LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ISTA digitale meters blokverwarming

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
fotoroel
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mar 2010 15:34

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door fotoroel »

Hier hetzelfde probleem, mag 413,41 bij betalen.. :S

Verder viel mij in de berekening op dat ze negatieve tikken kennen en deze als positieve doorrekenen.. zo staat er bijvoorbeeld:
Beginstand: 2626
Eindstand: 2603
Verschil: 23
Omrekenfactor: 0.3
Verbruik: 6.9

Bij mij is het dan niet veel, maar wellicht is het bij andere huishoudens veel meer.. maar goed in tikken achteruit gaan vind ik al knap genoeg!

trouwens handtekeningen verzamelen en indienen bij de politiek is zinloos aangezien we met een demissionair kabinet hebben en zij geen besluiten mogen nemen.

H.Alert
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jan 2010 12:12

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door H.Alert »

Hier een citaat uit de brief die ik schreef naar mijn woningbouwver.Ymere.
Volgens Ista zijn dit door Ymere opgegeven kosten. Na bezwaar verwees Ymere mij weer naar Ista. Dit gaat nog steeds zo een tijd door, waarschijnlijk....
"Hierbij vraag ik u een nadere toelichting m.b.t. de overige kostenpost voor verwarming zoals deze is berekend door Ymere op de jaarafrekening 2008/2009.
Door deze kosten is mijn jaarafrekening met € 81,52 gestegen ten opzichte van
2007/2008. In tabel 4 van de nota, berekening eenheidsprijzen, lees ik dat de vaste energiekosten van gas met meer dan 32% zijn gestegen t.o.v. seizoen 07/08. Dit blijkt ook uit tabel 3. Dit ondanks een daling van het verbruik voor het gehele blok met 2056 m3. Voor de vaste energiekosten gas van het warm water geldt een stijging van meer dan 25% bij een daling van het verbruik met 1638 m3. Hoe kan deze stijging zo hoog zijn terwijl de landelijke gasprijs per 1 januari 2009 gemiddeld met 11% is gestegen?
Verder valt op dat de kosten voor water bij een afname van het verbruik met 112,56 m3 van € 1.726,56 zijn gestegen tot € 3.082,05.

Graag verneem ik van u een toelichting op deze prijsstijgingen.

luitspijk
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 mar 2010 15:06

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door luitspijk »

l.s.

ook wij zijn aangesloten op blokverwarming(helaas)
een brok ellende vandaag ook weer grote storing ,zibro in huis gezet
ben met camera naar het ketelhok gegaan heb daar 2 fotos kunnen maken van de overstroomde ketelhuis en van een ketel waar het is gaan lekken ,een grote roestbende achterstallig onderhoud .ben door 2 medewerkers van het onderhoudsbedrijf bedreigt heb me uit de voeten moeten maken tijden de korte achtervolging werd ik nageschreeuwd dat ik de fotos moest wissen doe dit natuurlijk niet.binnen kort zitting met huurderscommissie tegen woningstichting
i.v.m.blokverw.onze eis is afsl.van blokverw.en plaatsing c.v. veelste vaak storing 80%van de verwarming verdwijnt komt niet terecht in de huizen!!!heb geen zin meer om hier nog geld voor te betalen!!!!!!

gallito
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 feb 2010 17:51

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door gallito »

Afrekening verwarming Ista.
Ik behartig de administratie van mijn 80 jarige zuster. Zij woont in Schiedam in oude flat met blokverwarming. Er is in 2008 een nieuwe ketel geplaatst.
Elk jaar kreeg zij een bedrag rond de € 150,00 terug.
Wat schetst mijn verbazing dat er nu een berekening is gemaakt over juli 2008-juli 2009 die uitkomt op een bijbetaling van € 422,64! Dat is meer dan 50%. Zij gebruikt alleen de verwarming in de woonkamer.
Enne--- binnen 2 weken betalen. Het mens heeft alleen een AOW-tje!

De specificatie ontving ik van de verhuurder van het complex, waarnaar ik meteen een bezwaarbrief heb gestuurd, wat betreft deze verhoging van deze stookkosten. Van de andere bewoners heb ik gehoord dat zij ook een berekening hebben ontvangen voor bijbetaling.
Ik verwacht niet veel van mijn bezwaarbrief. Welke wegen kan ik nog meer bewandelen, want dit kan echt niet kloppen.

norderp
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 apr 2010 20:10

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door norderp »

Hallo,

Ook wij hebben een afrekening van ISTA nederland gekregen.

Wij hebben al een voorschot van 800 euro betaald en moeten nog 1200 euro bij betalen volgens ista.

De kachel werkt niet tot nauwelijks in de winter en de woningstichting doet er ook niets aan.

Ik vind het belachelijk dat ista zo'n rekening kan sturen voor een 2kamer appartement.

Wij hebben geen inzicht over wat er nu verbruikt wordt en hoe deze kosten zijn opgebouwd is heel erg onduidelijk.

jeffrey24
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 apr 2010 15:59

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door jeffrey24 »

hallo

Ik kwam hier per toeval terecht.
omdat er bij ons in het complex veel problemen zijn met veel te hoge afrekeningen ben ik maar is gaan kijken of meer mensen er last van hebben.
En dat zijn er meer als genoeg dus.

ik betaal 840 euro per jaar aan voorschot, en heb daarbij over 2008 een afrekening gehad van ruim 480 euro.
90 procent van dit verbruik komt door de verwarming in de badkamer die moet ik aanzetten als ik ga douchen vanwege een natuurlijke afzuiging en ik anders last van schimmelvorming krijg.
Kan me gewoonweg niet voorstellen dat dit verbruik klopt. (+-1200euro voor 1 kleine radiator die een opp van nog geen 9 vierkante meter moet verwarmen)
heb de gegevens op het metertje nagekeken en vergeleken met de afrekening en dat klopte allemaal. snap alleen niks van die eenheden, want ben niet zo technisch aangelegd met cijfers.
Ik heb de rekening niet betaald en heb aan de woningstichting door gegeven dat ik het er niet mee eens ben zoals wel meer mensen bij mij uit het blok.
De woningstichting heeft vervolgens contact gezocht met ista om de meters te laten controleren, ista stemde in en zo bij 3 huizen met buitensporige bedragen de meters controleren. Ze zouden 2 weken geleden langs komen maar nog niks gehoord. Heb nu weer opnieuw de woningstichting ingelicht en die gaan er weer achter aan bellen.
Ik woon trouwens sinds juni 2007 in deze woning en de gegevens van juni 2007 tot 1 januari 2008 die zijn er niet.
De meters zijn toen vervangen en me woningstichting heeft de gegevens niet.. (ook raar)

Als ik zie hoeveel mensen er problemen mee hebben dan moet het toch mogelijk zijn dat er gezamenlijk actie ondernomen word.
Ik weiger ook de rekening te betalen hoever ze ook bereid zijn te gaan.
Dus ook voor mij geld, Radar zouden jullie hier is naar kunnen kijken want die gaat om heel veel huishoudens en ondertussen om gigantische bedragen!?
Volgens de gegevens die ze meesturen zou het allemaal moet kloppen maar dat kan toch gewoon niet.

Roberto1984
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 apr 2010 17:14

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Roberto1984 »

Hallo

Ik heb vorig jaar een eindafrekening gehad over het jaar 2008/2009 van maar liefst 4536.21 euro min het voorschot van de VvE van 660 euro dus blijft er nog een bedrag open van 3876.21 euro wat natuurlijk nooit kan.En het mooiste is nog op de afrekening staat :

Totale kosten gehele complex 9243.27 euro
In rekening gebrachte voorschotten 5040.00 euro

Dus totaal blijft er over 4203.27 euro voor het gehele complex.En daarvan moet ik 3876.21 euro betalen van de 8 woningen in het portiek dat kan natuurlijk nooit

Ik heb de meters ook nog laten onderzoeken door Ista maar die zeggen dat alles klopt.Maar aar geoofik natuurli nis van. Hetprobeem is nuwe dat ik a een deurwaarderop me ak heb die geldwil zien maar ik ga dat bedrag natuurlijk niet betalen.

I hoop dat er iemand is die weet wat ik hiertegen kan doen.
Met vriendelijke groet


Roberto de Jonge.

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door elmo43 »

Totale kosten gehele complex 9243.27 euro
In rekening gebrachte voorschotten 5040.00 euro
Heb je aan de andere bewoners gevraagd watvoor afrekening zij hebben gehad??

H.Alert
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jan 2010 12:12

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door H.Alert »

Indien de afrekening ten opzichte van andere bewoners met vergelijkbare aantal vierkante meters of t.o.v. vorige stookseizoenen abnormaal afwijkt kun je bezwaar maken bij Ista. Als men niet tot een correctie wil overgaan en je betaalt het stookvoorschot via de woningbouwver. , kun je een sevicekostenprocedure bij de Huurcommissie opstarten. Voor eigenaren is er ook de Geschillencommissie.

snoepje22
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jun 2010 18:25

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door snoepje22 »

hier hetzelfde probleem,
hier is zaterag de jaarafrekening van 2009 in de bus gevallen.
nu betalen wij 90 euro per maand voor de stadsverwarmng, behoorlijk wat
voor een 3 kamer appartement, door dat hier nooit echt koud is hebben we heel weinig de verwarming aangehad, en als we het hebben gedaan alleen 2 in de woonkamer, slaapkamers/keuken nooit!!

nou tot mij verbazing bij de berekeningen (digitale meters) staan er ook
verbruikskosten voor de slaapkamer en keuken dit is onmogelijk!!
Maar ergste is nog bijbetalen is maar 5 euro daar gaat het niet om we hebben
noooooooit 1085 euro verbruikt, we zijn bijna nooit thuis en heeft
weinig aangestaan!!!!

oetje
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jul 2010 10:50

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door oetje »

heeft er iemand een tabel voor de omrekenings factoren van grootte van verwarmingen ik heb 1verwarming in de douch en die is 50bij 60cm en die van mijn buurman is 60bij60 cm hoort mijn omrekings factor dan ook niet ongeveer
10%kleiner te zijn als bij mijn buurman?
de verwarming in de slaapkamer is precies het zelfde als bij mijn buurman en bij mij is de omrkingsfactor 1,8000 en bij de buurman is die0,87500 hoe kan dat
dat is meer als50% ik woon hier al 20jaar ? tel uit je winst
de verwarming in de woon kamer is ongeveer 1/3groter als mijn slaapkamer
en die heeft ook 1,800 als omrekings factor?
ik heb ista gemailt of ze zoon tabel wilde op stuuren

Wij hebben niet de mogelijkheid u zo’n tabel te sturen. De omrekenfactor wordt zorgvuldig en aan de hand van bepaalde programma’s berekend. Wanneer u een controle op de omrekenfactor wilt, kunt u het beste contact opnemen met Woonbedrijf SWS.Hhvl om toestemming hiervoor te vragen. Zij zullen dan bij ons aangeven dat er een controle moet plaatsvinden.
dit kreeg ik als reactie

ik heb de maaten van de verwarmingen door gegeven en ook die van de buurman en nog zeggen ze dat het klopt uitgaande van dat ista ook naar de omrekings factor op mijn afrekkening van de laatste 20jaar en daar zal neem ik aan ook omrekenings factor1,8000 staan
weet niet of ze zo slim zijn geweest
wordt vervolgt
gr,oetje


11 jul 2010 11:30

Dries1946
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jun 2010 12:33

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Dries1946 »

De omrekenfactor wordt bepaald door de capaciteit van de radiator (watt).
Ik heb kortgeleden een gesprek gehad met een Ista medewerker over de omrekenfactor en die vertelde mij dat de omrekenfactor 1,00 is bij 2000 watt.
Op internet vind u wel tabellen om de capaciteit van uw radiator te bepalen.

Dries1946
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jun 2010 12:33

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Dries1946 »

Na maanden diverse fora te hebben doorgespit over het fenomeen "Ista en de digitale Doprimo meters", ben ik tot de conclusie gekomen dat er op z'n zachts gezegd geknoeid wordt met omrekenfactoren, radiator capaciteiten,reducties enz.Het is toch opvallend dat na het plaatsen van deze meters het verbruik van duizenden gebruikers plotseling enorm is toegenomen.
Op de vraag hoe dit kan is er niemand thuis, het bekende kasje/muur verhaal!
Mij is gebleken, dat wat in de database van Ista staat correct is (volgens Ista)!

Voorbeeld van mijn situatie:
In de woonkamer een radiator waarvan volgens de fabrikant de capaciteit 2892 watt bedraagt bij een temperatuurregime die gehanteerd wordt door Ista.
In de database van Ista staat deze radiator te boek als zijnde 3014 watt, en daar is niet aan te toornen! Wat in de database bij Ista staat is correct! Klaar!
Dit heeft natuurlijk gevolgen voor de omrekenfactor want "hoe groter de capaciteit van de radiator hoe hoger de omrekenfactor"

Voorbeeld 2:
In een van mijn SLAAPKAMERS met een radiator van 700 watt geeft de meter meer aan dan in de WOONKAMER!(2892 watt). Meter defect? nee hoor, meter is volgens Ista O.K. (verbruik woonkamer 2957, verbruik slaapkamer 3123!) let wel, we hebben het over een slaapkamertje, waar normaal gesproken natuurlijk veel minder gestookt wordt dan in de woonkamer.

Antwoord Vestia (woningbouwver.)/Ista:

"Geachte heer van Puffelen,
Naar aanleding van telefoongesprek van 19-7-2010 spraken we af dat Ista geen aanleiding ziet om de meter te vervangen. Vestia is bereid de meter wel te laten vervangen maar in dit geval zijn de kosten dan voor u € 122,78. (tenzij later zou blijken dat de meter toch niet goed was wat niemand verwacht).
Met vriendelijke groet,"

Ik hoop van harte dat Ista eens flink op de korrel wordt genomen,want naar mijn bescheiden mening is het er niet pluis!!
Natte vingerwerk!
Maar voorlopig mogen wij gigantische bedragen voor een beetje warmte betalen ,in mijn geval €1700 per jaar,en ik ken buren die €1900 en meer gaan betalen!
Ik kan dit echt niet geloven.
Tenslotte stook je maar +/- 7 maanden per jaar!
Ik heb al diverse pogingen ondernomen om dit alles recht te zetten,maar het is vechten tegen windmolens!
ISTA HEEFT GELIJK!

STUUR AUB UW KLACHT IN HET KORT NAAR ONDERSTAAND E-MAIL ADRES!
WIJ GAAN ER WAT MEE DOEN! DE MAAT IS MEER DAN VOL!


[email protected]

Vr.Gr.
A.C.van Puffelen.
Laatst gewijzigd door Dries1946 op 20 dec 2010 14:39, 4 keer totaal gewijzigd.

oetje
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jul 2010 10:50

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door oetje »

nu heb ik een lijst van ista gehad en daar staat duideliijk op dat de verwarming in de slaapkamer 225cm is en in de woonkamer ook nu kan ik dus echt wel zien dat er eentje van 60bij60cm hangt zo ook de senior klantbeheer van het woonig buro wij hebben het samen na gekeken en nu nog wilen zij dat ik eerst 54,72 betaal voor dat zij wilen langs komen om te kijken wat ik en de senior klant beheer hebben gezien begrijpt u het ik niet
gr,oetje
Laatst gewijzigd door oetje op 27 jul 2010 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.

oetje
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jul 2010 10:50

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door oetje »

ik heb ook de lijsten van meerdere bewoners en een heeft gewoon 20%korting op de verwarming met de hoogste omrekings factor
?
gr,oetje

jjgob
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jul 2010 09:13

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door jjgob »

Ook ik heb problemen met Ista en de electronische Doprimo meters standen.

Zojuist heb ik contact opgenomen met mijn VVE beheerder en gevraagd of er ijkrapporten beschikbaar zijn van mijn meter. Ik kreeg als antwoord dat ze niet wettelijk verplicht zijn om het apparaat te ijken.

Misschien dat iemand in dit forum hier meer over weet te vertellen?

gr,

J.

dick jansen
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 apr 2010 14:34

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door dick jansen »

Eind juli 2007 in mijn driekamer-appartement komen wonen, eenpersoonshuishouden. Vier radiatoren (twee in de woonkamer, een in de (open) keuken, een in de slaapkamer. Radiatoren in de slaapkamer en de keuken worden niet gebruikt. Blijven dus twee radiatoren over. Radiatoren met verdampingsmeters.
Afrekening stookseizoen 2007-2008: 67 euro teruggave. Ik stook matig, dubbel glas enz. dus dat kan kloppen.
In 2008 op aanraden van de VvE en de VvE-beheerder overgegaan tot de aanschaf van elektronische meters. Argument: eerlijkere verdeling, correctere meterstanden, gebruikersgemak etc.
Afrekening stookseizoen 2008-2009: 790 euro bijbetalen. Geen verandering in stookgedrag of gezinssituatie. Samen met een aantal medebewoners met vergelijkbare exorbitante verhogingen tot nu toe geweigerd via de beheerder te betalen, in afwachting van onderzoek.
Vol verwachting klopt mijn hart over de afrekening 2009-2010.
Zijn er mensen met vergelijkbare ervaringen?

aicha77
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 sep 2010 22:57

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door aicha77 »

Sinds 2008 heb ik een te hoge afrekening stookkosten. Ik woon in een 4 kamerappartement.we hebben hier 5 kachels waarvan ik er maar twee gebruik en een plintverwarming.
De kosten voor het stoken zijn 60 euro per maand maar ik in 2009 een afrekening heb gekregen van 699 euro om bij te betalen.
Ik ben voor dat bedrag naar de huurcommissie geweest maar die heeft die heeft ons niet in het gelijk gesteld. nu 3 dagen gelden heb ik weer een afrekening gekregen 2010 en die bedraagt 629 euro om bij te betalen.
Naar mijn mening klopt het nog steeds niet en wil daar graag iets aan doen. graag hoor ik wat we misschien daar met zijn allen aan kunnen doen. want met zijn allen staan we sterker.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Ik heb er persoonlijk niets mee op omdat deze metingen geen bal met het werkelijke verbruik te maken hebben. In 1993 heb ik hierover contact onderhouden met TNO. Deze geven aan dat de slotrekening wel klopt en deze wordt verdeeld over de afzonderlijke meters. Wanneer uw meter zomers in de warmte hangen registreren ze al warmte die u mag afrekenen.

costa01
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 okt 2010 16:54

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door costa01 »

Beste mensen.

Jullie staan zeker niet alleen, als jullie maar samen werken en samen een advocaat nemen.
Het kan niet zo zijn dat ze hier maar mee blijven weg komen.
Mijn dochter en schoonzoon zijn in december 2009 in hun flatje gaan wonen en hebben bijna niet gestookt maar toch krijgen ze een rekening van ruim € 750,00 over de periode december tot maart.
De vorige bewoners zijn er drie maanden van te voren al uitgegaan en hebben de standen ook door gegeven, maar de meters aan de verwarming kunnen niet worden door gegeven want ze hebben de meterslezers niet dat kan alleen ista.
In die drie maanden is er ook achterstallig onderhoud gedaan, en die mensen hebben ook niet in de kouw gestaan.
Maar bewijs het maar je word van het kasje naar de muur gestuurd.
en dat nog die over brugging van zomer naar winter in de zomer bouw je op voor de winter, maar je verbruik toch geen € 200,00 verwarmings kosten per maand.
Maar bij wie moet je zijn want ista stuurd je naar de woningbouw en de woningbouw stuurd je naar ista.
de woning bouw zegt dat de oude bewoners de meterstanden hebben doorgeven maar ista zegt dat ze dat niet gedaan hebben maar ze geven ze niets vrij, dat is prive,
zo lust ik er ook nog wel een paar.
Wat moeten we doen help die kinderen zijn zo goed bezig, maar op deze manier komen ze toch in de moeilijk heden.
En dan vragen ze zich af waarom de jongeren zo in de problemen komen, nou zo dus.

Wie kan ons helpen.

Gesloten