LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe voorkom je gedoe achteraf na installeren slimme meter?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Hoe voorkom je gedoe achteraf na installeren slimme meter?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Alle verandering roept weerstand op (leuke woordspeling waarbij het om elektrische spanning gaat). Spannend hé?

Tegenwoordig leidt zo'n weerstand al snel tot een negatieve hype, waarbij het ene argument nog gekker is als het andere. Complotdenken voert dan hoogtij, iets wat kennelijk bij velen weer een heerlijk onderbuikgevoel geeft.

Wanneer zullen wij nuchtere Nederlanders weer eens met beide voeten op de grond staan? Wanneer gaan wij weer eens normaal en logisch nadenken? Het soort gekke argumenten dat inductiekookplaten defect raken door een meetinstrument zullen dan snel tot het verleden behoren.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Hoe voorkom je gedoe achteraf na installeren slimme meter?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Wanneer men zoekt op 'defecte ketel na installatie slimme meter' wordt het gedoe-rijtje steeds langer ....

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Hoe voorkom je gedoe achteraf na installeren slimme meter?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Gaslucht na het installeren van een nieuwe gasmeter? PRODUCTIEFOUT.

Bij de kwaliteitscontrôle werd gesjoemeld en de installateurs is ook niets opgevallen. Ook hier dus gedoe achteraf.

https://www.volkskrant.nl/binnenland/ne ... ~a4525248/

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Hoe voorkom je gedoe achteraf na installeren slimme meter?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Inmiddels zijn de meeste vragen over de slimme meters wel doorgekauwd en heb ik geaccepteerd, dat je jezelf uiteindelijk in de vingers gaat snijden door deze energie-innovatie af te wijzen. Tenslotte kan je ook ook nog iets laten uitzetten om 'spionage' te vermijden.

Nu morgen dag X is, bekruipt mij het gevoel van onbehagen, gezien het aantal topics (ook elders), waarop bericht wordt van schade aan apparatuur. Jawel, in de aanwijzingen staat, dat je de stekkers van 'gevoelige apparaten' moet trekken om een eventuele schade te kunnen verhinderen. Na een moeizame chat met X van Stedin is nog steeds onduidelijk wat dan 'gevoelige apparatuur' is? Zijn tegenwoordig toch ook de kleinste huishoudelijke apparaten van printplaten voorzien.

"Is het niet genoeg om niet alle stekkers te trekken, maar gewoon de hoofdschakelaar om te draaien?" was mijn chatvraag.

"Onze aanbeveling is, om stekkers van gevoelige apparaten te trekken om schade te vermijden" was het (script-)antwoord.

En daarmee ligt de eindverantwoordelijkheid bij de Stedin-klant en zal ik alle stekkers in huis moeten trekken.

Of ... is het omdraaien van de hoofdschakelaar niet tòch gewoon eenvoudiger?

Like
Quote
Share

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Hoe voorkom je gedoe achteraf na installeren slimme meter?

Ongelezen bericht door thecure »

hänschen klein schreef:Inmiddels zijn de meeste vragen over de slimme meters wel doorgekauwd en heb ik geaccepteerd, dat je jezelf uiteindelijk in de vingers gaat snijden door deze energie-innovatie af te wijzen
En waarom zou je jezelf in de vingers snijden als je hem niet neemt? noem mij één reden....
Heb je zonnepanelen? dan zowiezo niet doen!

En uiteraard is het voldoende om de hoofdschakelaar uit te zetten. Deze zit tussen de meter en afzonderlijke eindgroepen is, dus schakelt hij alles uit.
Mocht je een oudere meterkast hebben, schakel dan gewoon alle aardlek's of desnoods de afzonderlijke eindgroepen uit.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Hoe voorkom je gedoe achteraf na installeren slimme meter?

Ongelezen bericht door BreejKC »

@thecure schrijft: “Heb je zonnepanelen? dan zowiezo niet doen!”. Waarom niet? Heeft u ervaring of op voorhand die slimme meter al geweigerd. In dat geval heeft u daar geen enkele persoonlijke ervaring mee. Ik wel.

Tegelijkertijd met het plaatsen van de zonnepanelen op het dak van mijn woning enkele jaren geleden ook, gratis en voor niks, de traditionele energiemeters laten vervangen door de zgn. slimme meter. Keurig wordt o.a. in de vier telwerken mijn verbruik vanuit en teruglevering aan het elektriciteitsnet bijgehouden. En ja, ik heb ook LED-lampen in huis ter besparing van mijn verbruik, zelfs dimbare LED-lampen. Nog nooit heb ik iets vreemds opgemerkt, ondanks dat ik regelmatig mijn meterstanden controleer. Veel van de verhalen zijn, naar mijn mening, gebakken en opgeblazen lucht. Dat durf ik te verklaren als ervaringsdeskundige.

Dat verandering enige weerstand oproept is normaal. Maar zo overdreven als het gebeurt rondom de installatie van slimme energiemeters slaat werkelijk alles. Sommige mensen krijgen een goed (onderbuik)gevoel van het verspreiden van complottheorieën en negatieve verhalen. Wel, ik hoop dat ze er blij mee zijn. Anderen geloven daar weer te gemakkelijk in, zonder zelf over dit soort kwesties goed na te denken. Napraters noemt men dat. Toegegeven, goede ervaringen komen doorgaans niet in het nieuws. Misschien spreek ik hiermee wel voor de zwijgende meerderheid.

Klaas02
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 nov 2017 00:40

Re: Hoe voorkom je gedoe achteraf na installeren slimme meter?

Ongelezen bericht door Klaas02 »

De reden (waarschijnlijk) dat Stedin adviseert om de stekkers eruit te halen is dat het uitzetten van de hoofschakelaar een spanningspuls (een moment van minder dan 1/100 seconde dat er bijvoorbeeld 1000 volt optreedt) kan opleveren, waardoor nét een gevoelig apparaat het kan begeven. De kans is héél klein, maar theoretisch zou het kunnen...

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Hoe voorkom je gedoe achteraf na installeren slimme meter?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

thecure schreef:
hänschen klein schreef:Inmiddels zijn de meeste vragen over de slimme meters wel doorgekauwd en heb ik geaccepteerd, dat je jezelf uiteindelijk in de vingers gaat snijden door deze energie-innovatie af te wijzen
En waarom zou je jezelf in de vingers snijden als je hem niet neemt? noem mij één reden....
Heb je zonnepanelen? dan zowiezo niet doen!

En uiteraard is het voldoende om de hoofdschakelaar uit te zetten. Deze zit tussen de meter en afzonderlijke eindgroepen is, dus schakelt hij alles uit.
Mocht je een oudere meterkast hebben, schakel dan gewoon alle aardlek's of desnoods de afzonderlijke eindgroepen uit.
Darom gaat deze topic,omdat Stedin niet bevestigt, dat dit genoeg is om iedere schade uit te sluiten.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Hoe voorkom je gedoe achteraf na installeren slimme meter?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Klaas02 schreef:De reden (waarschijnlijk) dat Stedin adviseert om de stekkers eruit te halen is dat het uitzetten van de hoofschakelaar een spanningspuls (een moment van minder dan 1/100 seconde dat er bijvoorbeeld 1000 volt optreedt) kan opleveren, waardoor nét een gevoelig apparaat het kan begeven. De kans is héél klein, maar theoretisch zou het kunnen...
Bedankt. Dus, trekt je niet de juiste stekkers ... heb jeje niet aan de aanwijzingen gehouden.

Ik moest stevig blijven doorvragen naar een definitie van 'gevoelige apparaten'. Uiteindelijk bleek, dat het apparaten betreft waar een printplaat in zit. Dus ... ook de wasmachine, de verwarmingsketel en misschien uiteindelijk ook nog de babyfoon. Who knows!

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Hoe voorkom je gedoe achteraf na installeren slimme meter?

Ongelezen bericht door scontra »

hänschen klein schreef:
Nu morgen dag X is, bekruipt mij het gevoel van onbehagen,
Of ... is het omdraaien van de hoofdschakelaar niet tòch gewoon eenvoudiger?
Maak u niet druk, nergens voor nodig en trouwens 'dun is de mode' !!
Zet zoveel als mogelijk uw apparatuur uit, kort voordat de installateur komt.
Eerst gaan alle groepzekeringen op 'uit".
Dan haalt de installateur de 'hoofdzekering" er uit en dan is alle spanning echt van uw huisnetwerk.
Hij vervangt de meters en en herplaatst de 'hoofdzekering'.
Vervolgens gaat groep voor groep de spanning er weer op en klaar is "Kees" . (uw monteur heet nl. Kees.) ;-)
Zet daarna alle uitgeschakelde apparatuur weer aan en klaar is ook 'Hänschen" .

Succes en ben benieuwd naar uw "eindervaring" (van het vervangen van de meters uiteraard)

TIP: Hoewel u een afschrift krijgt van de meterstanden, maak zelf een notitie van en een foto van de meterstanden op de oude meters en doe dat bij de nieuwe ook. (je weet maar nooit.)

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Hoe voorkom je gedoe achteraf na installeren slimme meter?

Ongelezen bericht door thecure »

BreejKC schreef:@thecure schrijft: “Heb je zonnepanelen? dan zowiezo niet doen!”. Waarom niet? Heeft u ervaring of op voorhand die slimme meter al geweigerd. In dat geval heeft u daar geen enkele persoonlijke ervaring mee. Ik wel.

Tegelijkertijd met het plaatsen van de zonnepanelen op het dak van mijn woning enkele jaren geleden ook, gratis en voor niks, de traditionele energiemeters laten vervangen door de zgn. slimme meter. Keurig wordt o.a. in de vier telwerken mijn verbruik vanuit en teruglevering aan het elektriciteitsnet bijgehouden. En ja, ik heb ook LED-lampen in huis ter besparing van mijn verbruik, zelfs dimbare LED-lampen. Nog nooit heb ik iets vreemds opgemerkt, ondanks dat ik regelmatig mijn meterstanden controleer. Veel van de verhalen zijn, naar mijn mening, gebakken en opgeblazen lucht. Dat durf ik te verklaren als ervaringsdeskundige.
Mijn advies heeft puur te maken dat de salderingsregeling in 2020 afgeschaft gaat worden. een draaischijfmeter (ferraris) draait terug bij teruglevering en saldeert dus automatisch.

Teruglevering kan ik ook zien in de sunnyportal van SMA of de app.

HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Hoe voorkom je gedoe achteraf na installeren slimme meter?

Ongelezen bericht door HADES2001 »

gewoon stekkerdozen met schakelaars (altans zo doe ik het) savonds naar bed, al het onnodige uit.
eigenlijk alleen de telefoonlader en de koelkast blijven erin.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Hoe voorkom je gedoe achteraf na installeren slimme meter?

Ongelezen bericht door scontra »

HADES2001 schreef:gewoon stekkerdozen met schakelaars (altans zo doe ik het) savonds naar bed, al het onnodige uit.
eigenlijk alleen de telefoonlader en de koelkast blijven erin.
Dom, dommer, domst !!
En waarom !! Vanwege het brandgevaar van de telefoonlader, leest en/of bekijkt u geen nieuwsuitzendingen ?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Hoe voorkom je gedoe achteraf na installeren slimme meter?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Beste @thecure. Ook weer een halve waarheid en, zoals het spreekwoord zegt, die zijn erger als een hele l . . . . . . (vul zelf maar in). Weer iets waar je niet zomaar in moet geloven. De praktijk is een stuk weerbarstiger als alle commotieverhalen die hierover nu de ronde doen.

Het is nog allerminst zeker dat de salderingsregeling in 2020 afgeschaft gaat worden. Als het aan de minister van Economische Zaken, enkele jaren terug, zou hebben gelegen, dan was die salderingsregeling allang afgeschaft.

Inderdaad heb ik ook geluiden als 2020 gehoord. Ook geluiden als 2023 doen de ronde. Wie het weet mag het zeggen. Vooralsnog zijn al die "geluiden" niets meer als voorstellen (proefballonnetjes) die nog lang niet aan onze volksvertegenwoordigers in de 2e en 1e kamer zijn voorgelegd. Gezien het huidige energiebeleid, dat in Nederland op grote afstand ligt van de doelstellingen, zal het nog niet zo eenvoudige zijn deze salderingsregeling 'zomaar' af te schaffen. Iedereen weet dat de vele kleintjes van individuele duurzame energieopwekking uiteindelijk toch een grote worden. Natuurlijk zijn grote energie-opwekkers daar wat minder blij mee, want die energie 'verkopen' zij niet meer. Maar of het daadwerkelijk veel zoden aan de dijk zet, daar mag je een groot vraagteken bij zetten. Uiteindelijk wordt verreweg het merendeel van de energie door de grote bedrijven en diverse nutsvoorzieningen verbruikt. Het elektriciteitsverbruik door de Nederlandse huishoudens is slechts een klein percentage van het totale verbruik.

Met dit in het achterhoofd: Schaft men de salderingsregeling af, dan zullen op een of andere manier toch compensatiemaatregelen genomen moeten worden, wil het duurzaam opwekken van energie door burgers niet meteen volledig ineenstorten. In dat geval zal er een duidelijke kosten-baten afweging gemaakt gaan worden. Het zou heel goed kunnen dat het opzetten van een heel nieuw systeem met compensatie veel meer gaat kosten als de opbrengst door het afschaffen van de salderingsregeling.

Ik vermoed dat er meer dan genoeg lobbyclubs en ook politieke partijen zijn die zich dit realiseren en een flink tegenwicht zullen vormen tegen het zomaar eventjes afschaffen van de salderingsregeling. Duidelijk is dat het laatste woord daarover nog lang niet is gezegd.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Hoe voorkom je gedoe achteraf na installeren slimme meter?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

[Offtopic passage verwijderd door moderatie]
3 - Het was mij al eerder was opgevallen, dat er aan huishoudelijke apparatuur (inductiekookplaat, verwarmingsketel) mankementen kwamen ná een meterwisseling, ook gemeld op dit forum! en dat was tesamen de aanleiding om toch nog eens na te vragen resp. te waarschuwen, vooral omdat het contact met Stedin helemaal niets opleverde omdat deze vraag niet in het script staat ... Ik kreeg bij herhaling tòch steeds weer het advies om de stekkers van 'gevoelige apparaten te trekken' ...
4 - Daarmee is de vaststelling, dat de webcare buiten verstand van zaken, óók geremd is om een klantenvraag dóór te (kunnen) stellen

Ik zal nu vanavond zekerheidshalve tòch achter de verplaatste meubels moeten kruipen om alle stekkers te kunnen vinden en eruit te trekken en de uit te schakelende verwarming eerder moeten opstarten om om acht uur aan het avontuur te kunnen beginnen.

De antwoorden waren helaas naast alle niet ter zake doende ook te tegenstrijdig om er werkelijk iets mee te kunnen.
Laatst gewijzigd door Radar op 09 nov 2017 10:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic passage verwijderd

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Hoe voorkom je gedoe achteraf na installeren slimme meter?

Ongelezen bericht door 16again »

scontra schreef:
HADES2001 schreef:gewoon stekkerdozen met schakelaars (altans zo doe ik het) savonds naar bed, al het onnodige uit.
eigenlijk alleen de telefoonlader en de koelkast blijven erin.
Dom, dommer, domst !!
En waarom !! Vanwege het brandgevaar van de telefoonlader, leest en/of bekijkt u geen nieuwsuitzendingen ?
leest en/of bekijkt u geen nieuwsuitzendingen ?
https://radar.avrotros.nl/nieuws/detail ... ningbrand/

Alle standby verbruikers 's nachts uitschakelen scheelt gewoon op de stroomrekening, dat wil ik niet dom noemen

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Hoe voorkom je gedoe achteraf na installeren slimme meter?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Als u er echt zo tegenop ziet dat u een slimme meter wilt dan is er ook een optie om het nog maar een tijdje uit te stellen. Of om er maar helemaal niet aan te beginnen. Wat u als 'deze energie-innovatie' beschrijft is niets meer dan op een andere manier uw meterstanden registreren. U mist de boot heus niet als u er nu niet aan begint hoor.
Maar als u dan toch de slimme meter laat installeren, zoals u dat zelf hebt wenst, dan trekt u toch gewoon alle stekkers uit de diverse stopcontacten.
Bij twijfel praktisch en nuchter handelen zou ik zeggen.
Ik denk dat er zat forumleden, slimme meedenkers :wink: , zijn die constructief met u meegedacht hebben.

HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Hoe voorkom je gedoe achteraf na installeren slimme meter?

Ongelezen bericht door HADES2001 »

scontra schreef:
HADES2001 schreef:gewoon stekkerdozen met schakelaars (altans zo doe ik het) savonds naar bed, al het onnodige uit.
eigenlijk alleen de telefoonlader en de koelkast blijven erin.
Dom, dommer, domst !!
En waarom !! Vanwege het brandgevaar van de telefoonlader, leest en/of bekijkt u geen nieuwsuitzendingen ?
Ja, maar zo ernstig is het niet, als we al die verhalen moeten geloven waren we allemaal al overleden aan kanker van al dat voedsel wat oh zo “kankerverwekkend” was. Gewoon gezond verstand hebben, goede kwaliteit laders en let op max vermogen ten opzichte van apperaat wat je wil laden

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Hoe voorkom je gedoe achteraf na installeren slimme meter?

Ongelezen bericht door thecure »

BreejKC schreef:Beste @thecure. Ook weer een halve waarheid en, zoals het spreekwoord zegt, die zijn erger als een hele l . . . . . . (vul zelf maar in). Weer iets waar je niet zomaar in moet geloven. De praktijk is een stuk weerbarstiger als alle commotieverhalen die hierover nu de ronde doen.

Het is nog allerminst zeker dat de salderingsregeling in 2020 afgeschaft gaat worden. Als het aan de minister van Economische Zaken, enkele jaren terug, zou hebben gelegen, dan was die salderingsregeling allang afgeschaft.

Inderdaad heb ik ook geluiden als 2020 gehoord. Ook geluiden als 2023 doen de ronde. Wie het weet mag het zeggen
In mei heeft toenmalig minister Kamp een brief gestuurd om de salderingsregeling te verlegen tot 2023.
In het huidige regeerakkoord is dit weer teruggedraaid en wordt 2020 weer genoemd als datum. Niemand weet wat daarna komt.

zo staan de zaken er nu voor.

Ik hoop als zonnepanelen bezitter van harte dat het zo gaat zoals u schrijft in uw post. Nu de onzekerheid is toegenomen, zijn er minder mensen die de panelen aanschaffen is de verwachting.
En je zou zeggen dat door alle klimaatdoelstellingen de mensen gestimuleerd moeten worden om zelf op te wekken.

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hoe voorkom je gedoe achteraf na installeren slimme meter?

Ongelezen bericht door harkja »

@hänschen op naar de nieuwe slimme te hoge meterstanden :D

Gesloten