexis terugkomt en de boel controleert.

Maar mooi dat het voor u soepel is opgelost. En ook nog een besparing op het gasverbruik na tien jaar lekken,

Ellende13
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 sep 2018 13:10

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door Ellende13 »

Inderdaad een vreemde manier van afhandelen, dat vind ik eigenlijk ook vandaar dat ik het toch maar hier op het forum heb geplaatst.
En die besparing valt reuze mee hoor. Ik heb even zitten rekenen maar is nog geen € 7 per jaar weggelekt. alle kleine beetjes helpen, maar met de verhoging van de prijzen die voor 2019 zijn aangekondigd, geloof ik niet dat ik er per saldo op vooruit ga :)

Mochten er in de toekomst nog meer mensen zo'n monteur op bezoek krijgen die de kraan dichtdraait en doodleuk zegt dat alleen een erkend installateur de kraan weer mag openen. Dat is dus onzin en je wordt op een hoop kosten gejaagd. Heb inmiddels ook de Vereniging Eigen Huis van dit voorval op de hoogte gesteld.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Het meeste vreemde van dit alles is, dat er zomaar ongevraagd wordt afgeperst, volgens veel strengere eisen dan de landelijk norm die geldt voor bestaande installaties.

Vergelijk het met een garagebedrijf:
Je brengt je auto weg voor om een lampje te laten vervangen. Maar de garage doet ongevraagd een APK, volgens veel strengere eisen dan die landelijk gelden voor de APK. Deze garage keurt je auto dus (onterecht) af en zet er vervolgens ook nog een wielklem op. Zodat je de auto niet meer kan gebruiken.

Maar zoals Enduris-woordvoerster Sarina Minderhoud het zo mooi verwoord: veiligheid voor alles.
En dus schijt aan de landelijke norm voor bestaande installaties, NEN 8078.

Te zot voor woorden eigenlijk...

Ingeling
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 apr 2012 14:39

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door Ingeling »

Vandaag slimme meter laten plaatsen door Stedin en 3x raden? Lekke binnenleiding, gas afgesloten, formulier getekend en advies snel te repareren. Woon toevallig in Voorburg en als ik eerdere topics lees begon ik te twijfelen. Nooit wat geroken of last gehad. Gemeten drukcabine in 4,5 minuut bedraagt 12,3 bar. Wat nu te doen?

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door NoNo123 »

12 mbar is toch wel een serieus lekje. Ik zou daar zeker naar laten kijken.

remail
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 dec 2019 16:41

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door remail »

Hier is begin dit jaar iets dergelijks gebeurd.

Ik kreeg bericht dat de gasmeter aan vervanging toe was. De oude gasmeter werd vervangen door een conventionele gasmeter. Een paar maanden later werd de gas- & elektrameter vervangen door een slimme meter en daarbij werd bij de aanvoerpijp van het gas (naast onze woonkamer) een klein gaslek geconstateerd. Binnen een uur stond er iemand op de stoep om het lek te dichten. Waarom heeft de eerdere monteur van Stedin dit niet ontdekt?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

remail schreef:
07 dec 2019 17:14
Hier is begin dit jaar iets dergelijks gebeurd.

Ik kreeg bericht dat de gasmeter aan vervanging toe was. De oude gasmeter werd vervangen door een conventionele gasmeter. Een paar maanden later werd de gas- & elektrameter vervangen door een slimme meter en daarbij werd bij de aanvoerpijp van het gas (naast onze woonkamer) een klein gaslek geconstateerd. Binnen een uur stond er iemand op de stoep om het lek te dichten. Waarom heeft de eerdere monteur van Stedin dit niet ontdekt?
Mogelijk is het lek ontstaan (of erger geworden) in die paar maanden tussen het vervangen?

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door de auditu »

NoNo123 schreef:
15 feb 2017 21:32
Deel 1

Het blijkt dat de netwerkbedrijven NIET volgens de landelijke voorschriften werken, en een eigen persproef op na houden. Er wordt niet eens met 2 maten gemeten, maar zelfs met 2 verschillende eenheden.
Welke eenheden zijn dat dan?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door renewouters »

Ingeling schreef:
23 okt 2019 22:16
Vandaag slimme meter laten plaatsen door Stedin en 3x raden? Lekke binnenleiding, gas afgesloten, formulier getekend en advies snel te repareren. Woon toevallig in Voorburg en als ik eerdere topics lees begon ik te twijfelen. Nooit wat geroken of last gehad. Gemeten drukcabine in 4,5 minuut bedraagt 12,3 bar. Wat nu te doen?
Laat iemand anders ook eens testen. Maar het kan natuurlijk prima zo zijn dat je nooit wat gemerkt hebt, terwijl er toch wat aan de hand is. En zolang er niemand naar je installatie komt kijken wordt het ook niet gauw gevonden. Totdat het te laat is.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

remail schreef:
07 dec 2019 17:14
Hier is begin dit jaar iets dergelijks gebeurd.

Ik kreeg bericht dat de gasmeter aan vervanging toe was. De oude gasmeter werd vervangen door een conventionele gasmeter. Een paar maanden later werd de gas- & elektrameter vervangen door een slimme meter en daarbij werd bij de aanvoerpijp van het gas (naast onze woonkamer) een klein gaslek geconstateerd. Binnen een uur stond er iemand op de stoep om het lek te dichten. Waarom heeft de eerdere monteur van Stedin dit niet ontdekt?
De Aanvoerpijp mag je niets aan doen, die is eigendom en verantwoording Netbeheerder!

Als de koppeling iets anders is kan deze inderdaad lekken.
De huis kant is voor jou, niet de aanvoer naar meter!

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door de auditu »

Ingeling schreef:
23 okt 2019 22:16
Vandaag slimme meter laten plaatsen door Stedin en 3x raden? Lekke binnenleiding, gas afgesloten, formulier getekend en advies snel te repareren. Woon toevallig in Voorburg en als ik eerdere topics lees begon ik te twijfelen. Nooit wat geroken of last gehad. Gemeten drukcabine in 4,5 minuut bedraagt 12,3 bar. Wat nu te doen?
12,3 bar. Dat is hoog! Doorgaans is de gasdruk op het leidingnet naar woningen lager dan 0,1 bar. Wat betekent: "Gemeten drukcabine in 4,5 minuut bedraagt 12,3 bar?"

remail
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 dec 2019 16:41

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door remail »

RE: De Aanvoerpijp mag je niets aan doen, die is eigendom en verantwoording Netbeheerder!
Dat is precies wat ik bedoel. De netbeheerder monteur heeft geen gasmeting uitgevoerd nadat hij de gasmeter had vervangen. In de aanvoerpijp zat een klein gaslek en die had hij moeten meten. Het gaslek kwam een paar maanden later aan het licht toen een slimme meter werd geplaatst. Ter info: de gasmeter staat in een afgesloten kastje waarin wij geen eigen spullen hebben liggen.

Gesloten