LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Goedkope manier van je woning verwarmen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Goedkope manier van je woning verwarmen

Ongelezen bericht door Moneyman »

John_74 schreef:Maar ik denk dat hiervoor geldt, je begrijpt het wel of je begrijpt het niet...
Dat klopt. En zolang jij tegenstrijdigheden blijft verkondigen zal dat ook niet veranderen.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Goedkope manier van je woning verwarmen

Ongelezen bericht door witte angora »

John_74 schreef:Kweenie je doet je naam eer aan, je hebt er klaarblijkelijk niet naar gekeken. Wij hebben het heel goed laten doorreken voor ons nieuwe huis en het gaat ook in de winter werken met behulp van een warmtepomp.

We hebben uiteraard gekeken naar warmteopslag in elke vorm ook PCM's

Ik wou met jullie slechts een goed idee delen. Dat uiteraard ook nog geïsoleerd moet worden aan één kant volgens het voorbeeld... Andere kant van de isolatie ligt er immers al...

Ik en onze installateur vinden het een briljante oplossing.

Ooh en opslag voor een maand is natuurlijk behoorlijk onzinnig... vooral als dat al helemaal niet hoeft...

Maar ik denk dat hiervoor geldt, je begrijpt het wel of je begrijpt het niet...
John, ik geloof geen fluit van je verhaal. Volgens mij ben je gewoon een verkoper die je product hier onder de aandacht probeert te brengen. En verkooppraatjes zijn doorgaans doorspekt met halve en hele onwaarheden.

Uiteraard wil je een 'goed idee' delen...

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Goedkope manier van je woning verwarmen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Persoonlijk zou ik een nieuwe VR ketel aanschaffen. Kosten heel weinig, kan haast niets aan kapot, is dus heel duurzaam.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Goedkope manier van je woning verwarmen

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Lady1234 schreef:Persoonlijk zou ik een nieuwe VR ketel aanschaffen. Kosten heel weinig, kan haast niets aan kapot, is dus heel duurzaam.
Duurzaam in de zin van 'het milieu weinig belastend' is het niet.
VR ketels zijn niet meer te krijgen omdat ze met een energielabel C niet meer aan vastgestelde normen voldoen.
Maar goed ook.
Laatst gewijzigd door Klaas Jan op 07 mei 2018 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.

thetung
Berichten: 82
Lid geworden op: 21 okt 2009 17:48

Re: Goedkope manier van je woning verwarmen

Ongelezen bericht door thetung »

Niet vergeten lichaamwarmte van je partner.... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Goedkope manier van je woning verwarmen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Klaas Jan schreef:
Lady1234 schreef:Persoonlijk zou ik een nieuwe VR ketel aanschaffen. Kosten heel weinig, kan haast niets aan kapot, is dus heel duurzaam.
Duurzaam in de zin van 'het milieu weinig belastend' is het niet.
Zijn maar weinig materialen voor nodig, maakt geen herrie zoals een warmtepomp, eenvoudig te installeren op de oude plek. Noem het maar niet duurzaam.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Goedkope manier van je woning verwarmen

Ongelezen bericht door kweenie »

John_74 schreef:Kweenie je doet je naam eer aan, je hebt er klaarblijkelijk niet naar gekeken. Wij hebben het heel goed laten doorreken voor ons nieuwe huis en het gaat ook in de winter werken met behulp van een warmtepomp.
...
Ooh en opslag voor een maand is natuurlijk behoorlijk onzinnig... vooral als dat al helemaal niet hoeft...

Maar ik denk dat hiervoor geldt, je begrijpt het wel of je begrijpt het niet...
Ik begrijp je onduidelijkheden inderdaad niet. Je schrijft over een overcapaciteit creeren voor de koudste maanden en tegelijk schrijf je dat lange-termijn opslag onzinnig is. Dan vermoed ik dat je het met die 'overcapaciteit voor de koudste maanden' niet hebt over het creëren van een extra lange-termijn opslag (dat noem je zelf immers ook onzinnig), maar dat je het eerder hebt over overcapaciteit in de hoeveelheid warmte die je met je systeem opwekt. Dus dat je zo veel extra zonnecollectoren en wateropslag wilt bouwen dat je daarmee ook in de koude tijden van de winter nog je huis zou kunnen verwarmen.

Als ik jou was, dan zou ik eens goed doorrekenen hoeveel die extra capaciteit je kost en hoe vaak je die nodig zou hebben. En hoeveel het zou kosten als je in die extra koude tijden je verwarming incidenteel met electriciteit zou bijverwarmen. De meeste mensen met kennis van zonneboilers en zonnecollectoren e.d. zullen je namelijk ook vertellen dat het een ontzettend hoge investering vergt om een zodanig hoge capaciteit te krijgen dat je je huis ook in de koude tijden kunt verwarmen met dit de zon verwarmd water. Die kunnen je ook vertellen hoe vaak gemiddeld per jaar je die extra 300 (of 600, 900...) liter water nodig hebt. Of de extra collector. Dan kun je zelf wel berekenen hoeveel de mogelijkheid om op die extra koude dagen je huis met zonnewarmte te verwarmen je per dag kost. En je kunt dan tegelijk ook zien hoeveel overcapaciteit zo'n systeem in de zomer heeft.

De meeste mensen zullen dan al snel van dit plan af zien en zonnewarmte voornamelijk voor warm water gebruiken. Voor de (bij)verwarming van de woning zullen ze eerder voor aanvullende andere systemen kiezen.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Goedkope manier van je woning verwarmen

Ongelezen bericht door Jefdus »

Lady1234 schreef:
Klaas Jan schreef:
Lady1234 schreef:Persoonlijk zou ik een nieuwe VR ketel aanschaffen. Kosten heel weinig, kan haast niets aan kapot, is dus heel duurzaam.
Duurzaam in de zin van 'het milieu weinig belastend' is het niet.
Zijn maar weinig materialen voor nodig, maakt geen herrie zoals een warmtepomp, eenvoudig te installeren op de oude plek. Noem het maar niet duurzaam.
Deze zaken gelden ook allemaal voor een HR ketel. Het rendement van een VR ketel is een stuk lager, dus ik zie ook niet in wat daar duurzaam aan is

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Goedkope manier van je woning verwarmen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou die 5 procent zet echt geen zoden aan de dijk. Zeker niet als je naar de aanschafprijs kijkt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Goedkope manier van je woning verwarmen

Ongelezen bericht door kweenie »

Het verschil is eerder in de orde van grootte van 20%. Vr zit rond de 90%, HR rond de 110.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Goedkope manier van je woning verwarmen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

kweenie schreef:Het verschil is eerder in de orde van grootte van 20%. Vr zit rond de 90%, HR rond de 110.
Is HR een perpetuum mobile geworden? Er zit uiteraard niets boven de 100%.. tja die afvoergassen verwarmen wat voor. Moet je dus ook weer een extra dure rookgasafvoer hebben.

Maar de meest voordelige manier is gewoon de thermosstaat lager en een trui aan. Beste voor het milieu .

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Goedkope manier van je woning verwarmen

Ongelezen bericht door witte angora »

Je kunt ook in de tropen gaan wonen, heb je helemaal geen verwarming meer nodig.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Goedkope manier van je woning verwarmen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
kweenie schreef:Het verschil is eerder in de orde van grootte van 20%. Vr zit rond de 90%, HR rond de 110.
Is HR een perpetuum mobile geworden? Er zit uiteraard niets boven de 100%..
Toch wel.
https://cvketelkiezen.nl/waarom-meer-da ... t-cvketels

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Goedkope manier van je woning verwarmen

Ongelezen bericht door kweenie »

Gemeten naar de onderwaarde zit VR rond de 90 en HR rond de 110. Gemeten naar de bovenwaarde zit VR rond de 80 en HR iets onder de 100.

Niels_K.
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mei 2018 21:25

Re: Goedkope manier van je woning verwarmen

Ongelezen bericht door Niels_K. »

Mijn naam is Niels en ik werk bij een groot installatiebedrijf.

Ik wil graag even reageren omdat ik hier veel zin en onzin lees.
Hierom hetvolgende:

De overheid wil dat wij (met z'n allen) (en de installatiebranche in het bijzonder) voor de Energie-transitie inzet op drie gebieden:

1. Warmteopslag
2. Warmtepompen
3. Warmtenetten

Dit houdt voor punt 1. en zelf voor punt 2. in... bufferen...
Dus zoveel mogelijk warmte opslaan in buffervaten...

Verreweg al onze opdrachtgevers willen juist van alle netten af, dus een nieuw net (Warmtenet) spreekt ze nooit zo erg aan.

In bijna alle gevallen blijft Punt 1. en punt 2. dan over.

Een warmtepomp op zonne-energie werkt ook alleen als de warmte wordt opgeslagen voor de nacht (of direct wordt gebruikt).

De warmtepomp kan inderdaad ook nog draaien op de "restwarmte" van een zonnecollector in een buffervat.


Het is overigens veel makkelijker om warmte te maken (zelfs in de winter) dan om het in je huis op te slaan.


Conclusie: Buffervaten (in welke vorm of grote dan ook) hebben wel degelijk de toekomst en het meeste zin.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Goedkope manier van je woning verwarmen

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Lady1234 schreef:
Klaas Jan schreef:
Lady1234 schreef:Persoonlijk zou ik een nieuwe VR ketel aanschaffen. Kosten heel weinig, kan haast niets aan kapot, is dus heel duurzaam.
Duurzaam in de zin van 'het milieu weinig belastend' is het niet.
Zijn maar weinig materialen voor nodig, maakt geen herrie zoals een warmtepomp, eenvoudig te installeren op de oude plek. Noem het maar niet duurzaam.
Onze aardwarmtepomp maakt geen herrie, just for the record. Tis net een omgekeerde koelkast en hij kan zelfs koelen in de zomer.
Geluid van andere soort warmtepompen kan ik niet beoordelen.
Niels_K. schreef:Mijn naam is Niels en ik werk bij een groot installatiebedrijf.
[...]

Een warmtepomp op zonne-energie werkt ook alleen als de warmte wordt opgeslagen voor de nacht (of direct wordt gebruikt).

De warmtepomp kan inderdaad ook nog draaien op de "restwarmte" van een zonnecollector in een buffervat.


Het is overigens veel makkelijker om warmte te maken (zelfs in de winter) dan om het in je huis op te slaan.


Conclusie: Buffervaten (in welke vorm of grote dan ook) hebben wel degelijk de toekomst en het meeste zin.
Wat ben jij een rare installateur dan. Wij hoeven onze warmte niet op te slaan. De warmtepomp verwarmt een boiler voor warm water en het huis middels vloerverwarming. Hij gaat alleen aan als dat nodig is.

Zonnepanelen leveren electriciteit waarop dat ding en alle andere electrische apparaten werken. Wij hebben geen zonnepanelen maar onze buren wel en die betalen dus bijna niks aan energie (want geen gas).

Enorme vaten zijn nergens voor nodig, in tegenstelling tot wat die john roept. Ik weet niet wat het doel van je opmerking was, maar als het is om die John-die-reclame-maakt te ondersteunen gaat dat niet helpen.

Over wat voor warmtepomp heb jij het eigenlijk?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Goedkope manier van je woning verwarmen

Ongelezen bericht door kweenie »

Grootste uitdaging is inderdaad, aansluitend op Niels, dat plaats en tijd van het opwekken van energie vaak niet de plaats en tijd zijn van de vraag naar energie. Maar dat is iets wat je niet eenvoudig efficiënt oplost met individueel bufferen.

Grootste probleem bij verwarmen op zonnewarmte is dat in de donkerste en koude maanden de warmte-opbrengst van zonneboilers zo'n vijf keer lager is dan in de zomermaanden. Terwijl je juist in die donkere en koude maanden de warmte nodig hebt. Je hebt dan dus een systeem dat in de zomer heel veel warmte opwekt, wat je niets mee kunt, terwijl je op het moment dat je het nodig hebt mogelijk juist te weinig productie hebt.

Daarbij komt ook kijken dat je warm water alleen kunt gebruiken voor verwarming, warm water en bv het verwarmen van een zwembad. Heb je een zwembad, dan is een drie zonneboiler installatie dus nog wel nuttig, maar anders zou ik het bij warm water houden. En voor verwarming andere middelen gebruiken.

Buffering van de energie van overdag voor gebruik s nachts is dan wel weer realistischer.

Maar nog handiger is het als je energie produceert die voor veel meer doeleinden bruikbaar is. Dan kom je toch weer bij electriciteit uit.

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Goedkope manier van je woning verwarmen

Ongelezen bericht door 16again »

John_74 schreef:Ooh en opslag voor een maand is natuurlijk behoorlijk onzinnig... vooral als dat al helemaal niet hoeft...
Hoe kom je dan de winter door met dit systeem? Die duurt nog langer dan een maand

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Goedkope manier van je woning verwarmen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Niet om het één of ander, maar waar komen in dit topic ineens al die eenpitters vandaan?

stofzuigertje

Re: Goedkope manier van je woning verwarmen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Het is nog erger... de topic starter uit 2017 was tevreden vorige jaar en nu deze wilde rommel waar hij/zij nooit om gevraagd heeft!

De ketel is vervangen en alle goedkopere warmte pompen zijn niet betaalbaar tot nu toe of veel te klein!
We moeten eerst een groot deel van Nederland isoleren, alles voor 1990 gebouwde voor we iets aan warmte pompen en zo kwijt kunnen!

Gewoon even de opening lezen en kijken hoe oud dit bericht is..... of moet ik alle mede forum leden nu aanmelden bij moderators voor onzin berichten die niet eerst de vraag lezen?

Gesloten