Infraroodpanelen versus straalkachels

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Infraroodpanelen versus straalkachels

Ongelezen bericht door Moneyman »

jonis schreef:
14 sep 2022 10:02
Misschien moet je eens niet van alles een casus maken of een investering terug willen verdienen.
Wat een rare reactie, nota bene in een topic wat gáát over efficientie en kosten van de verschillende mogelijkheden.
angel1978 schreef:
14 sep 2022 10:11
Dan lees je de OP toch iets anders dan ik. Ik zie in de titel een vergelijk tussen IR en straalkachels ( universeel dus ) en lees in de OP alleen een voorbeeld waarbij IR zou worden aangeraden en waarbij Ts zich afvraagt of straalkachels niet net zo goed werken.
Klopt, ik zie dat je 'm op twee manieren kunt lezen. Mara in ieder geval werd in de OP ook gesproken over niet per sé de hele ruimte of etage verwarmen.
angel1978 schreef:
14 sep 2022 10:11
In het algemeen kun je dus zeggen dat dat niet zo is en is de tip van Ivo echt de beste. In bijna alle gevallen is een split unit weliswaar duur in eerste aanschaf maar op lange termijn altijd de beste keuze. Zeker als je dit toepast op een ruimte die anders ook met gas zou worden verwarmd.
Dat is ook exact waarom ik aangeef dat de tip van Ivo in het algemeen wel het beste is, maar niet voor iedereen. Dat is echt iets anders, en onjuist.

jonis
Berichten: 2717
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Infraroodpanelen versus straalkachels

Ongelezen bericht door jonis »

Moneyman schreef:
14 sep 2022 16:21
jonis schreef:
14 sep 2022 10:02
Misschien moet je eens niet van alles een casus maken of een investering terug willen verdienen.
Wat een rare reactie, nota bene in een topic wat gáát over efficientie en kosten van de verschillende mogelijkheden.
Efficiënt is in elk geval niet als je waarschijnlijk een huis met cv hebt, een airco erbij op zolder en dan nog een elektrisch kacheltje erbij voor je voeten.

Dan was mijn:
Als ik zie hoe jij de kachel gebruikt zou ik ook eerder denken aan wat warme pantoffels en een lange onderbroek (thermo  ).
toch niet zo raar.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Infraroodpanelen versus straalkachels

Ongelezen bericht door Moneyman »

Af en toe even een kacheltje aanzetten is veel efficiënter dan de cv gebruiken.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Infraroodpanelen versus straalkachels

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik overweeg om zo.n elektrische heater aan te schaffen die infrarood warmte afgeeft , daar waar ik .savonds zit.
Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit een verstandige keuze opdat ik de CV uit kan laten?

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Infraroodpanelen versus straalkachels

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb zo’n infrarood paneel besteld. Waarde 450 Watt. Op pootjes. Bezorging duurt nog even, dus nog geen ervaring. CV uitlaten, lijkt me niet verstandig, want de kou moet ook wel uit de badkamer.

Maar ik ben van plan de thermostaat flink lager te zetten.

Maar u hebt geen zonnepanelen neem ik aan. Dus of het dan voordeliger uitpakt, weet ik niet.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Infraroodpanelen versus straalkachels

Ongelezen bericht door moederslink »

Heb idd ook aan zo.n paneel gedacht. Op pootjes? Zou ook een mooie oplossing zijn.
Nee ik heb geen zonnepanelen, woon in een huurhuis.
Wat de CV betreft : ik wil de CV zoveel mogelijk uit laten.
Sowieso in die ruimtes waar ik .avonds niet zit.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Infraroodpanelen versus straalkachels

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb alleen maar woonkamer, slaapkamer, badkamer en open keuken. Met vloerverwarming. Maar als ik straks de thermostaat op bijvoorbeeld 16 graden zet, is het nergens te koud, en dan paneel gericht op mij.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Infraroodpanelen versus straalkachels

Ongelezen bericht door Moneyman »

moederslink schreef:
21 sep 2022 10:49
Heb idd ook aan zo.n paneel gedacht. Op pootjes? Zou ook een mooie oplossing zijn.
Bedenk dan even goed of je een keramische kachel wilt, of een infra-rood paneel. Wat voor jou geschikt is, hangt af van je gebruik en wensen.

Heel kort samengevat: wil je een ruimte wat meer op temperatuur brengen, is keramisch logischer, wil je alleen jezelf opwarmen (en zit je stil met de kachel voor je neus op jou gericht) dan is infrarood logischer. Mocht je voor keramisch gaan, let dan even op het geluid (ga voor een stille versie).

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Infraroodpanelen versus straalkachels

Ongelezen bericht door moederslink »

Lady1234 schreef:
21 sep 2022 11:03
Ik heb alleen maar woonkamer, slaapkamer, badkamer en open keuken. Met vloerverwarming. Maar als ik straks de thermostaat op bijvoorbeeld 16 graden zet, is het nergens te koud, en dan paneel gericht op mij.
Ik heb exact hetzelfde qua ruimtes, maar heb geen vloerverwarming.
Het gaat er mij vooral om dat de warmte met name op mij wordt gericht.
Zo.n heater is qua vorm slank en neemt minder ruimte in.

MartinGr
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 jan 2010 18:37

Re: Infraroodpanelen versus straalkachels

Ongelezen bericht door MartinGr »

Zowel een straalkachel, halogeen infraroodstraler als ook een infrarood paneel zullen 1 kW elektrisch vermogen omzetten naar (ongeveer) 1kW warmte.
Een split unit airco met verwarmingsfunctie heeft een COP of (beter) SCOP van minstens 4.0, dat wil zeggen dat je hier 1kW electriciteit instopt en er 4kW warmte, zijnde 1kW elekriciteit en 3kW warmte uit de buitenlucht uithaalt.

Overigens, wie zoekt zal ontdekken dat de split unit airco's met een COP van 4 of beter vanaf zo'n 425 euro te koop zijn, montage en ingebruikstellen is dan vaak duurder. Wanneer je iemand kent die de basismontage kan uitvoeren hoef je slechts een zg. STEKmonteur voor zo'n 150 tot 200 euro de InGebruikStelling te laten uitvoeren, met een nieuwe airco verdien je dit zelfs zonder zonnepanelen op het dak terug t.o.v. je CV op gas..

Ohw, bij de weg, een dubbelwerkende airco is dan ook niets anders dan een warmtepomp.
Laatst gewijzigd door MartinGr op 21 sep 2022 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Infraroodpanelen versus straalkachels

Ongelezen bericht door Jablan »

Informatiepagina van Hornbach

De andere bouwmarkten hebben alleen een assortiment online staan (Gamma, Praxis, Karwei).

Extra het vermelden waard is Warmteservice. Keten richt zich meer op de professional, als particulier kun je er ook terecht. Hier heb je geen last van 'huismerken', alleen echte merken worden aangreboden.

Let op: de panelen zijn nauwelijks aan te slepen. Reken ook hier met lange levertijden.

nuisje
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 apr 2018 15:10

Re: Infraroodpanelen versus straalkachels

Ongelezen bericht door nuisje »

Hallo
Hierbij reageer ik op het bericht van witte angora ik vraag mijn af waar zij haar stroom van betrekt want ze heeft het over 20 cent per kilowattuur en als het prijsplafond doorgaat gaat het naar 70 cent per kilowattuur dus een ieder met een variabel contract betaald veel meer dan die 70 cent dus een vreemd verhaal.

WernerB
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 feb 2023 23:30

Re: Infraroodpanelen versus straalkachels

Ongelezen bericht door WernerB »

JaapDub schreef:
12 sep 2022 16:08
Omdat ik nogal wat kilowatturen over heb van mijn zonnepanelen ben ik van plan om in de winter het eerste half uur van de dag mijn woonkamer te gaan voorverwarmen met een kleine ventilatorkachel (2 kW met thermostaat). Dit wil dus doen net voor het inschakelen van de cv. Zo hoop ik te besparen op de gasrekening terwijl het relatief weinig aan stroom kost omdat ik voor deze te veel opgewekte kilowatturen maar weinig terug krijg van mijn energieleverancier. Ik wil het in/uit-schakelen met een simpele schakelklok gaan regen. Hoe denkt u hier over?
ik heb geen zonnepanelen dus mijn situatie is echt anders. ik heb het begin vorig jaar getest (inclusief steeds de meterstanden opschrijven)... opwarmen met electr.kacheltje en dan de cv aan... dat schiet echt niet op, mn huis warmt alleen daar op waar het kacheltje staat. verwarm ik mijn huis met de cv naar 16,5/17 graden is het frisjes, maar niet koud in huis. zet ik nou dat kacheltje daar neer waar ik zit / bezig ben is het daar lekker warm, en de rest van mn huis frisjes. waar ik (en vele anderen) wel op moeten letten is dat zo een kacheltje behoorlijk veel stroom slurpt als je m lang aan laat staan. ik zet het kacheltje dus steeds rond de 10/15min aan zodat ik het weer lekker warm heb. die warmte blijft daar wel even hangen en pas als ik het koud/frisjes krijg zet ik m weer 10/15 min aan. LET WEL, dit is voor MIJN situatie/huis de goedkoopste manier om warm te blijven.

Ruud.A
Berichten: 225
Lid geworden op: 29 jan 2023 19:34

Re: Infraroodpanelen versus straalkachels

Ongelezen bericht door Ruud.A »

Is zo'n infraroodpaneel eigenlijk wel iets anders dan een straalkacheltje op een lagere temperatuur?
Dan is het wel een heel duur straalkacheltje.
Zelf heb ik vroeger zo'n oliegevulde radiator op wieltjes gehad.
Zette je gewoon waar je het hebben wilde, en de gewenste temperatuur kon je afregelen.

rwolters
Berichten: 1481
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Infraroodpanelen versus straalkachels

Ongelezen bericht door rwolters »

Ruud.A schreef:
23 feb 2023 13:06
Is zo'n infraroodpaneel eigenlijk wel iets anders dan een straalkacheltje op een lagere temperatuur?
Dan is het wel een heel duur straalkacheltje.
Zelf heb ik vroeger zo'n oliegevulde radiator op wieltjes gehad.
Zette je gewoon waar je het hebben wilde, en de gewenste temperatuur kon je afregelen.
Het is een heel ander principe. Op youtube zijn veel filmpjes te vinden waar de werking van infraroodpanelen wordt uitgelegd.

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Infraroodpanelen versus straalkachels

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een straalkachel verwarmt de kamer. Een infraroodpaneel verwarmt jou, als ie op jou gericht is.

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Infraroodpanelen versus straalkachels

Ongelezen bericht door xflorisx »

rwolters schreef:
23 feb 2023 13:13
Ruud.A schreef:
23 feb 2023 13:06
Is zo'n infraroodpaneel eigenlijk wel iets anders dan een straalkacheltje op een lagere temperatuur?
Dan is het wel een heel duur straalkacheltje.
Zelf heb ik vroeger zo'n oliegevulde radiator op wieltjes gehad.
Zette je gewoon waar je het hebben wilde, en de gewenste temperatuur kon je afregelen.
Het is een heel ander principe. Op youtube zijn veel filmpjes te vinden waar de werking van infraroodpanelen wordt uitgelegd.
Dat zeg je dan fout. Je hebt 3 soorten warmteverplaatsingen. Geleiding, convectie en straling. In principe horen straalkachels en infraroodpanelen bij de laatste categorie. Er zit natuurlijk verschil in golflengtes, maar die zijn er ook bij de diverse infraroodpanelen.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Infraroodpanelen versus straalkachels

Ongelezen bericht door Moneyman »

xflorisx schreef:
23 feb 2023 14:02
rwolters schreef:
23 feb 2023 13:13
Het is een heel ander principe. Op youtube zijn veel filmpjes te vinden waar de werking van infraroodpanelen wordt uitgelegd.
Dat zeg je dan fout. Je hebt 3 soorten warmteverplaatsingen. Geleiding, convectie en straling. In principe horen straalkachels en infraroodpanelen bij de laatste categorie. Er zit natuurlijk verschil in golflengtes, maar die zijn er ook bij de diverse infraroodpanelen.
Maar wat is er concreet fout dan? De werking van straalkachels en infraroodpanelen is wel degelijk anders (zoals al door Alfatrion omschreven).

Ruud.A
Berichten: 225
Lid geworden op: 29 jan 2023 19:34

Re: Infraroodpanelen versus straalkachels

Ongelezen bericht door Ruud.A »

rwolters schreef:
23 feb 2023 13:13
Ruud.A schreef:
23 feb 2023 13:06
Is zo'n infraroodpaneel eigenlijk wel iets anders dan een straalkacheltje op een lagere temperatuur?
Dan is het wel een heel duur straalkacheltje.
Zelf heb ik vroeger zo'n oliegevulde radiator op wieltjes gehad.
Zette je gewoon waar je het hebben wilde, en de gewenste temperatuur kon je afregelen.
Het is een heel ander principe. Op youtube zijn veel filmpjes te vinden waar de werking van infraroodpanelen wordt uitgelegd.
Een straalkacheltje (niet de oliegevulde radiator) straalt de warmte toch echt alleen maar naar voren uit, daar dienen die reflectors voor, of die parabool reflector die ik mij van een heel oud straalkacheltje kan herinneren.
Er is alleen wat verlies, omdat het straalkacheltje opwarmt en die warmte alle kanten uit straalt.
Hoe effectief die reflectors werken zal ervan afhangen hoe goed het straalkacheltje is ontworpen.
Die reflectors moeten wat warmtegeleiding betreft goed ge-isoleerd zijn van de rest van het kacheltje.

Hoe een warmtepaneel intern zijn warmte opwekt weet ik niet, de goedkoopste manier zou waarschijnlijk een gloeidraad zijn, net als in het straalkacheltje.
Mogelijk ook zouden zouden het electronische componenten kunnen zijn, iets als led's, maar die gaan waarschijnlijk minder lang mee dan gloeidraden, want electronica houdt over het algemeen niet van warmte.
Maar uiteindelijk wordt alle verbruikte energie in warmte omgezet, en omdat de achterzijde is geisoleerd naar voren uitgestraald.

Overigens, als je het straalkacheltje op 110 volt zou aansluiten zou er minder licht en meer infrarood worden uitgestraald.

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Infraroodpanelen versus straalkachels

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een straalkachel heeft gloeidraaden waarmee de lucht wordt verwarmt. Deze gloeidraaden geven ook iets aan infrarood straling af. Een infrarood geeft veel meer infrarood straling af.

Plaats reactie