LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ISTA digitale meters blokverwarming

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
harmberg
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 apr 2014 12:12

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door harmberg »

Ook wij hebben drie weken geleden een afrekening gekregen van ISTA.
Bijzonder was dat de afrekening heel laat kwam, het ging over de afrekening van juli 2011 tot juni 2012.
We moeten €1900,- bijbetalen. Met het voorschot per maand komt dat neer op €250,- per maand voor een tweekamerappartement van 57m2 .
Ista geeft aan in een mail dat de meterstanden kloppen en de berekening ook. Nu hebben we gevraagd of de meters getest gecontroleerd kunnen worden. Dat kost €100,- die wij moeten betalen als blijkt dat de meters in orde zijn. Maar wie gaat de meters controleren? je raadt het al: Ista..
Wie kan ons helpen.. zijn er andere instanties die de meters kunnen controleren? En welke stappen kunnen wij nog meer ondernemen?

[email protected]
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 mei 2013 20:04

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door [email protected] »

Wij betalen per jaar € 3.100,00 de voor blokverwarming in een 4 kamerflat, schandalig en ik weet niet wat er aan te doen, de periode daarvoor was het ruim 2500 euro, wie weet raad, de meters zijn van Ista.

Verleden jaar, (de bewuste € 2.500,00) heb ik de huurcommissie ingeschakeld, die zegt gewoon betalen niks aan de hand, die zijn er voor de burger, maar het lijkt erop dat zij er voor zichzelf zitten zoals zovelen. :x

Help!!!!

Sabinez1
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mei 2014 23:06

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Sabinez1 »

Ook wij hebben de eind afrekening van ista gehad.
Ben me kapot geschrokken.
Een appartement van 70 vierkantemeter en een rekening van jawel
1807 euro!!!!! Dit is met aftrek van de voorschot die we al hadden betaalt van 825 euro
Alles bij elkaar dus 2606 euro!!!!!!!!

Hoe dan???? Ik maak me echt zorgen want er is ondertussen een kleine bij gekomen van nu 6 maanden en hebben financieel al niks meer
Dus deze rekening kunnen we niet eens meer betalen !!!!

v.d Werf
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 jun 2014 11:00

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door v.d Werf »

Hier in Amsterdam met blokverwarming van Ymere hetzelfde verhaal . Een aantal jaren geleden moest een bewoner € 800 en een buurman zelfs 3000 bijbetalen over een stookseizoen. Heb mijn specificatie eens doorgerekend en er klopte werkelijk niets van. Het verbruik bv. in m3 was met 30% gedaald maar de kosten 25% gestegen. Dat hebben ze dan moeten herzien, maar de enorme verschillen in jaarverbruik van bewoners bleven. Een bewoner heeft via de Huurcommissie z'n geld teruggekregen omdat Ista kapotte meters had geschat en een schatting mag alleen op historisch verbruik gebaseerd zijn.
De oude verdampingsmeters zijn inmiddels vervangen door radiografische meters die op afstand uitleesbaar zijn. Maar hopen dat dat goed gaat, want wij wachten heden ten dage nog op de afrekeningen 2011-2012 en 2012-2013. Sinds dit verdachte gerommel begonnen is maak ik telkens eind juni een foto van de meterstanden(seizoensstand en totaalstand) met een krant met datum ernaast, zodat ik daar in ieder geval bewijs van heb.
Ook heeft het bewonersoverleg met Ymere een overeenkomst bereikt waar een maximum van €400 bijbetaling op de voorschotten stookkosten is afgesproken wanneer die naheffingen niet kunnen worden verklaard uit externe omstandigheden of individueel stookgedrag. Wat mij betreft nog veel te hoog.

Het aantal klachten over de metingen van Ista blijf nu al jaren aanhouden (zie ook klacht.nl) zonder dat er een extern onderzoek plaatsvindt en woningcorporaties beschermen hun huurders hier niet tegen. Politiek en media zullen geïnformeerd moeten worden.

ferry1968
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 okt 2008 11:54

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door ferry1968 »

Hoi medegedupeerde

Ik heb al eerder gereageerd qwa ista
Jaar geleden ongeveer
ik snap ook niet dat radar, er nu niet eens korte metten mee maakt
ista met hun doprimo meters, trekken daadwerkelijk het geld uit je zak
nu deze keer heb ik niet echt klagen over het verbruik,
dit omdat ik bewust alle radiatoren dicht heb gehouden, geen warmte
ja iets slechts 1200 eenheden verbruik kleine radiator,
ps normaal gesproken verbruik van +- 5500 eenheden
en nieuwe afrekening ista, wat schetst mijn verbazing
nog steeds een hoge rekening gezien nihil verbruik
blijkt uit de rekening dat ista, gewoon het warmteverlies flat/gebouw
vol door rekent, dus vb ik heb gebruikt aan eenheden 100 euro
maar qwa verlies warmte, krijg ik er nog 355 euro bij gepresenteerd
en dat krijg je ook als je heel veel stookt, dat bedrag blijft hetzelfde.
dus ook al stook je totaal niks alles dicht ijskoud 26 jassen bibberen op de bank en in bed
je betaald gewoon het volle pond qwa warmteverlies,
ik snap dat me buren het mischien aan durfen om te stoken, er warm bij te zitten
maar ik vind het toch, netjes gezegd, ronduit belachelijk
dat ik met me 26 jassen aan, moet betalen omdat mijn buurtjes lekker
in hun tshirtje zitten, waarschijnlijk meer vermogend dan ik,
ista zou toch warmteverlies moeten berekenen over
wat je daadwerkelijk ook veroorzaakt,
en ja lullig gezegd,m niet wat je buren veroorzaken
ik ben geen veroorzaker van verloren warmte
aangezien ik geen warmte vraag of verbruik.
conclusie jassen aan skipak in bed,
zelf dat kost je geld
bedankt ista
besparen blijkt onmogelijk
ook al sluit koppel ik me hele cv af
betalen zal ik
dus mede gedupeerde ik wens u alle
veel bibberdagen toe
want ik zie dus ook totaal geen verbetering komen
met de nieuwe warmtewet
want verlies van warmte zal er altijd zijn
omdat de buurtjes het geluk hebben
over meer centjes te beschikken

groetjes van mij ferry het ijskonijntje

Trekkie1701
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:25

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Trekkie1701 »

Hallo,

Ook ik ontving een belachelijk hoge afrekening van ISTA, er word al 1000 euro vooruitbetaald in de maandelijkse kosten, maar ik moest 1200 euro bijbetalen voor een 4 kamer appartement waarbij de radiatoren altijd uitstaan tenzij het vriest. Als ik de ramen moet krabben van mijn auto is het pas koud genoeg om eventueel de verwarming aan te zetten, heel vaak is dit niet nodig omdat de hoofdleidng al genoeg warmte produceert.

ISTA wil, zoals gebruikelijk nergens aan meewerken. Meters laten nakijken kan alleen door hun (iets met WCeend adviseert WCeend????) 1 radiator staat al hoger als over het hele jaar 2013 terwijl de kraan al het hele jaar dicht is. Ik heb het vermoeden datg de niet alle meters op 0 gezet worden aan het eind van het jaar, en omdat ISTA een monopoly positie heeft kunnen ze bewoners op deze manier oplichten. De beheer partijen die er voor de bewoners zou moeten zijn doen ook niets.

Nu word mijn maandelijkse voorschot ook met 50 euro verhoogd , maar het probleem van de meters blijft.

Santos01
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:02

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Santos01 »

Mijn verbruik Stadhoudersring Zoetermeer.
Afgelopen mei weer de afrekening verwarmingskosten ontvangen van Ista Schiedam over 2013. Naast de jaarlijkse bijdrage van bijna €755,00 moet ik nog €554,62 bij betalen als meer verbruik . Een forse toename van 782 verbruikseenheden.
Dus meer dan €1300,00 alleen aan verwarmingskosten voor 5 maanden winter.
Afgelopen jaren is het verbruik fors toegenomen:
-dec 2011 =2595 eenheden
-dec 2012= 3765 eenheden
-dec 2013= 4547 eenheden
Een forse toename van bijna 2000 eenheden van 2011 t/m 2013.
Nadat ik een klacht had ingediend krijg je het standaard verhaal namelijk de strenge winters en een opsomming van de meterstanden. Van een van de radiatoren heeft de thermostaat de hele winter dicht gestaan. Toch is op deze radiator een verbruik van 167 eenheden vastgesteld en volgens Ista moet deze toch open hebben gestaan.

Natuurlijk verbruik:
-ISTA website vermeld " Bij geen gebruik van de radiatoren geeft een verdampingsmeter toch een klein verbruik aan de z.g. natuurlijke verdamping. Deze verdamping doet zich ook voor in meters bij de overige bewoners en doordat het meetsysteem een verhoudingssysteem is, worden de onderlinge verhoudingen niet of nauwelijks beinvloed. Kan je dan nagaan wat er uit alle meters verdampt door natuurlijke verdamping als ik al 167 eenheden heb verbruikt"bij een dichte thermostaat.

Verbruik medebewoners:
Uit gesprekken met diverse flatbewoners van Oranjestein en Noorderbos, blijkt dat de verschillen gigantisch zijn. Sommigen krijgen geld terug en bij anderen varieert het van €30,00 bij betalen tot meer dan €1300,00 voor een 2 kamer appartement. Een protestlijst met handtekening aan ISTA en VVE beheer Rijswijk levert niks op.Bedrag wordt opgevoerd op je maandelijks overzicht en verrekend met je maandelijkse termijnbetalingen.Je krijgt dan gewoon een herinnering dat je de maandelijkse termijn niet betaald hebt.

De meters:
De meters van ISTA voldoen aan de NEN-EN 834 norm en zijn niet geijkt.
Ze worden in Duitsland getest door de PBT( onderdeel van het Duitse Min. van Technologie). Gaan ze naderhand kapot of gaan ze afwijkingen vertonen is dit niet te controleren.
Letterlijk vermeld ISTA op hun site:" veelal wordt het functioneren van warmtemeters vooraf getest door het PBT. Maar wat is dan "veelal"?
Is dit 10%-50%-80% van de meters?
Als ISTA zijn meters zou laten testen door TNO of KEMA met opgave van de aantallen zou dit veel betrouwbaarder overkomen.

De stookkostenverdeling:
Volgens ISTA voldoet haar berekeningswijze aan de NEN-EN 7440 norm.
Maar wie garandeert mij dat ISTA deze procedure ook volgt bij haar berekeningswijze.
Als ISTA zo betrouwbaar wil overkomen dan had ze als organisatie reeds in bezit kunnen zijn van een ISO-certificaat. Nu regent het van de klachten bij RADAR en op andere internetsites.

Een organisatie die gebruikers op deze manier opzadelt met hoge ondoorzichtige rekeningen moet eens een keer grondig worden doorgelicht.

Edwin86
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 aug 2014 18:07

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Edwin86 »

Net als Santos01 moet ik als bewoner van de Stadhoudersring Zoetermeer flink bijbetalen. In mijn geval gaat het om €942 voor een appartement van 90m2. Ook mij probeert VVE beheer mij wijs te maken dat dit te wijten is aan de strenge winter 2013 en dat het gezamenlijke verbruik hoger was dan andere jaren.

Omdat het hier gaat om blokverwarming zou iedereen gezamenlijk verantwoordelijk moeten zijn voor deze kosten, maar in de praktijk heeft een deel van de bewoners een extreem hoge rekening terwijl een ander deel geld terug krijgt.

Dit heb ik bij ISTA aangekaart, maar volgens hen verschilt het stookgedrag per appartement en kan men dit niet vergelijken met elkaar. Natuurlijk klopt dit tot een bepaalde mate, maar als er bijna duizend euro verschil zit tussen de stookkosten van mezelf en dat van de buren met een identiek appartement dan kan dit absoluut niet kloppen.

Omdat er gemeten wordt in de zogenaamde 'eenheden' is het dan onmogelijk om er achter te komen of het verbruik realistisch is. Men heeft ook geen poot om op te staan en moeten gewoon betalen als het aan VVE beheer ligt. Zoals er al gesuggereerd was heb ik liever een verwarming met muntjes. Dan weet je precies wat het je kost in plaats van dat organisaties blind vertrouwen op een omslachtig meetsysteem om je een kapitaal te laten betalen voor zogenaamd 'verbruik'.

Ondertussen loopt het bedrag maandelijks op. Normaal betaal ik alles altijd keurig op tijd maar voor deze oplichterij betaal ik dus absoluut niks!

v.d Werf
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 jun 2014 11:00

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door v.d Werf »

Heeft u van de (doprimo) verdampingsmeter begin en eindstand van het stookseizoen per radiator genoteerd?

Edwin86
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 aug 2014 18:07

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Edwin86 »

Ik heb in mijn woning geen verdampingsmeters maar elektronische meters. Hiervan zijn de beginstanden allemaal 0 voor 2013, de eindstanden zijn ook bekend bij me.

v.d Werf
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 jun 2014 11:00

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door v.d Werf »

"De gasrekening voor een doorsneehuishouden kan door de lange winter en het koude begin van de lente oplopen tot circa 112 euro extra. Dat becijfert de Consumentenbond op basis van de gemiddelde stookkosten voor een gezin.Het aantal zogenaamde graaddagen is deze winter volgens de bond met 17 procent gestegen". Bericht van 3 april 2013. (nu.nl). Als je de verbruikte eenheden van vorige stookseizoenen nog hebt en deze niet extreem afwijken van deze laatste rekening, kan de bijbetaling nooit zo hoog zijn. Hier in het blok zijn een aantal huurders in het gelijk gesteld door de Huurcommissie na zulke absurde nabetalingen. Als eigenaar moet je misschien naar de rechter.

illem
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 dec 2014 11:58

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door illem »

havensteder 001.jpg
verklaring havensteder
(82.53 KiB) 16459 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Rotterdam 2 december 2014.doc
Mijn bezwaar
(2.52 MiB) 170 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Mijn stookkosten zijn dermate hoger dan in andere jaren dat ik dit
echt niet kan plaatsen en bij de wooncorperatie krijg ik bij voortduring
afwijzende antwoorden, het systeem klopt en daarmee basta.

Wat kan ik doen om hierover een wezenlijk antwoord te krijgen???

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door jerwarm »

illem schreef:
havensteder 001.jpg
Rotterdam 2 december 2014.doc
Mijn stookkosten zijn dermate hoger dan in andere jaren dat ik dit
echt niet kan plaatsen en bij de wooncorperatie krijg ik bij voortduring
afwijzende antwoorden, het systeem klopt en daarmee basta.

Wat kan ik doen om hierover een wezenlijk antwoord te krijgen???

ik zou even al uw persoonlijke gegevens verwijderen secu maskeren :wink:
een goedbedoelde tip; uw gegevens NAW zijn nu voor iedereen te zien... :shock:

chris_humblet
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 apr 2015 17:43

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door chris_humblet »

Zojuist de afrekening gehad.
Meteen Ista gebeld.
Ben alleenstaande en mag maar liefst 577,64 bijbetalen terwijl ik alleen in nov t/m jan de verwarming enkele avonden heb aangehad. Dit wordt ook door Ista bevestigd, echter de dame was stug en ik moest maar een betalingsregeling treffen. Gas was eenmaal duur evenals warm water ed. Ik betaal al 1302 euro voorschot.
Naar mijn idee zijn de meters niet op nul gezet want als ik de tellers van vorig jaar eraf haal klopt het wel.
Ista geeft echter niet thuis!

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door jerwarm »

https://www.youtube.com/watch?v=Yy1-1SutLaI


kijk maar eens; het is gewoon oplichterij van de eerste klasse.
alleen... bewijs het maar eens.... juridisch amper tot niet aan te pakken.
WBV en ISTA spelen gewoon handjeklap, en worden er allebei flink wijzer van.

ook is er de mogelijkheid om ISTA haar eigen "meters" te laten controleren??!!
iets met "de slager die z'n eigen vlees keurt"

te belachelijk voor woorden, dit "systeem" en dit bedrijf wat alleen maar voor haarzelf bestaat.

dick jansen
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 apr 2010 14:34

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door dick jansen »

Met twee andere bewoners van ons appartementencomplex een aantal jaren geleden ruim een jaar in de clinch gelegen met Ista over de extreem hoge bijbetalingen na het plaatsen van de elektronische meters. Ellenlange discussies gevoerd over omrekeningsfactoren, reductiepercentages, winterindexen en weet ik wat allemaal, met als resultaat, en ik citeer uit de notities van een dergelijke bijeenkomst: "...een overzicht van de reducties kan niet worden verstrekt, omdat dit onder ons bedrijfsgeheim valt."
Verder nog een suspecte opmerking over het systeem dat moet voldoen aan Europese eisen en de richtlijnen van ons hoofdkantoor. Vooral die laatste toevoeging is interessant.
U zult begrijpen dat genoemd jaar niets heeft opgeleverd, behoudens torenhoge bijbetalingen en een hoop ergernis .

Maar er gloort een beetje licht aan de horizon nu de politiek eindelijk wakker wordt, begrijp ik uit de televisie-uitzending. Hoop doet leven?

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Uitzending is ook al weer van 3 jaar gelden en ik geloof niet dat er al veel veranderd is. Enigste middel wat ik toen zag is verhuizen en heb ik toen gedaan.

Anduril.tr
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 mei 2015 12:35

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Anduril.tr »

In het verleden werd het warmteverbruik 'gemeten' met verdampingsmeters. Zelfs als je totaal niet had gestookt werd je aangeslagen voor de natuurlijke verdamping van de vloeistof. Reactie van Ista? Dat is bij iedereen en dat heft eventuele ongelijkheid weer op. Volstrekte onzin natuurlijk, want iemand die niet stookt moet dan toch betalen, terwijl er geen enkel warmteverbruik is geweest. Bovendien is er empirisch aangetoond dat het nadeel bij een laag verbruik groter is dan bij een hoog verbruik. Maar zoiets snapt Ista blijkbaar niet.
Recentelijk werden met veel bombarie de elektronische meters geïntroduceerd en die hebben geen 'natuurlijke verdamping'. Gelukkig denk je dan, maar de realiteit is anders. Ze reageren ook op andere warmtebronnen, waardoor je voor verbruik wordt aangeslagen dat er niet is geweest. Spookverbruik dus en dat in rekening brengen is pure oplichting. Zoals gebruikelijk vindt protest bij Ista geen gehoor.
We worden gepakt door de energieboeren, de netbeheerders en ook door Ista. Zijn er nog meer potentiële oplichters in dit traject die het op ons gemunt hebben?

NielsRuys
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 sep 2015 10:47

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door NielsRuys »

ik heb ook een blokverwarming, ik woon in een flat op de vijfde verdieping.
bij mij zit er een apparaat op de verwarming.
nu heb ik uitgezocht hoe deze werkt.

let op: bij blokverwarming word de temperatuur van de verwarming vergeleken met de omgevingstemperatuur.(zgn tweepuntsmeting)
maar.. als ik de verwarming uitzet nadat deze een tijdje heeft aangestaan, verbruik ik feitelijk geen energie. toch is de verwarming nog een aantal uren warmer dan de omgevingstemperatuur, waardoor er dus onterecht kosten in rekening worden gebracht.
de radiator(ijzer) koelt veel minder snel af dan de lucht in de woning.
sterker nog, het kan voorkomen dat u in de winter de deur open hebt en daardoor de meter op de radiator een temperatuurverschil meet waardoor u moet betalen. ookal heeft u de radiator niet aan gehad. schandalig!

D. Harms
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 dec 2015 20:43

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door D. Harms »

Vol verbazing lees ik alle reacties hier en wat mij dan verbaasd is dat het nog steeds speelt.

Ik heb nu ook mijn eindafrekening gekregen. Ik ben sinds enkele maanden verhuisd naar een woning waar ik gelukkig van de blokverwarming af ben en was vol verwachting van mijn eindafrekening. Immers had ik in mijn oude woning, een hoekappartement van 52m2, meer isolatie middels HR+ glas aangebracht en ben ik dat laatste jaar nog zuiniger omgegaan met de verwarming dan ik al deed. Zo had ik de verwarming in de slaapkamer nooit aan. Mijn doel in de slaapkamer is immers om het zo koel mogelijk te houden en gezien ik op het zuidwesten zat was dit soms al warmer dan ik wenste.

Vorig jaar was mijn totale afrekening 314,46 euro waardoor ik 104 euro en een beetje terugkreeg.
Dit jaar las ik dat mijn totale afrekening op 1045,83 euro kwam en zou ik 626, nog wat moeten bijbetalen.

Volgens Ista zou het verbruik in mijn woonkamer namelijk 10x hoger zijn dan het jaar ervoor en in de slaapkamer zelf 19x.. 19 keer hoger!

Als ik het vergelijk met het totale verbruik van mijn onderbuurvrouw komt het er zelfs op neer dat ik maar liefst 37x meer energie verbruikt zou hebben dan zij in een identieke woning. In de zomer zou mijn slaapkamer zelfs 2929 eenheden verbruikt hebben en dit met mijn slaapkamer op het zuidwesten waarvan de verwarming niet eens open staat.

Ista geeft inderdaad niet thuis en de beheerder laat me ook in de steek.

Het wordt tijd dat Radar weer eens aandacht hier aan besteed en de politiek ook eens goed wakker wordt!

Gesloten