LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gasverbruik slimme meter

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Tdegroot
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 aug 2017 16:32

Gasverbruik slimme meter

Ongelezen bericht door Tdegroot »

Mijn gasverbruik is afgelopen jaar volgens de slimme meter meer dan verdubbeld, terwijl er niets veranderd is aan mijn leefomstandigheden. Ik word van het kastje naar de muur gestuurd. Hoe los ik dit op?
T. de Groot.
Laatst gewijzigd door Radar op 01 sep 2017 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topictitel aangepast.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Gasverbruik slimme meter

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Tdegroot schreef:Mijn gasverbruik is afgelopen jaar volgens de slimme meter meer dan verdubbeld, terwijl er niets veranderd is aan mijn leefomstandigheden. Ik word van het kastje naar de muur gestuurd. Hoe los ik dit op?
T. de Groot.
U kunt uw meter laten ijken. Hier zult u voor moeten betalen (u bent immers opdrachtgever), maar kan dit bedrag weer verhalen op de leverancier mocht blijken dat de meter niet goed werkt.

Andere optie is dat u ergens een lek heeft. Ook deze zal op te sporen zijn door de leiding onder druk te zetten.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Gasverbruik slimme meter

Ongelezen bericht door thecure »

Als je een lek hebt waardoor het gasverbruik verdubbeld, dan vliegt het huis binnen de kortste keren de lucht in.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Gasverbruik slimme meter

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dit probleem is al zo vaak aangekaart op dit forum dat ik de stelling aandurf:

Wie slim is houdt zijn domme meter.

"Slimme" meter?
Ik weet wel beter!

Ook leuk als bumpersticker.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Gasverbruik slimme meter

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Bob Schurkjens schreef:Dit probleem is al zo vaak aangekaart op dit forum dat ik de stelling aandurf:

Wie slim is houdt zijn domme meter.
Klinkt leuk vanuit iemand die een oude gasmeter heeft maar daar heeft TS niets aan.
Daarnaast, al die mensen die geen probleem ervaren met een slimme meter, zijn die gek of zo.
Het kan toch niet zo zijn dat er niet een stukje techniek is die de oude mechanische gasmeter kan vervangen. "We" zijn bijna een halve eeuw geleden al op de maan geland. En weer terug gekomen.

Ik vind dat de overheid hier in faalt.
Als een consument in goed vertrouwen kiest voor een slimme meter, en het verbruik gaat daarna onverklaarbaar omhoog of naar beneden, dan zou de leverancier aantoonbaar moeten maken dat zijn meter goed werkt, middels die ijking als genoemd, op kosten van de leverancier van die meter. Blijkt die meter echter goed te zijn, dan zijn kosten van die ijking voor die consument.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Gasverbruik slimme meter

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Harm.calc schreef: Ik vind dat de overheid hier in faalt.
Als een consument in goed vertrouwen kiest voor een slimme meter, en het verbruik gaat daarna onverklaarbaar omhoog of naar beneden, dan zou de leverancier aantoonbaar moeten maken dat zijn meter goed werkt, middels die ijking als genoemd, op kosten van de leverancier van die meter. Blijkt die meter echter goed te zijn, dan zijn kosten van die ijking voor die consument.
De overheid faalt hier niet in, dat is al de procedure. Enkel willen de meeste consumenten schijnbaar niet het risico lopen dat het geld gaat kosten.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Gasverbruik slimme meter

Ongelezen bericht door mp2017 »

NeoDutchio schreef:
Harm.calc schreef: Ik vind dat de overheid hier in faalt.
Als een consument in goed vertrouwen kiest voor een slimme meter, en het verbruik gaat daarna onverklaarbaar omhoog of naar beneden, dan zou de leverancier aantoonbaar moeten maken dat zijn meter goed werkt, middels die ijking als genoemd, op kosten van de leverancier van die meter. Blijkt die meter echter goed te zijn, dan zijn kosten van die ijking voor die consument.
De overheid faalt hier niet in, dat is al de procedure. Enkel willen de meeste consumenten schijnbaar niet het risico lopen dat het geld gaat kosten.
Onzin redenatie!
Natuurlijk faalt de overheid om deze misère halt te roepen.
Gezien de vele klachten is het het blijkbaar "niets horen, niets zien en zwijgen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Gasverbruik slimme meter

Ongelezen bericht door renewouters »

En weer zo iemand die nooit eens bedenkt dat die oude meter wel eens niet goed meer kon zijn. In technofoob Nederland is het nieuwe altijd fout. En als uit ijking zou blijken dat die nieuwe meter gewoon goed is, zal de ijkingsdienst wel corrupt zijn of zo.

Ik zou vragen ook per brief gaan versturen i.p.v. via dat enge nieuwe internet op zo'n PC. Je weet dat je hond zure melk gaat geven van de straling die zo'n PC geeft?

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Gasverbruik slimme meter

Ongelezen bericht door Harm.calc »

NeoDutchio schreef:De overheid faalt hier niet in, dat is al de procedure. Enkel willen de meeste consumenten schijnbaar niet het risico lopen dat het geld gaat kosten.
Ik maak even het vergelijk met mijn elektra verbruik. Laatste 4 jaar is dat per maand gemiddeld 175 kWh. Als dat plots een maand (dus niet eens over een heel jaar) maar een maand 350 kWh is, en daar is geen logische verklaring voor, dan zou ik dat een 2e maand aanzien, misschien nog een 3e, maar dan zou ik "het risico" nemen en m'n meter laten ijken. Want dat gelooft niemand.

Wat een risico is, dat je oude meter nooit goed gemeten heeft en dat er jaren lang te weinig bij je in rekening is gebracht.

Elektra is volgens mij wat makkelijker te checken dan gas. Ik heb uitgerekend wat ik per jaar aan kWh zou mogen verbruiken. Simpel aantal apparaten tellen, verbruik per apparaat en tijdsduur gebruik apparaat. Einde sommetje. Ik kwam op 2.250 kWh uit. Verschil nog geen 10% met mijn werkelijk verbruik.

Ik weet gewoon wat mijn verbruik zou mogen zijn dus ik zou m'n meter laten ijken.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Gasverbruik slimme meter

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

mp2017 schreef:Onzin redenatie!
Natuurlijk faalt de overheid om deze misère halt te roepen.
Gezien de vele klachten is het het blijkbaar "niets horen, niets zien en zwijgen.
U heeft cijfers en percentages in hoeveel gevallen het fout gaat? En u heeft ook onderzocht of het bij die fouten aan de meter ligt? Er zijn weet ik hoeveel meters geplaatst en alleen de klachten hoor je. Dus zijn het veel klachten, kan. Zijn het er procentueel veel, geen idee.

Veel mensen stellen hier de vraag wat te doen bij een hoge afwijking. Kijkt u ook maar eens hoe vaak de reaktie komt dat de vraagsteller het van de zotte vindt dat zij de ijkingskosten moeten voorschieten. Maar dat is wel de procedure. Anders zou iedereen wat kunnen roepen en de verkoper moet maar bewijzen dat het niet zo is. Als ik zeg dat mij laptop roze is en de verkoper zegt zwart zal ik met bewijs moeten komen dat deze roze is. En niet andersom dat als ik zeg het is roze dat de verkoper kosten moet maken om te bewijzen hoe de kleur zwart eruit ziet en dat laten vergelijken met mijn laptop en deze kosten achteraf weer op mij probeert te verhalen. In no time zullen alle verkopers failliet zijn door de hoge kosten en de tijd die ze kwijt zijn.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Gasverbruik slimme meter

Ongelezen bericht door mp2017 »

NeoDutchio schreef:
mp2017 schreef:Onzin redenatie!
Natuurlijk faalt de overheid om deze misère halt te roepen.
Gezien de vele klachten is het het blijkbaar "niets horen, niets zien en zwijgen.
U heeft cijfers en percentages in hoeveel gevallen het fout gaat? En u heeft ook onderzocht of het bij die fouten aan de meter ligt? Er zijn weet ik hoeveel meters geplaatst en alleen de klachten hoor je. Dus zijn het veel klachten, kan. Zijn het er procentueel veel, geen idee.

Veel mensen stellen hier de vraag wat te doen bij een hoge afwijking. Kijkt u ook maar eens hoe vaak de reaktie komt dat de vraagsteller het van de zotte vindt dat zij de ijkingskosten moeten voorschieten. Maar dat is wel de procedure. Anders zou iedereen wat kunnen roepen en de verkoper moet maar bewijzen dat het niet zo is. Als ik zeg dat mij laptop roze is en de verkoper zegt zwart zal ik met bewijs moeten komen dat deze roze is. En niet andersom dat als ik zeg het is roze dat de verkoper kosten moet maken om te bewijzen hoe de kleur zwart eruit ziet en dat laten vergelijken met mijn laptop en deze kosten achteraf weer op mij probeert te verhalen. In no time zullen alle verkopers failliet zijn door de hoge kosten en de tijd die ze kwijt zijn.

Leesvoer:

https://radar.avrotros.nl/nieuws/detail ... trouwbaar/

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Gasverbruik slimme meter

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Naar schatting (?) 850.000 stuks die waarschijnlijk een verkeerd verbruik meten. En hoeveel in werkelijkheid? En hoeveel meters zijn er in totaal al geplaatst? Met schattingen en onderbuik gevoelens kunnen we niets.
Laatst gewijzigd door NeoDutchio op 02 sep 2017 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30792
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gasverbruik slimme meter

Ongelezen bericht door witte angora »

renewouters schreef:Je weet dat je hond zure melk gaat geven van de straling die zo'n PC geeft?
Nooit geweten. Ik drink ook geen hondemelk, alleen plantaardige. Maar dit is off-topic.

Als het klopt dat opladers tot een 6 x hoger gebruik leiden, dan is de eerste stap volgens mij al simpel. Haal alle opladers die niet gebruikt worden uit het stopcontact (wat overigens al jaren geadviseerd is). Ook het snoer van je laptop. Of zet desnoods bij apparaten die ook standby stroom gebruiken een stekker met zo'n aan/uit knop tussen. Dan zou het verbruik toch al flink moeten zakken. Niet dat dit dé oplossing is; maar een meter is niet zomaar vervangen, en het is nu zaak de schade te beperken.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Gasverbruik slimme meter

Ongelezen bericht door mp2017 »

NeoDutchio schreef:Naar schatting (?) 850.000 stuks die waarschijnlijk een verkeerd verbruik meten. En hoeveel in werkelijkheid? En hoeveel meters zijn er in totaal al geplaatst? Met schattingen en onderbuik gevoelens kunnen we niets.
Nog nooit iets van "Google" gehoord?

Maar ik maak dan ook dit stukje huiswerk voor U:

http://www.netbeheernederland.nl/consum ... limmemeter

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Gasverbruik slimme meter

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

mp2017 schreef:
NeoDutchio schreef:Naar schatting (?) 850.000 stuks die waarschijnlijk een verkeerd verbruik meten. En hoeveel in werkelijkheid? En hoeveel meters zijn er in totaal al geplaatst? Met schattingen en onderbuik gevoelens kunnen we niets.
Nog nooit iets van "Google" gehoord?

Maar ik maak dan ook dit stukje huiswerk voor U:

http://www.netbeheernederland.nl/consum ... limmemeter
Dat is leuk dat er zo'n 3.000.000 geplaatst zijn, maar hoeveel werken er daar niet van. Een onbekend gedeelte van een onbekend aantal kunnen problemen geven.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Gasverbruik slimme meter

Ongelezen bericht door angel1978 »

mp2017 schreef:
NeoDutchio schreef:
mp2017 schreef:Onzin redenatie!
Natuurlijk faalt de overheid om deze misère halt te roepen.
Gezien de vele klachten is het het blijkbaar "niets horen, niets zien en zwijgen.
U heeft cijfers en percentages in hoeveel gevallen het fout gaat? En u heeft ook onderzocht of het bij die fouten aan de meter ligt? Er zijn weet ik hoeveel meters geplaatst en alleen de klachten hoor je. Dus zijn het veel klachten, kan. Zijn het er procentueel veel, geen idee.

Veel mensen stellen hier de vraag wat te doen bij een hoge afwijking. Kijkt u ook maar eens hoe vaak de reaktie komt dat de vraagsteller het van de zotte vindt dat zij de ijkingskosten moeten voorschieten. Maar dat is wel de procedure. Anders zou iedereen wat kunnen roepen en de verkoper moet maar bewijzen dat het niet zo is. Als ik zeg dat mij laptop roze is en de verkoper zegt zwart zal ik met bewijs moeten komen dat deze roze is. En niet andersom dat als ik zeg het is roze dat de verkoper kosten moet maken om te bewijzen hoe de kleur zwart eruit ziet en dat laten vergelijken met mijn laptop en deze kosten achteraf weer op mij probeert te verhalen. In no time zullen alle verkopers failliet zijn door de hoge kosten en de tijd die ze kwijt zijn.

Leesvoer:

https://radar.avrotros.nl/nieuws/detail ... trouwbaar/
Waarom plaats je een linkje over een KWh meter als het topic over een gasmeter gaat?
Hoeveel gasmeters hebben last van een oplader in het gasnetwerk?

witte angora
Berichten: 30792
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gasverbruik slimme meter

Ongelezen bericht door witte angora »

angel1978 schreef:
Waarom plaats je een linkje over een KWh meter als het topic over een gasmeter gaat?
Hoeveel gasmeters hebben last van een oplader in het gasnetwerk?
:lol: :lol:

De verwarring begon dus gisteren al, met dit bericht:
Harm.calc » 01 sep 2017 22:35
Jij bent eerlijk gezegd de eerste die dit opvalt.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Gasverbruik slimme meter

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Ik begrijp de discussies vaak niet die ontstaan over onderwerpen. Ook over de slimme meter.

Wat is het belang van degene die zo positief zijn over de slimme meter?
Wat is het belang van degene die zo negatief zijn over de slimme meter?
Iedereen mag er wat van vinden en zie dat als ervaring die mensen met de slimme meter hebben.

En na verwijzing naar artikelen gaan mensen daar vragen over stellen.
NeoDutchio schreef:Naar schatting (?) 850.000 stuks die waarschijnlijk een verkeerd verbruik meten. En hoeveel in werkelijkheid? En hoeveel meters zijn er in totaal al geplaatst? Met schattingen en onderbuik gevoelens kunnen we niets.
Verwacht je nu dat mensen onderzoek gaan plegen naar de waarheidsgetrouwheid van zo'n artikel? Of wil je mensen aan het werk zetten? Of mensen de mond snoeren?

Lees artikelen, lees forum berichten en bepaal voor jezelf wat jij van de slimme meter vindt
Veel op dit forum blijven persoonlijke ervaringen deels gebaseerd op emotie.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Gasverbruik slimme meter

Ongelezen bericht door Harm.calc »

witte angora schreef:
angel1978 schreef:
Waarom plaats je een linkje over een KWh meter als het topic over een gasmeter gaat?
Hoeveel gasmeters hebben last van een oplader in het gasnetwerk?
:lol: :lol:

De verwarring begon dus gisteren al, met dit bericht:
Harm.calc » 01 sep 2017 22:35
Jij bent eerlijk gezegd de eerste die dit opvalt.
Mijn bijdrage is reactie op de 1e reactie op TS: laten ijken van de slimme meter.
Ik zou daarvoor kiezen obv dat ik weet wat mijn verbruik zou mogen zijn. Zoals TS meldt dat zijn/haar verbruik meer dan verdubbeld is.
Ja, voor mij gaat het dan toevallig over elektra want ik heb geen gas.

witte angora
Berichten: 30792
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gasverbruik slimme meter

Ongelezen bericht door witte angora »

Harm.calc schreef:
witte angora schreef:
angel1978 schreef:
Waarom plaats je een linkje over een KWh meter als het topic over een gasmeter gaat?
Hoeveel gasmeters hebben last van een oplader in het gasnetwerk?
:lol: :lol:

De verwarring begon dus gisteren al, met dit bericht:
Harm.calc » 01 sep 2017 22:35
Jij bent eerlijk gezegd de eerste die dit opvalt.
Mijn bijdrage is reactie op de 1e reactie op TS: laten ijken van de slimme meter.
Ik zou daarvoor kiezen obv dat ik weet wat mijn verbruik zou mogen zijn. Zoals TS meldt dat zijn/haar verbruik meer dan verdubbeld is.
Ja, voor mij gaat het dan toevallig over elektra want ik heb geen gas.
Jawel, maar het topic gaat dus over de slimme gasmeter. Dat jij die niet hebt maakt het niet ineens anders. :wink:

Gesloten