LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Deel 1

Eerst maar even voorstellen.
Ik ben (erkend) gastechnisch installateur in Den Haag.

Daar wordt al een tijd gewerkt aan het vernieuwen van de gasleidingen in de straat. Bij het vervangen van de aansluitleiding naar de woning wordt dan gelijk de binnenleiding door de monteur van het netwerkbedrijf afgeperst. Als deze niet wordt goedgekeurd wordt het gas afgesloten en vervolgens moet de bewoner dan een formulier ondertekenen waarin in staat dat de binnenleiding niet gasdicht is. En vaak wordt dan ook de bediening (gele hendeltje) omgedraaid (zodat de kraan niet zonder gereedschap is te openen.) en van een zegel voorzien.
Het is dan alleen mogelijk om weer gasdruk op de binneninstallatie te krijgen door het zegel te verbreken en de gaskraan weer open te draaien.

Op zich een zeer goede zaak dat de oude binnenleidingen worden afgeperst/gecontroleerd. In het verleden gebeurden dit vaak tijdens een verhuizing door het GEB.
Nu is de eigenaar van de woning verantwoordelijk voor de gasleiding, en dus ook voor de dichtheid er van.

Dus eigenlijk is het vreemd (en vaak ongewenst) dat men ongevraagd de binnenleiding afperst en afsluit. Voor bewoners is het zeer onprettig om plotseling zonder gas te komen zitten, terwijl er nooit iets aan de hand is geweest is. Zeker al dit op een vrijdagmiddag gebeurd midden in de winter!!

De gevolgen hiervan laten zich wel raden:
Men moet op kort termijn een installateur laten komen om de lekkage te laten repareren, maar in de sommige gevallen wordt er een geheel nieuwe gasleiding aangelegd. Dit gebeurd dan vaak tegen woeker-prijzen en over het leidingsbeloop wordt niet meer nagedacht. Leidingen worden in prachtige oude panden dwars door deurposten geboord en in het zicht aangelegd. Ik heb van klanten bedragen gehoord van €1.500 tot €4.000 !

Terwijl de normale gang van zaken is als men een gasleiding wil laten vervangen, dat men meerdere offertes aanvraagt en dan de leidingen netjes wegwerkt,op een tijdstip dat het goed uitkomt, nadat men de tijd heeft genomen deze offertes te bestuderen.

Nu het vreemde:
Bij alle klanten waar ik tot nu toe ben geweest die door het netwerkbedrijf waren afgesloten bleek eigenlijk niets aan de hand. De lekkage was nog geen 10% van wat is toegestaan. Hoe kan dat?

Het blijkt dat de netwerkbedrijven NIET volgens de landelijke voorschriften werken, en een eigen persproef op na houden. Er wordt niet eens met 2 maten gemeten, maar zelfs met 2 verschillende eenheden.

Netwerkbedrijven persen de leiding af en keuren deze af als er een lekkage is meer dan, ja wat eigenlijk? Dat staat soms niet eens op het registratieformulier lekdichtheid binneninstallatie.
Maar in ieder geval in mbar.

Hier zo`n formulier van Stedin, met een verwijzing naar de Arbocatalogus, waarop staat dat dit de Landelijke Voorschriften zijn.
Een hier installatie die door Liander onterecht is afgekeurd.

Installateurs doen de persproef volgens landelijke gasvoorschriften, de NEN 1078/8078 en dit is voor bestaande bouw in liters/uur. Waarbij het absolute maximum 5 liter per uur is.
Niet dat ik een voorstander ben van lekkende gasleidingen, maar ik ben wel een tegenstander van het onterecht direct afsluiten !!! Zeker bij oudere mensen, midden in de winter!!

Waar het is mis gaat is bij instructies die de monteurs van de netwerkbedrijven meekrijgen.
Deze zijn terug te vinden op http://www.netwerkbedrijven.dearbocatalogus.nl
Ze moeten werken volgens:
G-07 Binneninstallaties en meteropstellingen; G25 beproeven op dichtheid
voor 2016 is dat G-07, 15-04-2016
voor 2017 is dat G-07, 15-04-2017
Laatst gewijzigd door NoNo123 op 16 feb 2017 11:29, 5 keer totaal gewijzigd.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Deel 2

Hier een stukje over de persproef

Maar dit is dus een ARBO-catalogus, waarin het e.e.a. vermeld staat over Persoonlijke beschermingsmiddelen en veiligheidsmiddelen enzo, en er staat hier ook een persproef in omschreven.

De landelijke Gasvoorschriften NEN1078/NPR3378 zitten helaas achter slot en grendel voor de particulier, ondanks dat men zelf verantwoordelijk voor de gasleiding is, en er zelf aan mag knutselen. Dit in tegensteling tot de NEN 1006 (Waterwerkbladen) die wel openbaar is en voor een ieder toegankelijk.
Hier een link naar NPR3378 Deel 1 Bepaling van de gasdichtheid van de gasinstallatie Standaardmethode.pdf bij 3.2 de persproef voor bestaande leidingen.

Hier het belangrijkste gedeelte

Ik heb ondertussen hierover met een heleboel mensen binnen de branche contact gehad en geprobeerd dit veranderd te krijgen, maar zonder succes tot nu toe.

Ik heb helaas nooit een reactie gekregen, van de arbocatalogus voor netwerkbedrijven
Wel een email contact met Sterkin gehad, maar daar alleen het advies, dat particulieren zelf maar individueel naar de geschillencommissie Nutsbedrijven moeten stappen.

En ook een verwijzing naar een artikel in Gaswijs waarin wordt uitgelegd hoe een binnenleiding moet worden afgeperst. Dit artikel overigens geschreven door iemand van Liander, datzelfde bedrijf wat dus zelf hele andere methode hanteert.

Volgens een woordvoerder van Liander is Nederland 1 grote tikkende tijdbom en gaat het om honderdduizenden woningen:
AD Tros-radar NOS Er zijn zelfs kamervragen overgesteld.

Dan gaat het dus over minimaal 100.000 woningen , maar waarschijnlijk een veelvoud hiervan?

Maar hebben al die installateurs al die jaren hun werk niet goed gedaan?
De netwerkbedrijven hanteren een VEEL strengere eis dan de landelijke voorschriften.
Daardoor lijkt het nu opeens alsof er een hoop leidingen lek zijn.
Er wordt alleen over een gaslek wordt gesproken, en nooit over hoe groot deze lekkage is.
Lastig voor de installateur, dat je bijna raketgeleerde moet zijn om de persproef uit te voeren of de juiste (dure) meetapparatuur moet hebben.

En al die ongelukken met gasleidingen dan ??
Ja, het is zeer triest dat dat gebeurd, maar dat is bijna allemaal tijdens werkzaamheden, en dan vooral met graafwerkzaamheden die geen binnenleidingen betreffen. Google ongeluk gasleiding

Misschien vraag je je af, waar maak je je zo druk over?
- Nou over het feit, dat ik zie dat er mensen zijn, die maar net van een AOWjte kunnen rond komen en op enorme kosten worden gejaagd en midden in de winter onterecht in de kou komen te zitten.En dit alleen maar omdat er een foutje geslopen is in de persmethode van de Netbeheerders.
- Voor ons als installateurs een onwenselijke situatie.
Eerst komt het gasbedrijf de gasleiding afsluiten en ik kom vervolgens langs om hem weer open te draaien. Dat is een vervelende situatie voor zowel de klant ( wie nu te geloven?) als de installateur.
- Ook hoop ik dat er iemand hier op het forum is, die zijn meter wil/moet laten vervangen door een slimme meter, en dit op tijd leest. Je heb dan nu hopelijk voldoende informatie om de juist te handelen.

Nogmaals ik ben GEEN voorstander gevaarlijke situatie door lekkende gasleidingen, en pleit ook voor een soort APK voor woningen. Misschien tijdens een jaarlijks verplicht onderhoudsbeurt van de CV ketel?
Laatst gewijzigd door NoNo123 op 16 feb 2017 11:25, 2 keer totaal gewijzigd.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Deel 3

Maar hoe nu te handelen als jij dadelijk de Sjaak bent?
Tja, dat weet ik ook niet precies.
Maar persoonlijk zal ik dat formulier nooit tekenen, (Je hebt immers nooit opdracht gegeven de binnenleiding te persen) en afgesloten wordt je toch wel.
En je kan misschien doormiddel van deze sheet bepalen of het veilig genoeg is om de gaskraan weer (tijdelijk) open te draaien, om vervolgens (zo spoedig mogelijk) een deskundige erbij te halen om de zaak te beoordelen.

En heb je inmiddels al een nieuwe gasleiding laten aanleggen?
Misschien dat dan de Klachtencommissie Nutsbedrijven nog uitkomst kan bieden zoals Sterkin adviseert. Zie daarvoor deze mail-wisseling.

Al met al, een klein foutje met grote gevolgen.

Dit bericht komt van Tweakers en heb heb zo goed mogelijk voor dit forum aangepast. Daardoor is het wat rommelig en zijn er geen plaatjes zichtbaar.

MD

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door witte angora »

NoNo123 schreef:Deel 1

Eerst maar even voorstellen.
Ik ben (erkend) gastechnisch installateur in Den Haag.
Prima, dan weet je toch hoe je een gaslek moet dichten? De rest van het verhaal laat ik voor wat het is.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
NoNo123 schreef:Deel 1

Eerst maar even voorstellen.
Ik ben (erkend) gastechnisch installateur in Den Haag.
Prima, dan weet je toch hoe je een gaslek moet dichten? De rest van het verhaal laat ik voor wat het is.
Reageer dan niet. Volgens mij gaat het allereerst om de vraag of er daadwerkelijk sprake is van een gaslek.

BL2
Berichten: 4828
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door BL2 »

NoNo123 schreef:Deel 1

Eerst maar even voorstellen.
Ik ben (erkend) gastechnisch installateur in Den Haag.

Daar wordt al een tijd gewerkt aan het vernieuwen van de gasleidingen in de straat. Bij het vervangen van de aansluitleiding naar de woning wordt dan gelijk de binnenleiding door de monteur van het netwerkbedrijf afgeperst. Als deze niet wordt goedgekeurd wordt het gas afgesloten en vervolgens moet de bewoner dan een formulier ondertekenen waarin in staat dat de binnenleiding niet gasdicht is. En vaak wordt dan ook de bediening (gele hendeltje) omgedraaid (zodat de kraan niet zonder gereedschap is te openen.) en van een zegel voorzien.
Het is dan alleen mogelijk om weer gasdruk op de binneninstallatie te krijgen door het zegel te verbreken en de gaskraan weer open te draaien.

Op zich een zeer goede zaak dat de oude binnenleidingen worden afgeperst/gecontroleerd. In het verleden gebeurden dit vaak tijdens een verhuizing door het GEB.
Nu is de eigenaar van de woning verantwoordelijk voor de gasleiding, en dus ook voor de dichtheid er van.

Dus eigenlijk is het vreemd (en vaak ongewenst) dat men ongevraagd de binnenleiding afperst en afsluit. Voor bewoners is het zeer onprettig om plotseling zonder gas te komen zitten, terwijl er nooit iets aan de hand is geweest is. Zeker al dit op een vrijdagmiddag gebeurd midden in de winter!!

De gevolgen hiervan laten zich wel raden:
Men moet op kort termijn een installateur laten komen om de lekkage te laten repareren, maar in de meeste gevallen wordt er een geheel nieuwe gasleiding aangelegd. Dit gebeurd dan vaak tegen woeker-prijzen en over het leidingsbeloop wordt niet meer nagedacht. Leidingen worden in prachtige oude panden dwars door deurposten geboord en in het zicht aangelegd. Ik heb van klanten bedragen gehoord van €1.500 tot €4.000 !

Terwijl de normale gang van zaken is als men een gasleiding wil laten vervangen, dat men meerdere offertes aanvraagt en dan de leidingen netjes wegwerkt,op een tijdstip dat het goed uitkomt, nadat men de tijd heeft genomen deze offertes te bestuderen.

Nu het vreemde:
Bij alle klanten waar ik tot nu toe ben geweest die door het netwerkbedrijf waren afgesloten bleek eigenlijk niets aan de hand. De lekkage was nog geen 10% van wat is toegestaan. Hoe kan dat?

Het blijkt dat de netwerkbedrijven NIET volgens de landelijke voorschriften werken, en een eigen persproef op na houden. Er wordt niet eens met 2 maten gemeten, maar zelfs met 2 verschillende eenheden.

Netwerkbedrijven persen de leiding af en keuren deze af als er een lekkage is meer dan, ja wat eigenlijk? Dat staat soms niet eens op het registratieformulier lekdichtheid binneninstallatie.
Maar in ieder geval in mbar.

Hier zo`n formulier van Stedin, met een verwijzing naar de Arbocatalogus, waarop staat dat dit de Landelijke Voorschriften zijn.
Een hier installatie die door Liander onterecht is afgekeurd.

Installateurs doen de persproef volgens landelijke gasvoorschriften, de NEN 1078/8078 en dit is voor bestaande bouw in liters/uur. Waarbij het absolute maximum 5 liter per uur is.
Niet dat ik een voorstander ben van lekkende gasleidingen, maar ik ben wel een tegenstander van het onterecht direct afsluiten !!! Zeker bij oudere mensen, midden in de winter!!

Waar het is mis gaat is bij instructies die de monteurs van de netwerkbedrijven meekrijgen.
Deze zijn terug te vinden op http://www.netwerkbedrijven.dearbocatalogus.nl
Ze moeten werken volgens:
G-07 Binneninstallaties en meteropstellingen; G25 beproeven op dichtheid
voor 2016 is dat G-07, 15-04-2016
voor 2017 is dat G-07, 15-04-2017

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door Shine »

Ik ben particulier en uw verhaal komt mij erg bekend voor. Heb er zelf mee te maken gehad. Praktijk ervaring dus. Het formulier van drukmeting en uitkomst ken ik. Heb dat ook gekregen.
2 netbeheerders, 2 verschillende verhalen en uitkomsten. Twee erkend installateurs die niets konden vinden aan enig lek.
Nieuwe gasmeters gehad. Ach een heleboel ellende met die gasten. En vooral,...onnodig op kosten gejaagd en afsluiting gehad zoals u beschrijft.

Mijn verhaal is lang, te lang om dat nu even snel tussen de bedrijven op te schrijven. Maar zal dat zeker nog gaan doen dezer dagen. Het is goed dat u dit onder de aandacht brengt.
Laatst gewijzigd door Shine op 16 feb 2017 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.

BL2
Berichten: 4828
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door BL2 »

NoNo123 schreef:Deel 2

Hier een stukje over de persproef

Maar dit is dus een ARBO-catalogus, waarin het e.e.a. vermeld staat over Persoonlijke beschermingsmiddelen en veiligheidsmiddelen enzo, en er staat hier ook een persproef in omschreven.

De landelijke Gasvoorschriften NEN1078/NPR3378 zitten helaas achter slot en grendel voor de particulier, ondanks dat men zelf verantwoordelijk voor de gasleiding is, en er zelf aan mag knutselen. Dit in tegensteling tot de NEN 1006 (Waterwerkbladen) die wel openbaar is en voor een ieder toegankelijk.
Hier een link naar NPR3378 Deel 1 Bepaling van de gasdichtheid van de gasinstallatie Standaardmethode.pdf bij 3.2 de persproef voor bestaande leidingen.

Hier het belangrijkste gedeelte

Ik heb ondertussen hierover met een heleboel mensen binnen de branche contact gehad en geprobeerd dit veranderd te krijgen, maar zonder succes tot nu toe.

Ik heb helaas nooit een reactie gekregen, van de arbocatalogus voor netwerkbedrijven
Wel een email contact met Sterkin gehad, maar daar alleen het advies, dat particulieren zelf maar individueel naar de geschillencommissie Nutsbedrijven moeten stappen.

En ook een verwijzing naar een artikel in Gaswijs waarin wordt uitgelegd hoe een binnenleiding moet worden afgeperst. Dit artikel overigens geschreven door iemand van Liander, datzelfde bedrijf wat dus zelf hele andere methode hanteert.

Volgens een woordvoerder van Liander is Nederland 1 grote tikkende tijdbom en gaat het om honderdduizenden woningen:
AD Tros-radar NOS Er zijn zelfs kamervragen overgesteld.

Dan gaat het dus over minimaal, maar waarschijnlijk een veelvoud hiervan:
100000 woningen x €1.500 = €150.000.000,-
Wel leuk extraatje voor ons als installateur :)

Maar hebben al die installateurs al die jaren hun werk niet goed gedaan?
De netwerkbedrijven hanteren een VEEL strengere eis dan de landelijke voorschriften.
Daardoor lijkt het nu opeens alsof er een hoop leidingen lek zijn.
Er wordt alleen over een gaslek wordt gesproken, en nooit over hoe groot deze lekkage is.
Lastig voor de installateur, dat je bijna raketgeleerde moet zijn om de persproef uit te voeren of de juiste (dure) meetapparatuur moet hebben.

En al die ongelukken met gasleidingen dan ??
Ja, het is zeer triest dat dat gebeurd, maar dat is bijna allemaal tijdens werkzaamheden, en dan vooral met graafwerkzaamheden die geen binnenleidingen betreffen. Google ongeluk gasleiding

Misschien vraag je je af, waar maak je je zo druk over?
- Nou over het feit, dat ik zie dat er mensen zijn, die maar net van een AOWjte kunnen rond komen en op enorme kosten worden gejaagd en midden in de winter onterecht in de kou komen te zitten.En dit alleen maar omdat er een foutje geslopen is in de persmethode van de Netbeheerders.
- Voor ons als installateurs een onwenselijke situatie.
Eerst komt het gasbedrijf de gasleiding afsluiten en ik kom vervolgens langs om hem weer open te draaien. Dat is een vervelende situatie voor zowel de klant ( wie nu te geloven?) als de installateur.
- Ook hoop ik dat er iemand hier op het forum is, die zijn meter wil/moet laten vervangen door een slimme meter, en dit op tijd leest. Je heb dan nu hopelijk voldoende informatie om de juist te handelen.

Nogmaals ik ben GEEN voorstander gevaarlijke situatie door lekkende gasleidingen, en pleit ook voor een soort APK voor woningen. Misschien tijdens een jaarlijks verplicht onderhoudsbeurt van de CV ketel?

BL2
Berichten: 4828
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door BL2 »

NoNo123 schreef:Deel 3

Maar hoe nu te handelen als jij dadelijk de Sjaak bent?
Tja, dat weet ik ook niet precies.
Maar persoonlijk zal ik dat formulier nooit tekenen, (Je hebt immers nooit opdracht gegeven de binnenleiding te persen) en afgesloten wordt je toch wel.
En je kan misschien doormiddel van deze sheet bepalen of het veilig genoeg is om de gaskraan weer (tijdelijk) open te draaien, om vervolgens (zo spoedig mogelijk) een deskundige erbij te halen om de zaak te beoordelen.

En heb je inmiddels al een nieuwe gasleiding laten aanleggen?
Misschien dat dan de Klachtencommissie Nutsbedrijven nog uitkomst kan bieden zoals Sterkin adviseert. Zie daarvoor deze mail-wisseling.

Al met al, een klein foutje met grote gevolgen.

Dit bericht komt van Tweakers en heb heb zo goed mogelijk voor dit forum aangepast. Daardoor is het wat rommelig en zijn er geen plaatjes zichtbaar.

MD

BL2
Berichten: 4828
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door BL2 »

witte angora schreef:Prima, dan weet je toch hoe je een gaslek moet dichten? De rest van het verhaal laat ik voor wat het is.
Even de berichten veiliggesteld.

Ik denk Witte Angora dat dit niet de kern van het betoog is.

Maar om bij een vermeend gaslek nu gelijk alle buizen in de woning te gaan vernieuwen lijkt mij wat overdreven. Zeker als het gas is afgesloten waarbij de apperatuur niet vooraf is uitgezet door middel van de gaskraan bij het toestel kan de gaslekkage al komen door een niet geheel afdichtende Thermokoppel (welke er voor zorgt dat de gastoevoer stopt bij uitgaan van de waakvlam).

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door NoNo123 »

witte angora schreef: Prima, dan weet je toch hoe je een gaslek moet dichten?
Dat weet ik inderdaad wel.
Maar waar het in het kort over gaat, is dat er mensen in de problemen komen, omdat de Netwerkbedrijven NIET volgens de voorschriften werken. En dat is hier in Den Haag, volgens een Werk Verantwoordelijke Van Stedin, ongeveer 20% van alle woningen die zij afpersen.
Laatst gewijzigd door NoNo123 op 16 feb 2017 12:23, 4 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 29992
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef: Volgens mij gaat het allereerst om de vraag of er daadwerkelijk sprake is van een gaslek.
Inderdaad, en dan vooral om de enorme kosten die onder druk door consumenten betaald moeten worden om weer aangesloten te worden, terwijl de primaire afsluiting gebaseerd zou zijn op onjuiste metingen of verkeerde normen. Best een interessant issue, wat mij betreft.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door witte angora »

NoNo123 schreef:
witte angora schreef: Prima, dan weet je toch hoe je een gaslek moet dichten?
Dat weet ik inderdaad wel.
Maar waar het in het kort over gaat, is dat er mensen in de problemen komen, omdat de Netwerkbedrijven NIET volgens de voorschriften werken. En dat is hier in Den Haag, volgens een Werk Verantwoordelijke Van Stedin, ongeveer 20% van alle woningen die zij afpersen.
Ok, dan snap ik het. Ik ging teveel van de topictitel uit. Als er iets stond als: 'Netbeheerders constateren onterecht gaslek in binnenleiding', dan had ik het beter begrepen. Maar wat wil je op het forum bereiken dan?

Als iemand hiermee te maken krijgt, of denkt hiermee te maken heeft, wat adviseer je om te doen?

Is er een toezichthouder waar je aan kunt kloppen, of heb je die al ingelicht en vinden die het verder wel best?

Heb je het idee dat het alleen in Den Haag is, of komt het landelijk voor?

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door john18 »

witte angora schreef:
NoNo123 schreef:
witte angora schreef: Prima, dan weet je toch hoe je een gaslek moet dichten?
Dat weet ik inderdaad wel.
Maar waar het in het kort over gaat, is dat er mensen in de problemen komen, omdat de Netwerkbedrijven NIET volgens de voorschriften werken. En dat is hier in Den Haag, volgens een Werk Verantwoordelijke Van Stedin, ongeveer 20% van alle woningen die zij afpersen.
Ok, dan snap ik het. Maar wat wil je op het forum bereiken dan?

Als iemand hiermee te maken krijgt, of denkt hiermee te maken heeft, wat adviseer je om te doen?

Is er een toezichthouder waar je aan kunt kloppen, of heb je die al ingelicht en vinden die het verder wel best?

Heb je het idee dat het alleen in Den Haag is, of komt het landelijk voor?
Mocht je ermee te maken krijgen moet je als eerst niet tekenen. Dat geeft ts ook aan. Je laat een onafhankelijke bedrijf komen die de test opnieuw doet naar de juiste voorschriften hoe ts het uitlegt. Vervolgens kun je alle kosten verhalen op de netwerkbeheerder als blijkt dat alles gewoon goed is. En kom je ook niet voor een duur geintje te staan. Jij hebt dan immers bewijs dat de netwerkbeheerder een fout/onrechtmatige daad heeft begaan tegen jouw.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door NoNo123 »

witte angora schreef:Ok, dan snap ik het. Maar wat wil je op het forum bereiken dan?
Dat de Netwerkbedrijven zich aan de Landelijk geldende Voorschriften houden?
Dat er nog meer mensen onterecht worden afgesloten?
witte angora schreef:Is er een toezichthouder waar je aan kunt kloppen, of heb je die al ingelicht en vinden die het verder wel best?
Leest daarvoor even mijn openingspost, en klik ook wat linkjes aan.
witte angora schreef:Heb je het idee dat het alleen in Den Haag is, of komt het landelijk voor?
Daar ben ik erg benieuwd naar. Hoe groot dit probleem landelijk is.
Laatst gewijzigd door NoNo123 op 16 feb 2017 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door witte angora »

NoNo123 schreef:
witte angora schreef:Ok, dan snap ik het. Maar wat wil je op het forum bereiken dan?
Dat de Netwerkbedrijven zich aan de Landelijk geldende Voorschriften houden?
Dat er nog meest mensen onterecht worden afgesloten?
Dat snap ik, maar die netwerkbedrijven komen hier niet. Hier komen over het algemeen alleen boze burgers. En een enkele dwarsligger zoals ik. :wink:

Wil je samen met de 'boze burgers' proberen een vuist te maken? Of wil je dat Radar in het programma hier aandacht aan gaat geven? In het laatste geval kun je de redactie tippen, je zou prima een link mee kunnen geven naar je topic, omdat je hier al uitgebreid informatie geeft.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door NoNo123 »

witte angora schreef: Dat snap ik, maar die netwerkbedrijven komen hier niet. Hier komen over het algemeen alleen boze burgers. En een enkele dwarsligger zoals ik. :wink:
Maar misschien als er genoeg mensen naar de geschillencommisie stappen, dat ze er nog eens naar gaan kijken, ofzo
?
witte angora schreef: Of wil je dat Radar in het programma hier aandacht aan gaat geven? In het laatste geval kun je de redactie tippen,
Dat heb ik al gedaan, een paar maanden geleden, maar nooit een reactie ontvangen...

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door bprosman »

Kleine opmerking over het begrip "Erkend installateur".
Die bestaat in NL niet. Er zijn clubjes die "Erkenningen" verkopen (oa SEI) maar dat heeft allemaal geen enkele wettelijke grondslag.
Er zijn bedrijven genoeg die zich "erkend" noemen, staat leuk op je bus.

https://www.installatie.nl/wp-content/u ... cember.pdf

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door NoNo123 »

BL2 schreef: Maar om bij een vermeend gaslek nu gelijk alle buizen in de woning te gaan vernieuwen lijkt mij wat overdreven.
De gasleidingen hier in bestaande woningen zijn vaak nog verpakt met hennep, dit omdat er vroegen Stadgas werd gebruikt. Hier zit een beetje vocht in waardoor het hennep uitzet en zo voor een goede afdichting zorgden.
Nu gaat er Groningse aardgas doorheen, en dat is droog. Hierdoor zijn lang niet alle verbindingen meer gasdicht.
Maar volgens een paar knappe koppen die de landelijke gasvoorschriften hebben samengesteld, nog veilig genoeg om te gebruiken, mits het aan de gestelde voorschriften voldoet.

Al deze leidingen zijn weggewerkt in/onder vloeren, leidingskokers, enz, en zijn dus moeilijk te bereiken. En lekkage opsporen en repareren aan deze leidingen is een verdomd lastige klus.

Vandaar dat er vaak uit nood maar gekozen wordt om alles te vernieuwen.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door NoNo123 »

bprosman schreef:Kleine opmerking over het begrip "Erkend installateur".
Die bestaat in NL niet. Er zijn clubjes die "Erkenningen" verkopen (oa SEI) maar dat heeft allemaal geen enkele wettelijke grondslag.
Er zijn bedrijven genoeg die zich "erkend" noemen, staat leuk op je bus.

https://www.installatie.nl/wp-content/u ... cember.pdf

:lol: Hahaha
Okee, ik heb een inschrijving bij Sterkin en kvinl (vroeger SEI)

Maar moet de PDF nog even door gaan lezen...

Edit: Dit gaat over een iets ander onderwerp: Plaatsen/onderhoud aan Gasverbrandingtoestellen, daar gaat weer een apart keurmerk voor komen.
cvoke en kvo
Laatst gewijzigd door NoNo123 op 16 feb 2017 14:33, 4 keer totaal gewijzigd.

Gesloten