LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huren zonnepanelen, offerte is overeenkomst?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Piebe1
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 aug 2018 06:20

Re: Huren zonnepanelen, offerte is overeenkomst?

Ongelezen bericht door Piebe1 »

alfatrion schreef:
Piebe1 schreef:Maar is dat reëel om te eisen/vragen.
Ja, dat de schade als gevolg dat zij hun verplichtingen niet nakomen. In de winter zouden zij dat ook aandragen om de kosten om laag te krijgen.
Dan heb ik alleen nog een reken wonder nodig die het kan uitrekenen. :D

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Huren zonnepanelen, offerte is overeenkomst?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zou als eerste afvragen of je hiermee naar de rechter wilt. Als dat het geval is dan kun je hier een bedrijf voor inschakelen. De kosten komen voor vergoeding in aanmerking op grond van art. 6:96 BW.

Piebe1
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 aug 2018 06:20

Re: Huren zonnepanelen, offerte is overeenkomst?

Ongelezen bericht door Piebe1 »

alfatrion schreef:Ik zou als eerste afvragen of je hiermee naar de rechter wilt. Als dat het geval is dan kun je hier een bedrijf voor inschakelen. De kosten komen voor vergoeding in aanmerking op grond van art. 6:96 BW.
Het is aan hun. Of ze betalen het of ik leg het bij de rechter neer.
Bedankt voor de goede tip!

Piebe1
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 aug 2018 06:20

Re: Huren zonnepanelen, offerte is overeenkomst?

Ongelezen bericht door Piebe1 »

En ze zijn klaar met reageren

Wij hebben alles eraan gedaan om de klacht te verhelpen, wij kunnen helaas niets aan materiaalpech doen. Om dan nu via alle sociale-media kanalen beweringen uit te spreken die niet of gedeeltelijk waar zijn getuigd nu niet van nettiquette.U heeft inmiddels een datum aangeboden gekregen waarop het euvel verholpen kan worden. Na de herstelling zullen wij beoordelen waar u recht op heeft, en niet waar u recht op eist.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Huren zonnepanelen, offerte is overeenkomst?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Piebe1 schreef:En ze zijn klaar met reageren

Wij hebben alles eraan gedaan om de klacht te verhelpen, wij kunnen helaas niets aan materiaalpech doen. Om dan nu via alle sociale-media kanalen beweringen uit te spreken die niet of gedeeltelijk waar zijn getuigd nu niet van nettiquette.U heeft inmiddels een datum aangeboden gekregen waarop het euvel verholpen kan worden. Na de herstelling zullen wij beoordelen waar u recht op heeft, en niet waar u recht op eist.
En dat is wat er gebeurt als je te hard bent in je eisen of communicatie.

Daarom zei ik ook: geef ze een termijn van 14 dagen en stel ze daarna in gebreke en eis pas herstel. Daarna kun je pas gaan verrekenen.

De eis van om het binnen een midweek op te lossen was dan ook niet redelijk. Verder: het advies van sommigen hier is nogal gestoeld op direct van alles eisen en dergelijke, maar in de praktijk werkt dat averechts. Je maakt dan effectief de gunfactor dood.

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Huren zonnepanelen, offerte is overeenkomst?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Julie4444 schreef:Daarom zei ik ook: geef ze een termijn van 14 dagen en stel ze daarna in gebreke en eis pas herstel. Daarna kun je pas gaan verrekenen.
Dit is om meerdere reden onjuist. Als eerste, er is geen enkele reden om te wachten met verrekening. Als tweede, ik weet dat het je stokpaardje is, maar het is niet nodig om ze in gebreke te stellen. Als derde, een ingebrekestelling is geen losse handeling, maar een brief waarin je aangeeft wat je van ze wilt, ze een redelijke termijn geeft om dat te doen en aankondigt dat ze anders in verzuim zijn. Maar zoals aangegeven: een ingebrekestelling is niet nodig en er kan van af het moment dat de gebreken zijn gemeld per direct verrekend worden.
Julie4444 schreef:De eis van om het binnen een midweek op te lossen was dan ook niet redelijk.
Ze hebben zelf in de voorwaarden neer gezet dat storingen uoterlijk binnen 24 uur verholpen worden.
Julie4444 schreef:Verder: het advies van sommigen hier is nogal gestoeld op direct van alles eisen en dergelijke, maar in de praktijk werkt dat averechts. Je maakt dan effectief de gunfactor dood.
Een huurovereenkomst geeft beide partijen verplichtingen en rechten. De huurder heeft vanaf de dag dat hij de gebreken heeft gemeld recht op huurvermindering, indien er sprake is van minder huurgenot. Dat is niet iets dat je gegunt hoeft te worden. Je hoeft uiteraard niet bot te zijn, maar je kan wel het beste in een keer duidelijk aangeven wat je verlangt. Als je kijkt naar deed voorbeeldbrieven van ConsuWijzer, dan zie je ook dat hier de eerste keer hierin alles staat. Jezelf zwak opstellen uit angst om de gunfactor te verliezen werkt in de praktijk averechts. Het bedrijf weet dan dat ze over je heen kunnen lopen, dat ze minder kunnen doen dan waar je recht op hebt, omdat jij het er toch bij zal laten zitten.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Huren zonnepanelen, offerte is overeenkomst?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

alfatrion schreef:
Julie4444 schreef:Daarom zei ik ook: geef ze een termijn van 14 dagen en stel ze daarna in gebreke en eis pas herstel. Daarna kun je pas gaan verrekenen.
Dit is om meerdere reden onjuist. Als eerste, er is geen enkele reden om te wachten met verrekening.
Jawel hoor, zoals ik al heb uitgelegd. Met direct op je hote toontje en wetsartikelen van alles aan vergoeding eisen nog voordat ze een redelijke termijn hebben gehad om iets op te lossen werkt in de praktijk tegen je. Dan pleeg je namelijk heel erg effectief moord op de gunfactor.

Of je moet voor ieder wissewasje naar het kantonrecht willen, maar goed, niet iedereen wil dat en dat maakt nou niet dat het sneller is opgelost.
alfatrion schreef:Als tweede, ik weet dat het je stokpaardje is, maar het is niet nodig om ze in gebreke te stellen. Als derde, een ingebrekestelling is geen losse handeling, maar een brief waarin je aangeeft wat je van ze wilt, ze een redelijke termijn geeft om dat te doen en aankondigt dat ze anders in verzuim zijn. Maar zoals aangegeven: een ingebrekestelling is niet nodig en er kan van af het moment dat de gebreken zijn gemeld per direct verrekend worden.
Ja, de letter van de overeenkomst en direct gaan eisen is jouw stokpaardje, en dan ook direct maar naar de rechter gaan. Er zijn meerdere wegen te bewandelen en ik heb echt geen zin om daar weer een paginalange discussie over te hebben. Er is jouw weg, maar er zijn ook alternatieven.

alfatrion schreef:
Julie4444 schreef:Verder: het advies van sommigen hier is nogal gestoeld op direct van alles eisen en dergelijke, maar in de praktijk werkt dat averechts. Je maakt dan effectief de gunfactor dood.
Een huurovereenkomst geeft beide partijen verplichtingen en rechten. De huurder heeft vanaf de dag dat hij de gebreken heeft gemeld recht op huurvermindering, indien er sprake is van minder huurgenot. Dat is niet iets dat je gegunt hoeft te worden. Je hoeft uiteraard niet bot te zijn, maar je kan wel het beste in een keer duidelijk aangeven wat je verlangt. Als je kijkt naar deed voorbeeldbrieven van ConsuWijzer, dan zie je ook dat hier de eerste keer hierin alles staat. Jezelf zwak opstellen uit angst om de gunfactor te verliezen werkt in de praktijk averechts. Het bedrijf weet dan dat ze over je heen kunnen lopen, dat ze minder kunnen doen dan waar je recht op hebt, omdat jij het er toch bij zal laten zitten.
Nee, het gaat om de volgorde. Direct op hoge poten zaken eisen wekt een tegenreactie op bij de meeste bedrijven. Die gaan dan niet meewerken om het sneller te doen. Als je het op een iets "aardigere" manier probeert te versnellen werkt dat meestal beter.

Dat betekent niet dat je niet voor je rechten moet opkomen, maar dat de verpakking toch iets tactischer kan en mag op sociaal gebied.

Om na een aantal contactpunten te verrrekenen of desnoods achteraf verrekenen als het euvel opgelost is, is makkelijker, want dan hoef je niet je eigen wachttijd te verlengen doordat er sprake is van een tegenreactie.

En nee, als dat niet werkt kun je natuurlijk harder taalgebruik toepassen, maar mensen die daar direct mee beginnen krijgen doorgaans hun zaken helemaal niet zo snel opgelost. Ik heb zelf ook wel eens meegemaakt dat mijn verhuurder veel te veel kosten had gerekend en daar is met een simpel en beleefd dialoog gewoon tijdig en makkelijk een oplossing voor gekomen, ondanks het feit dat ik netjes had medegedeeld dat ik niet zou betalen (en uiteraard bereid was te betalen nadat zij nog even hadden gecontroleerd dat de kosten klopten). Als ik op hoge poten had geroepen dat ik niet zou betalen was dat een gevalletje deurwaarder geworden.

Sterker nog, dat is wat er met mijn huisgenoot bijna was gebeurd, omdat die dus wel zo communiceerde als jij dat doet. Ik eis X op basis van art WB Y. Omdat dat ook consequenties voor mij zou hebben gehad ben ik erg blij dat "mijn manier" ook een mogelijkheid is. Beiden manieren hebben voor- en nadelen zou je kunnen zeggen.

Piebe1
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 aug 2018 06:20

Re: Huren zonnepanelen, offerte is overeenkomst?

Ongelezen bericht door Piebe1 »

Beide hebben hierin duidelijke punten.
Helaas ben ik al vanaf 09-08-2018 bezig hiermee en dat was eerst netjes.
Daarna nog beleefd maar dwingend.
Nu netjes maar met eisen.

Ik heb na 48 uur ook nog geen uitleg over de huur verhoging....

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Huren zonnepanelen, offerte is overeenkomst?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Julie4444 schreef:
alfatrion schreef:
Julie4444 schreef:Daarom zei ik ook: geef ze een termijn van 14 dagen en stel ze daarna in gebreke en eis pas herstel. Daarna kun je pas gaan verrekenen.
Dit is om meerdere reden onjuist. Als eerste, er is geen enkele reden om te wachten met verrekening.
Jawel hoor, zoals ik al heb uitgelegd. Met direct op je hote toontje en wetsartikelen van alles aan vergoeding eisen nog voordat ze een redelijke termijn hebben gehad om iets op te lossen werkt in de praktijk tegen je. Dan pleeg je namelijk heel erg effectief moord op de gunfactor.
Dit is een herhaling van zetten. Een verhaal wordt niet twee keer zo sterk op het moment dat je iets herhaalt. In tegendeel. Het is onrealistisch om te verwachten dat een herhaling van dezelfde actie tot een andere uitkomst zal leiden.

Het is heel simpel. Als zij iedere week een kilo appels zouden brengen en jij daarvoor iedere maand 10 euro zou betalen, dan stop je jouw betalingen op het moment dat zij stoppen met de levering. Niet leveren = niet betalen. Dat zelfde principe gaat hier op.
Julie4444 schreef:Ja, de letter van de overeenkomst en direct gaan eisen is jouw stokpaardje, en dan ook direct maar naar de rechter gaan.
Nee
Julie4444 schreef:Er is jouw weg, maar er zijn ook alternatieven.
Er is geen enkele aanleiding om te vermoeden dat jouw alternatief werkt.
Julie4444 schreef:Nee, het gaat om de volgorde. Direct op hoge poten zaken eisen wekt een tegenreactie op bij de meeste bedrijven. Die gaan dan niet meewerken om het sneller te doen. Als je het op een iets "aardigere" manier probeert te versnellen werkt dat meestal beter.
Je kan op een aardige, zakelijke manier laten weten dat je herstel en compensatie verlangt en dat je als tussenstap tijdelijk de betalingen stop zet.
Julie4444 schreef:Sterker nog, dat is wat er met mijn huisgenoot bijna was gebeurd, omdat die dus wel zo communiceerde als jij dat doet. Ik eis X op basis van art WB Y.
Onjuist, je weet niet hoe ik communiceer. De voorbeeldbrieven wat ConsuWijzer hebben deze opbouw:
1. Iets over de achtergrond
2. Duiden wat het probleem is
3. Wat de gewenste oplossing is
4. Hoe dit wettelijk geregeld is
5. Wat er anders gebeurt

https://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbri ... jk-product

Dat doe je te kort.
Julie4444 schreef:Of je moet voor ieder wissewasje naar het kantonrecht willen, maar goed, niet iedereen wil dat en dat maakt nou niet dat het sneller is opgelost.
Daarmee geef je aan waarom het niet handig is om de betalingen niet op te schorten. De huurder mag in dit geval de betaling wettelijk gezien opschorten. Je adviseert desondanks dat de huurder om door te betalen, omdat anders de gunfactor zou verdwijnen. En als de verhuurder niet vrijwillig meewerkt, dan kan de huurder achter het betaalde geld aangaan. De huurder zal daarvoor waarscheinlijk voor naar de rechter moeten. Iets dat niet iedereen wilt en wat eenvoudig te voorkomen is door de eigen betalingsverplichtingen op te schorten. Angst is een slechte raadgever.
Julie4444 schreef:Je kan niet zomaar stoppen met betalen; immers heb je een huurovereenkomst.
Julie4444 schreef:Verder: het advies van sommigen hier is nogal gestoeld op direct van alles eisen en dergelijke, maar in de praktijk werkt dat averechts. Je maakt dan effectief de gunfactor dood.
Julie4444 schreef:Zodra die 14 dagen op zijn hen in gebreken stellen en sommeren direct/binnen een week het probleem op te lossen of anders abonnementsgelden te retourneren of verrekenen (al dan niet aansturen op ontbinding van overeenkomst indien gewenst).

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Huren zonnepanelen, offerte is overeenkomst?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

En daar begint het verdraaien van woorden/assumpties en de welles-nietes discussie weer. Daar heb ik echt geen zin in hoor, want dan zijn we straks daar alweer 10 pagina's mee verder zonder dat de TS daar wat aan heeft. Punt is gemaakt en de TS kiest. Let's agree to disagree.

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Huren zonnepanelen, offerte is overeenkomst?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik voer geen welles-nietes discussie. Het nadeel van jouw aanpak is evident, terwijl voor het geclaimde voordeel in het beste geval lets agree tot disagree is. Los van de aanpak zou ik het sterk vinden als je erkent dat de door jouw verstrekte informatie over de noodzakelijkheid van een ingebrekestelling niet correct is.

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Huren zonnepanelen, offerte is overeenkomst?

Ongelezen bericht door 16again »

Piebe1 schreef:En ze zijn klaar met reageren

Wij hebben alles eraan gedaan om de klacht te verhelpen, wij kunnen helaas niets aan materiaalpech doen. Om dan nu via alle sociale-media kanalen beweringen uit te spreken die niet of gedeeltelijk waar zijn getuigd nu niet van nettiquette.U heeft inmiddels een datum aangeboden gekregen waarop het euvel verholpen kan worden. Na de herstelling zullen wij beoordelen waar u recht op heeft, en niet waar u recht op eist.
Met name die laatste regel klinkt weer alsof dit "vanuit de loopgraven" afkomstig is.
Als bedrijf bij eerste communicatie direct begonnen was met "dagen dat systeem niet in bedrijf is , worden uiteraard niet in rekening gebracht, als vergoeding voor ongemak worden 1 of 2 weken huur niet in rekening gebracht."


1 week is 12 euro, waar hebben we het over? Dan hadden we dit topic niet gehad !
Huidige ontstane situatie kost het bedrijf veel meer

Jesa H
Berichten: 170
Lid geworden op: 22 nov 2017 10:35

Re: Huren zonnepanelen, offerte is overeenkomst?

Ongelezen bericht door Jesa H »

alfatrion schreef:Daarmee geef je aan waarom het niet handig is om de betalingen niet op te schorten. De huurder mag in dit geval de betaling wettelijk gezien opschorten. Je adviseert desondanks dat de huurder om door te betalen, omdat anders de gunfactor zou verdwijnen. En als de verhuurder niet vrijwillig meewerkt, dan kan de huurder achter het betaalde geld aangaan. De huurder zal daarvoor waarscheinlijk voor naar de rechter moeten. Iets dat niet iedereen wilt en wat eenvoudig te voorkomen is door de eigen betalingsverplichtingen op te schorten. Angst is een slechte raadgever.
Ik denk niet dat je helemaal volgt wat er bedoeld wordt in het door jou geciteerde stuk.... verrekenen hoef je niet via de rechter te doen, ook niet als je dat achteraf doet hoor.

Piebe1
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 aug 2018 06:20

Re: Huren zonnepanelen, offerte is overeenkomst?

Ongelezen bericht door Piebe1 »

16again schreef:
Piebe1 schreef:En ze zijn klaar met reageren

Wij hebben alles eraan gedaan om de klacht te verhelpen, wij kunnen helaas niets aan materiaalpech doen. Om dan nu via alle sociale-media kanalen beweringen uit te spreken die niet of gedeeltelijk waar zijn getuigd nu niet van nettiquette.U heeft inmiddels een datum aangeboden gekregen waarop het euvel verholpen kan worden. Na de herstelling zullen wij beoordelen waar u recht op heeft, en niet waar u recht op eist.
Met name die laatste regel klinkt weer alsof dit "vanuit de loopgraven" afkomstig is.
Als bedrijf bij eerste communicatie direct begonnen was met "dagen dat systeem niet in bedrijf is , worden uiteraard niet in rekening gebracht, als vergoeding voor ongemak worden 1 of 2 weken huur niet in rekening gebracht."


1 week is 12 euro, waar hebben we het over? Dan hadden we dit topic niet gehad !
Huidige ontstane situatie kost het bedrijf veel meer
Exact!
Als het bedrijf gewoon had gereageerd mee had gedacht in oplossingen en even intern overleg over compensatie en geen huur betalen had ik hier niet eens geweest.

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Huren zonnepanelen, offerte is overeenkomst?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Jesa H schreef:Ik denk niet dat je helemaal volgt wat er bedoeld wordt in het door jou geciteerde stuk.... verrekenen hoef je niet via de rechter te doen, ook niet als je dat achteraf doet hoor.
Julie, het wetsartikel geeft de huurder recht op een vermindering van de huurprijs als gevolg van een vermindering van huurgenot vanaf het moment dat de huurder het gebrek heeft gemeld. De vermindering van het huurgenot is tenminste 100%. Je kan de huurprijs "verrekenen" met het gemis aan huurgenot. Met andere woorden, je kan gewoon stoppen met betalen. Echter, als je blijft betalen, dan moet je naar de rechter om dit later weer terug te krijgen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Huren zonnepanelen, offerte is overeenkomst?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Zucht. Vrij duidelijk dat je echt niet begrijpt wat ik bedoel. Maar goed, pak het laatste woord joh. Ik heb al aangegeven dat ik geen ellenlange welles-nietes discussie aanga. Agree to disagree of doe het niet, maar ik speel niet mee.

TS heeft de verschillende punten gezien en kan zelf heel goed kiezen.

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: Huren zonnepanelen, offerte is overeenkomst?

Ongelezen bericht door GJS »

alfatrion schreef:het wetsartikel geeft de huurder recht op een vermindering van de huurprijs als gevolg van een vermindering van huurgenot vanaf het moment dat de huurder het gebrek heeft gemeld. De vermindering van het huurgenot is tenminste 100%. Je kan de huurprijs "verrekenen" met het gemis aan huurgenot. Met andere woorden, je kan gewoon stoppen met betalen. Echter, als je blijft betalen, dan moet je naar de rechter om dit later weer terug te krijgen.
Het bedrijf heeft toch allang aangegeven dat hij de betaalde termijnen terugkrijgt en pas hoeft te betalen als het weer werkt, dus ik begrijp die hele discussie over vermindering van de huurprijs niet.

Dit is een stuk uit het bericht van 23 aug 2018 16:59
Piebe1 schreef:Dit is een nieuwe reactie van Volta

Wij betreuren het ten zeerste dat het systeem op zo`n korte termijn uitgevallen is, ik bied de volgende oplossing aan:
De bedragen die tot nu toe zijn geïncasseerd worden terug gestort, pas als het systeem geheel werkend opgeleverd is zullen wij weer tot incasso overgaan.

Piebe1
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 aug 2018 06:20

Re: Huren zonnepanelen, offerte is overeenkomst?

Ongelezen bericht door Piebe1 »

Enige bericht dat ik nu ontvang is.

19-09-2018 komt er een monteur. U word 1 uur van tevoren gebeld.
Dus kan ook een hele dag vrij nemen omdat woon/werk meer dan een uur rijden is.

Dit is dus niet voor 30-08-2018 geregeld...
Betaling heb ik geweigerd, dus afwachten waar hun mee op de proppen komen.

Piebe1
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 aug 2018 06:20

Re: Huren zonnepanelen, offerte is overeenkomst?

Ongelezen bericht door Piebe1 »

Het heeft even geduurd maar eindelijk is het kwartje gevallen en word de omvormer deze week nog geplaatst.
Hoe verder qua onkosten etc zal niet vandaag of morgen gebeuren maar ergens redelijk goede hoop dat het goed komt.

Bedankt iedereen voor alle tips en adviezen hopelijk heb ik ze niet snel weer nodig!

( ik laat nog even weten hoe het exact is afgelopen natuurlijk)

Gesloten