LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ISTA digitale meters blokverwarming

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
costa01
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 okt 2010 16:54

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door costa01 »

Nog een vervolg

Wat ook heel vreemd is dat ze in maart de meter standen opnemen en in november de rekening sturen en dan nog eens binnen twee weken betalen, als of zei zo snel zijn.
Als ze ze eerder hadden gestuurd en er bij hadden gezet vor noverber betalen hadden de mensen nog kunnen sparen of in gedeelte kunnen betalen.
Maar nee binnen twee weken betalen ze zijn niet goed bij.

costa01
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 okt 2010 16:54

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door costa01 »

Roberto1984

Ik zou zeggen laat het voor de rechter komen, want zulke hoge bedragen zijn niet normaal.
Ze zouden zich dan toch moeten verantwoorden toch lijk mij.
Maar ik zal zeker ook niet betalen.
Ik heb ook een bericht gedaan gisteren.
Regageer even terug hoe het afloopt.
Het is toch om te janken toch.

gr corry

no9
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 nov 2010 21:16

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door no9 »

Grappig dat ik al deze berichten lees. Natuurlijk is het niet grappig, maar we dachten dat we de enige waren.

Ik woon in een appartementen-complex met 34 appartementen. Vandaag hebben we de jaar-afrekening gehad van de Ista. Mijn buurman krijgt 236 euro terug, ik moet 763 euro bijbetalen(!). Zijn appartement is stukken groter dan die van mij, hij heeft er een studio bij gekocht. Tevens ben ik bijna niet thuis geweest vorig jaar...

Nu ben ik gaan vergelijken met meerdere bewoners, het lijken lukrake getallen, de een moet bijbetalen en de ander krijgt terug. Bedragen kloppen gewoon niet.

Ik ga voorlopig niet akkoord met wat ik moet betalen, ik eis een herberekening, en tevens wil ik alle getallen van het complex inkijken..

Ista heeft volgens mij geen idee waar ze mee bezig zijn..

costa01
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 okt 2010 16:54

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door costa01 »

ze hebben de standen opnieuw opgemomen en ze hebben ruim 2500 eenheden minder verbruikt, dat op de afrekening stond berekent.
we wachten nu af op de niwuwe rekening.

gr corry

costa01
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 okt 2010 16:54

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door costa01 »

sorry ik bedoel eind afrekening

oetje
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jul 2010 10:50

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door oetje »

het licht er ook aan waar je woont aan de buiten kant van de flat of aan de binne kant of de bovenste etage die krijgen korting op hun stookkosten tot wel 20% op een verwarming en dat is van een flat op de 3de verdieping ben beniuwt wat de bovenste verdieping per flatje en per verwarming krijgt hoeveel %
weet iemand dat of kan ik daar ergens een lijst van krjgen waar dat op staat wat iedereen maxi aan korting krijgt?

gr,oetje

oetje
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jul 2010 10:50

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door oetje »

ik ben al 9 maanden bezig om alle getalen en berekingen van 5 mede bewooners te krijgen met mede weeten en hantekingen van de 5 mede bewooners aan woon bedrijf af gegeven en hun zeggen gewoon daar gaan wij niet op in een zwaar corupt is dat woonbedrijf sws eindhoven daar ben ik van overtuigt

oetje
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jul 2010 10:50

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door oetje »

in 2003 waaren de kosten voor de bemindeling van colrius de voor looper van ista
iets van 6999 euro en nu zijn ze maar 5000 euro waar zit dat verschil hem in
heb ik ook gevraagt zeggen ze het zelfde gan wij niet op in
hoe kan het dat er ieder jaar een verschil zit in de vloer opervlakte van de heele flat hoort die niet vanaf dat die gebouwt is het zelfde de te zijn?
het zijn maar een par vierkante meters verschil ieder jaar maar er is een verschil hoe kan dat

oetje
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jul 2010 10:50

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door oetje »

ik raad ook iedreen aan om de maaten en merken van eleke verwamring op te vraagen en de omrekings factoren na te kijken of die klopen en het wattage van elke verwaming op te vragen bij ista elk jaar weer op vraagen elke bereking
ik wwet zeker dat ze al bij mij van een verwaming in de slaap kamer al 20 jaar lang een verkerde omreking gebruiken en hun zeggen gewoon wij kunne niet meer zo ver terug kijken pfff
ista is nog erger als t mobile enz met

Stexi
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 nov 2010 08:34

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Stexi »

Werkelijk verbazingwekkend hoeveel klachten er hier over ista zijn. In mijn geval gaat het niet over digitale meters maar nog over verdampingsmeters. De strekking is hetzelfde, schandalige eindafrekeningen. Na opvragen van de opnamelijsten is me letterlijk gebleken dat deze vervalst zijn! Meterstanden zijn lukraak ingevuld en tot 2 jaar toe simpelweg voorzien van een valse handtekening! Volgens deze lijsten verstook ik 20 eenheden in mijn keuken en slechts 2,5 in bijvoorbeeld mijn woonkamer. Tevens zijn er in voorliggende jaren schattingen geweest, deze dienen verrekend te worden met het eerste jaar waarin wel werkelijke meterstanden opgenomen zijn. Van deze schattingen zegt ista nu dat het geen schattingen zijn, maar beschikt naar eigen zeggen helemaal niet over de betreffende opnamelijsten! Uiteraard is er in zijn geheel niets verrekend!

Wie heeft er nog meer van dergelijke ervaringen?

celo
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 nov 2010 18:43

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door celo »

Goed om dit forum te lezen .

Wonen nu een jaar,in appartement wat daarvoor geheel gerenoveerd is . moeten nu maar liefst 517 euro bijbetalen . Op de afrekening staan gewoon radiatoren met meternummers die helemaal niet in het app zitten en toch gebruik hebben ???????????? .

komt binnenkort monteur om alles na te kijken .

gr celo

IJounice
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 dec 2010 00:06

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door IJounice »

Wij wonen nu een jaar in een driekamer appartement met enkele beglazing. Vandaag kregen we de eindafrekening van Ista: € 3846.47 over de periode van 7 oktober 2009 tot 31 mei 2010. Nu stoken we wel, maar nou niet zoveel en dat in 7 maanden??!! Na navraag, blijkt dat we in onze flat niet de enige zijn... Al zijn we wel degenen die het meeste moeten bijbetalen. De bedragen liggen dus tussen de € 1000 tot € 4000. Ons maandtermijn willen ze nu omhoog hebben naar € 321, waarbij we dus uitkomen op € 900 aan huur alleen al... En dat voor een koud, kill driekamerappartementje op 4 hoog???

NU wonen we boven een supermakt... en de vermoedens bestaan, dat wij waarschijnlijk de stookkosten voor de supermarkt betalen... Is dit mogelijk??

We gaan nu in ieder geval met het hele flat bezwaar aantekenen, want dit zijn geen normale en geloofwaardige bedragen meer. Maar als ik zo hier op dit forum eens rondkijk, zakt me de moed aardig in de schoenen...

Is hier uberhaupt wel iets tegen te doen? Of zijn we gewoon de sigaar en moeten we betalen?? (wat we vooralsnog niet van plan zijn, met het hele flat niet...)

Alvast bedankt voor reacties...

Lindadz
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jul 2011 11:27

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Lindadz »

Onze dochter woont nu sinds 3 jaar in een 40m2 kamerappartement, het eerste jaar afrekening van 1600, het 2e jaar 1400, het derde jaar 1100. De laatste is nu net binnen en bedraagt 800. Wij hebben van het begin af aan gereageerd door te bellen te schrijven naar de ISTA, nooit iets gehoord!!! 4 maanden geleden eindelijk naar de rechtbank, blijkt het ingediend bij de verkeerde rechtbank, had naar de kantonrechter gemoeten!!! De rechter heeft wel besloten dat alles betaald moet worden maar dat de ISTA onderzoek in haar woning moet doen. Uiteraard nog niemand gezien. De rekening is inclusief boetes e.d. opgelopen naar 15.000 euro. Onze dochter kan dit helemaal niet betalen en moet waarschijnlijk hierdoor in de schuldsanering. Wat een schande!!! In wat voor land leven wij nu eigenlijk, hoe moeilijk is het voor bedrijven om aan klachtenafhandeling te doen. Een klein kind kan nog voorspellen dat deze bedragen niet kloppen. Is er een mogelijkheid om gezamenlijk naar de rechter te stappen? Als ik al die mensen hier op het forum lees die problemen hebben met de ISTA moet dat toch kunnen!!!! Lieve mensen hoe gaan we dit aanpakken?

L.A. de Zwart

Greetje2
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jan 2007 15:18

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door Greetje2 »

Hallo,
Ik heb met verbijstering uw verhaal gelezen. Onze situatie is namelijk vergelijkbaar. Ook mijn dochter heeft idioot hoge afrekeningen gehad (€1600 / € 1500) over 2008/2009 en 2009/2010 en heeft dit tot op heden nog niet betaald. Zij is ook van plan om dit voor het kantongerecht voor te laten komen. Kunt u mij vertellen voor welke rechtbank uw zaak heeft gediend? Wij hebben namelijk al op rechtspraak.nl gezocht maar konden niet een vergelijkbare zaak vinden die al voor de rechter is geweest.
Ik hoop van u te horen. Met vriendelijke groet, G. Dijkstra

EM1980
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 okt 2011 15:21

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door EM1980 »

Ik heb kort geleden ook zo'n rekening gehad van de ISTA, 2 jaar €800 per jaar aan voorschot betaald en nu nog een naheffing van €1800. In totaal dus €3400 aan stookkosten over 2 jaar. En dat terwijl ik alleen in een appartement van 65 m2 woon. Ik heb er juist opgelet dat ik weinig stook en ik ben een groot gedeelte van de winter niet thuis geweest....

Is hier iets tegen te doen? hoe kan ik dit aanvechten?

tildora
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:15

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door tildora »

Herkenbaar!
Kregen afrekening van Ista over energieverbruik in de flat van mijn overleden tante. Moesten €416,- bijbetalen terwijl we al voorschot van € 850 hebben betaald. De flat heeft het hele jaar leeggestaan! Alle radiatoren dicht. Ook gebeld naar Ista, maar zij zeggen dat de opname klopt! Hoe is dit mogelijk?
Ik begrijp uit het forum dat het zomaar door de zon zou kunnen komen, hoe bizar kan het worden?
De flat is inderdaad erg zonnig en omdat het onbewoond is is ook het zonnescherm niet naar beneden geweest.
Ga nu contact opnemen met de VVE, maar heb er een hard hoofd in.

chrisfer
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 dec 2011 02:02

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door chrisfer »

Hallo allemaal,
Ik ben nu al een uur lang op het forum 'http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 7&start=60' en lees met verbazing dat ook in Nederland serieuze problemen bestaan met ISTA. Dit is al het tweede jaar dat ook wij op een klein huur-appartementje super hogere kosten hebben. Iets meer dan €2000,00 voor 2010 in totaal voor een appartementje met een living , klein keukentje, klein badkamertje, twee slaapkamertjes waar de verwarming nooit gewerkt heeft, MAAR DE OPTRONICMETERS DOEN HUN WERK ZENE!. Het is zoals ik las op het forum een hele oplichterij in het kwadraat door ISTA. Van die verdomde afrekeningen van ISTA versta je niets en moet je al en Einstein zijn om er aan uit te kunnen want ze gebruiken alleen maar 'eenheden', daar waar een normale mens het werkelijk verbruik in kWh kan zien en controleren op de factuur van zijn energieleverancier. Daarenboven ketst de syndicus de bal terug naar ons en als wij als huurder ISTA contacteren dan kunnen ze ons niet informeren. En van de eigenaar van het appartement kwam ik te weten dat ISTA ophoudt te bestaan binnenkort. Straffe toeren: eerst duizenden mensen zeer waarschijnlijk oplichten en dan met de noorderzon verdwijnen. Maar eerstkomende maandag komt onze zaak voor bij de vrederechter in - (België) want we hebben geweigerd om de afrekening van 2010 van ISTA te betalen omda wij geen enkele verklaring/uitleg krijgen vanwaar al die bedragen/sommen/eenheidsprijzen vandaan komen. Maar wonen in een huurappartement in een blok van 27 appartementen is 'opgepast geblazen' want de jaarlijkse eindafrekeningen van alle kosten: daar moet je zeer goed opletten wat je aangerekend wordt want niet zomaar alle kosten kunnen doorgeschoven worden an de huurder.

mirdjakim
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 feb 2012 16:28

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door mirdjakim »

Ook ik heb het een soortgelijk verhaal. Een huurwoning, 2e vedieping op de hoek, 81m2 opp. met digitlae meters op de radiatoren. Mijn dochter en ik zijn erg voorzichtig met de verwarming omdat de nota mij vorig jaar ook al onaangenaam verraste. Dit jaar een afrekening van 1800 €, verbruik 7556 eenheden. Een man van woningbouw de Huismeesters in Groningen is langs geweest. Maar de meterstanden zijn correct dus ik kan betalen. Bellen met Ista helpt ook niet. Zowel de woningbouwvereniging als Ista zijn niet bereidt om een onderzoek in te stellen waar het hoge verbruik vandaan komt. Ook de rechtsbijstandsverzekering Das geeft niet thuis.
Zelf een hr ketel huren is niet mogelijk want dan moet er eerst toestemming komen van de woningbouw.
Ik betaal nu 240 € per maand voor gas en licht, het Essent deel gaat prima en we hebben het koud in huis.

NoortjeWiel
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 feb 2012 15:44

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door NoortjeWiel »

Sinds 2009 woon ik in een huurappartement in Tilburg. Daar moet ik gebruik maken van stadsverwarming van Essent. Zij hebben mij pas na 7 maanden aangemeld. Nu bleek dus ook dat ze mij veel te laag hadden ingeschaald, terwijl de juffrouw aan de telefoon vertelde dat het minimale bedrag voor een 1-persoons huishouden €70,00 pm bedraagd. Zij hebben mij de eerste 7 maanden €40,00 laten betalen.
Met als gevolg dat ik een ernome rekening kreeg aan het einde van het jaar.
Mijn maandbedrag opnieuw laten verhogen naar €75,00 pm.
Weer moest ik het einde van het jaar bijbetalen. Nu betaal ik inmiddels €85 per maand, boven op m`n kosten voor gas & licht (wat ik gelukkig niet bij Essent heb)

Nu moet ik er ook bij vertellen dat ik onregelmatig werk en weinig thuis ben. Als ik thuis ben, heb ik over het algemeen alleen in de ruimte waar ik verblijf (de woonkamer) de verwarming aan staan, om de kosten te drukken. Hoe kan het in godsnaam mogelijk zijn dat ik ieder jaar minimaal tussen de €150 en €200 moet bijbetalen, terwijl ik bijna nooit thuis ben.
Essent doet hij helemaal niks mee en vindt het steeds heel vervelend dat ik zoveel moet bij betalen. Ik leef heel energiezuinig en heb dus ook vaker een extra trui aan dan dat ik de verwarming hoger zet.
Het mag ook niet zo zijn dat je er zo over na moet denken of je je verwarming wel of niet aan moet zetten omdat je weet dat het in de papieren gaat lopen als je dat wel doet. Met als gevolg dat je vaak minder behaaglijk in je huis zit dan eigenlijk zou moeten.

Ik kan ook mijn eigen meters niet controleren als ze jaar afrekening opmaken omdat ze er sinds vorig jaar meters op hebben gezet die op afstand uit gelezen worden!!

Waar moet ik naar toe om hier iets aan te gaan doen. Dit loopt de spuigaten uit namelijk en ik vind het belachelijk dat je geen keus hebt om ergens anders je warmte vandaan te halen als alleen van Essent.

Groeten Noortje

discovery
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 mei 2010 19:19

Re: ISTA digitale meters blokverwarming

Ongelezen bericht door discovery »

Ook woonachtig in Tilburg, betaal voor de stadverwarming € 40,- pm, 1 persoonshuishouden. Krijg meestal wel een bedrag terug.

Als het goed is heb je een Doprimo-meter, deze zijn wel te lezen. Onder het venster zit een langwerpigknopje, indrukken. 1e stand is het huidig verbruik, 2e stand verbruik vorig jaar cq voorgaande jaren.

Gesloten