Isolatiebolletjes lekken uit spouwmuur: wie heeft daar ervaring mee?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Radar
Site Admin
Berichten: 5504
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Isolatiebolletjes lekken uit spouwmuur: wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Radar »

Beste lezer,

In de Radar-uitzending van vanavond gaan wij langs bij mensen bij wie de isolatiebolletjes, zogeheten EPS-parels, uit de spouwmuur komen. Wij zijn benieuwd: hebben jullie hier ook ervaring mee?

We horen het graag!

Alles omtrent deze uitzending is hier te vinden: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... oordelijk/

Groet,

Internetredactie Radar

rvjapio
Berichten: 994
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Isolatiebolletjes lekken uit spouwmuur: wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door rvjapio »

Nee, want ik had bij de isolatie van mijn zijmuur van tevoren wel gewoon gelezen dat je de openingen binnen zelf moet afsluiten. Ik vind het dan ook zwaar overtrokken om te stellen dat de lettertjes in de algemene voorwaarden zogenaamd te klein waren om te lezen. En vooral ook die opmerking van de advocaat in de uitzending: 'Wie leest nu de algemene voorwaarden?'. Nou ik dus.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Isolatiebolletjes lekken uit spouwmuur: wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door 16again »

rvjapio schreef:
06 mar 2023 21:19
Nee, want ik had bij de isolatie van mijn zijmuur van tevoren wel gewoon gelezen dat je de openingen binnen zelf moet afsluiten. Ik vind het dan ook zwaar overtrokken om te stellen dat de lettertjes in de algemene voorwaarden zogenaamd te klein waren om te lezen. En vooral ook die opmerking van de advocaat in de uitzending: 'Wie leest nu de algemene voorwaarden?'. Nou ik dus.
Het gaat er niet om wie de voorwaarden leest, het echte punt is of in de voorwaarden iets dergelijk belangrijks weggestopt mag worden.

Wel de klant informeren over gaatjes die dicht moeten, maar mondje dicht over een meterslange sleuf bij de dakgoot. Echt te gek voor woorden.

Ik hou niet van compleet betegelde "tuinen" , maar het veegt wel makkelijk op....

5mm1
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 mei 2007 21:31

Re: Isolatiebolletjes lekken uit spouwmuur: wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door 5mm1 »

Net de uitzending gezien. Dit hebben wij al jaren! Verschil is dat wij geen koopwoning hebben. Bij ons is het op initiatief van de woningbouw gedaan. Dit is i.i.g. al 25 jaar geleden en nog steeds vinden we deze bolletjes in de tuin.

Geranimo58
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mar 2023 10:29

Re: Isolatiebolletjes lekken uit spouwmuur: wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Geranimo58 »

De spouw is in 2015 hiermee gevuld. Vooraf is er niet over het dichten van openingen in de spouw gesproken. Ik dacht dat de lijm de korrels bij elkaar en in de spouw zou houden.Bij meerdere keren klagen wordt er verwezen naar open spouw die we zelf konden gaan dichten. Men verwachte dat op den duur dit vanzelf zal verdwijnen. Niet binnen 8 jaar dus.
1 Als ik klaag/hun aansprakelijk stel kan ik dan op termijn verwachten dat zij de spouw met gaas dichten en weer vullen met korrels. Voor weinig? en de korrels bij ons en de omgeving weg halen?
2 Ik heb geen offerte enkel de factuur van de werkzaamheden.
Ik wil natuurlijk geen bij voorbaat verloren race gaan lopen

EindelozeBolletjes
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mar 2023 20:26

Re: Isolatiebolletjes lekken uit spouwmuur: wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door EindelozeBolletjes »

De flats waar ik woon zijn enkele jaren geleden geïsoleerd met deze plaag van grijze bolletjes zónder lijm. Er zijn huurders én kopers in deze flats, dus de VVE en woonbouw coörperatie zijn beide betrokken. Het is onmogelijk om alle gaatjes dicht te maken. Zo zitten er gaatjes bij/achter lage verwarmingselementen onder een lage huiskamer/slaapkamerraam. Om daarbij te komen zou het hele verwarmingselement eruit moeten. Ook heb ik een verwarmingsketel in een bergingsruimte op het balkon met allerlei boorgaten. De verwarmingsketel hangt al hoog, en daarboven kun je nergens bij. Hetzelfde geld voor het expansievat dat boven in een andere hoek in die bergingsruimte hangt. Ook daar kun je niet achter. Het verantwoordelijke bedrijf heeft na klachten de buitenkant van de flatmuren nagekeken. Maar er blijven zoveel ongeziene gaatjes over dat het blijft lekken. Daarna heb ik voor de binnenruimte melding gemaakt bij de woningbouw, waarna een medewerker kwam kijken naar de balkonkast en kon geen niet gedichte gaatjes vaststellen. Toch blijft het volwaaien met bolletjes omdat je niet overal bij kunt. Het probleem zou worden doorgezet naar een andere afdeling, maar daarna wordt het natuurlijk stil. Niemand gaat een complete verwarming met expansievat en radiatoren verwijderen om gaatjes te dichten. Er zit ook nergens lijm aan. Het is in de praktijk vrijwel onmogelijk om alle mogelijke gaatjes in een gebouw te detecteren, zeker als het om oudere gebouwen gaat. Deze flats zijn uit 1961 en natuurlijk vol met boorgaatjes. Deze oplossing als isolatie zou verboden moeten worden. Ik ben zelfs bang dat vogels het zouden kunnen zien als korreltjes voer, maar dat weet ik niet.

Maradonna10
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mar 2023 12:37

Re: Isolatiebolletjes lekken uit spouwmuur: wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Maradonna10 »

Ik ben werkzaam in de isolatie branche en heb me toegelegd op spouwmuurisolatie, dakisolatie en vloerisolatie.

Wat de meneer schrijft van ETS ben ik het volledig mee oneens. Natuurlijk kan er wel eens wat gebeuren maar als je kijkt naar het percentage valt dit echt heel erg mee.

Wat mij meer zorgen maakt met wol is vochtproblemen. Daar wordt geen aandacht aan besteed in deze discussie. Het is inderdaad vervelend als er parels los zitten en regelmatig zichtbaar zijn. Maar dat zou ik liever hebben dan vocht problemen en schimmel aan de binnenkant.

Laatst was ik bij een klant die een hoge functie had bij een leverancier van wol. Die had zijn eigen huis al geïsoleerd en was nog aan het kijken of de woning geschikt was voor een warmtepomp. Dus ik vroeg, je zal wel wol in de spouwmuur hebben. Hij gaf aan eps parels verlijmd in de spouw te hebben laten aanbrengen.

Er zitten namelijk oliën in het materiaal die. Door langdurig vocht er langzaam uit sijpelen waardoor er op langere termijn hoge kans op vochtdoorslag ontstaat. Verder zakt wol na langere tijd in elkaar. Met EPS parels heb je 40 jaar lang geen problemen.

De reden dat bedrijven liever wol aanbrengen is omdat de marge beter is en makkelijker aan te brengen. Je moet het bekijken vanuit de klant en niet aan de $ rekens van bepaalde bedrijven.

Ik heb letterlijk een eigenaar van een isolatie bedrijf gevraagd waarom er wil wordt gebruikt en het antwoord was: over 15 jaar, wie dan leeft wie dan zorgt was de strekking. Dat vind pas raar.

De discussie zou ik best aan willen gaan.

Tot zover mijn betoog.

Maradonna10
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mar 2023 12:37

Re: Isolatiebolletjes lekken uit spouwmuur: wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Maradonna10 »

Bij deze 2 foto's voor de duidelijkheid. Dit is na een half jaar. Beslis dan zelf voordat je je inlaad met het verkeerde materiaal.

Losse korrels is een fout van het bedrijf als ze maar blijven komen. Dan zijn ze vaak niet goed verlijmd. Je kan namelijk ook wat minder lijm meeblazen en dan zitten ze idd los.

Verder bij een check moet je even naar de zolder gaan. Vaak zie je al wel de afwerking of er wel een spouwlat zit en of die dicht zit.

Verschillende zolders waar een vlizotrap naar toe gaat en waar klanten zelf niet komen liggen ook regelmatig vol met wol. Net of het gesneeuwd heeft.


Alfisti164
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mar 2023 18:01

Re: Isolatiebolletjes lekken uit spouwmuur: wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Alfisti164 »

Wij hebben het ook. Dezelfde omstandigheden dat de (grijze) bolletjes via de "punten" van het dak naar buiten kunnen.
We hebben bij het verwijderen van het asbest dakbeschot de spouw meteen dichtgemaakt.

Nog altijd vinden we heel vaak overal nog bolletjes in de tuin, terwijl we in een beschermd natuurgebied wonen.

LucasB
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 sep 2017 23:03

Re: Isolatiebolletjes lekken uit spouwmuur: wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door LucasB »

Wij hebben dezelfde EPS-parels in de spouw en bij ons kwamen ze er ook uit, het bedrijf heeft toen iemand gestuurd om te kijken en die concludeerde dat de lijm aan het desintegreren was, ze hebben toen de spouw bijgevuld en daarna is er een schuim bij gespoten om de boel te fixeren. Verder geen problemen meer, bij ons was de kruipruimte toen helemaal vol gelopen. We zijn ook zeer tevreden over dit bedrijf.

GérardKnops
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mar 2023 14:08

Re: Isolatiebolletjes lekken uit spouwmuur: wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door GérardKnops »

Ik heb zelf geen spouwmuur isolatie maar mijn beide buren wel.
De dakgoot van mijn garagedak van 4x10 meter ligt vol met grijze isolatie bolletjes.
Via de overloop van de aangesloten regenton komen deze bolletjes in de tuin terecht.
Hier kan ik kennelijk niets meer aan doen. Overal is plastic in de grond. :cry:

WildOrchid67
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 jan 2013 22:25

Re: Isolatiebolletjes lekken uit spouwmuur: wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door WildOrchid67 »

Ja, hier ook eps wat overal vandaan komt. Reden men is de lijm vergeten...er ligt een berg in de kruipruimte en komt overal vandaan. Dit is voor de koop vd woning gebeurt. Waardoor de vorige eigenaar voor mij aansprakelijk is, maar ja woningbouwvereniging geeft in dit alles geen reactie. Er zijn meerdere zaken maar de eps is 1 van de verborgen gebreken.

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Isolatiebolletjes lekken uit spouwmuur: wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

WildOrchid67 schreef:
10 mar 2023 18:42
Dit is voor de koop vd woning gebeurt. Waardoor de vorige eigenaar voor mij aansprakelijk is, maar ja woningbouwvereniging geeft in dit alles geen reactie.
Ik denk dat het bedrijf dat de isolatie gedaan heeft ervoor verantwoordelijk is. En de woningbouwvereniging zal daar achteraan moeten gaan.

GérardKnops
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mar 2023 14:08

Re: Isolatiebolletjes lekken uit spouwmuur: wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door GérardKnops »

Nadat ik alle ervaringen van anderen heb gelezen, denk ik dat ik het laten isoleren van mijn eigen spouwmuren nog maar even uitstel.
Ik neem aan dat men het isolatie procedé nog wel zal aanpassen in de toekomst.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Isolatiebolletjes lekken uit spouwmuur: wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
10 mar 2023 18:47
WildOrchid67 schreef:
10 mar 2023 18:42
Dit is voor de koop vd woning gebeurt. Waardoor de vorige eigenaar voor mij aansprakelijk is, maar ja woningbouwvereniging geeft in dit alles geen reactie.
Ik denk dat het bedrijf dat de isolatie gedaan heeft ervoor verantwoordelijk is. En de woningbouwvereniging zal daar achteraan moeten gaan.
Uiteindelijk is het bedrijf verantwoordelijk. Maar voor de koper is de verkoper het aanspreekpunt, als de verkoper dit gebrek heeft verzwegen staat koper sterk.

edae
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mar 2023 10:10

Re: Isolatiebolletjes lekken uit spouwmuur: wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door edae »

Drie jaar geleden de spouwmuren laten isoleren. De buren hadden voortdurend last van pareltjes in hun tuin. Bleek dat er flink wat parels door een gat in de spouw van een zijmuur waren geperst die we delen met hun. die waren allemaal in de ruimte boven de dakgoot terecht gekomen en komen nu bij winderig weer regelmatig naar beneden door spleten tussen de dakgoot en de muur. die parels heb ik zelf maar opgeruimd met een bouwstofzuiger, oogst een volle vuilniszak. Vervolgens gekeken naar de ruimte boven onze eigen dakgoot en spouw. Daar lagen bergen parels, een potentiële milieubom als er onderhoud aan ons dak wordt gedaan, want dan vrees ik dat ze de hele straat doorgaan.
Een jaar geleden heb ik contact gehad met de leverancier (Energiecontrol uit Wierden) . toen wist ik nog niet van die bergen boven de dakgoot. Er is toen gekeken of er een lek zat in de muur en er zijn wat kieren tussen de dakgoot gedicht. bij de buren bleven de parels echter komen. Bleek dus te komen uit de spleten tussen de dakgoot en de muur. Hopelijk is het probleem bij hen opgelost nu de parels daar zijn opgeruimd.
Blijft de vraag wat te doen met de bergen boven onze dakgoot. We merken er nu niets van maar dat kan veranderen...
20230316_133612 klein.pdf
ruimte boven dakgoot en spouw
(217.93 KiB) 81 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

doeter17
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mar 2023 19:33

Re: Isolatiebolletjes lekken uit spouwmuur: wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door doeter17 »

Helaas zijn wij ook de Sjaak. Twee weken terug de muren laten isoleren. De voor en achtergevel gingen goed. Hier zijn de parels goed verlijmd. De zijgevel is blijkbaar niet verlijmd. Het komt uit alle hoeken en gaten. Het bedrijf heeft dit proberen op te lossen door zichtbare gaten dicht te maken met specie. Er zijn echter ook plekken waar het nog tevoorschijn komt. De zijgevel verspringt en zit voor een gedeelte vast aan het huis van de buren. Zij hebben nu parels in de meterkast en het komt aan de voorzijde uit de ventilatiegaten van hun gevel...

Op bepaalde plekken heeft het bedrijf schuimrubber geduwd, maar dit lijkt mij geen oplossing die voor jaren goed blijft.

Is de gevel leeghalen een optie??

Voor zover wij kunnen zien is het bedrijf niet gecertificeerd. Wat kan dat uitmaken voor onze positie?

Plaats reactie