LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ISTA digitale meters blokverwarming

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
benboogaard
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 sep 2009 10:16

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door benboogaard »

Ook ik heb problemen met ista..

1 van mijn meters heeft erg veel verbruikt, terwijl deze nooit aanstaat :(.
2500 eenheden, terwijl de vervarming die altijd aanstaat maar 2000 eenheiden heeft gebruikt.

Gelukkig is ista ook zo goed berijkbaar.

Waar je wel op moet letten bij ista zijn alle verdeelsleutels. Verschil tussen vast en variabele kosten en de factor per radiotor.

sjemmie
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 okt 2009 15:20

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door sjemmie »

De meters van Ista zijn pure afzetterij. Ik heb een eenpersoonshuishouden en ben bijna nooit thuis. In de 4 jaar dat ik in mijn appartement (3 kamer, 60 m2) woon heb ik om mij heen al enorme bedragen gehoord en sinds afgelopen jaar ben ik ook aan de beurt.
De meteropnemer van Ista is in februari 2008 (!) niet bij mij langsgeweest om de eindopname over 2007 en heeft een schatting gemaakt, gebaseerd op historisch verbruik. In februari 2009 ontving ik via de verhuurder de eindafrekening over 2007 en ik ben me wezenloos geschrokken. 250 euro bijbetalen hoewel ik nooit thuiswas. Na lang speuren zag ik dat de meteropname een schatting was en dat de standen wel heel ver uiteen lagen. Sterker nog, in de week van de afrekening kwam Ista opnieuw langs voor een opname en die standen lagen zelfs lager dan de zogenaamde afrekening van 2007. Kortom, mijn meters zijn magisch achteruit gegaan, soms wel met 500 eenheden. Na veel heen en weer bellen bleek dat ik gewoon moet betalen en dat het verrekend wordt met de 2008 standen die we rond de zomer 2009 zouden ontvangen. Het is nu oktober en de afrekening is nog niet binnen. Volgens mijn berekeningen had ik over 2007 geld terug moeten krijgen maar de afzetters bij Ista willen eerst rente trekken van mijn zuurverdiende centen.

Overigens lopen mijn meters ook uitzichzelf omhoog, in de woonkamer is de verwarming deze zomer al met 500 punten omhoog gegaan, de slaapkamer met 200 punten. Zonnewarmte wordt duur betaald tegenwoordig.....

Jessica86
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 okt 2009 18:35

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Jessica86 »

hier hetzelfde verhaal!
Ook wij hebben nog kwikmetertjes op de verwarming zitten die in de zomer ook gewoon dalen.
in 2007 kreeg ik 70 euro terug.
in 2008 moest ik 70 euro bijbetalen, eigenlijk vond ik dat al niet kloppen en heb ik zelfs extra zuinig zitten doen in de winter.
nu moet ik volgens de berekeningen van ISTA 604.56 bijbetalen.
Dat komt erop neer dat ik voor 1264.56 heb zitten stoken dit jaar in mijn appartementje van nog geen 50 vierkante meter.
Hier klopt echt helemaal niks van.
Mensen die vorig jaar 1 euro bij moesten betalen moeten nu 850 euro betalen, er is zelfs iemand die 1700 euro moet bij betalen.
ISTA trekt onze bankrekeningen compleet leeg!

Jlensink
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 okt 2009 14:07

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Jlensink »

Ook ik heb hetzelfde verhaal.
Ik heb op 1 dec 2008 mijn huurcontract gekregen. Ik ben op 22 dec pas in de woning getrokken. Nu kreeg ik afgelopen zomer!!! de afrekening en ik moest van die ene maand 195 euro bijbetalen, en dan is het voorschot van 65 euro die ik had betaald er al vanaf. Ook bij mij kwamen ze met een verhaal dat ik de voorschotten van de zomer opspaar voor de winter. Maar ik kwam er pas in de winter. De meterstanden kloppen wel, maar voor mijn id veel te hoog. Ook kwam ik erachter dat als de verwarming vind dat het te koud is ze vanzelf aangaan. vorige week!! had ik gewoon het raam open staan in de kamer waar de kattenbak staat, om te luchten. de volgende ochtend stond de verwarming heet te stoken en was er ook zo'n 20 eenheden bij. Hier kan je niets aan doen, want uit stond ie al, en je kan hem niet nog verder uit draaien.
Ik brand regelmatig kaarsen en heb zelfs een sfeerhaard op brandgel die ik regelmatig gebruik in de winter om stookkosten te besparen. maar van besparen komt er weinig op deze manier.
Wat kunnen we hiermee doen. Ik heb al een klachtenbrief geschreven naar mijn woningbouwvereniging, dus even afwachten wat zij hierop te zeggen hebben. Maar wat kunnen we doen. Rader!!! Na zoveel berichten!!! WAT KUNNEN WE DOEN. Ik hou mijn hart al vast voor de eindafrekening van 2009.

Groetjes Janneke

Nando
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 nov 2009 17:21

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Nando »

Hallo,

Ongeveer twee maanden geleden heb ik mijn afreking stookkosten van ista ontvangen. Ik moet €911,23 bijbetalen, dit is dus bovenop mijn voorschot die ik al betaal. Dit bedraagt ongeveer €850,- per jaar. Uit mijn afrekening is gebleken dat dit is verbruikt door twee van mijn vier radiatoren. Die andere twee staan op nul. Met andere woorden, heb ik dus bijna €1800 verstookt op 2 radiatoren.
Het geval is echter dat ik de verwarming amper aan heb omdat ik niet veel thuis ben.
Zoiets is me vier jaar geleden ook al overkomen, toen moest ik €450,- bijbetalen. Ik heb toen bij ista en mijn VVE geklaagd en er is een monteur van ista langs geweest maar daar heb ik niks aan gehad. Alles was goed volgens hem en ik moest gewoon betalen.

Aangezien ik blokverwarming heb, zit er aan beide kanten van mijn flat een afsluiter voor de radiator. Zolang ik deze dicht houd is er niks aan de hand, maar zodra deze open zijn beginnen de meters te lopen. Op mijn slaapkamer heb ik de radiator bijvoorbeeld nog nooit aangehad (zelfs nog nooit aangeraakt, het raam staat altijd open) maar hier is wel 1/5 van mijn totale kosten gestookt.

De afgelopen twee jaar ging het goed, ik kreeg ongeveer €250,- en €175,- terug. Vorig jaar heb ik die nieuwe Doprimo-meter gekregen en nu krijg ik deze rekening dus.

Volgende week is er een vergadering van onze VVE en dan komt er ook iemand van ista, maar ik vraag me af of hij iets voor mij kan betekenen.
Ik ben het zat om iedere keer veel meer te betalen dan dat ik verbruik en ik hoop dat Tros radar iets tegen ista kan doen.

Vriendelijke groet,

Nando Brands

chinatown
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 nov 2009 15:48

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door chinatown »

Hallo,

Wat een herkenbaar probleem. Wij zitten in hetzelfde schuitje met Ista. Een afrekening ontvangen van 670 euro over stookseizoen juni 2008-mei 2009.

Wij betalen via vve zo'n ruim 800 euro per jaar vooruit. Vorig jaar moesten we euro 140 bijbetalen (te overzien). Dat is een verschil van 530 euro! Onmogelijk, want we hebben heel zuing gedaan, zijn bijna nooit thuis en hebben dubbelbeglazing. Vorig jaar zijn er bij ons ook van die nieuwe digitale meters geplaatst. Toen in contact heb gezocht met Ista deed de desbetreffende mevrouw heel laconiek en deelde mee dat hoe meer 'tikken' je verbruikt hoe hoger de rekening! Wat heb ik aan zo een uitleg...???

Hoor heel graag van iemand en hoop van harte dat Radar dit probleem zal behandelen.

Kan iemand mij laten weten welke stappen ik dien te nemen om goed onderzoek te doen? Want betalen zullen wij pas als we zeker weten dat het correct is. Vooral in deze tijden van economische teruggang is 670 euro een hele hoop geld!!!!

gerardgdh
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 nov 2009 18:29

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door gerardgdh »

Hallo,

Wij hebben hetzelfde probleem, we kregen afgelopen weekend de jaarafrekening van de stootkkosten, blijkt dat wij in 1 jaar tijd voor € 2633,97 hebben verbruikt (ons appartement is 100m2, er zitten 7 radiators in waarvan we er maar 2 hooguit 3 gebruiken).

Aan voorschotten hebben we al € 948,00 betaald, komt dus een naheffing van € 1685,97.

Dit lijkt me volstrekt waanzinnig, daar wij maar met z'n 2en zijn in dit huishouden, overdag aan het werk zijn en dan staat de kachel uit. Hij brand dus hooguit 5 uur op en dag, 's weekends zijn we ook nog eens een keer veel op pad. Dus weinig thuis, weinig de kachel aan, maar een absurd hoge rekening.

Vandaag gebeld met de Ista, deze geven niet thuis, moet maar beroep aantekenen bij de vve. Deze gebeld, maar betreffende persoon is op vakantie....
Kan iemand mij vertellen hoe we in deze situatie moeten handelen?

bejhan
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 nov 2009 16:58

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door bejhan »

Hier weer een gedupeerde :( :(

Ik heb een afrekening gekregen van Ista van 2271 euro aan stookkosten..met aftrek van de voorschot blijft er nog een naheffing over van bijna 1600 euro!! en dit nog bij een appartement van amper 75 m2...waarvan de hoofdkraan + kraantjes van de radiatoren 11/12de deel van het jaar dicht staan!!! HOE KAN DIT? ik woon alleen..ben hele dagen weg voor mijn werk..alles staat uit..(denk je te kunnen bezuinigen)..maar nee hoor alle warmte wordt meegeteld...de keramisch plaat in mijn openkeuken..wordt HEET..maar daar betaal ik al aan NUON voor de elektriciteit!! moet ik dan ook nog aan ISTA betalen?: :shock: :shock:

Ik ga nu bij andere bewoners informeren hoe het bij hun zit...misschien kunnen we gezamelijk een rechtzaak aanspannen tegen die fraudeurs van ISTA Nederland bv!!

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Shine »

Het lijkt er op dat Radar binnenkort aan dit probleem speciale aandacht gaat besteden. Ze hebben een oproep geplaatst op hun website.

Zie: http://www.trosradar.nl/470/

Ik zou zeggen als de sodemieter invullen

Batjuh
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 nov 2009 13:18

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Batjuh »

Zoals meerdere hier ben ook ik getroffen door de ellende van ista en hun metertjes. Paar jaar geleden begon het al , ik woonde net 3 maanden in een huurwoning met deze metertjes. Het was 33 graden buiten(zomer 2006) 1.5 maanden van de 3 die ik er woonde was de verwarming boven stuk omdat ik door een leiding geboord had. Ik kreeg een eindafrekening van Essent dat ik op het badkamer element voor 250 euro verstookt had.

En nu is het weer raak, onlangs heeft de vwv voor de ista de meteropname gedaan omdat dit bedrijf het overneemt van de ista icm mijn huur instantie.
Nergens heb ik een hoog verbruik, behalve op mijn huiskamer element. Deze bepaalde dan dit jaar ook al mijn stookkosten. Ik had namelijk na aftrek van de maandelijkse voorschotten nog voor 1800 euro meer verstookt op dit element.
Te bedenken dat ik elke dag van 8.30 uur tot 18.00 uur ben werken, plus de nodige avonden ook weg ben van huis voor sport enzo.
Ik had snel uitgerekend dat als ik dan 6 maanden van een heel jaar de verwarming aan zou zetten(wat al niet is ) is 360 euro per maand aan warmte moet betalen :shock:

Ze zijn niet goed in hun hoofd denk zo :D

Markie89
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 dec 2009 13:25

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Markie89 »

Hallo allemaal,

Ik woon sinds 1,5jaar in een eigen huisje. Tot mijn verbazing kreeg ik een paar weken geleden ook een rekening van €1100.- Dit is m'n eerste rekening van hen dus weet ook totaal niet hoe en wat. Wel is wat ik hoorde dat het bedrag van 1 eenheid is veranderd van €0.13... tot €0.28.... Dit is teminste wat ik heb gehoord en ook lees van m'n rekening. Dit is gedaan zonder mij te informeren. Is hiermee wat te doen??

Grt Mark

Daniella1986
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 dec 2009 21:34

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Daniella1986 »

Ik heb vorig jaar december (6 december 2008) de sleutel gekregen van mijn eerste "eigen" woning een huurapptement. Ik ben maar alleen en niet zo heel erg veel thuis.

Door een kort ziektebed en daarna een overlijden van een familielid, hebben we het klussen wat uitgesteld en ben ik pas 28 januari 2009 in het appartement getrokken. Ik heb dus het grootste gedeelte van de zeer koude winter niet in mijn appartement gewoond (lees, gestookt!!!!) In de maanden februari, maart en april heb ik heel veel gewerkt en ben ik veel weggeweest. Als ik dan 's avonds na het werk thuiskom dan maak ik me wat te eten en dan ga ik minimaal een uur sporten en dan ben ik pas laat weer thuis. Ik ga dan echt niet voor een uurtje mn hele huis opwarmen, ik ga dan lekker op de bank zitten met een fleecevest en een dekentje. Over het algemeen gaat mijn verwarming alleen op zondag aan, als ik niet bij mijn vriend ben........Ik hoef jullie natuurlijk niet te vertellen dat ik de hele zomer geen verwarming aangehad heb. (Ik ben ook nog eens drie weken op vakantie geweest)

Nu dacht ik dus nu krijg je een lekker bedrag terug aangezien ik amper gestookt heb. Ik krijg dus een brief dat ik ongeveer 160 euro moet bijbetalen zo vlak voor de kerst mooie timing!!! Volgens ISTA zou ik voor een kleine 800 aan stookkosten hebben.................Dat bedrag voor maar 6 maanden, en ik heb er de eerste twee maanden nog niet gewoond. Dus dat is maar 4 maanden tijd, ik zou dus voor de maanden die ik er wel woon 200 euro verstoken. Terwijl ik de verwarming amper aangehad heb, erg vreemd. Van dit bedrag gaat wel nog het voorschot af van 85 euro de maand.....totaliteit ong 650 dus dan blijft die 150 euro open staan. Ik hou nu al mijn hart vast want ik heb nu al meer gestookt dan die 6 maanden!!

Het allermooiste is zelfs dat mijn verwarmingen om de haverklap kapot zijn, daardoor kan ik niet altijd over mijn verwarmingen beschikken.

Ik heb gebeld naar de woningbouwvereniging en daar kreeg ik een mevrouw aan de telefoon of ik daadwerkelijk wel de verwarmingen dichtdraaide, en dat wel controleerde of ik een of ander klein kind was!!!! Ze zei ook doodleuk dat ik waarschijnlijk altijd de verwarming aanhad en dat ook moest betalen. De nummers die ISTA had, dat die klopten en niets aan te doen was. Ik moest gewoon het bedrag betalen. (gelukkig is dat niet zo hoog als wat ik in andere berichten gezien heb, maar het was wel mijn kerstbudget!!!)

Ik ben dan wel jong maar niet dom.


Mijn vader zag op een tv reclame dat RADAR zich gaat verdiepen in dit probleem!!! Daardoor ben ik niet op jullie site beland en zie dat er veel meer mensen met dit probleem zitten. Ik hou jullie site in de gaten want ik ben wel heel erg benieuwd wat er boven water komt. Via google zag ik ook dat er een oproep geplaatst was, maar ik kan dit nergens meer terugvinden.

Als iemand nog tips heeft of wat dan ook....Je kunt me altijd mailen.
Laatst gewijzigd door Daniella1986 op 07 dec 2009 23:29, 2 keer totaal gewijzigd.

arnoudBer
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 dec 2009 21:50

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door arnoudBer »

Afgelopen zaterdag hebben wij onze jaarafrekening gekregen van ISTA. Tot onze grote verbazing moeten wij een enorm bedrag €790,- bijbetalen boven op het al betaalde voorschot van €1260. En dat alleen voor stokkosten van de blokverwarming.
Onze woning is 55m2 een heeft 6 verwarmingen waarvan 3 ingebruik. De afgelopen 4 jaar zijn wij steeds energie bewuster geworden en zijn we steeds minder gaan verbruiken, met als resultaat dat het verbruik van 3 verwarmingen al 2,5 jaar op 0 staat. Het verbruik van de 3 andere is ook afgenomen en nu sinds 2,5 jaar redelijk constant omdat we deze nauwelijks nog verdraaien.
Nu blijkt uit de jaar afrekening dat wij in eens 33% meer zijn gaan verbruiken over de periode juni 2008- juli 2009, terwijl ook die periode de 3 verwarmingen op een redelijk vaste stand hebben gestaan. Waarvan 1 kleine in de badkamer.

Na verhaal te willen halen bij de woningbouw, werden wij doorverwezen naar ISTA, maar daar waren ze niet echt behulpzaam. Daar krijgen wij als antwoord, de meters kloppen, dit hebben jullie verbruik, het is een koude winter geweest dus heeft u meer gestookt en de energieprijzen zijn gestegen. Punt einde discussie. Bij verder aandringen willen ze een controleur langs sturen om alles te controleren. Maar weet nu al de uitkomst hiervan.

Wat moeten wij nu met de rekening doen? Gewoon betalen of eerst het onderzoek afwachten? Of verder in discussie treden met ISTA en de woningbouw?
Wat hebben jullie zoal met de rekeningen gedaan?
Dames en heren bij Radar kunnen jullie hier wat aandoen?

Greetje2
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jan 2007 15:18

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Greetje2 »

Ik denk dat ik weet waardoor het komt dat bv Ista van die torenhoge naheffingen stuurt. Bij blokverwarming is er sprake van één centrale verwarmingsketel die het hele blok appartementen moet verwarmen. Voordat deze warmte bij de appartementen aankomt, gaat het door lange, vaak slecht geisoleerde leidingen waardoor de meeste warmte al verloren gaat. De meterstand van deze ketel wordt natuurlijk ook geregistreerd en het verschil tussen de meterstanden van de verschillende appartementen en de meterstand van de centrale ketel wordt pro rato verdeeld over de verschillende appartementen. Hoe groter het appartement, hoe hoger het bedrag dat je moet (bij)betalen voor de verloren warmte. Dus zelfs als je een heel jaar geen enkele radiator aan hebt staan en de beginstanden van je metertjes gelijk zijn gebleven, dan betaal nog een giga aanslag voor de warmte die verloren is gegaan. M.i. is dit een probleem van de woningbouwvereniging want die zijn immers eigenaar van de appartementen. Ik vind het onredelijk om dat door te schuiven naar de bewoners, die hier immers geen enkele invloed op hebben. Voor een klein appartement met bv één slaapkamer, betaal je meer aan stookkosten dan een grote eengezinswoning. Jammer dat Radar hier vanavond geen aandacht aan heeft besteed en jammer dat Ista en de woningbouwvereniging hier niet eerlijk over is. Men legt het probleem bij de bewoners door te zeggen "ja, dat hebben jullie verbruikt" terwijl dat niet het geval is.
En denk erom...als je vraagt aan Ista om een controleur langs te sturen om het te controleren, dan betaal je daar voor.

boyd_van_rijk
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 dec 2009 08:50

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door boyd_van_rijk »

Ik ben inmiddels al bijna een half jaar bezig met dit probleem; nog steeds niet afgerond. Ik heb een huurflat en zonder dat er ook maar iets in mijn woon-/leefomstandigheden is veranderd is mijn energierekening FLINK gestegen.

Maar liefst 65% meer verbruikt dan een jaar eerder volgens de meters van ISTA. De enige verklaring voor dit mysterie is tot nu toe: "2008 kende een langere stookperiode dan 2007 waardoor de energiekosten 15% hoger uitvallen".

OK, maar waar komt die andere 50% opeens vandaan??? In 2007 kon ik hier blijkbaar 6 maanden van stoken!! Geen verklaring.

Het hele probleem is dat men gewoon stelt: Onze meters werken goed & zijn geijkt. ECHTER: Er is geen enkele manier om dit te verifiëren.

Het verbruik wordt gemeten per eenheid en de uiteindelijke kosten zijn gebaseerd op prijzen per eenheid. Echter; deze prijzen per eenheid zijn eenzijdig aangepast waardoor de energierekening nog wat hoger uitvalt! 700 euro BIJbetalen voor een flat (alleen verwarming)?? Iedere kleuter kan zien dat dit nooit kan kloppen, maar alle organisaties houden voet bij stuk. De meters liegen immers niet.

De woningbouwmaatschappij heeft een groot onderzoek ingesteld wegens de enorme stroom aan klachten. Dit doen ze niet snel!! Heel veel mensen uit Den Bosch en omstreken waren dus zeer verbaasd over hun energierekening voor 2008. Uitslag van het onderzoek; de ISTA heeft alles op papier staan en hun meters liegen niet dus zal het wel kloppen. Iedereen betalen!

Ik wil hierbij alsnog een oproep plaatsen richting het RADAR team om hier aub aandacht aan te besteden. Deze situatie heeft erg veel weg van grootschalige / landelijke fraude waarmee grote bedragen gemoeid zijn.

Batjuh
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 nov 2009 13:18

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Batjuh »

Ik had vorige week gebeld met Essent en aangegeven aan enne Simone brouwers dat een meting op 1 element niet klopte. Gaf ze netjes aan dat ze het uit ging zoeken door kontakt op te nemen met Ista. Ik zeg prima wanneer hoor ik er iets van. Dat zal dan volgende week worden zegt ze! Ik zeg okee! Dus week erop ikzelf al weer bellen want Essent zegt wel mensen terug te bellen maar dat doen ze dus niet!! Krijg ik een man aan de lijn die mij weet te vertellen dat die Simone mij een brief gestuurd heeft met daarin de oplossing. Ik zeg ow, ze zou mij bellen,kan ik haar even spreken? Nee dat kan niet want ze is er niet! Dus ik wachte met smart op die brief die de dag erop in de gang lag toen ik klaar was met werken. Ik vol goede moed die brief openmaken. Wat denk je, hier het verhaal

"Onlangs heeft u bij ons gereclameerd over het hoge verbruik van u verwarming. Er word door de Ista aangegeven dat u een brief van 2007 specificatie aan de meteropnemer gegeven hebt ipv 2008. En het verbruik 2007/2008 is te laag ingeschaald. Deze 2 redenen zullen de redenen van het hoge verbruik zijn"

"Er word dus geen prijs aanpassing of correctie toegepast omdat alles klopt"

Dus ik weer bellen met Essent meteen op dezelfde avond! Krijg ik een Bob van Houten aan de lijn. Ik weer heel mijn verhaal gedaan omdat Simone er weer niet was. Maar iig hem heel duidelijk gemaakt dat het om 1 element ging waar een heel hoge stand op stond en dat dat mijn punt is ipv een algemeen hoog verbruik!!

Hal 8-
Keuken 3-
Woonkamer 7.154
toilet 0
Slaapkamer 176
Badkamer 182*
Slaapkamer 0
Slaapkamer 68

* eindstand geschat (nieuwe meter waar nu nog steeds 0 op staat als ik kijk)

Eveneens heb ik ook maar aangegeven dat hij de afdeling facturatie alvast in moet lichte dat ze geen rekeningen hoeven te sturen met extra kosten ivm niet betalen.
Wat dat is ook een moeilijk probleem voor mensen bij Essent

Nu gaat hij uitzoeken samen met die Simone en Ista wat het kan zijn

Zullen we is gaan zien wat het gaat worden, zal wel weer verkeerd gaan, zoals normaal de gaande zaken zijn. Maarja ik blijf doorgaan hierover, al heb ik op een gegeven moment heel Essent gehad met medewerkers.

:wink:
Laatst gewijzigd door Batjuh op 15 dec 2009 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.

B1ggs
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 dec 2009 12:53

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door B1ggs »

Goedendag;

ik woon sinds iets meer dan een jaar een huur flat met blokverwarming. Toen ik de eindafrekeing kreeg kreeg kon ik dit niet geloven. Veel en veel te hoog.

Ik heb meteen de woningcooperatie gebeld. Deze zeiden doodleuk dat het een strenge winter was geweest en dat het wel zou kloppen dat iedere gek wel kan zeggen dat ze bijna niets verstoken en dat mn voorschot wel aan de lage kant was. Ze luisterde niet eens. Ten eerste werk ik 5 dagen en mn vriendin zit 5 dagen op school en in de weekenden zijn wij vaak weg. De verwarming staat overal uit en als er 1 aangaat is dat in de woonkamer maar dat is zeer sporadisch. Ten tweede heb ik het over mijn VERBRUIK. Het voorschot heeft daar niets mee te maken. Het verbruik heb ik vergeleken met een kennis die al 13 jaar in dezelfde flat woont. Mijn verbruik zou 2x zo hoog zijn als een normaal gezin!!! Ik werd naar de Ista verwezen (wat ik niet begrijp want het is hun leverancier).

Bij Ista kreeg ik een zeer klantonvriendelijke medewerkster aan de telefoon. Het was onzin en de meterstanden liegen niet. Over meteropname gesproken. Op het moment van de opname was alleen mijn vriendin thuis en de 2 mannen van Ista stormden ieder een andere kant op (slaapkamer en andere slaapkamer). Mijn vriendin voelde zich erg ongemakkelijk en kon niets controleren. De meters werden van de verwarming gerukt en vervangen door nieuwe. Binnen een paar tellen waren ze weg. Mijn vriendin heeft nog naar de standen gevraagd maar deze zouden we wel via post/rekening krijgen. Het opgegeven mailadres van de Ista medewerkster bleek niet de juiste te zijn en koste me 2 weken.Ik heb nu inmiddels de meterstanden en op alle meters zijn ruime uitslagen genoteerd. Hoe kan dat als je er maar 1 gebruikt?? Ik heb van de nieuwe meters ook de stande opgenomen en zelfs op de verwarmingen die uit staan (5 van de 6 dus) is een uitslag te zien. Hoe kan dit?? En hoeveel betaal je nui voor 1 eenheid?? Ik durf de verwarming nu helemaal niet meer aan te zetten.


Op de achterkant van de nota staan ook de vastekosten (die van het algemene hok). Hoe kan het dat de lasten van Vastrecht gas met ruim € 1.200 euro, het elektriciteitsverbruik cv-installatie met ruim € 1.200 en de vaste energiekosten 35% met ruim € 4.000 zijn toegenomen??? Ik weet dat de prijzen omhoog zijn gegaan maar zo ???

hierbij wil ik opnieuw beroep en bezwaar aantekenen tegen de praktijken van Ista en woningcooperaties. Het zijn machtsposities en deze misbruiken ze. Ze beschikken over iemand anders portemonee!!!

gr.

Daniella1986
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 dec 2009 21:34

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Daniella1986 »

Daniella1986 schreef:Ik heb vorig jaar december (6 december 2008) de sleutel gekregen van mijn eerste "eigen" woning een huurapptement. Ik ben maar alleen en niet zo heel erg veel thuis.

Door een kort ziektebed en daarna een overlijden van een familielid, hebben we het klussen wat uitgesteld en ben ik pas 28 januari 2009 in het appartement getrokken. Ik heb dus het grootste gedeelte van de zeer koude winter niet in mijn appartement gewoond (lees, gestookt!!!!) In de maanden februari, maart en april heb ik heel veel gewerkt en ben ik veel weggeweest. Als ik dan 's avonds na het werk thuiskom dan maak ik me wat te eten en dan ga ik minimaal een uur sporten en dan ben ik pas laat weer thuis. Ik ga dan echt niet voor een uurtje mn hele huis opwarmen, ik ga dan lekker op de bank zitten met een fleecevest en een dekentje. Over het algemeen gaat mijn verwarming alleen op zondag aan, als ik niet bij mijn vriend ben........Ik hoef jullie natuurlijk niet te vertellen dat ik de hele zomer geen verwarming aangehad heb. (Ik ben ook nog eens drie weken op vakantie geweest)

Nu dacht ik dus nu krijg je een lekker bedrag terug aangezien ik amper gestookt heb. Ik krijg dus een brief dat ik ongeveer 160 euro moet bijbetalen zo vlak voor de kerst mooie timing!!! Volgens ISTA zou ik voor een kleine 800 aan stookkosten hebben.................Dat bedrag voor maar 6 maanden, en ik heb er de eerste twee maanden nog niet gewoond. Dus dat is maar 4 maanden tijd, ik zou dus voor de maanden die ik er wel woon 200 euro verstoken. Terwijl ik de verwarming amper aangehad heb, erg vreemd. Van dit bedrag gaat wel nog het voorschot af van 85 euro de maand.....totaliteit ong 650 dus dan blijft die 150 euro open staan. Ik hou nu al mijn hart vast want ik heb nu al meer gestookt dan die 6 maanden!!

Het allermooiste is zelfs dat mijn verwarmingen om de haverklap kapot zijn, daardoor kan ik niet altijd over mijn verwarmingen beschikken.

Ik heb gebeld naar de woningbouwvereniging en daar kreeg ik een mevrouw aan de telefoon of ik daadwerkelijk wel de verwarmingen dichtdraaide, en dat wel controleerde of ik een of ander klein kind was!!!! Ze zei ook doodleuk dat ik waarschijnlijk altijd de verwarming aanhad en dat ook moest betalen. De nummers die ISTA had, dat die klopten en niets aan te doen was. Ik moest gewoon het bedrag betalen. (gelukkig is dat niet zo hoog als wat ik in andere berichten gezien heb, maar het was wel mijn kerstbudget!!!)

Ik ben dan wel jong maar niet dom.


Mijn vader zag op een tv reclame dat RADAR zich gaat verdiepen in dit probleem!!! Daardoor ben ik niet op jullie site beland en zie dat er veel meer mensen met dit probleem zitten. Ik hou jullie site in de gaten want ik ben wel heel erg benieuwd wat er boven water komt. Via google zag ik ook dat er een oproep geplaatst was, maar ik kan dit nergens meer terugvinden.

Als iemand nog tips heeft of wat dan ook....Je kunt me altijd mailen.

Ik wil even toevoegen aan mijn verhaal dat ik vandaag telefoon heb gehad van de woningbouwvereniging!!! Je gelooft het of niet......ik krijg een eenmalige korting van 50 euro op de afrekening omdat mijn verwarmingen afgelopen winter kapot waren en niet te achterhalen is of ze "warmte gelekt hebben". Ondanks alle gezeik vind ik dit opzich best wel een nette toegemoetkoming van de woningbouwvereniging.

Verder wil ik wel benadrukken dat hiermee het probleem niet is opgelost..............

Mel...
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 dec 2009 19:28

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Mel... »

Ah ik ben dus niet de enige die zo'n belachelijke rekening heeft gekregen.

Ik woon hier pas een jaar in mijn appartement, dus ik wist niet wat de normale gang van zaken was met die meters.
Ik moest wel even huilen toen ik die brief kreeg en zag dat ik nog €640,- moest (bij)betalen. Ik dacht eerst dat het normaal was. Toen heb ik mijn vader gebeld want die heeft meer verstand van dit soort dingen en die zei al dat die kosten en het verbruik nooit konden voor een appartementje van nog geen 25 m2. Ook ik heb alleen de verwarming in de woonkamer aan en ook dit alleen in de avonduren. Verder staat dat ding gewoon uit.

Net ben ik naar mijn buurman geweest en ook hij heeft zo'n hoge rekening. Hij woont hier al 3 jaar en dit was hem nog nooit overkomen.

Leuk kerstcadeau ISTA!! Maar ik weiger dit te betalen.

yvon/arnhem
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 dec 2009 19:51

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door yvon/arnhem »

ik dacht ook de enige te zijn met zo'n verschikkelijke hoge afrekening van de ista.
ik moest dit jaar meer als 800euro bij betalen.
ik heb de kleinste apartement van de hele flat en betaal het meeste.
ik betaal al een voorschot van maar liefst 80euro alleen voor de verwarming in de maand en moet dan ook nog een 800euro bij betalen.

sterker nog ik heb meer dan 4maanden niet in mijn huis gekund vanwege een brand die ik heb gehad in febr van dit jaar.
ik heb een uitdraai van de meters opgevraagd per twee weken.
deze liep gewoon op terwijl ik niet thuis was.
ik weet ook heel zeker dat ik de verwarming niet open heb gelaten want dit heb ik nog extra nagekeken.
het zou rest warmte zijn waardoor de meters door lopen.

daarbij komt ook nog eens dat het niet eens warm word in mijn huis.
het antwoord van ista was :u heeft niet het comfor van de verwariming maar wel de kosten.
en wat er aan gedaan zou worden was als antwoord: niks.
dit kan toch niet!
ik weet niet wat ik moet doen ik praat gewoon tegen een muur.

hoe kan het dat als ik zolang niet thuis ben geweest en geen verwarming heb aan gehad en in de zomer heb ik hem ook niet aan,dus het gaat hier maar over een paar maanden dat ik hem aangehad zou hebben ,zo veel moet bijbetalen.
terwijl ik al een voorschot van 80euro betaal permaand.
ik woon alleen en ben bijna altijd aan het werk of weg.
dit klopt in de verste verte niet en ik weet me geen raad hoe ik mijn recht hier moet halen.

Gesloten