LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
n.93
Berichten: 45
Lid geworden op: 10 jul 2012 12:18

Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door n.93 »

Hallo,

Ik heb sinds vrijdag mijn eerste 2kamer (huur)appartement van circa 50 3m. Ik ga hier samenwonen met mijn vriend.
In de keuken hangt een boiler van 50 liter en die is bedoeld voor voornamelijk afwassen en douche. Of uiteraard voor andere dingen waar je warm water voor nodig hebt. Het is een elektrische boiler. Het huis heeft namelijk ook blokverwarming, dus we hebben ook geen gasaansluiting. Daarnaast koken wij elektrisch en wij zullen vandaag even nakijken of het inductie is of keramisch aangezien het verbruik nogal uiteen kan lopen. Ik las dat keramisch het meest gebruikt en dat het dan ongeveer uitkomt op 200 kwh per jaar.

Nu terug naar de boiler. Wij hebben een dubbele meter dus dag- en nachtstroom. In de nacht laad die als het goed is op van 23:00-07:00, ik weet het niet helemaal zeker of dat de exacte tijd is.
Wij douche gemiddeld 10 á 15 minuten bij onze ouders. Daarnaast douchen wij eigenlijk altijd samen. Misschien een rare gewoonte, maar wij zijn het gewend en ik denk dat het toch wel handig is om dit erbij te vermelden.
Op dit moment douche wij beide zo om de dag.
Wij vroegen ons ook af of het nog handiger is om koud water op te warmen met de waterkoker en daarmee af te wassen. Is dat besparend of is dat onzin?

Ik moet nu dus voor het eerst een contract afsluiten bij een energiemaatschappij. Wij gaan voor Eneco omdat dat de standaard energiemaatschappij is van het complex waar wij in zitten. Uiteraard zijn wij vrij in onze keuze maar dit leek ons wel zo handig.
Wanneer ik mijn postcode invul geeft die inderdaad aan dat wij geen gasaansluiting hebben. Daarnaast kan je het standaardverbruik laten vullen en dit is in het laag(nacht)tarief 1175 en voor het hoog(dag)tarief is dit ook 1175 per jaar. Dit zou dus 2350 moeten zijn, maar als ik op doorgaan klik komt het totaal op 2450.
Mijn vraag is dus nu.. ik wil extra stroom afsluiten voor de boiler en het elektrisch koken om bijbetalen te voorkomen. Ik ga voor het elektrisch koken van 200 kwh extra paar jaar uit, spreek mij tegen als dit niet kan kloppen heb het namelijk ook maar van internet..
Maar voor de boiler heb ik geen idee hoeveel kwh ik extra moet afsluiten met onze dagelijks verbruik.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door crazyme »

n.93 schreef: Wij vroegen ons ook af of het nog handiger is om koud water op te warmen met de waterkoker en daarmee af te wassen. Is dat besparend of is dat onzin?
Echt besparen is gewoon wassen met koud water uit de pomp.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door nevermind »

Het is een elektrische boiler.
Kijk eens op de boiler, daar staat het aangegeven, hoeveel watt deze heeft.
Dan kan je zelf uitrekenen hoeveel deze per jaar gebruikt en wat het kost.

Her heb je nog wat leesstof:
http://www.golantec.be/elektrische%20boiler.htm

dirkib
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 sep 2010 18:51

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door dirkib »

Hier staat misschien wat info waar je wat aan hebt:

http://forum.fok.nl/topic/1443218

Een lege boiler van 50l opwarmen verbruikt bijna 5 kWh, zo staat hier. Dus reken maar uit...

n.93
Berichten: 45
Lid geworden op: 10 jul 2012 12:18

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door n.93 »

nevermind schreef:
Het is een elektrische boiler.
Kijk eens op de boiler, daar staat het aangegeven, hoeveel watt deze heeft.
Dan kan je zelf uitrekenen hoeveel deze per jaar gebruikt en wat het kost.

Her heb je nog wat leesstof:
http://www.golantec.be/elektrische%20boiler.htm
De boiler heeft 2150 watt. Ik las op de site die je doorstuurde dat 1kwh (dag/nacht gemiddelde) 0,16036 kost. Ik ben geen rekenwonder en zie zelfs bij de makkelijke sommen niet altijd hoe ik het moet uitrekenen.. Dus hoe reken ik dat precies uit?

boef530
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 feb 2012 13:50

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door boef530 »

Een boiler van deze inhoud zal op 2 fase krachtstroom (380 volt) aangesloten zijn en voorzien van een interne klok die de boiler pas na ingaan nachttarief doet opwarmen. Theoretisch kan die 5 kwh wel kloppen maar in de praktijk zal dat veel lager zijn. Bij een eerste energie contract wordt het verbruik geschat op basis van historisch verbruik, aan de hand daarvan wordt een voorschotbedrag berekent. Voor alle zekerheid pas je het voorschot in het eerste jaar naar boven aan om eventuele nabetaling te voorkomen, je bouwt zo een buffer in als er onverhoopt meer verbruikt wordt. Als laatste zet in het contract de energie prijs niet vast voor 3 jaar of zo maar hou het variabel.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

n.93 schreef:
Wij vroegen ons ook af of het nog handiger is om koud water op te warmen met de waterkoker en daarmee af te wassen. Is dat besparend of is dat onzin?
Ik vraag me wel even af of dit zo verstandig is. Een boiler gebruikt inderdaad altijd wel ietwat aan stroom. Maar een waterkoker bijvoorbeeld vraagt die 5 minuutjes dat het ding aanstaat even heel veel stroom. Voor hetzelfde verbruik van 1 waterkoker kunt u die boiler bijvoorbeeld weer uren hebben aanstaan. Hoeveel uren dat dan weer zijn weet ik zo gauw even niet. Dat hangt bijvoorbeeld ook af van de leeftijd van het apparaat. Om af te wassen zijn het al gauw een paar waterkokers warm water per dag zeker als er gekookt is. Het zou mij echt niet verbazen als de boiler dan gewoon voordeliger is.
n.93 schreef:
Maar voor de boiler heb ik geen idee hoeveel kwh ik extra moet afsluiten met onze dagelijks verbruik.

Dit kunt u ook eens navragen bij het energiebedrijf van uw keuze. Zij hebben daar doorgaans wel informatie over.

Er zijn ook van die energiemeet dingetjes die het verbruik meten van een apparaat, deze plaatst men simpelweg tussen het stopcontact en het apparaat. Bij sommige energiemeters is het mogelijk het dag en nachttarief en tijden in te stellen zodat deze naast het gebruik in kWh ook de kosten laat zien in het display.

n.93
Berichten: 45
Lid geworden op: 10 jul 2012 12:18

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door n.93 »

boef530 schreef:Een boiler van deze inhoud zal op 2 fase krachtstroom (380 volt) aangesloten zijn en voorzien van een interne klok die de boiler pas na ingaan nachttarief doet opwarmen. Theoretisch kan die 5 kwh wel kloppen maar in de praktijk zal dat veel lager zijn. Bij een eerste energie contract wordt het verbruik geschat op basis van historisch verbruik, aan de hand daarvan wordt een voorschotbedrag berekent. Voor alle zekerheid pas je het voorschot in het eerste jaar naar boven aan om eventuele nabetaling te voorkomen, je bouwt zo een buffer in als er onverhoopt meer verbruikt wordt. Als laatste zet in het contract de energie prijs niet vast voor 3 jaar of zo maar hou het variabel.
Wat bedoel u precies met de 2 fase krachtroom? Op de boiler staat namelijk 220-240 volt.
Uitgaande van de 5 kwh heb ik dit x365 gedaan omdat die in principe iedere nacht bij laad als ik dit goed zeg. Vervolgens de uitkomst 1825x0,16036 gedaan omdat dat dus de gemiddelde prijs per kwh is van dag/nachtstroom. Ik kom dan uit op 292,657 per jaar en dat gedeeld door 12 komt uit op 24,38 per maand. Kan dit kloppen of moet ik maar accepteren dat rekenen niet mijn sterkste kant is?

stofzuigertje

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De genoemde 2150 watt is alleen voor het opwarmen.
Belangrijker is de isolatie.
Dat bepaalde hoeveel het kost om deze 50 liters warm te houden.

Verder is het gebruik duurder dan gas maar dat zal per boiler niets uitmaken.
Alleen het warm houden van de voorraad die niet gebruikt is kost meestal het meeste.

Dus welk merk en type hangt er?
Soms is een nieuwe goedkoper dan oude laten hangen.

n.93
Berichten: 45
Lid geworden op: 10 jul 2012 12:18

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door n.93 »

stofzuigertje schreef:De genoemde 2150 watt is alleen voor het opwarmen.
Belangrijker is de isolatie.
Dat bepaalde hoeveel het kost om deze 50 liters warm te houden.

Verder is het gebruik duurder dan gas maar dat zal per boiler niets uitmaken.
Alleen het warm houden van de voorraad die niet gebruikt is kost meestal het meeste.

Dus welk merk en type hangt er?
Soms is een nieuwe goedkoper dan oude laten hangen.
Het merk en type is Daarderop Boiler Duo 50L 650+1500 watt 07.04.38.045. Ik doe er voor het gemak de link bij. http://www.voerman-groenlo.nl/site/prod ... 77711.html
Ik heb alleen werkelijk geen idee hoe oud die is. Ik weet wel dat de keuken niet erg oud is aangezien er ook een nieuw aanrechtblad in zit. Ik geloof dat die 3 jaar oud is. Ondanks dat denk ik dat de boiler ouder is.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door ruud_a »

hoeveel stroom u zal gebruiken is niet te voorspellen
dat hangt er namelijk van af hoeveel warm water u gebruikt
de meeste stroom zal worden gebruikt om het water op te warmen en niet om het warm te houden
iedere keer dat u warm water tapt, zal de boiler nieuw koud water moeten opwarmen
als u dus vaak warm water tapt zal de rekening stijgen
maar misschien kunt u een contract afsluiten en uw verbruik enige tijd in de gaten houden
als uw verbruik te hoog is kunt u dan uw termijnbedrag verhogen, dan wel geld reserveren

n.93
Berichten: 45
Lid geworden op: 10 jul 2012 12:18

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door n.93 »

Ik ben op internet een brochure tegengekomen van Daalderop en daarin staat een volledige tabel met de gegevens per boiler. De gegevens van mijn boiler:

Inhoud/type: 50L Duo
Artikelnummer: 07.04.38.045
Spanning: 220-240 V~
Vermogen: 650W /2150
Opwarmtijd: 650 watt ca. 7 uur 10 min - 1250 watt ca. 2 uur 10 min
Regelbereik: 65-85 ºC
Verbruik per opwarming kwh: 4,7 W
Nullastverlies per uur ΔT 55 ºC: 33
Gewicht in kg :25,5

Nu heb ik dus het verbruik per opwarming en dat komt in de buurt van die 5 w. Maar gebeurt de opwarming dan alleen in de nacht?

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door nevermind »

Zo te lezen, heb je de DUO uitvoering.
Dus via nachtstroom gebruikt deze 650 watt .
Overdag met snel opwarmen gebruikt deze dan 2150 watt.
Een echte berekening, voor een etmaal is alleen met een apparaat, wat Emmy heeft aangehaald te berekenen.
In de bouwmarkt verkrijgbaar voor +/- 30 euro


DE DUO
Varieert uw warmwaterbehoefte van dag tot dag en beschikt u over dag- en
nachtstroom, dan is de Duo-uitvoering de beste keuze. Voor de opwarming
van uw boiler maakt u dan gebruik van het goedkope nachtstroomtarief en
overdag kunt u naar behoefte razendsnel bijverwarmen.
Laatst gewijzigd door nevermind op 03 nov 2012 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.

n.93
Berichten: 45
Lid geworden op: 10 jul 2012 12:18

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door n.93 »

nevermind schreef:Zo te lezen, heb je de mono uitvoering.
Dus via nachtstroom gebruikt deze 650 watt .
Overdag met snel opwarmen gebruikt deze dan 2150 watt.
Een echte berekening, voor een etmaal is alleen met een apparaat, wat Emmy heeft aangehaald te berekenen.
In de bouwmarkt verkrijgbaar voor +/- 30 euro
Nee ik heb toch een duo.. staat ook duidelijk op de foto die ik van de boiler heb gemaakt.

DE DUO
Varieert uw warmwaterbehoefte van dag tot dag en beschikt u over dag- en
nachtstroom, dan is de Duo-uitvoering de beste keuze. Voor de opwarming
van uw boiler maakt u dan gebruik van het goedkope nachtstroomtarief en
overdag kunt u naar behoefte razendsnel bijverwarmen.
Ik heb inderdaad al even naar zo'n meter gekeken. Ik denk dat ik met zijn tweeën aan 3000 KWH toch wel genoeg met hebben?

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door nevermind »

n.93 schreef:
Nee ik heb toch een duo.. staat ook duidelijk op de foto die ik van de boiler heb gemaakt.

DE DUO
Varieert uw warmwaterbehoefte van dag tot dag en beschikt u over dag- en
nachtstroom, dan is de Duo-uitvoering de beste keuze. Voor de opwarming
van uw boiler maakt u dan gebruik van het goedkope nachtstroomtarief en
overdag kunt u naar behoefte razendsnel bijverwarmen.
Ik heb inderdaad al even naar zo'n meter gekeken. Ik denk dat ik met zijn tweeën aan 3000 KWH toch wel genoeg met hebben?

Natuurlijk, foutje van mij.
Ik heb heb ook de gegevens van de Duo gequotet.

n.93
Berichten: 45
Lid geworden op: 10 jul 2012 12:18

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door n.93 »

nevermind schreef:Zo te lezen, heb je de DUO uitvoering.
Dus via nachtstroom gebruikt deze 650 watt .
Overdag met snel opwarmen gebruikt deze dan 2150 watt.
Een echte berekening, voor een etmaal is alleen met een apparaat, wat Emmy heeft aangehaald te berekenen.
In de bouwmarkt verkrijgbaar voor +/- 30 euro.
Maar wat houdt die 650 watt precies in? Neem niet aan dat die de volledige 650 watt nodig heeft om op te laden..

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door olaf79 »

n.93 schreef:Hallo,

Ik heb sinds vrijdag mijn eerste 2kamer (huur)appartement van circa 50 3m. Ik ga hier samenwonen met mijn vriend.
In de keuken hangt een boiler van 50 liter en die is bedoeld voor voornamelijk afwassen en douche. Of uiteraard voor andere dingen waar je warm water voor nodig hebt. Het is een elektrische boiler. Het huis heeft namelijk ook blokverwarming, dus we hebben ook geen gasaansluiting. Daarnaast koken wij elektrisch en wij zullen vandaag even nakijken of het inductie is of keramisch aangezien het verbruik nogal uiteen kan lopen. Ik las dat keramisch het meest gebruikt en dat het dan ongeveer uitkomt op 200 kwh per jaar.

Nu terug naar de boiler. Wij hebben een dubbele meter dus dag- en nachtstroom. In de nacht laad die als het goed is op van 23:00-07:00, ik weet het niet helemaal zeker of dat de exacte tijd is.
Wij douche gemiddeld 10 á 15 minuten bij onze ouders. Daarnaast douchen wij eigenlijk altijd samen. Misschien een rare gewoonte, maar wij zijn het gewend en ik denk dat het toch wel handig is om dit erbij te vermelden.
Op dit moment douche wij beide zo om de dag.
Wij vroegen ons ook af of het nog handiger is om koud water op te warmen met de waterkoker en daarmee af te wassen. Is dat besparend of is dat onzin?

Ik moet nu dus voor het eerst een contract afsluiten bij een energiemaatschappij. Wij gaan voor Eneco omdat dat de standaard energiemaatschappij is van het complex waar wij in zitten. Uiteraard zijn wij vrij in onze keuze maar dit leek ons wel zo handig.
Wanneer ik mijn postcode invul geeft die inderdaad aan dat wij geen gasaansluiting hebben. Daarnaast kan je het standaardverbruik laten vullen en dit is in het laag(nacht)tarief 1175 en voor het hoog(dag)tarief is dit ook 1175 per jaar. Dit zou dus 2350 moeten zijn, maar als ik op doorgaan klik komt het totaal op 2450.
Mijn vraag is dus nu.. ik wil extra stroom afsluiten voor de boiler en het elektrisch koken om bijbetalen te voorkomen. Ik ga voor het elektrisch koken van 200 kwh extra paar jaar uit, spreek mij tegen als dit niet kan kloppen heb het namelijk ook maar van internet..
Maar voor de boiler heb ik geen idee hoeveel kwh ik extra moet afsluiten met onze dagelijks verbruik.
Verbruik is afhankelijk van hoe warm het water door de boiler wordt opgewarmd. Als je wat minder heet laat stoken is je verbruik ook minder.
Een water koker kookt het water. Voor afwas is 50-60c meer dan voldoende.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

olaf79 schreef:Een water koker kookt het water. Voor afwas is 50-60c meer dan voldoende.
Ik neem ook aan dat als iemand voor de waterkoker oplossing gaat dat deze een waterkoker vol doet het water laat koken, dit in een teiltje of wasbak giet en daar weer koud water aan toevoegt tot de temperatuur goed is. 1 waterkoker zal 1 vol teiltje opleveren denk ik. Voor een gootsteenbak vol, zullen alweer 2 nodig zijn. En met 1 bak of teil vol zal het niet lukken om de hele afwas te doen, zeker niet als er gekookt is.

boef530
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 feb 2012 13:50

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door boef530 »

Die 650 watt zijn bij normaal gebruik, als de warmwater voorraad op raakt kun je snel weer warmwater maken maar dan gaat de boiler 1250 watt gebruiken.
Vermogen: 650W /2150
dit is een gecombineerd verbruik. M.i. heeft de boiler twee verwarmings elementen 650 watt om de boel thermostatisch op temperatuur te houden en 1250 watt om snel te opwarmen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Emmy75 schreef:
olaf79 schreef:Een water koker kookt het water. Voor afwas is 50-60c meer dan voldoende.
Ik neem ook aan dat als iemand voor de waterkoker oplossing gaat dat deze een waterkoker vol doet het water laat koken, dit in een teiltje of wasbak giet en daar weer koud water aan toevoegt tot de temperatuur goed is. 1 waterkoker zal 1 vol teiltje opleveren denk ik. Voor een gootsteenbak vol, zullen alweer 2 nodig zijn. En met 1 bak of teil vol zal het niet lukken om de hele afwas te doen, zeker niet als er gekookt is.
Opwarmen tot 100 en dan afkoelen tot 60 kost meer energie dan alleen opwarmen tot 60.

Gesloten