Gasverbruik enorm gestegen, hoe zit dit?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Diego3389
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 dec 2021 02:44

Gasverbruik enorm gestegen, hoe zit dit?

Ongelezen bericht door Diego3389 »

Beste,

Ik stel de vraag hier even aangezien ik zelf nogal een leek ben op dit gebied. Mijn gasverbruik in 2020 was : 1577 en voor 2021: 2275. Behalve deze enorme stijging zie ik ook dat mijn verbruik nagenoeg elke maand hetzelfde is. Zelfs in de warme maanden waar er geen verwarming wordt gebruikt. Verbruik is elke maand 176m3. Terwijl voorgaande jaren in de zomer er slechts één verbruik was van 28m3. Enig idee wat dit vandaan kan komen? Bij voorbaat dank.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Gasverbruik enorm gestegen, hoe zit dit?

Ongelezen bericht door Jablan »

Iets meer informatie zou handig zijn. Kook je op gas? Wat voor meter heb je (en van welke netwetkbeheerder)? Zijn er leidingen aangepast? Is je cv-ketel vervangen of daaraan toe?

Moneyman
Berichten: 30040
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gasverbruik enorm gestegen, hoe zit dit?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Diego3389 schreef:
14 dec 2021 02:50
Behalve deze enorme stijging zie ik ook dat mijn verbruik nagenoeg elke maand hetzelfde is. Zelfs in de warme maanden waar er geen verwarming wordt gebruikt. Verbruik is elke maand 176m3.
Da's gek, dat kan eigenlijk alleen als er ergens gemiddeld wordt. Wat is je woonsituatie? Gewoon huis, appartement? Stook je zelf of wordt er centraal gestookt? Is er sinds vorig jaar iets veranderd? Wat is de reactie van je energieleverancier (waarbij ik aanneem dat je de logische stap om daar vragen te stellen wel gezet hebt)?

16again
Berichten: 16088
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gasverbruik enorm gestegen, hoe zit dit?

Ongelezen bericht door 16again »

Controleer op een gaslek. Dat lekt zomers net zo hard als 's winters.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Gasverbruik enorm gestegen, hoe zit dit?

Ongelezen bericht door de auditu »

Is er apparatuur in de buurt van de gasmeter geplaatst?
Krijgt u een periodiek verbruiksoverzicht?
Wanneer ontvangt u de jaarafrekeningen?

peter17111962
Berichten: 577
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Gasverbruik enorm gestegen, hoe zit dit?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

"zelfs in de warme maanden was het 176 m3 en het vorige jaar slechts 28 m3"
Dit is meer dan het 5 voudige. Daar moet inderdaad iets aan de hand zijn.
Hier heb ik veel gas bespaard door mijn CV ketel op "ECO" te zetten. dat is een
stand waarbij er geen water warm wordt gehouden, maar werkt als een geiser,
Die alleen verwarmt als er water nodig is. of dat bij uw ketel ook mogelijk is
moet U zelf even opzoeken in de handleiding daarvan. Ook ik had een paar
jaar geleden 1 maand een hoger gasverbruik als normaal. De reden hier was
dat een monteur wegens een defect de printplaat van mijn CV ketel had vervangen
en die nieuwe niet had ingesteld op de "ECO stand. Daarna was alles weer normaal.
Maak er een gewoonte van om regelmatig de meterstand van uw gasmeter op te schrijven, mogelijk dat
U hier iets vreemds iets vreemds ziet. De mogelijkheid bestaat ook dat uw meter inmiddels is afgekeurd.
Of dar het geval is kunt U hier zelf controleren:

https://www.agentschaptelecom.nl/onderw ... rde-meters

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Gasverbruik enorm gestegen, hoe zit dit?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik denk aan een probleem met de meter. Ik zou die dus laten controleren.

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Gasverbruik enorm gestegen, hoe zit dit?

Ongelezen bericht door xflorisx »

We kunnen met z'n allen wel gaan speculeren, maar we hebben gewoon te weinig informatie. Kan de desbetreffende rekening geanonimiseerd ergens neergezet worden, zodat wij het kunnen zien. Ook informatie wat betreft meter (slimme meter of oude) is welkom.
Voor een eindafrekening worden niet de maandelijkse meterstanden gebruikt. Wel de standen aan het begin en het eind van het jaar. Het kan dus gewoon kloppen. Zo groot is niet het verschil. In deze coronatijden met thuiswerken kunnen zulke verschillen snel ontstaan.

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Gasverbruik enorm gestegen, hoe zit dit?

Ongelezen bericht door Dirkie »

alfatrion schreef:
14 dec 2021 11:34
Ik denk aan een probleem met de meter. Ik zou die dus laten controleren.
Ik denk dat er wel een probleem is maar met zo weinig info kan het probleem overal zitten.
Hoe worden de meterstanden gelezen?
Hoe vaak worden deze gelezen?
Hoe vaak worden ze doorgegeven/doorgestuurd?
Klopt de info wel (2275 gedeeld door 12 is geen 176)?
Klopt de vorige meterstand wel?
En zo zijn er nog wel meer vragen.
Zonder antwoorden kunnen de experts hier alleen maar raden naar een eventuele oorzaak lijkt me.

Sarixell
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 mei 2011 14:01

Re: Gasverbruik enorm gestegen, hoe zit dit?

Ongelezen bericht door Sarixell »

Waar haalt u dit verbruik vandaan? Indien het uit uw eindafrekening komt, heeft u dan zelf de meterstanden doorgeven of heeft u uw energieleverancier toestemming gegeven om uw slimme meter uit te lezen?

Anders zijn deze standen mogelijk een aanname van het energiebedrijf.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Gasverbruik enorm gestegen, hoe zit dit?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Als een dergelijke stijging is gebaseerd op daadwerkelijke meetgegevens, dan is het dringend zaak om te controleren op een gaslek na de meter. De eerste belangrijke controle kunt u zelf doen.
- schakel alle gasverbruikers uit. Gasfornuis niet gebruiken, stekker van de cv-ketel uit het stopcontact en vergeet ook niet de eventuele (waakvlam van) geisers, gashaarden en dergelijke. Laat de hoofdkraan van het gas tijdens deze eerste test open.
- noteer de meterstand van de gasmeter, inclusief cijfers 'achter de komma'.
- wacht 12 tot 24 uur.
- noteer opnieuw de meterstand. Is deze niet exact gelijk aan de vorige meterstand, dan is er waarschijnlijk sprake van een gaslek en dient u een professional in te schakelen om dit op te sporen.

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Gasverbruik enorm gestegen, hoe zit dit?

Ongelezen bericht door xflorisx »

Onzinnig advies Ivo. Als je zo'n gaslek zou hebben stonk het al verschrikkelijk naar gas en stond je huis er ook al niet meer. Laten we eerst wachten op aanvullende gegevens van de topic starter. Die tot nu toe niet reageert op vragen.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Gasverbruik enorm gestegen, hoe zit dit?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

xflorisx schreef:
15 dec 2021 09:05
Onzinnig advies Ivo. Als je zo'n gaslek zou hebben stonk het al verschrikkelijk naar gas en stond je huis er ook al niet meer. Laten we eerst wachten op aanvullende gegevens van de topic starter. Die tot nu toe niet reageert op vragen.

Het gasverbruik is met gemiddeld 2m³ per dag toegenomen. Dat is heel veel wanneer je daarvan de rekening moet betalen. En als dat bij de gasslang in de keuken weglekt zul je dat ongetwijfeld goed kunnen ruiken.

Maar een gaslek kan ook plaatsvinden op een plaats waar je dat niet of nauwelijks merkt. Bijvoorbeeld in de cv-ketel als de toevoer naar de brander niet goed sluit, waar het via de luchtafvoer gewoon naar buiten ventileert.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Gasverbruik enorm gestegen, hoe zit dit?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

als de werkelijk gemeten stand is zoals u omschrijft is dit op zijn minst heel apart te nomen, elke keer als de meter opgemeten word prcs dezelfde hoeveelheid gas gebruikt is praktisch onmogelijk, waarschijnlijk geeft men aan hoeveel u verbruikt per maand gemiddeld.

dit kan hoger zijn door uw verbruik of omdat nu de meter dagelijks uitgelezen word door de slimme meter maar het kan ook komen doordat er een meter stuk is....

kijk dus ook echt op het telwerk van de meter of de stand klopt, daarbij neem ik aan dat u dit in het verleden ook gedaan heeft en zo zeker weet dat de beginstand klopt, ik vermoed dat u overgestapt bent en dat van toen af dit begon!

Heeft u al de eindafrekening gehad?

Gesloten