LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] help problemen met eindafrekening

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
famremie
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 nov 2006 15:58

help problemen met eindafrekening

Ongelezen bericht door famremie »

Hoi

ik hoop zo dat iemand mij mischien ka helpen hiermee.
Hier kom het het probleem:

2 maanden geleden ontving ik een brief van greenchoice dat mijn meterstanden niet klopte en of ik de juiste stand wilde door geven.
Dit netjes gedaan waarna ik 1 september een eindafrekeing kreeg en daarin stond dat ik 1300 euro moest bij betalen.
Nu blijkt dat mijn verbruik extreem hoog is dit ekent greenchoice ook essent geeft telefonisch aan dat dit in princiepe niet kan kloppen een verbruin van 6000 kwh.

Essent wilde niet de meter komen na kijken want een meter zou nooit sneller gaan lopen als deze defect zou zijn.
Beide partijen geven aan dat mijn verbruik zoveel is dat je 2 gezinnen kan onderhouden maar niemand komt met oplossingen.

Nu krijg ik vandaag een gecorigeerde eindafrekening meet daarom het jaarverbruik van 7000 kwu per jaar.
En of ik nu 2000 euro wil na betalen

Ik ben een gezin met 2 kleine kinderen heel erg energie bewust hebben geen nieuwe apperaten in huis gehaal het afgelopen jaar.
En nee heb ook geen wietkwekerij anders was deze rekening zonder problemen betaald.

DE getallen op de meterstand liegen niet maar dit kan ik onmogenlijk alleen verbuiken.
En kan dit ook onmogenlijk betalen

Heeft iemand tips hierin.

Heb via nuon al een apperaat aangevraagt om te checken wat veel verbruikt kwa apperatuur in huis.

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: help problemen met eindafrekening

Ongelezen bericht door pluisje »

als ik jou was zou ik eerst eens naar de meter standen van vorig jaar kijken misschien zit daar een foutje in...

ik heb het zelfde probleem gehad en het zat echt in een schrijf foutje dus kijk eerst waar dit enorme verschil ontstaan is...
kom je er niet uit moet je kijken hoe hard de meter draait dan alle stekkers er uit trekken en er één voor één weer in doen en kijken wat de meter doet, als je ergens een apparaat hebt wat veel stroom verbruikt kom je daar op deze manier snel achter...

succes pluisje

Kel Sawyer
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 okt 2006 22:59

Re: help problemen met eindafrekening

Ongelezen bericht door Kel Sawyer »

Je kan sowieso de meter ook controleren op onterecht doorlopen. Dit doe je door alle groepen in de meterkast uit te schakelen en 20 minuten te wachten. Als de meter dan nog loopt, moeten ze wel komen kijken omdat er dan iets mis is met de meter.

Verder zou ik kijken wat het verbruik en de meterstanden in de voorgaande jaren is geweest. En sinds wanneer heb je een externe leverancier. Heeft Greenchoice misschien verkeerde meterstanden gekregen waardoor je onterecht wordt afgerekend voor een dergelijk hoog verbruik?

Eddiev
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 nov 2006 22:23

Re: help problemen met eindafrekening

Ongelezen bericht door Eddiev »

Ik ben een vriend van de familie en de meterstanden in het verleden kunnen eigenlijk geen oorzaak zijn de stand is opgenomen op 1-8 door hunzelf en op 1-10 was er in 2 maanden alweer 2,5 KWu verbruikt. dat lijkt mij erg absurt dat zou neerkomen op een jaarverbruik van 15.000. Lijkt mij sterk dat 1 kapot aparaat zoveel stroom extra zou kunnen verbruiken of vergis ik mij?

Maria2
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 nov 2006 00:29

Re: help problemen met eindafrekening

Ongelezen bericht door Maria2 »

Ook ik heb net mijn jaarafrekening ontvangen. Ik heb in 2004 ca. 8000 kwh verbruikt, in 2005 ca. 6000 kwh en voor dit jaar hadden ze me geschat op ca. 5500. Ik heb niets aangeschaft, ben niks meer gaan gebruiken en kreeg een vette rekening van 1335 euro bijbetalen, vanwege een gebruik van ca. 12000 kwh. Vandaag meteen alles nagelopen. Alle groepen (3) uitgezet en gekeken of er ergens een grote gebruiker tussen zit. Niet dus. Wat wel vreemd is, is dat als alle drie de groepen uitstaan, de meter blijft lopen in een vrij redelijk tempo (vergelijking ook bij buren). Alleen als de hoofdschakelaar omgezet wordt, staat de meter pas stil. Ik heb dus echt geen idee hoe dit hoge verbruik is ontstaan. Wel heb ik al uitgerekend dat ik sinds mijn laatste meterstand op 16 oktober, alweer 700 kwh heb verbruikt?! Voor mij een raadsel. Nu zou ik erg graag willen weten of er iemand is die bij mij stroom aftapt. Is dit na te gaan? Is het mogelijk, omdat ik in een tussenwoning woon? Of zou het kunnen zijn dat mijn meter kapot is? De meter tikt zo nu en dan. Wie heeft hier ervaring mee of heeft een goed idee. Essent vandaag geschreven, kan 10 dagen duren voor ik reactie krijg.. Mijn voorschot is nu dus ook extreem hoger, van 92 naar 192 euro per maand. Lekker! Alle info of ideeen zijn welkom!

famremie
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 nov 2006 15:58

Re: help problemen met eindafrekening

Ongelezen bericht door famremie »

hoi

Alvast bedankt voor jullie reacties.
En bedankt eddy voor je extra uitleg.

Mijn voorschot heeft greenchoise nu naar 250 euro per maand gezet en nu met het 2000 kwu in 2 maanden tijd.
heb ik een nu een gecorigieerde eindafrekening gekrgen waar nog eens 400 euro bij op wordt geteld dan zou mijn voorschot dalijk 450 euro per maand bedragen.

Dit kan toch werkelijk niet maar je bent aan het vechten tegen de bierkaai want als de meter die getallen aageeft heb je het volgens hun gewoon verbruikt ondanks ik dus volgens het landelijk gemiddelde 2 gezinnen van stroom onderhoud aan kosten onderhand.

Marssjo
Berichten: 254
Lid geworden op: 29 sep 2005 15:23

Re: help problemen met eindafrekening

Ongelezen bericht door Marssjo »

Schakel een bevoegd installateur in om je electrische installatie te laten controleren. Hij zal snel genoeg kunnen bepalen of je kWh meter een defect vertoond en dan je energieleverancier daarvan op de hoogte stellen. Dan weet je ook of het nodig is om je kWh meter te laten ijken.
En dan nog dit: als je alle groepen uitschakeld hoort de schijf direct te stoppen met draaien.
Tip: schrijf elke zondagavond je meterstanden op. Afwijkingen komen dan snel aan het licht. Vergelijk je verbruik ook altijd eerst met voorgaande jaren voordat je je standen opgeeft. Een foutje in aflezing of verwisseling dag/nachtstroom telwerk is gauw gemaakt.

Kel Sawyer
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 okt 2006 22:59

Re: help problemen met eindafrekening

Ongelezen bericht door Kel Sawyer »

Ik heb net het hele verhaal nog eens nagelezen, zijn er ergens in het verleden geen schattingen gemaakt? Dit kan een vertekend beeld geven en nu de oorzaak zijn van een hoge rekening. Het kan zijn dat de netbeheerder dan te weinig verbruik in het verleden heeft geschat waardoor je nu per saldo over een langere termijn afrekent. Als dit zo is, toont het ook aan dat niet verwacht kan worden dat je het afgerekende verbruik in het komende jaar ook gaat verbruiken. Dat is misschien nog een schrale troost en hopelijk kan je voorschot dan ook iets naar beneden.

famremie
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 nov 2006 15:58

Re: help problemen met eindafrekening

Ongelezen bericht door famremie »

hoi

Wij hebben vorige week alle apperaten die stroom verbruiken uitgezet en de meter stond toen wel stil.
We wachten nu op het apperaat van nuon waarmee ik kan nakijken hoeveel bepaalde apperaten aan stroom verbruiken.
Maar dan nog ik heb niks nieuws in huis alles staat er al jaren dus waarom mijn energie ineens is verdubbelt dan snap ik gewoon niet.

En Als ik rond vraag hebben de meeste een maandbedrag van 150 en dat heb ik ook altijd betaald en nu moet ik ineens 100 euro erbij betalen per maand en met6 die nieuwe corectie waarschijnlijk 450 per maand.

Als ik bel naar essent of greenchoise geven ze wel aan dat dit verbruik niet kan maar bieden geen oplossingen als je meter het aangeeft dan klopt het en daar moet je het dan maar mee doen.

En nu willen ze dat ik die bijna 2000 euro ff in 6 termijnen ga terug betalen op het voorschot van 450 per maand dus dat zou dan 750 euro per maand zijn het komend half jaar voor mijn stroom.

En een vriend van ons had berekend met ongeveer 1000 kwu per maand aan verbruik dat onze rekening volgens jaar nog dubbel zo duur gaan worden.

We hebben echt alles geprobeert om thuis te ondekken of de fout bij mij ligt dat een oud apperaat mischien extreem verbruikt maar dit hebben tot heden niet kunnen ondekken.

En of er evt. ilegaal wordt afgetapt hoe kun je dat in godsnaam ondekken ?

Ron 2
Berichten: 439
Lid geworden op: 20 jan 2004 16:57

Re: help problemen met eindafrekening

Ongelezen bericht door Ron 2 »

Ik heb net het hele verhaal nog eens nagelezen, zijn er ergens in het verleden geen schattingen gemaakt?
Dat is een hele reële suggestie, een paar jaar geleden ben ik me ook eens rotgeschrokken, toen ik goed ging kijken en nadenken bleek dat er al een jaar of vier geschat was en de laatste afrekening over 15 maanden i.p.v. 12 maanden ging.
Even terug rekenen naar 12 maanden en uitsmeren over die 4 jaar en het beeld was normaal, alleen had ik een tijdje te weinig betaald wat je in korte tijd in moet halen.

Ron 2
Berichten: 439
Lid geworden op: 20 jan 2004 16:57

Re: help problemen met eindafrekening

Ongelezen bericht door Ron 2 »

En of er evt. ilegaal wordt afgetapt hoe kun je dat in godsnaam ondekken ?
Lijkt me erg lastig, om illegaal af te tappen, dat moet dan na de meter gebeuren, er moet dan echt iemand bij je inbreken en een onzichtbare kabel je woning uit brengen, of door een muur heen hakken om een wandcontactdoos in jouw woning aan de achterzijde te openen, zie die exacte plek maar eens te vinden.

Soms lopen de kabels van de buren onder je woning of door jouw meterkast, dat laatste heb ik al een paar keer gezien, maar dan nog tap je daarvan af voordat het bij de meter van de buren komt en steel je rechtstreeks van de leverancier, niet van de buren.

Bovendien staat jullie meter stil als je alles uitzet, maar je kan die test nog eens herhalen, als je dan alle groepen ingeschakeld laat maar echt alle verbruikers uitzet (ook opladers/adapters uit het stopcontact, cv-pomp, centraal afzuigsysteem etc. etc.).
Als je 100% zeker bent dat er bij jou niets meer in het stopcontact zit of op een andere manier aanstaat en de meter loopt nog, dan heb je een vermoeden.
Gewoon de groepen uitgooien geeft minder zekerheid, omdat een eventuele illegale aftap dan ook uitgeschakeld wordt.

Overigens:
Als het licht van de buren dan aan en uit gaat op het moment dat jij dat doet dan weet je ook genoeg :wink:

Ik denk dat illegale aftap alleen makkelijk is op b.v. campings waar alle meterkasten buiten staan.

famremie
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 nov 2006 15:58

Re: help problemen met eindafrekening

Ongelezen bericht door famremie »

hoi

ron bedankt voor je reactie.

Wij hebben ook niet de groepen uitgezet maar inderdaad echt alle stopcontacten leeg gemaakt ook de centrale verwarming enz enz.
De meter stond toen helemaal stil.

Kwa ilegaal aftappen tja zie niks verdachts en woon er al 3 jaar en tot nu toe niks geks mee gemaakt kwa stroom.

Maar wat kan dan de rede zijn we hebben echt alles uitgezocht me meter geeft de cijfers wel aan maar hoe kan ik in godsnaam 2 keer boven het landelijk gemiddelde zitten ?

En ook beide stoomleveranciers geven aan dat het verbruik abnormaal is. Mischien nog andere ideen ?

Ron 2
Berichten: 439
Lid geworden op: 20 jan 2004 16:57

Re: help problemen met eindafrekening

Ongelezen bericht door Ron 2 »

Mischien nog andere ideen ?
Bij Nuon heb je al een verbruiksmeter aangevraagd, dat is 1 idee.
Maar volgens Eddiev heb je in 2 maanden alweer 2500Kw/h verbruikt?

Wij zitten met ons gezin (4 pers) iets hoger dan het gemiddelde van 3500 waar ze het vaak over hebben, nl. op 4600, gemiddeld kom ik uit op ongeveer 80 per week in de zomertijd en 90 á 95 in de wintertijd.

Het gemiddelde van 3500 per gezin is naar mijn idee te weinig in deze tijd met meerdere tv's en pc's per gezin, ook hebben veel gezinnen vaatwasser en wasdroger. Ik denk dat wij met 4600 redelijk representatief zijn voor een normaal (redelijk energiezuinig) gezin met grotere kinderen.

Jouw 2 maanden met 2500 zou dus neerkomen op 277 per week, 3 keer zoveel als wij verbruiken.
Ik zou nu direct de standen noteren, en per week weer om zo een weekverbruik te krijgen, maar misschien doe je dat al. (overigens doe ik dat voor ons zelf ook)

Blijkt je verbruik inderdaad 3 keer zo hoog en de verbruiksmeter van Nuon geeft geen abnormale verbruikers aan, dan kun je een ijking van de meter aanvragen, ik heb ergens anders op dit forum gelezen dat je dit het beste aan huis kunt laten doen, dat kost als ik me goed herinner ongeveer 200 euro, als er een afwijking is gaat de meter mee voor een nauwkeuriger ijking.
Kosten zijn voor Nuon als de meter inderdaad afwijkt, anders helaas voor jou.

Wat de betalingsregeling betreft, misschien kun je in afwachting van verbruiksmeting en eventuele ijking toch maar 1 termijn betalen?
Het is misschien wel tegen je principe maar je voorkomt een incassotraject en eventuele afsluiting, Nuon betaalt dit weer terug als de afrekening door een ijking aangepast wordt.

Als alles fout gaat tussen jou en Nuon kunt altijd nog het bedrag storneren (terug laten boeken door de bank) als je tenminste met automatische incasso betaalt, hier heb je 30 dagen de tijd voor, dus als je er niet uitkomt met ze ga je op de 28e dag of zo naar de bank en laat het terugboeken, voordat Nuon hier weer achter komt heb je een paar weken gewonnen.

kwebbeldebebbel
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 nov 2006 18:42

Re: help problemen met eindafrekening

Ongelezen bericht door kwebbeldebebbel »

Helaas ken ik dit probleem ook.
Maar ik had volgens eneco 11.000 kwhu verbruikt.
Jammer genoeg klopte het ook nog allemaal.
Nee ook ik had geen weetkwekerijtje.
Maar wel 2 pubers die vooral s`nachts veel op waren.
Ook woonde ik in een oud flatje, geen isolatie en geen c.v.en geen dubbelglas.
Dus op elke kamer dan maar een electrische radiator.
Nou dat is me dus duur komen te staan :( :?

Knarfsch
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 nov 2006 19:21

Re: help problemen met eindafrekening

Ongelezen bericht door Knarfsch »

Ik werk bij een van de energiebedrijven op de afdeling die de meterstanden beheerd. Kort gezegd werkt het registreren van standen als volgt: 1 maal in het jaar komt de meteropnemer langs om je standen op te nemen. Ben je er niet krijg je een kaartje waarop je de standen kan zetten en insturen, je kunt ze doorgeven via internet of via een telefoonnummer melden. Doe je dit niet, of niet binnen de gestelde tijd, dan wordt de stand geschat. Afhankelijk van je normale verbruik moet deze geschatte stand tussen een onder en bovenwaarde liggen. Als de stand hier aan voldoet wordt daarop een rekening gemaakt. Volgend jaar idem. Na een aantal jaren kun je dus, als er laag geschat is een achterstand hebben. Als er dan een echte waarde wordt bepaald door een meteropnemer, kan het lijken alsof je het laatste jaar erg veel hebt verbruikt maar dan is natuurlijk gegroeid door de jaren. Je hebt de energie dus daadwerkelijk verbruikt !!
Mocht je de meter niet vertrouwen dan kan je vaak de meter laten testen (= vervangen) op kosten van gelijk. Is de meter niet in orde dan kost het je niets en wordt de rekening opnieuw bekeken. Is er niets aan de hand dan betaal je de kosten van vervanging. Informeer hiernaar bij je leverancier.
Het is trouwens in Nederland een plicht (!) van de verbruiker goede standen door te geven als daar om gevraagd wordt . Hier staan echter geen straffen op dus merkt niemand hier iets van.
Om dit soort problemen te voorkomen hebben de meeste leveranciers de regel dat minimaal 1 maal in de 3 jaar een meteropname moet gebeuren door de opnemer.
Ikzelf neem iedere week mijn meterstanden op. (maar dat deed ik al voordat ik bij de energiemaatschappij werkte hoor). Je kunt dan je verbruik bekijken en problemen snel registreren en aanpakken. Op de computer zie je dan zo je verbruik in een mooi grafiekje. Veel succes.

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: help problemen met eindafrekening

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Stille stroomzuipers

Boiler
Elektrische kacheltjes op slaapkamers
Vorst beveiligers in schuur/garage
CV pompen van oudere cv installaties.
Koffie warmhoudplaatjes

Geniepige kleinverbrukers
Klokken
Opladers telefoons enz
Video,TV op standbuy

wolkje
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 aug 2006 01:00

Re: help problemen met eindafrekening

Ongelezen bericht door wolkje »

Heel simpel...een goede advocaat zoeken. Ik ben net van Energie Direct af goddank, betaalde ( als 2 persoonshuishouden) 300 euro per maand. Had ik er geen advocaat op gezet had ik niets van mijn geld terug gezien...
Heb uiteindelijk na goed werk van mijn advocate bijna 700 euro terug ontvangen plus er is nog eens 600 onderweg aan de hand van mijn eindafrekening.
En dit kon ED mij natuurlijk niet eerder vertellen. Klopte dus van geen kanten!!!!
Succes!

noravanraaphorst
Berichten: 149
Lid geworden op: 04 nov 2003 19:18

Re: help problemen met eindafrekening

Ongelezen bericht door noravanraaphorst »

Al 20 jaar neem ik iedere eerste dag van de maand mijn meterstanden op. Dan kijk ik of het te hoog is vergeleken het vorige jaar. Er zijn ook tabellen in omloop om dit om te rekenen naar het te verwachtte verbruik over 12 maanden. Valt er iets vreemds op of is het verbruik flink hoger, dan ga ik nadeneken en nalopen wat er die maand gebeurd is.
Zodoende heb ik altijd snel in de gaten of er iets fout zit.
Bijvoorbeeld:
enkele jaren geleden had mijn dochter een groot aquarium aangeschaft. Leuk en ook wel mooi, maar dat ding vrat stroom.
Zij woont nu zelfstandig en mijn energierekening is weer normaal.

Maar ook een kapot aparaat kom je zo sneller op het spoor en niet pas na enekele maanden

marinepik
Berichten: 179
Lid geworden op: 13 dec 2005 18:37

Re: help problemen met eindafrekening

Ongelezen bericht door marinepik »

Hoera Wolkje,

Weer iemand die Energiedirect een hak zet, ga zo door en ED verdwijnt misschien al heb ik daar een hard hoofd in.
Marinepik

Roosenfrans
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 jun 2005 18:37

Re: help problemen met eindafrekening

Ongelezen bericht door Roosenfrans »

Een aantal jaren geleden had ik de juiste meterstand doorgegeven aan Essent. Zij vonden dat het verbruik erg hoog was en zonder na te gaan hoe dat kon werd de stand in overeenstemming gebracht met wat gebruikelijk was voor een huishouden (12000 kwh werd verlaagd naar 3000 Kwh) en daarop ook de afrekening gebaseerd. Nu wil het dat ik naast mij een tandartspraktijk heb waar met tussenmeter via mijn woning stroom wordt gebruikt. De tussenmeter gaf een jaarlijks verbruik aan van ca 10000 kwh voor de praktijk. Essent heeft jaren zo aangepast totdat ik de boel verkocht en ging verhuizen. Toen kwam er een verschil uit van ca 27000 kwh. Uiteraard moest dit bijbetaald worden. Het was blijkens de tussenmeter ook verbruikt en door de tandartshuurder ook betaald. Op zich niks mis dus. Vanaf die tijd neem ik iedere zondag de meterstanden zelf op en houd deze bij op de computer. Hierdoor is duidelijk waarneembaar dat er overgeschakeld wordt op zomer-/wintertijd enz. Recent weer een te hoge meterstand berekend. Aan de hand van de al jaren bijgehouden meterstanden klacht ingediend. Essent heeft toen op basis hiervan de meter gecontroleerd en vervangen. Mijn bevindingen werden als juist geaccepteerd. Er heeft verrekening plaatsgevonden. Zo kan het dus ook. Men heeft echter nooit aangegeven of de meter defect was of dat er fouten gemaakt zijn in de administratie.

Gesloten