LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ISTA digitale meters blokverwarming

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
forumessent
Berichten: 321
Lid geworden op: 19 nov 2008 09:26

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door forumessent »

@NoortjeWiel,

U heeft 5 februari op dit forum aangegeven dat u een klacht heeft die betrekking heeft op het product Warmte. Afdeling Warmte heeft een eigen Klantenservice en handelt alle correspondentie zelf af. Als service willen wij uw klacht graag doorsturen naar de juiste afdeling. Wilt u hiervoor uw klantnummer, adresgegevens en forumnaam mailen naar [email protected]?
Wij zorgen dan dat uw klacht door de juiste afdeling in behandeling wordt genomen.

Met vriendelijk groet,

Richard
Afdeling Klantenservice
Essent

binc
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 aug 2012 23:19

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door binc »

Goed na heel veel gelezen te hebben en inmiddels 2 jaar verder is het echt genoeg geweest.
Wij hebben al een zaak gehad via de huurcommissie en zijn in het ongelijk gesteld.
We zijn nu bezig met hoger beroep. Waarom….???
Omdat hier de bedragen oplopen in de 10.000 euro bij betalen vanaf 2008.
Dit kan gewoon niet waar zijn. We zijn ook al in het programma kan nie waar zijn geweest.
Wat ik inmiddels wel weet is dat het goed mis gaat met het vervangen van vloeistofmeters naar digitale meters.
Als dan ook de standen door nuon nog een geschat zijn en niet iedereen gelijktijdig van vloeistof naar digitaal is gegaan ontstaat er een probleem.
Degenen die niet voorzien zijn van vloeistofmeters zoals bij ons het geval worden door ista geschat.
Uiteraard resulteert dit in een onevenredig verbruik.
Als dan door beheerder ook nog eens niet op tijd mutaties worden doorgegeven is 1 en 1 2.
Ik verwacht niet in het gelijk te worden gesteld door de rechter maar na een 2 jaar gevecht heb ik tot op de dag van vandaag nog niet opgegeven over het hoe en waarom het in godsnaam mogelijk is dat die kosten zo hoog kunne zijn.
Je zou bijna geloven dat er een verkeerde omreken factor word gehanteerd.
10.000 vanaf 2007 tot 2009 bij betalen en dan het volgende stookseizoen nog eens 1500 euro bij betalen bovenop het voorschot.
Dat kan serieus niet kloppen. Maar wij kunnen wel aantonen dat niet alle kachels zijn mee genomen in de stookkosten afrekening. Het is zeer verstandig om krachten de bundelen met de buren en van elkaar op de hoogte te zijn. Wij hebben hier noodgedwongen van iedereen email om te communiceren over de rekeningen. Ook vanuit beheerder.
Bij ons is dus het geval dat er een aantal appartementen zijn welke gewoon geen digitale meters hebben.
dit houd in dat at er ook geen standen worden gemeten voor degenen die nog vloeistofmeters hebben.
Deze gegevens worden geschat. Er is hier een kapsalon die maar 5 euro per maand stookkosten betaalt. Al vanaf 2007. deze heeft dus nog de oude vloeistofmeters. ga dus alsjeblieft na of iedereen tijdig een metervervanging heeft gehad en dat dit ook verdeeld is over het juiste aantal deelnemers. want als verhuurder in de veronderstelling is dat iedereen zoals bij ons al digitale meters heeft gaat het dus fout omdat verhuurder ervan overtuigd is dat het niet meer nodig is de meters in de woning op te meten. Bij digitaal hoeft dat ook niet. Maar wel als de helft nog vloeistof meters heeft.
Ik be al 2 jaar bezig met dit gezeik en ben inmiddels een stuk wijzer geworden voor wat betreft dit technische aspect.

brainred
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 okt 2012 20:01

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door brainred »

Zojuist ook een rekening ontvangen waarbij ik over een periode van 1 jaar 2200 euro bij moeten betalen, met daarbij genomen het voorschot van 800 euro komt dat neer op 3000 euro stookkosten en dat voor een appartement van nog geen 80 m2 .
Aangezien dit bedrag te gek voor woorden is ben ik meteen op internet gaan zoeken maar als ik alle verhalen zo lees wordt ik daar niet erg vrolijk van.

Morgen ga ik eerst maar eens een rondje langs de verhuurder en ista bellen voor een verklaring.
Als er iemand nog tips heeft hou ik me aanbevolen.

forumessent
Berichten: 321
Lid geworden op: 19 nov 2008 09:26

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door forumessent »

Beste brainred,

U liet op 4 oktober 2012 weten dat u het niet eens bent met de hoge bijbetaling op uw jaarafrekening. Bent u klant van Essent? Dan willen we hier natuurlijk snel een oplossing voor vinden. Daarbij hebben wij uw klantnummer en forumnaam nodig. Mail deze naar [email protected]. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op. Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Richard
Afdeling Klantenservice
Essent

Alphavista
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 dec 2009 19:04

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Alphavista »

Dit bedrijf doet aan oplichtingspraktijken. Ik moet opeens 20 euro per maand meer betalen, terwijl ik precies hetzelfde heb gebruikt. De apparatuur en afrekeningen lijken expres onduidelijk te zijn gemaakt, waardoor je het moeilijk kunt controleren. Als de meteropnemer komt moet je je handtekening plaatsen, zodat je later geen poot hebt om op te staan. Hier moet wat aan gedaan worden!

In de volgende uitzending van Kanniewaarzijn (vanavond) wordt er aandacht besteed aan dit bedrijf.

discovery
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 mei 2010 19:19

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door discovery »

Zonder mij te raadplegen, op wat voor manier dan ook, zag ik vanmorgen dat er een hoger voorschotbedrag van mijn rekening was afgeschreven dan vorige maanden.

Wat ook zo belachelijk is bij Essent, is dat je het voorschot (van verwarming) maar 1x per jaar, via de site, kan aanpassen. Dat aanpassen gaat niet alleen op datum, maar ook op uren, minuten en zelfs seconden.

Net weer geprobeerd bedrag te wijzigen, krijg deze melding:
"U mag maar 1 keer per jaar uw voorschot aanpassen. Uw laatste aanpassing dateerde van 7/1/2012 3:49:51 PM."

Die datum brengt je ook in de war, is nl niet 7 jan, maar 1 juli. Echt op zijn amerikaans.

forumessent
Berichten: 321
Lid geworden op: 19 nov 2008 09:26

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door forumessent »

Beste Alphavista,

U liet op 26 oktober 2012 weten dat u het niet eens bent met de hoogte van uw voorschot. Bent u klant van Essent? Dan willen we hier natuurlijk snel een oplossing voor vinden. Daarbij hebben wij uw klantnummer en forumnaam nodig. Mail deze naar [email protected]. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op. Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Richard
Afdeling Klantenservice
Essent

forumessent
Berichten: 321
Lid geworden op: 19 nov 2008 09:26

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door forumessent »

Beste discovery,

U liet op 26 oktober 2012 weten dat u het niet eens bent met de hoogte van uw voorschot dat in rekening is gebracht. Bent u klant van Essent? Dan willen we hier natuurlijk snel een oplossing voor vinden. Daarbij hebben wij uw klantnummer en forumnaam nodig. Mail deze naar [email protected]. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op. Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Richard
Afdeling Klantenservice
Essent

Alphavista
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 dec 2009 19:04

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Alphavista »

forumessent schreef:Beste Alphavista,

U liet op 26 oktober 2012 weten dat u het niet eens bent met de hoogte van uw voorschot. Bent u klant van Essent? Dan willen we hier natuurlijk snel een oplossing voor vinden. Daarbij hebben wij uw klantnummer en forumnaam nodig. Mail deze naar [email protected]. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op. Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Richard
Afdeling Klantenservice
Essent
Helaas ben ik klant van Ista en betaal ik via mijn woningbouwvereniging die het ook geen hol intereseert...

Alphavista
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 dec 2009 19:04

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Alphavista »

Ik heb ontdekt dat de vloeistofbuisjes zowieso leeglopen, zonder dat de verwarming in gebruik is geweest :evil:

Wie weet welke geschillencommissie je hiervoor moet inschakelen?

HanenBas
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jan 2010 15:15

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door HanenBas »

Hallo mensen met een probleem waar het betreft de "blokverwarming" of wel de centraal geregelde verwarming. Blokverwarming is over het algemeen verwarming die door een energieleverancier geleverd wordt en waar de verwarmingsketel buiten het complex staat en de eigenaar het energiebedrijf is. Centraal geregelde verwarming is verwarming waarvan de verwarmingsketel binnen of op het complex staat en de eigenaar de verhuurder van het complex is. De verantwoordelijke voor de warmte leverantie en de rekening is dan altijd de eigenaar van de leverancier van de warmte. Dus in het eerste geval de energieleverancier en in het tweede de verhuurder of eigenaar van het complex. Dit is wettelijk geregeld. Het is echter een complexe materie. Dat blijkt wel uit alle reactie sedert de opzet van dit forum. Wij zijn sedert 2005 aan het strijden voor rechtvaardige verdeling van de warmte in ons complex. Hebben verscheiden commissies ingeschakeld, maar overal min of meer bakzeil gehaald. We kregen wel gelijk, maar het antwoord was steeds: Hierover kunnen we ons niet uitspreken. Ga naar de rechter. Een kostbare zaak! Bij ons ging het niet om duizenden Euro's te hoge rekeningen. Nieuwsgierig? Ga dan naar onze website. De lijnen van ons probleem en de aanleiding daartoe staat erop. De gang van zaken zijn we nog aan het uitwerken. Een samenvatting maken uit 70 cm dossiers! Misschien heeft iemand iets aan onze ervaring. De site is: http://ista-doprimometer-en-warmteberek ... .nl/inhoud
Han S

renedi
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 nov 2012 16:49

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door renedi »

Hallo allemaal. Ook ik heb een zeer hoge rekening gekregen van de firma ista. Ik moet 2100 Euro betalen.
Omdat ik de meters niet vertrouw en de rekening niet klopt heb ik dit uit handen gegeven aan een advocaat. Ik heb zelf ook de meterstand opgenomen en het bleek dat de firma veel meer eenheden op de rekening gezet heeft. Ik woon zelf op de zuidzijde. In de zomer komt veel de zon binnen. Dus hoge temperaturen. Het blijkt dat de meters ook hier gaan lopen. Geen verwarming aan maar wel betalen. Belachelijk. Ik hoop met deze reactie op dit forum veel mensen zullen reageren. Ik hoop dan dat Radar hier wat aan gaat doen. ik denk er over na om aangifte te doen van oplichting. Het riekt hier enorm van.

duckmeister
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 nov 2012 15:55

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door duckmeister »

medio maart 2012 gaan wonen in een apartement op de 9de (top) etage op het zuiden. geen koukleum. kachel pas recent (eind oktober) aangezet.
juni 2012: ista komt langs buiten mijn aanwezigheid en plaatst nieuwe meters (doprimo) op pas geverfde radiatoren, schade want nieuwe meter kleiner dan oude: ista/VvE aansprakelijk gesteld.
ista stelt vast in juni dat ik verwarming heb gebruikt: onjuist en ik geef dat aan, discussie onmogelijk wegens botte behandeling.
krijg recent de nota van 1 juli 2011-30 juni 2012 (waarin de kachel nooit is aangeweest!) kosten 180€

echter: zeer recent, ik meen 28 oktober, is in het vara programma 'kanniewaarzijn' van astrid joosten een item geweest waarin deskundigen aan het woord waren over de metingen van ista en de betrouwbaarheid van de doprimometers en hun voorgangers. algehele conclusie: slecht, onbetrouwbaar, ongeeikt.

heb dus de vve aangeschreven om de ten onrechte niet teruggegeven 180€ alsnog terug te doen betalen bij begreke waarvan ik dit desnoods op mijn bijdrage ga inhouden. tevens aangegeven dat ik niet akkoord ga met 'metingen' van ista wegens aangetoonde onbetrouwbaarheid. suggestie: plaats maar normale meters.

we gaan het zien.

mrdehaar
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 nov 2012 23:03

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door mrdehaar »

Ik maak me ook erg veel zorgen.Heb ook ista met die warmtemeters Het gekke is dat het ene jaar in mijn woningcomplex er 19.xxx m3 gas was verbruikt en het andere jaar 54.232.en dat verschil meerdere jaren na elkaar Hoog en dan weer wat lager.Het is dat iemand in actie is gekomen en geld hebben terug gekregen .Wat ik begreep is dat er nergens een of andere meter was waar het echte totale gebruik op af te lezen is.Ik ben echt bang na de uitzending van kannietwaarzijn.Heb maar 900 euro in de maand en dadelijk zit ik met een rekening van 140 per maand en dat kan ik niet betalen.Ik stook dus ook weinig

Groetjes
Marc

StudenteVeldwezelt
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 nov 2012 15:20

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door StudenteVeldwezelt »

Hallo! Ik heb een heel groot probleem. Ik studeer in Maastricht en ik woonde in Veldwezelt op kamers. Deze kamer (of "studio") was niet geïsoleerd. "s winters waaide het gewoon door de ruimte heen. Ik stopte gastendoekjes en washandjes in de kieren. De huisbaas deed wel meer rare dingen en lang niet alles was in orde daar. Maar het toppunt is de naheffing voor de verwarmingskosten (gemeten door ISTA) van dat jaar: meer dan 4000 euro!! Ik weet me geen raad want ik heb dat geld niet, mijn moeder ook niet, maar: het kan ook nooit kloppen! Het was er altijd heel koud en ik had uit de kraan en de douche vaak alleen lauw water, en soms helemaal geen water. Ik woonde op de derde verdieping.
De huisbaas had officieel ook geen vergunning om te verhuren volgens mij.
Maar nu stuurt hij mij en mijn moeder dreigende e-mails, wat moeten we nu???

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door nevermind »

Gaat het om Elderlijk of zoiets?

Alphavista
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 dec 2009 19:04

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Alphavista »

StudenteVeldwezelt schreef:Hallo! Ik heb een heel groot probleem. Ik studeer in Maastricht en ik woonde in Veldwezelt op kamers. Deze kamer (of "studio") was niet geïsoleerd. "s winters waaide het gewoon door de ruimte heen. Ik stopte gastendoekjes en washandjes in de kieren. De huisbaas deed wel meer rare dingen en lang niet alles was in orde daar. Maar het toppunt is de naheffing voor de verwarmingskosten (gemeten door ISTA) van dat jaar: meer dan 4000 euro!! Ik weet me geen raad want ik heb dat geld niet, mijn moeder ook niet, maar: het kan ook nooit kloppen! Het was er altijd heel koud en ik had uit de kraan en de douche vaak alleen lauw water, en soms helemaal geen water. Ik woonde op de derde verdieping.
De huisbaas had officieel ook geen vergunning om te verhuren volgens mij.
Maar nu stuurt hij mij en mijn moeder dreigende e-mails, wat moeten we nu???
Ik zou er een zaak van maken, vervelend maar ze zullen tot het gaatje gaan (deurwaarder, beslag etc.) Ista is echt een boevenbende die zich nergens iets van lijkt aan te trekken en waar wij de dupe van worden. Er is een geschillencommissie Energie waar je je zaak voor € 25,= kunt indienen.

Succes

StudenteVeldwezelt
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 nov 2012 15:20

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door StudenteVeldwezelt »

waar vindt ik die gesschillencommissie? en de "schuld" is aan de verhuurder niet aan ISTA. Zij doen alleen de meting en de "berekening" maar die berekening is op basis van wat hij opgeeft dat hij aan energie heeft ingekocht, de olie denk ik. Maar hij wil niet zijn rekening van de olie laten zien. Volgens mij licht hi me gewoon op , 1 kamer verwarmen kan nooit 4000 euro kosten toch?

Alphavista
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 dec 2009 19:04

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Alphavista »

StudenteVeldwezelt schreef:waar vindt ik die gesschillencommissie? en de "schuld" is aan de verhuurder niet aan ISTA. Zij doen alleen de meting en de "berekening" maar die berekening is op basis van wat hij opgeeft dat hij aan energie heeft ingekocht, de olie denk ik. Maar hij wil niet zijn rekening van de olie laten zien. Volgens mij licht hi me gewoon op , 1 kamer verwarmen kan nooit 4000 euro kosten toch?
http://www.degeschillencommissie.nl/use ... 121001.pdf (de hele link kopieeren en plakken)

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door nevermind »

Als je in Veldwezelt woont, moet je ook bij de Belgische instanties zijn, en niet hier in Nederland.
Ik denk niet dat dan een Nederlandse geschillencommissie iets aan doet.

Gesloten