Geschat energie verbruik bij vloerverwarming.

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
hoopke
Berichten: 134
Lid geworden op: 29 jul 2020 15:59

Re: Geschat energie verbruik bij vloerverwarming.

Ongelezen bericht door hoopke »

ZeerPrivé schreef:
05 jul 2021 12:17
Ik heb sinds kort een nieuwbouwwoning met vloerverwarming, geen gas alleen elektriciteit. Maar ik heb geen flauw benul hoeveel kwh ik nu ga verbruiken en kan dus ook mijn voorschotbedrag niet inschatten.

Kan een ervaringsdeskundige mij wat wijzer maken? Betreft eenpersoonshuishouden, maar mijn elektriciteitsverbruik lag eerder altijd rond het gemiddelde van een tweepersoonshuishouden.
Als je weet wat je gas verbruik eerder was, kun je bij benadering wel de kosten berekenen, ik geloof dat 1 m3 gas gelijk staat met het verbruik van 9,77 Kwh

Dus stel dat je net als ik 900 m3 gas verbruikt op jaarbasis en 3400 Kwh, dan zal je totaal verbruik nu 8793 Kwh+3400 Kwh=12193 Kwh bedragen

koevlaas2
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 sep 2021 11:33

Re: Geschat energie verbruik bij vloerverwarming.

Ongelezen bericht door koevlaas2 »

de auditu schreef:
03 okt 2021 21:57
Daarover zijn de meningen verdeeld.
Nee hij heeft gelijk, op dezelfde stand laten staan van de thermostaat heeft bij een warmtepomp een gunstige uitwerking op zowel het comfort alsmede de energierekening.

de auditu
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Geschat energie verbruik bij vloerverwarming.

Ongelezen bericht door de auditu »

Comfort ja, energierekening mag u mij voorrekenen.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Geschat energie verbruik bij vloerverwarming.

Ongelezen bericht door angel1978 »

Comfort ook niet altijd, energierekening ook niet.
Een en ander is heel erg van de situatie afhankelijk. Blind het een of het ander is gewoon onjuist.

Duc
Berichten: 109
Lid geworden op: 24 aug 2016 15:01

Re: Geschat energie verbruik bij vloerverwarming.

Ongelezen bericht door Duc »

koevlaas2 schreef:
02 okt 2021 18:31
13000 kWh is gigantisch veel, wij zitten hier in een hoekwoning van 1980 met een (met warmtepomp) verwarmd oppervlak van 192m2 en verbruiken met het hele huis van 5 personen slechts rond de 6000 kWh. Daarbij doen we niet echt zuinig (wel alles electrisch), er word vollop ge-gamed, electrische fietsen opladen en ook nog een electrische scooter, verder vrij standaard huishoudelijk verbruik.
De woning is natuurlijk van 1980 dus niet op alle punten even goed geïsoleerd, maar waar kon wel verbeterd.

De energierekening word mede bepaald door de zonnepanelen, de rekening bedraagt €-220,- (min 220) per jaar.
Ahh maar wij hebben (nog) geen zonnepanelen en een lucht warmtepomp, geen aarde warmtepomp.
Als wij ons dak vol leggen dan houden we electric over :)

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Geschat energie verbruik bij vloerverwarming.

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Duc schreef:
19 jul 2021 12:58
Hallo,

Wij zitten in een bungalow, goed geïsoleerd, vloerverwarming, warmtepomp aanwezig voor deel vloerverwarming, warm water en afwasmachine. Wij hebben geen gas aansluiting en nog geen zonnepanelen en verbruiken nu jaarlijks gemiddeld 13000 kW en betalen per maand 200,=.
Woon oppervlak 120m2
En ja we betalen jaarlijks extra aan het einde van de rit.
Als je de energie maatschappij niet wilt spekken ga dan rond de 200,= zitten en houd dan extra per maand apart om aan het einde van de rit de rest te betalen. Bij ons was dit wisselend per jaar maar tussen de 200 en 300 euro.
Je kunt dan volgend jaar kijken wat je inleg per maand gaat worden, als je niet extra wilt betalen aan het einde ga dan zoals Deltour al aangaf op de 300,= per maand zitten, dan krijg je waarschijnlijk aan het einde wat terug, maar dan zit je in ieder geval safe.
Houd je het nu een tijd bij (let op zomers gaat die vloerverwarming echt niet aan en verbruik je aanzienlijk minder) en straks in de winter, kun je de laatste maanden eventueel het maandbedrag nog verhogen.
Ik kan me niet voorstellen dat ik aan de 13.000 kWh ga komen. Ik woon in een nieuwbouwappartementencomplex, dat is - denk ik - niet echt vergelijkbaar met een vrijstaande bungalow. Mijn woonoppervlak is 95m2, dus 25m2 kleiner dan bij jou. Tot nu toe is het nog steeds zonder verwarming 21 graden in mijn appartement.

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Geschat energie verbruik bij vloerverwarming.

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Update:
Voorlopig heb ik mijn maandelijks voorschot op € 75,- gezet en m.i.v. komende maand zet ik het voorschot op € 125,- aangezien per 1-1 de kWh prijs ook gaat stijgen.
Mijn verbruik in de voorbije 3 maanden zit op rond de 175kWh p.m., dat natuurlijk gaat stijgen in de komende wintermaanden. Tot nu toe heb ik nog steeds geen verwarming aan, aangezien het hier nog niet onder de 21 graden is gekomen.

Ik gebruik de Essent verbruiksmanager en laat sinds 1/10 dagelijks mijn verbruik uitlezen, zodat ik op tijd kan anticiperen op het voorschot.

Als ik de jaarafrekening krijg, laat ik even weten wat mijn totale verbruik is geworden.

Iedereen hartstikke bedankt voor de reacties.

koevlaas2
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 sep 2021 11:33

Re: Geschat energie verbruik bij vloerverwarming.

Ongelezen bericht door koevlaas2 »

Duc schreef:
22 okt 2021 15:29

Ahh maar wij hebben (nog) geen zonnepanelen en een lucht warmtepomp, geen aarde warmtepomp.
Als wij ons dak vol leggen dan houden we electric over :)
Ik heb ook een lucht/water warmtepomp, maar doordat ik er nogal wat verstand van heb draait ie zo zuinig :D

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Geschat energie verbruik bij vloerverwarming.

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Een beloofde laatste update, ook voor de Koekelaars.

Jaarafrekening: verbruik 2300kWh en onderaan de streep bedraagt de nota € 200,- . Met een maandelijks voorschot van € 75,- dus royaal terug ontvangen.

peter17111962
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Geschat energie verbruik bij vloerverwarming.

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Een kennis van mij heeft een erg goedkope manier gevonden van "vloerverwarming". Hun wonen in een appartementengebouw uit de
jaren 70. Uiteraard hebben ze zelf eerst alle kieren en tocht gaten dicht gemaakt. De "vloerverwarming" die hun gebruiken is erg simpel
en goedkoop. Toen ze daar gingen wonen hebben ze eerst het laminaat van de vorige bewoners verwijderd en ook die folie laag die
daar onder lag hebben hun verwijderd. Vervolgens werd de vloer goed glad gemaakt en direct op die betonnen vloer liggen nu
tapijt tegels. Omdat warmte nu eenmaal omhoog gaat is gebleken dat hun vloer, dus zijnde het plafond van de onderburen wordt
verwarmd door de opstijgende warme lucht van hun onderburen. Zelfs op koude winterdagen is het warm genoeg daarbinnen.

HereIsTom
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 feb 2012 21:04

Re: Geschat energie verbruik bij vloerverwarming.

Ongelezen bericht door HereIsTom »

En weet je nu wat je verbruik is?
In een goed geisoleerd appartement hoeven de slaapkamers niet te worden verwarmd of het moet -20° worden.
Het verbruik zou voor uw appartement zo’n 800 kWh zijn voor de warmtepomp.
Met 2 personen zou het totaal verbruik zo’n 2500 kWh zijn.

koevlaas2
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 sep 2021 11:33

Re: Geschat energie verbruik bij vloerverwarming.

Ongelezen bericht door koevlaas2 »

ZeerPrivé schreef:
05 jul 2021 12:17
Ik heb sinds kort een nieuwbouwwoning met vloerverwarming, geen gas alleen elektriciteit. Maar ik heb geen flauw benul hoeveel kwh ik nu ga verbruiken en kan dus ook mijn voorschotbedrag niet inschatten.

Kan een ervaringsdeskundige mij wat wijzer maken? Betreft eenpersoonshuishouden, maar mijn elektriciteitsverbruik lag eerder altijd rond het gemiddelde van een tweepersoonshuishouden.
En wat is het uiteindelijk geworden ?

Theo Arends
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 okt 2022 12:20

Re: Geschat energie verbruik bij vloerverwarming.

Ongelezen bericht door Theo Arends »

DGB energie maakt nog steeds gebruik van ongeoorloofde praktijken om klanten te werven via Revilent. Ze sturen een e-mail met een offerte waar om gevraagd zou zijn, hetgeen niet het geval is. Nog geen uur daarna werd ik gebeld of we akkoord konden gaan met de offerte. Wij zijn op dit moment klant bij Essent en gezien de gegevens in de offerte van DGB zijn ze op de hoogte van mijn maandelijkse betalingen en andere gegevens. Essent hierover gebeld en zij zeggen dat deze gegevens niet van hun komen. Waar haalt DGB deze informatie vandaan. Bovendien, Voorzover ik weet is telefonische colportage tegenwoordig niet meer toegestaan.

Kees007
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 okt 2014 22:24

Re: Geschat energie verbruik bij vloerverwarming.

Ongelezen bericht door Kees007 »

Als je er iets aan hebt: ik heb een nieuw goed geïsoleerd (wel groter) appartement met vloerverwarming en verbruik 550 m3 gas per jaar voor verwarming en warm water. Koken gaat elektrisch.

In wat zoekwerk naar elektrisch verwarmen, wat ik al eens eerder gedaan heb, vond ik dat de energie van 1 m3 gas overeenkomt met ongeveer 8 kWh elektriciteit.
In dat geval zou je minder dan 4400 kWh per jaar voor je vloerverwarming en warm water nodig hebben.

Plaats reactie