LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Greenchoice

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.

moeten energiebedrijven zich aan hun afspraken/contracten houden?

Peiling eindigde op 21 jul 2005 16:29

Ja natuurlijk, daar zijn afspraken/contracten voor
0
Geen stemmen
Nee, dat hoeft een energie bedrijf niet, alleen klanten moeten zich houden aan afspraken/contracten
0
Geen stemmen
Nee, afspraken/contracten zijn alleen maar verkooppraat. Niemand hoeft zich eraan te houden
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 0

regina100
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 jul 2005 15:20

Greenchoice

Ongelezen bericht door regina100 »

Enige weken geleden kwam er iemand aan de deur, die mij overhaalde om mijn energie bij Greenchoice af te gaan nemen. Dit omdat Greenchoise garandeerde dat de prijzen altijd 0,25 eurocent per eenheid lager waren dan bij mijn huidige leverancier Essent.
Ik moest een papier tekenen, waarop die prijsafspraak was aangevinkt en waarop ook een regeltje stond dat alles per machtiging automatisch zou worden afgeschreven.
Ik heb gezegd, dat ik dit niet wilde, maar met een acceptgiro wilde betalen. Dit was geen probleem. Automatisch werd dus niet aangevinkt op het papier en acceptgiro werd ingevuld.

Nu wordt per 26-7 de elektriciteit overgezet naar Greenchoice. Geregeld door Greenchoice. Ik kreeg zelf alleen een bevestiging van Essent en de eindafrekening.
Ook heb ik voor de overname telefonisch kontakt gehad met Greenchoise, omdat ik graag uitleg wilde, waarom deze overname in 2 stappen ging, namelijk eerst elektra en weken later pas gas.

Al die tijd heeft Greenchoice geen enkel woord gerept over mijn schriftelijke aanmelding waarop ik geen machtiging had gegeven, maar waar wel acceptgiro op stond.

Nu alles geregeld is, krijg ik een brief van Greenchoice, met de mededeling dat ze per de 5e van elke maand automatisch de bedragen gaan afschrijven. Ze hebben dit blijkbaar ook al gedaan voor het eerste bedrag.
Ik bel ze op en leg uit, dat dit een vergissing is blijkbaar, want ik heb ze nooit gemachtigd , maar zou volgens de schriftelijke aanmelding, waar ik een doorslag van heb, een acceptgiro krijgen.

Groot probleem nu dus. nu vervalt mijn korting van 0,25 eurocent beneden de Essentprijs.
Ik ben het niet eens hiermee, want ook de korting staat op het papier waar ik op heb getekend.

Telefonisch wordt mij alsnog beloofd dat ik zowel korting als acceptgiro krijg. Men zal dat schriftelijk bevestigen.

Hierna krijg ik wel een brief van Greenchoice, maar geen schriftelijke bevestiging zoals beloofd. Nee, de brief schrijft dat ik plotsklaps mijn machtiging heb ingetrokken en wil veranderen naar acceptgiro. Greenchoice werkt niet met acceptgiro's, dus hiermee vervalt mijn korting. Greenchoise raadt mij aan om mijzelf weer terug bij Essent aan te melden, omdat de prijzen met Essent nu niet meer verschillen :?

Weer bellen en vragen naar de beloofde brief die de eerst gemaakte afspraak, namelijk die op de schriftelijke aanmelding, weergeeft.
Mijn standpunt is, dat een overeenkomst van 2 kanten gehouden moet worden, dus ook van de kant van Greenchoice.
Er is geen sprake van plotselinge veranderingen van mijn kant, zoals Greenchoice nu schrijft. Het is juist Greenchoice die plotsklaps na mij al afgemeld te hebben bij Essent en nadat alles al geregeld is door Greenchoice, ineens veranderd door van de schriftelijk en getekende aanmeldingspapieren af te wijken.

En dan wil Greenchoice ook nog dat ik zelf nu maar alle administratieve rompslomp, die eventueel weer terug naar Essent met zich meebrengt, opknap.

Ik zeg dat als Greenchoice niet met acceptgiro's werkt, ze dat voor dat ze alles over hadden genomen hadden moeten zeggen. en verder hebben ze geld van mijn rekening gehaald, zonder dat ze daarvoor een toestemming hebben ontvangen van mij.

Greenchoice vindt dat met mij niet te praten valt. lk kan gewoon doen wat zij schrijven. Overeenkomsten, hebben ze nooit gezien. mijn aanbod om een kopie op te sturen wijzen ze af. En waarom ze zonder toestemming en zonder machtiging geld van mijn rekening halen, praten ze overheen.

Dus met andere woorden, ik voel me behoorlijk opgelicht.

Ik mag nu maar zien hoe ik het oplos. Essent heeft me al uitgeschreven en dat gaat dus weer heel wat moeite en administratiekosten worden, voordat ik weer terug ben. Greenchoice heeft na de eerste onterechte automatische afschrijving de incasso's stopgezet, acceptgiro's krijg ik niet. Dus met een beetje pecht heb ik straks een tijdje geen stroom meer, door al het gedoe.

Hoe het met het gas gaat is maar afwachten, want daar is neem ik aan, ook al door Greenchoice een overname bij Essent aangeboden.

Ik vindt dit alles geweldig onbeschofd
Maar blijkbaar heb je als klant niets te vertellen, en mogen ze met foutieve voorlichting je gewoon omzetten en daarna aan je lot overlaten, als je je niet schikt naar hun veranderde eisen.

Heeft iemand ook o'n ervaring? En hoe is dat dan opgelost?

natje
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 aug 2005 15:25

Re: Greenchoice

Ongelezen bericht door natje »

Hoe komen ze dan aan je rekening nummer want essent geeft dit toch echt niet aan greenchoice door???????????? :?:

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Greenchoice

Ongelezen bericht door karr-2 »

Je bent niet opgelicht, je weigert gewoon mee te gaan met de moderne maatschappij. Acceptgiro's is erg jaren 80 hoor, dat doet bijna niemand meer tegenwoordig. Behalve de mensen die zwammen over "controle over de eigen rekening enz."

Speciaal voor jou moeten ze een giro drukken en verzenden, controleren of de betaling binnen is, eventueel weer herinneren etc etc. Ga eens na wat dat allemaal kost ? Dan blijft er van die hele korting niets meer over.

Ik zit al enkele maanden bij Greenchoice en heb absoluut niets te klagen. Ik betaal per maand zeker 20 euro minder aan stroom en gas en dat scheelt aanmerkelijk.

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: Greenchoice

Ongelezen bericht door flappie »

en nu je op internet zit zelfs stoneren kan via het internet en gaat heel snel.

normaal
Berichten: 66
Lid geworden op: 27 aug 2005 19:08

Re: Greenchoice

Ongelezen bericht door normaal »

Totdat je de jaarnota krijgt en dan moet je gewoon een paar honderd euro bijbetalen.

flepp
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 jun 2005 21:34

Re: Greenchoice

Ongelezen bericht door flepp »

Als maatschapijen en instanties e.d. zich aan eens aan vaste afschrijvings datum zouden gaan houden, vervroegd afschrijven kan voor mensen met een klein inkomen een probleem geven daar zij geen ruimte hebben om het gat te dichten en nodeloos rood komen te staan.
Als ze de 1e van de maand aan houden of de eerst komende werk dag daar van als er een weekend tussen zit, blijft het veel overzichtelijker voor veel mensen dan het voor af op enkele dagen van de maand ervoor af teschrijven.
Maar hoe vroeger ze het af schrijven is voor de rente die ze daar over trekken denk ik het gaat wel over grote bedragen..

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: Greenchoice

Ongelezen bericht door flappie »

normaal gesproken hanteren energiebedrijven zogenaamde cycle dagen dat betekend dat die incasso batch elke maand op een bepaalde tijdstip terugkeren. En op die manier wordt je dan ook geincasseerd.

flepp
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 jun 2005 21:34

Re: Greenchoice

Ongelezen bericht door flepp »

flappie dat is wel zo maar enkele dagen voor eind juli b.v.b. is het er al afgehaald voor augustus en daar wordt het overzicht onduidelijk voor mensen want je betaald voor uit.

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: Greenchoice

Ongelezen bericht door flappie »

moet je dan achteraf betalen volgens jou

flepp
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 jun 2005 21:34

Re: Greenchoice

Ongelezen bericht door flepp »

nee de maand waar in het valt augustus is augusus b.v. en geen juli

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: Greenchoice

Ongelezen bericht door flappie »

dan zou de in of excasso omschrijving anders moeten zijn

flepp
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 jun 2005 21:34

Re: Greenchoice

Ongelezen bericht door flepp »

schrijft toch 1e dag van de maand of eerste werkdag desbetreffende maand pas incasso is voor mensen gewoon duidelijker.

regina100
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 jul 2005 15:20

Re: Greenchoice

Ongelezen bericht door regina100 »

Je bent niet opgelicht, je weigert gewoon mee te gaan met de moderne maatschappij. Acceptgiro's is erg jaren 80 hoor, dat doet bijna niemand meer tegenwoordig. Behalve de mensen die zwammen over "controle over de eigen rekening enz."

Nou ik loop niet achte hoor!!!!!!!!!
Ik betaal vaak per machtiging en ik bankier ook op internet.

HET PROBLEEM WAS afspraken en contracten niet nakomen en onbeschoft reageren.
Verder in dit geval was automatisch afschrijven heel ongunstig, omdat ik mijn geld per de 12e krijg en de afschrijving ongeveer de 6e of 7e zou plaatsvinden. Dat is met mijn inderdaad klein inkomen dan dus steeds rekening houden dat er de 7e nog iets af moet en dat ik dus steeds minder te besteden heb dan dat wat er tot de 7e op mijn rekning staat.
Andere afschrijvingen bij andere bedrijven kunnen gewoon op een datum die wel uitkomt. bij mij dus rond de 15e, dan is er gelijk allles af en weet ik wat ik te besteden heb ,de rest van de maand, zonder er een apparte boekhouding op na te houden.

Dus karr-2 misschien moet jij eens met je tijd mee gaan en leren lezen.
Dat kan ooit makkelijk zijn met al die forums op internet.

En natje, als je een acceptgiro krijgt, staat daar normaal gesproken al je rekeningnummer op voorgedrukt. Dat rekeningnummer hebben ze dus gewoon van mij. Maar wat ze niet hebben is mijn handtekening op een machtiging om geld in te houden van die rekening. En dat is volgens de wet wel verplicht. Anders zou iedereen die een rekeningnummer weet, gewoon maar geld van zo'n rekening kunnen afhalen.

regina100
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 jul 2005 15:20

Re: Greenchoice

Ongelezen bericht door regina100 »

Ik zit al enkele maanden bij Greenchoice en heb absoluut niets te klagen. Ik betaal per maand zeker 20 euro minder aan stroom en gas en dat scheelt aanmerkelijk.
Beste karr-2 Dat je per maand 20 euro minder kosten hebt bij greenchoice is bijna onmogelijk. :lol:
Greenchoice geeft 0,25 cent korting op essent. (1 kwart cent per eenheid dus) Je spaart dus 1 cent uit op 4 eenheden. :idea:

Dat betekent als je 1 euro wilt uitsparen je eerst 400 eenheden moet verbruiken (dus 400 kub gas of 400 kwh electriciteit.) Om 20 euro uit te sparen is dat dus 20 x 400= 8000 eenheden. :idea:

gemiddeld verbruikt de Nederlander per JAAR zo'n 4000-5000kwh en zo'n 2000-3000 kub gas. Dus royaal gezien verbruikt de gemiddelde nederlander 8000 eenheden per JAAR en spaart dus die 20 euro per jaar uit. bij dat verbruik. :!:

Als jij dat per maand uitspaart, dan heb je toch een paleis met 20 kamers nodig, waar het verbruik per maand net zo hoog is als het verbruik per jaar bij een ander.
Of laat je gewoon alle electrische apparaten 24 uur per dag aanstaan en zet ook nog 24 uur per dag alle gaskranen open???? :?:

Deus
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 aug 2005 04:44

Re: Greenchoice

Ongelezen bericht door Deus »

Hallo Regina
Interessant om te lezen allemaal. Ik hoop dat je de afloop ook hier vermeld. Hoe gaat het in de nachtdienst?
Ik denk dat karr-2 nog een verrassende eindafrekening krijgt :roll: .
Je kan goed rekenen trouwens... :wink:

HuJuh
Berichten: 72
Lid geworden op: 25 aug 2005 12:48

Re: Greenchoice

Ongelezen bericht door HuJuh »

Way to go Regina!

Ik ben blij dat je het zo voorrekent. Ik heb ook ooit, in een ver duister verleden, bij Greenchoice gezeten. Dat kwam doordat er een man aan de deur kwam van mijn eerste huisje (ik nog geen idee van elektra etc) en die vertelde me dat mijn elektriciteitsvoorschot naar 8 Euro in de maand kon. 8 Euro voor 2 personen? Ja, verzekerde hij me, 8 Euro voor twee personen was heel normaal.
Okay! Dat klonk goed. Een stuk goedkoper dan Essent. Ik had alleen nooit aan netbeheer gedacht. Toen kregen we de eindafrekening. 350 Euro voor één jaar. En dat in een kleine flat met 2 studenten, waavan één d'r meer niet is dan wel.
Nu heb ik weer gewoon Essent, bevalt me goed.

Punt is dus gewoon dat dit soort bedrijven gebruik maken van onwetendheid. Ik betaal nu misschien dus 10 Euro meer per jaar, maar dat is me elke cent meer dan dubbel en dwars waard. Ik heb geen problemen met betalingen (automatisch), geen problemen met Essent en ik slaap voortreffelijk. :D

natje
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 aug 2005 15:25

Re: Greenchoice

Ongelezen bericht door natje »

waarom geef je dan je rekening nummer.
Als ik zeg aan de deur dat ik een acceptgiro wil ontvangen dan krijgen ze van mij nog geen rekeningnummer door die vul ik zelf wel op de acceptgiro als ik alle papieren binnen heb en het met de papieren eens ben. En niet al aan de deur.
Dus een tip geef nooit je rekening nummer door aan de deur.

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: Greenchoice

Ongelezen bericht door flappie »

maar waarom per acceptgiro betalen terwijl via een automatisch matchtiging het binnen 24 uur kan worden terug geboekt.

Stoneren kan tegenwoordig ook heel makkelijk via internet en wel binnen 24 uur terug op je rekening.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Greenchoice

Ongelezen bericht door karr-2 »

Van de Greenchoice site http://www.greenchoice.nl
Wat is mijn korting op groene stroom? Voor elke kWh stroom die u verbruikt krijgt u bij Greenchoice een korting van 0,25 eurocent. Dit kan bij een normaal verbruik een jaarlijkse korting zijn van €10 t.o.v. grijze stroom en tot zelfs €50 t.o.v. de groene stroom van uw regioleverancier.
Aan wie betaal ik de netwerkbeheerskosten? Als u klant bij Greenchoice bent worden de netbeheerskosten via Greenchoice bij u in rekening gebracht. Dit betekend dat u maar 1 jaarnota heeft waar alle kosten op verwerkt zijn.
Verder kan ik meedelen dat ik in januari van dit jaar een maandbedrag van €90 euro had en nu op een maandbedrag van €66 euro zit.

Ook ben ik bij Greenchoice terecht gekomen via de Vaste Lastenbond, te vinden op http://www.vastelastenbond.nl

regina100
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 jul 2005 15:20

Re: Greenchoice

Ongelezen bericht door regina100 »

Nou de afloop is dat ik nu toch automatisch moet laten afschrijven op ongeveer de 6e van de maand. Anders zit ik straks misschien zonder energie leverancier.

En ik zit niet in de nachtdienst hoor. Het was gewoon erg laat geworden. Met dit warme weer heb ik niet zoveel slaap.

Zelf kreeg ik ook een maandnota met 8 euro minder dan bij Essent. Na een telefoontje met Greenchoice is mij dus verzekerd dat dit geen korting is. Die korting van 1 kwart cent per eenheid komt pas op de jaarafrekening. Deze wordt nooit per maand verrekend.

Gewoon een verkeerd bedrag dus.

Ik heb het maandbedrag laten verhogen, omdat ik geen enorme bijbetalingen wil doen bij de jaarafrekening. nu betaal ik dus hetzelfde als bij essent.
Van eventueel voordeel door kortingen merk ik pas iets als de jaarafrekeing komt

En karr-2 de eerste quote uit de site van Greenchoice zegt al dat het een jaarlijkse korting van 10-50 euro betreft. Dus geen maandelijkse zoals jij denkt.
Wat is mijn korting op groene stroom? Voor elke kWh stroom die u verbruikt krijgt u bij Greenchoice een korting van 0,25 eurocent. Dit kan bij een normaal verbruik een jaarlijkse korting zijn van €10 t.o.v. grijze stroom en tot zelfs €50 t.o.v. de groene stroom van uw regioleverancier.

Gesloten