LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geluidsoverlast lucht/water warmtepomp

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geluidsoverlast lucht/water warmtepomp

Ongelezen bericht door kweenie »

Eens met Ivo. Het punt is dat je alle machines over één kam scheert. Terwijl er dus duidelijk grote verschillen tussen de machines zijn. Zowel bij warmtepompen als bij airco's. Ook bij airconditioning-units onderling. Ik weet niet of je wel eens op vakantie een reis langs meerdere hotels hebt gedaan, maar dan zul je ook grote verschillen kunnen hebben opgemerkt. Zowel binnen als buiten.

Maar ik ben het met je eens dat dit zeker iets is waar mensen (en overheden) op zouden moeten letten voor het plaatsen van warmtepompen.

BeMar
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 aug 2018 12:25

Re: Geluidsoverlast lucht/water warmtepomp

Ongelezen bericht door BeMar »

Ivo.w schreef:Nee ik verkoop geen warmtepompen.

Maar uw eigenwijsheid is tamelijk stuitend. Een airco is een warmtepomp. Daar valt geen discussie over te voeren. Uw bewering dat een warmtepomp meer geluid produceert dan een airco kan dus simpelweg niet waar zijn.

Wél kan er natuurlijk tussen de verschillende warmtepompen onderling veel verschil zijn in de geluidsproductie. Gebruikte materialen, omvang, vermogen, belasting, afstelling van het systeem en plaatsing zijn van grote invloed op het geluid.

In het algemeen geldt bij de betere merken als Mitsubishi dat bij een zorgvuldige plaatsing van een model wat goed is afgestemd op de gebruikersbehoefte een warmtepomp geen onaanvaardbare hoeveelheid geluidsoverlast veroorzaakt.
Zo kijkend naar al uw andere commentaar zie ik dat u inderdaad expert bent op het gebied van zo’n beetje alles :lol:
search.php?st=0&sk=t&sd=d&sr=posts&auth ... 5&start=20

Erthanax
Berichten: 9685
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Geluidsoverlast lucht/water warmtepomp

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zo gek is dat niet. Sommigen weten nu eenmaal het een en ander van uiteenlopende onderwerpen, door opleiding of ervaring.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Geluidsoverlast lucht/water warmtepomp

Ongelezen bericht door Ivo.w »

En zo verschillend is het allemaal niet. Vrijwel alle draadjes op dit forum zijn terug te voeren naar "wie is hier fout?" of "wat gaat hier fout".

ghelsendoorn
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:09

Re: Geluidsoverlast lucht/water warmtepomp

Ongelezen bericht door ghelsendoorn »

Ik heb hier de Daikin Ururu Sarara FTXZ50N / RXZ50N hangen.
De buitenunit hoor ik haast niet, moet ik er bij gaan staan dan hoor ik wat.
Het zal per merk verschillen.

Leo-tje
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 nov 2018 20:56

Re: Geluidsoverlast lucht/water warmtepomp

Ongelezen bericht door Leo-tje »

Beste BeMar,

Is er inmiddels een oplossing?

FransMichielsen
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jan 2019 16:15

Re: Geluidsoverlast lucht/water warmtepomp

Ongelezen bericht door FransMichielsen »

Stand van Zaken. Wij zijn bekend van de Kassa opnamen mbt Overlast warmtepomp. Buren willen totaal niet meewerken. 3 Gesprekken met onze starre buurvrouw leverde niets op. Ondanks 20 jaar vriendendiensten te hebben verricht aldaar telt alleen eigenbelang. Daarna eerste brief uit met sommatie van stilleggen/ reduceren overlast van de warmtepomp. Eerste reactie; bewijs maar de overlast. Daarna onafhankelijke meting laten maken door NSG .
Ruimschootse overschrijding van aanvaardbare normen zowel buiten als binnen de woning en de waarden voor te tijden van de dag (3). Conclusie; overgaan tot handhaving ruimschootse geluidnorm overschrijdingen.
Tweede brief uit met rapportage NSG en diverse rekeningen en wachten tot de datum 7 februari 2019 voor een reactie/oplossing. 28 januari a.s. heb ik reeds een jaar overlast van de warmtepomp van de buren waardoor onze levenssfeer en woongenot zeer ernstig is aangetast dat tot gezondheidsklachten leidt. Hoofdleverancier Nefit/Bosch heeft hulp aangeboden maar tegenpartij staat nergens voor open. (Apparaat heeft een ondercapaciteit, staat op een onjuiste plaats ivm harde omgeving, staat gericht in onwenselijke richting en staat hele etmaal te draaien.)

benpiepen
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jan 2019 11:35

Re: Geluidsoverlast lucht/water warmtepomp

Ongelezen bericht door benpiepen »

Het is jammer dat je buur niet meer reageert, want zijn warmtepomp is duidelijk verkeerd afgesteld als die 15x per uur aan/uit gaat. Pendelen dus. En dan gaat het bij elke keer aan ook nog op hoog vermogen, wat (nog meer) geluidsoverlast oplevert...

Als de pomp namelijk lange sessies maakt, dan moduleert deze op een gegeven moment terug. Dan zullen jullie er vast minder last van krijgen.

BeMar
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 aug 2018 12:25

Re: Geluidsoverlast lucht/water warmtepomp

Ongelezen bericht door BeMar »


BeMar
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 aug 2018 12:25

Re: Geluidsoverlast lucht/water warmtepomp

Ongelezen bericht door BeMar »

Minder last is nog steeds niet GEEN last. We willen dat hele apparaat niet horen als we in huis of tuin zijn. Het is dag in dag uit, dag en nacht. Af en aan. Denk er maar eens aan hoe irritant een druppelende kraan is, of een klapperende deur, dat kan ook heel zacht zijn. Als je dat een paar keer hoort dan is het niet erg, ook niet als het heel hard is. Maar als je dat elke dag en nacht hoort, dan wordt je daar gek van. Zeker als je zelf niet bij machte bent om er iets tegen te doen.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geluidsoverlast lucht/water warmtepomp

Ongelezen bericht door Moneyman »

BeMar schreef:
17 jan 2019 13:04
We willen dat hele apparaat niet horen als we in huis of tuin zijn.
Dan stel je te hoge eisen. Geen hoorbaar geluid is een utopie.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Geluidsoverlast lucht/water warmtepomp

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

BeMar schreef:
17 jan 2019 13:04
We willen dat hele apparaat niet horen als we in huis of tuin zijn. Het is dag in dag uit, dag en nacht. Af en aan.
Dat snap ik helemaal.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Geluidsoverlast lucht/water warmtepomp

Ongelezen bericht door BreejKC »

@BeMar. Duidelijk dat uw buren over die warmtepomp van hun op dit moment niet meer tot het zoeken naar een redelijke oplossing bereid zijn. Op één of andere manier voelen zij zich in hun belangen aangetast. Of dit lange tenen zijn of niet laat ik graag in het midden.

Vraagt u zich af of uzelf, gewapend met allerlei rapporten die uw kennelijke gelijk aantonen, nog wél iets zult bereiken bij uw buren. Mogelijk dat zij nog erger de hakken in het zand zullen zetten en er op de wat langere duur helemaal niets meer in uw voordeel bereikt wordt.

Om nu al, als u gelijk heeft en geluidsOVERlast ervaart (overlast is nog iets anders als last, realiseert u zich dat wel?), tot dwangmaatregelen over te gaan is misschien nog wat vroeg. Maar enige drang in plaats van dwang zou wellicht nog helpen.

De meeste gemeentes bieden voor dit soort problemen vaak een mediator aan. Het is misschien een idee daarnaar eens te informeren en een mediationtraject tussen u en uw buren op te starten. De professionele benadering van een mediator, die natuurlijk ook uw onafhankelijke metingen in dit traject kan gebruiken, zullen er mogelijk toe leiden dat uw buren de ontstane problematiek beter zullen begrijpen en er daardoor naar een aanvaardbare oplossing voor beide partijen kan worden toegewerkt.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geluidsoverlast lucht/water warmtepomp

Ongelezen bericht door Moneyman »

Klaas Jan schreef:
18 jan 2019 09:58
BeMar schreef:
17 jan 2019 13:04
We willen dat hele apparaat niet horen als we in huis of tuin zijn. Het is dag in dag uit, dag en nacht. Af en aan.
Dat snap ik helemaal.
Ja, ik snap ook dat hij dat wil. Maar géén geluid van je buren horen is -zolang je niet in het bekende hutje op de hei woont- natuurlijk een utopie.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Geluidsoverlast lucht/water warmtepomp

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Moneyman schreef:
18 jan 2019 12:30
Klaas Jan schreef:
18 jan 2019 09:58
BeMar schreef:
17 jan 2019 13:04
We willen dat hele apparaat niet horen als we in huis of tuin zijn. Het is dag in dag uit, dag en nacht. Af en aan.
Dat snap ik helemaal.
Ja, ik snap ook dat hij dat wil. Maar géén geluid van je buren horen is -zolang je niet in het bekende hutje op de hei woont- natuurlijk een utopie.

Het gaat hier over 'dat hele apparaat', een lucht/waterpomp. 'Het is dag in dag uit, dag en nacht. Af en aan.'

Dat is wat anders dan zaken als buren die een keer een barbecue aansteken of overdag even losgaan op een mooi muziekje.
Overlast van lucht/warmtepompen gaat naadloos in het rijtje overlast van lawaai en rook van open haarden en houtkachels passen.
Die toekomstvoorspelling durf ik wel aan.
En ik durf de stelling ook wel aan -mede uit eigen ervaring- dat overlastgevers steeds minder op hebben met mensen die overlast hebben. De opmars van het IK is niet meer te stuiten.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geluidsoverlast lucht/water warmtepomp

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het punt is dat het niet horen van de pomp een onredelijke eis is.

BL2
Berichten: 4838
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Geluidsoverlast lucht/water warmtepomp

Ongelezen bericht door BL2 »

Moneyman schreef:
18 jan 2019 14:01
Het punt is dat het niet horen van de pomp een onredelijke eis is.
Weinig onredelijks aan, je zal er maar naast wonen.
Altijd rustig gewoond, en nu deze overlast en er wordt niets aan gedaan, dat lijkt mij duidelijk onredelijk !

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Geluidsoverlast lucht/water warmtepomp

Ongelezen bericht door BreejKC »

Last is niet zo snel OVERlast, bedenk dat wel. Last in dit plaatselijk soms overvolle land, hoe vervelend ook, zul je van elkaar moeten accepteren. OVERlast, ik benadruk het maar, is als velen over hetzelfde feit een onaanvaardbare last ervaren. Ik vrees dat wat TS ervaart, als je er echt een juridische zaak van zou maken, dat zoiets nog weleens als last i.p.v. overlast bestempelt zou kunnen worden, omdat anderen er waarschijnlijk geen of minder last van ondervinden.

Een vorm van overlast zou, met een raar voorbeeld, kunnen zijn als ik 's nachts om drie uur een kanon in mijn achtertuin van mijn woonwijk zou doen afgaan. U begrijpt dan blijft de last niet beperkt tot een enkeling en zal het als overlast aangemerkt worden.

Is dit een bevredigend antwoord voor TS? Ik denk het niet, want de last die hij ervaart is reëel. Maar bekijk het ook eens van de kant, van de buurman. Heeft gedacht goed te doen door vele duizenden Euro's te investeren in een milieuvriendelijke oplossing, althans v,w.b. De CO2 uitstoot die hij veroorzaakt. Mogelijk dat er bij de aanleg ergens een fout is gemaakt, maar als leek weet hij dat waarschijnlijk ook niet. Voor zijn gevoel komt er dan ook nog eens een buurman 'piepen' over een stuk geluid dat zijn dure investering maakt, waarvan zijn buurman, in zijn ogen, last ervaart terwijl hij dat zelf niet zo ervaart. Heeft 'ie het weer niet goed gedaan. Dat je in so'n situatie even 'de kont tegen de krib gooit' is misschien niet eens zo vreemd.

Mogelijk dat het simpelweg verkeerd gevallen is maar dat, bijvoorbeeld door het inzetten van een stuk professionele mediatie, een goede oplossing gevonden en voor beide partijen spreekwoordelijk: de kou uit de lucht kan worden gehaald.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geluidsoverlast lucht/water warmtepomp

Ongelezen bericht door Moneyman »

BL2 schreef:
18 jan 2019 14:12
Moneyman schreef:
18 jan 2019 14:01
Het punt is dat het niet horen van de pomp een onredelijke eis is.
Weinig onredelijks aan, je zal er maar naast wonen.
Altijd rustig gewoond, en nu deze overlast en er wordt niets aan gedaan, dat lijkt mij duidelijk onredelijk !
De overlast is inderdaad onredelijk. Maar dat is ook niet wat ik zeg ;)

Precies wat Breejkc ook al schreef: zolang er geen sprake is van overlast, kun je best last van elkaar hebben en dat toch moeten dulden. Dat je tot nu toe geen last hebt gehad, verandert daar niets aan. Natuurlijk is het vervelend, daar hoeven we geen discussie over te hebben lijkt mij. Maar dat maakt het nog niet redelijk om te eisen dat je niets hoort.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Geluidsoverlast lucht/water warmtepomp

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Ons voorland over 15 jaar. Tenzij er echt maatregelen tegen die geluidsoverlast worden genomen door de overheid.

Gesloten