Kan door/tijdens plaatsen krachtstroom er ineens ruim 13000kw meer op n oude electriciteitsmeter staan?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
durftedromen2
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 nov 2022 17:41

Re: Kan door/tijdens plaatsen krachtstroom er ineens ruim 13000kw meer op n oude electriciteitsmeter staan?

Ongelezen bericht door durftedromen2 »

Lady1234 schreef:
13 nov 2022 23:42
Zo’n perilex aansluiting stelt dus niets voor.
Had ik al begrepen dat daarin an sich geen oorzaak zit, kwestie van doorzoeken dus. 💁

peter17111962
Berichten: 578
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Kan door/tijdens plaatsen krachtstroom er ineens ruim 13000kw meer op n oude electriciteitsmeter staan?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Als u bang bent dat er nog iemand meer op uw aansluiting zit dan uzelf dan is dat erg simpel te ontdekken. Binnenkort begint het WK voetbal weer. Dit is een mooie gelegenheid om heel snel uit te vinden of dit het geval is. Zoek op wanneer het Nederlands elftal moet spelen. Ga naar die wedstrijd kijken bij familie leden of goede kennissen en zet in de tussentijd uw hoofdschakelaar van de stroom uit. Hoort U gevloek bij uw buren dan weet U tenminste waar dat extra verbruik vandaan komt.

BL2
Berichten: 4835
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Kan door/tijdens plaatsen krachtstroom er ineens ruim 13000kw meer op n oude electriciteitsmeter staan?

Ongelezen bericht door BL2 »

Met een extra huishouden op je aansluiting verbruik je geen 13000 kw. Wel als er extra draadjes van je meter naar een "kwekerij" lopen....

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Kan door/tijdens plaatsen krachtstroom er ineens ruim 13000kw meer op n oude electriciteitsmeter staan?

Ongelezen bericht door JozJan »

peter17111962 schreef:
14 nov 2022 08:25
Als u bang bent dat er nog iemand meer op uw aansluiting zit dan uzelf dan is dat erg simpel te ontdekken. Binnenkort begint het WK voetbal weer. Dit is een mooie gelegenheid om heel snel uit te vinden of dit het geval is. Zoek op wanneer het Nederlands elftal moet spelen. Ga naar die wedstrijd kijken bij familie leden of goede kennissen en zet in de tussentijd uw hoofdschakelaar van de stroom uit. Hoort U gevloek bij uw buren dan weet U tenminste waar dat extra verbruik vandaan komt.
Het is wel te hopen dat die familie of goede kennissen dichtbij wonen dan, anders wordt het lastig om eventueel gevloek bij de buren te horen...

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Kan door/tijdens plaatsen krachtstroom er ineens ruim 13000kw meer op n oude electriciteitsmeter staan?

Ongelezen bericht door xflorisx »

Even advocaat van de duivel spelen:
Als er geen draadje naar de buren gaat en het aflezen van de meter de laatste 15 jaar door jezelf is gedaan, wie zegt mij dan dat je niet ieder jaar een veel te laag verbruik hebt doorgegeven. Je zou niet de enige zijn.
Er kunnen zeker afleesfouten ontstaan door slecht zicht, schaduwen etc. Maar dat geeft dan niet een gelijk verbruik ieder jaar. De meter kan ook stuk zijn, maar vreemd is dan dat hij het nu wel goed doet.
Alles wat achter de meter gebeurt is voor jouw verantwoording.

durftedromen2
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 nov 2022 17:41

Re: Kan door/tijdens plaatsen krachtstroom er ineens ruim 13000kw meer op n oude electriciteitsmeter staan?

Ongelezen bericht door durftedromen2 »

xflorisx schreef:
14 nov 2022 09:51
Even advocaat van de duivel spelen:
Als er geen draadje naar de buren gaat en het aflezen van de meter de laatste 15 jaar door jezelf is gedaan, wie zegt mij dan dat je niet ieder jaar een veel te laag verbruik hebt doorgegeven. Je zou niet de enige zijn.
Er kunnen zeker afleesfouten ontstaan door slecht zicht, schaduwen etc. Maar dat geeft dan niet een gelijk verbruik ieder jaar. De meter kan ook stuk zijn, maar vreemd is dan dat hij het nu wel goed doet.
Alles wat achter de meter gebeurt is voor jouw verantwoording.
Dat soort zaken zijn (door zg grootverdieners) wel goed geregeld idd.

Meterstanden zijn vaker geschat dan zelf doorgegeven, wsl dom maar zag er echt geen kwaad in. Tot 1.2.2022 (dus nieuw contract), is de opbouw van meterstanden logisch, dus advocaat van de duivel of niet, 13k kw stroomverbruik is na 1.2.2022 ontstaan en voor oktober, in 8 maanden tijd, ontstaan. Sorry. 😇

De meter an sich is oké, getuige 2 aaneengesloten maanden normaal functioneren, dus hoeft geen (ook nog 's) €700,00 aan ijken verspild te worden, ik ben wel lang echt blond geweest, maar heb toch ook wel iets of zelfs iets meer geleerd in de bijna afgelopen 57 jaar. 🤭

Heb trouwens nieuws (oorzaak is nog onbekend dus staat er los van maar is wel info dat direct met stroomverbruik te maken heeft), vertel ik vanavond (zodra m'n zelf opgelegde 'plichten' weer vervuld zijn) aan de groep mensen die in deze echt meedenkt en (iemand of zelfs alle mensen) dus graag helpt. 😊

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kan door/tijdens plaatsen krachtstroom er ineens ruim 13000kw meer op n oude electriciteitsmeter staan?

Ongelezen bericht door Moneyman »

durftedromen2 schreef:
14 nov 2022 16:54
Meterstanden zijn vaker geschat dan zelf doorgegeven, wsl dom maar zag er echt geen kwaad in. Tot 1.2.2022 (dus nieuw contract), is de opbouw van meterstanden logisch, dus advocaat van de duivel of niet, 13k kw stroomverbruik is na 1.2.2022 ontstaan en voor oktober, in 8 maanden tijd, ontstaan.
En, om misverstanden te voorkomen: op welke momenten heb je de standen daadwerkelijk gecontroleerd? Klopt het dat je dat op 01-02-2022 wél hebt gedaan, maar jarenlang ervoor niet? Kan het dan niet zo eenvoudig zijn dat je tijdens die controle een verkeerd saldo hebt doorgegeven, en dat dat hele hoge verschil dus niet in 8 maanden, maar ook in de voorgaande jaren is opgebouwd?
durftedromen2 schreef:
14 nov 2022 16:54
Heb trouwens nieuws (oorzaak is nog onbekend dus staat er los van maar is wel info dat direct met stroomverbruik te maken heeft), vertel ik vanavond (zodra m'n zelf opgelegde 'plichten' weer vervuld zijn) aan de groep mensen die in deze echt meedenkt en (iemand of zelfs alle mensen) dus graag helpt. 😊
Een cliffhanger van jewelste. Jammie! :mrgreen:

durftedromen2
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 nov 2022 17:41

Re: Kan door/tijdens plaatsen krachtstroom er ineens ruim 13000kw meer op n oude electriciteitsmeter staan?

Ongelezen bericht door durftedromen2 »

BL2 schreef:
14 nov 2022 08:37
Met een extra huishouden op je aansluiting verbruik je geen 13000 kw. Wel als er extra draadjes van je meter naar een "kwekerij" lopen....
Dat denk ik dus ook maar mijn buren hebben echt geen 'kwekerij'. Heb close up bekeken van 'draden' in meterkast en zijn idd zilverkleurig.

Bedoel 2 'draden' naast de oude stoppenkast die inmiddels dus groepenkast genoemd wordt. Naamsverwisseling (na zolang gebruik van naam stoppenkast) vind ik maar raar ook als in welke reden zit daarachter, maar beloofd complottheorieën te mijden in reacties aan je, dus. 🤫🤭

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kan door/tijdens plaatsen krachtstroom er ineens ruim 13000kw meer op n oude electriciteitsmeter staan?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je vergeet wat vragen te beantwoorden.

durftedromen2
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 nov 2022 17:41

Re: Kan door/tijdens plaatsen krachtstroom er ineens ruim 13000kw meer op n oude electriciteitsmeter staan?

Ongelezen bericht door durftedromen2 »

De cliffhanger is helaas niet van jewelste, vind het zelf ook wel leuk geformuleerd, beetje spannend ook, maar had geen idee dat het nivo 'cliffhanger van jewelste' was en is het in eigen beleving ook niet, maar voelde toen ik de zeg maar vooraankondiging schreef wel spannender, dus zou kunnen dat het onbewust erin geslopen is ofzo dan 😅 Linksom of rechtsom, zeker geen cliffhanger van jewelste, maar toch is het nieuws (dat misschien meer 'oplevert' dan gedacht).

Oven werd aangezet en stroom weg, keukenstop 😉 omgeswitched, moest dus meerdere keren ivm dat 2e, 3e en dacht zelfs 4e keer uitproberen dmv oven weer aanzetten, steeds weer de 'keuken'stop er zeg maar uitvloog, 14.53u had ik foto' s van meterstanden gemaakt, vlak erna gebeurde het ovenverhaal, 17.28u weer foto's van meterstanden gemaakt ivm toen pas eraan denken dat als tijdens gebeuren oven veel stroom gebruikt is, het meteen zichtbaar zou moeten zijn, ik dus echt nieuwsgierig, blijkt het in zeg 2,5u tijd, 'maar' 2kw te zijn, dacht meteen heb ik weer 🧐 maar voor meterstanden van vandaag, heb ik (door drukte) 10.11 vorige foto's gemaakt, blijkt in bijna 4 dagen (3 dgn en 16u) 37kw stroom verbruikt te zijn, dus gemiddeld verbruik, blij mee temeer omdat zoon afgelopen dagen weer meer bezig is geweest met gamen, dus geen crypto mijnen zoals ook al geenszins aan getwijfeld werd. Oven heeft altijd goed gefunctioneerd maar heeft blijkbaar z'n beste (21) jaren gehad dus aan vervanging toe. 💁

durftedromen2
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 nov 2022 17:41

Re: Kan door/tijdens plaatsen krachtstroom er ineens ruim 13000kw meer op n oude electriciteitsmeter staan?

Ongelezen bericht door durftedromen2 »

Moneyman schreef:
14 nov 2022 22:08
Je vergeet wat vragen te beantwoorden.
Blijkbaar, heb (om meerdere verschillende 'zaken') echt veel stress ook maar welke vragen dan? 🤷

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kan door/tijdens plaatsen krachtstroom er ineens ruim 13000kw meer op n oude electriciteitsmeter staan?

Ongelezen bericht door Moneyman »

durftedromen2 schreef:
15 nov 2022 00:40
Moneyman schreef:
14 nov 2022 22:08
Je vergeet wat vragen te beantwoorden.
Blijkbaar, heb (om meerdere verschillende 'zaken') echt veel stress ook maar welke vragen dan? 🤷
Deze bijvoorbeeld.
Moneyman schreef:
14 nov 2022 17:06
durftedromen2 schreef:
14 nov 2022 16:54
Meterstanden zijn vaker geschat dan zelf doorgegeven, wsl dom maar zag er echt geen kwaad in. Tot 1.2.2022 (dus nieuw contract), is de opbouw van meterstanden logisch, dus advocaat van de duivel of niet, 13k kw stroomverbruik is na 1.2.2022 ontstaan en voor oktober, in 8 maanden tijd, ontstaan.
En, om misverstanden te voorkomen: op welke momenten heb je de standen daadwerkelijk gecontroleerd? Klopt het dat je dat op 01-02-2022 wél hebt gedaan, maar jarenlang ervoor niet? Kan het dan niet zo eenvoudig zijn dat je tijdens die controle een verkeerd saldo hebt doorgegeven, en dat dat hele hoge verschil dus niet in 8 maanden, maar ook in de voorgaande jaren is opgebouwd?

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Kan door/tijdens plaatsen krachtstroom er ineens ruim 13000kw meer op n oude electriciteitsmeter staan?

Ongelezen bericht door xflorisx »

Ik snap de stress.
Je moet het ook niet zoeken in zoiets als een oven die 2kW vermogen heeft. Ook al gebruik je dat ding een uur per dag is dat nog maar 2kWh. Kom je in 8 maanden nooit aan iets boven de 10.000 kWh.
Je moet het echt gaan zoeken in foutief afgelezen meterstanden. Daarom de vraag van mij ook om de verifieerbare meterstanden. Standen die door een meteropnemer zijn opgenomen.

durftedromen2
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 nov 2022 17:41

Re: Kan door/tijdens plaatsen krachtstroom er ineens ruim 13000kw meer op n oude electriciteitsmeter staan?

Ongelezen bericht door durftedromen2 »

Moneyman schreef:
15 nov 2022 08:48
durftedromen2 schreef:
15 nov 2022 00:40
Moneyman schreef:
14 nov 2022 22:08
Je vergeet wat vragen te beantwoorden.
Blijkbaar, heb (om meerdere verschillende 'zaken') echt veel stress ook maar welke vragen dan? 🤷
Deze bijvoorbeeld.
Moneyman schreef:
14 nov 2022 17:06
durftedromen2 schreef:
14 nov 2022 16:54
Meterstanden zijn vaker geschat dan zelf doorgegeven, wsl dom maar zag er echt geen kwaad in. Tot 1.2.2022 (dus nieuw contract), is de opbouw van meterstanden logisch, dus advocaat van de duivel of niet, 13k kw stroomverbruik is na 1.2.2022 ontstaan en voor oktober, in 8 maanden tijd, ontstaan.
En, om misverstanden te voorkomen: op welke momenten heb je de standen daadwerkelijk gecontroleerd? Klopt het dat je dat op 01-02-2022 wél hebt gedaan, maar jarenlang ervoor niet? Kan het dan niet zo eenvoudig zijn dat je tijdens die controle een verkeerd saldo hebt doorgegeven, en dat dat hele hoge verschil dus niet in 8 maanden, maar ook in de voorgaande jaren is opgebouwd?
Oh, maar dat zijn ipv vergeten dus nog niet aan toegekomen vragen 😂 Ivm (naast andere verplichtingen dus) veel uitzoekwerk en dat het vandaag ook niet n echt denderende dag was (ivm stress oa 2x flink maagpijn gehad). 😣
Voelt inmiddels weer iets beter dus begin zo met n poging wagen inzake vragen van floris zo beknopt, volledig en duidelijk mogelijk te beantwoorden. 🧏

Alex van Kampen
Berichten: 77
Lid geworden op: 18 okt 2022 22:33

Re: Kan door/tijdens plaatsen krachtstroom er ineens ruim 13000kw meer op n oude electriciteitsmeter staan?

Ongelezen bericht door Alex van Kampen »

Ik geloof niet dat er door een uitbreiding of aanpassing van de installatie dus door een montagefout een hoog verbruik ontstaat. Eerder zou er nu iets aan staan waarvan u geen weet dat het aan staat.
Al die spookverhalen worden eindeloos herhaald en worden daardoor groter gemaakt dan ze in werkelijkheid zijn. Maar er is van alles mogelijk. Het kan zijn dat 1 of 2 fase van de 3 fase-meter niet goed meer werken. Er is schijnbaar voor lange tijd niet alle 3 fasen van de meter gebruikt/benut. Bij een 3 fase meter moeten de 3 fasen (van de meter) altijd onder spanning staan om goed te kunnen meten ook al is er geen verbruik op 1 of 2 fasen.

Nu zie je vaak dat mensen bang zijn gemaakt door die spookverhalen dat ze niet meer objectief naar de kwestie kunnen kijken. Er hoeft niet iets technisch aan de hand is? Vaak is het iets administratiefs of een combinatie hiervan. Heeft u alle meterstanden en weet u of deze standen zijn opgenomen of geschat heeft u de bij behorende datum van opname?

Ik heb een klant gehad die zeker wist dat de meter niet goed kon zijn want de, door de installateur geplaatste tussenmeter, gaf maar de helft van het verbruik aan. Ik kwam dan aan en ik zag het meteen. Bleek de tussenmeter niet goed te zijn aangesloten waardoor er 1 fase , met het meeste verbruik, niet te zijn aangesloten. Verschil tussen de meters was dus verklaarbaar. En na controle was de hoofdmeter goed bevonden. Maar er was nog 3,5 kW aan verbruik aanwezig. Dat kan niet want alles staat uit, zei de klant, tot er en lampje ging branden en hij de stekker van de computer uit het contact haalde weg verbruik en probleem opgelost. Behalve de terechte hoge energierekening, die moest nog betaald worden.

Maar ook een meter die "op hol sloeg" de telwielen konden het niet meer bijbenen, maar die na het spanningsloos maken en weer onder spanning zetten, het weer perfect deed.

Met 13000(kWh), neem ik aan, bent u nog lang geen grootverbruiker. U valt onder grootverbuik als u een aansluiting heeft van groter dan 3 x 80 Ampere.
Heeft u een aansluiting die 13000kW oftewel 13MW aan kan, dan heeft u uw eigen trafohuisje. Laat uw installateur alles na gaan en droom niet over spoken.
Succes

Alex van Kampen
Berichten: 77
Lid geworden op: 18 okt 2022 22:33

Re: Kan door/tijdens plaatsen krachtstroom er ineens ruim 13000kw meer op n oude electriciteitsmeter staan?

Ongelezen bericht door Alex van Kampen »

Al die spookverhalen worden eindeloos herhaald en worden daardoor groter gemaakt dan ze in werkelijkheid zijn. Maar voorlopig kan alles.

Was het eerst een 3 fase aansluiting die voorheen is teruggebracht naar een 1 fase aansluiting en nu weer een 3 fase aansluiting is geworden?
Is bij de eerst aanpassing een deel van de installatie weggehaald of alleen spanningsloos gemaakt? En zou het kunnen zijn dat dat deel nu weer onder spanning staat? En weet u zeker dat daar geen verbruik meer op zit? Dus gemeten en niet van "ik geloof van niet".

Er is van alles mogelijk. Het kan zijn dat 1 of 2 fase van de 3 fase-meter niet goed meer werken. Er is schijnbaar voor lange tijd niet alle 3 fasen van de meter gebruikt/benut. Bij een 3 fase meter moeten de 3 fasen (van de meter) altijd onder spanning staan om goed te kunnen meten ook al is er geen verbruik op 1 of 2 fasen.

Nu zie je vaak dat mensen bang zijn gemaakt door die spookverhalen dat ze niet meer objectief naar de kwestie kunnen kijken. Er hoeft niet iets technisch aan de hand is? Vaak is het iets administratiefs of een combinatie hiervan. Heeft u alle meterstanden en weet u of deze standen zijn opgenomen of geschat heeft u de bij behorende datum van opname?

Ik heb een klant gehad die zeker wist dat de meter niet goed kon zijn want de, door de installateur geplaatste tussenmeter, gaf maar de helft van het verbruik aan. Ik kwam dan aan en ik zag het meteen. Bleek de tussenmeter niet goed te zijn aangesloten waardoor er 1 fase , met het meeste verbruik, niet te zijn aangesloten. Verschil tussen de meters was dus verklaarbaar. En na controle was de hoofdmeter goed bevonden. Maar er was nog 3,5 kW aan verbruik aanwezig. Dat kan niet want alles staat uit, zei de klant, tot er en lampje ging branden en hij de stekker van de computer uit het contact haalde weg verbruik en probleem opgelost. Behalve de terechte hoge energierekening, die moest nog betaald worden.

Maar ook een meter die "op hol sloeg" de telwielen konden het niet meer bijbenen, maar die na het spanningsloos maken en weer onder spanning zetten, het weer perfect deed.

Met 13000(kWh), neem ik aan, bent u nog lang geen grootverbruiker. U valt onder grootverbuik als u een aansluiting heeft van groter dan 3 x 80 Ampere.
Heeft u een aansluiting die 13000kW oftewel 13MW aan kan, dan heeft u uw eigen trafohuisje. Laat uw installateur alles na gaan en droom niet over spoken.
Succes

peter17111962
Berichten: 578
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Kan door/tijdens plaatsen krachtstroom er ineens ruim 13000kw meer op n oude electriciteitsmeter staan?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Kijk eens op onderstaande website of U toevallig een afgekeurde stroom meter heeft.

https://www.agentschaptelecom.nl/docume ... rde-meters

Alex van Kampen
Berichten: 77
Lid geworden op: 18 okt 2022 22:33

Re: Kan door/tijdens plaatsen krachtstroom er ineens ruim 13000kw meer op n oude electriciteitsmeter staan?

Ongelezen bericht door Alex van Kampen »

Hallo durftedromen2, ik heb een heel gedurfd voorstel.

U gaat de meter vervangen door een slimme meter en u sluit daar een P1-meter (dit is geen echte meter) aan op deze slimme meter. Met deze P1 meter kunt alles inzichtelijk maken wat er worxt geregistreerd (gemeten) door de slimme meter.

Als er een onbekende verbruiker (apparaat) aan gesloten is op uw installatie dan wordt dat geregistreerd en inzichtelijk gemaakt m.b.v. een app.

Ik maak zelf gebruik van een P1-meter van Home Wizard maar van een ander merk mag ook, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Waarom is dit een gedurfd voorstel?
1. Als het probleem door de oude meter werd veroorzaakt dan ben u het bewijs misschien kwijt, tenzij u de meter laat controleren met de kans dat u en moet betalen voor de keuring en dat die goed gekeurd wordt.

2. Dat felle tegenstanders van de slimme meters allerlei bezwaren spuien op dit forum waardoor er weer twijfels (ruis) kunnen ontstaan bij u.

3. U de 13000kWh als nog moet betalen als u geen oorzaak vindt maar dit moet u dan sowieso betalen.

Denk hierover na en vraag uw elektricien voor advies hierover.

Plaats reactie