Kan door/tijdens plaatsen krachtstroom er ineens ruim 13000kw meer op n oude electriciteitsmeter staan?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
durftedromen2
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 nov 2022 17:41

Kan door/tijdens plaatsen krachtstroom er ineens ruim 13000kw meer op n oude electriciteitsmeter staan?

Ongelezen bericht door durftedromen2 »

Maand of 2 terug ontdekte ik per toeval dat er in 8 maanden tijd ruim 13000kw stroom is verbruikt, verschil met op 1.2.2022 doorgegeven meterstand. Schrok me echt rot dus heb meteen netwerkbeheerder gebeld, volgens de gesproken medewerker is het (grootverbruik als in n bedrijf dus) onmogelijk gezien samenstelling huishouden en verbruik van de afgelopen 21 jaar ervoor waarin ik jaarlijks onder de 1500kw verbruik zat, behalve vorig jaar waarin verbruik bijna 2500kw was. Vond ik ook al vreemd mja, niks mee gedaan. Dit jaar verwachte ik (weer) minder verbruik ivm dat er echt veel minder verbruikt wordt omdat 2 vd 3 personen (die dagelijks douchen en voorheen erg veel pc gebruikten inzake gamen) nog maar helft vd tijd aanwezig zijn en amper nog gamen en wasmachine en droger dus minder vaak gebruikt worden ook, qua apparatuur is (30 jaar oude) droger onlangs vervangen door n veel energiezuiniger droger, heb wel 'n Amerikaanse koelkast en n ouder model tafelvrieskastje maar worden al jaren gebruikt, daarnaast (sinds ongeveer 1,5 jaar) 2 airco' s die bewust echt zo min mogelijk gebruikt zijn, sinds ontdekking noteer ik al n maand of 2 dagelijks de meterstanden en (ondanks al meerdere keren gebruik airco inzake verwarmen), blijkt dagelijks gemiddeld electriciteitverbruik tussen 7 en 11kw te zijn. Er zijn dus geen vreemde 'uitspattingen' te bespeuren.

Maar afgelopen mei heeft n erkende installateur krachtstroom (stopcontact en in meterkast n 'kabel') geplaatst, heb n tijdje terug al geprobeerd telefonisch contact te krijgen, maar nog geen reactie gekregen, an sich vreemd als n installateur zich van geen kwaad bewust is, maar zal wel aan mij liggen dat ik inmiddels zeer sceptisch/wantrouwend geworden ben tov die hele energiebusiness en aanverwante bedrijven (zoals zg bespaarburo's, vaste lastenvergelijkers, netwerkbeheerders en zelfs regering, ze varen nl allemaal wel bij 'never waste a good crisis'), denk dus ook niet dat als vooralsnog onverklaarbare ruim 13000kw verbruik door (tijdens) plaatsen krachtstroom is ontstaan, dat het toegegeven zal worden (omdat installateur/bedrijf anders minstens €4000,00 zal moeten betalen), maar heb tijdens googlen wel ontdekt, oa op n website van n energiemaatschappij, dat ten zeerste afgeraden wordt om zelf krachtstroom aan te leggen omdat aansluiten van krachtstroom levensgevaarlijk kan zijn en 'verkeerd' handelen dus ook ineens echt veel stroomverbruik kan bewerkstelligen, klinkt ook wel logisch en getuige (met name sinds 2022 overduidelijk) het gesjoemel van sowieso energiemaatschappijen en co., zou ik geenszins raar ervan opkijken als die (dus zelf ongebruikte) ruim 13000kw (in max 8 maanden tijd) meer op teller dus n bewuste actie zou zijn in kader van lekker snel bakken met geld genereren als in verdienmodel energie.

Ik ben nu dus op zoek naar mensen die meer weten inzake kunnen verklaren van het plotse astronomische electriciteitverbruik en/of n soortgelijke ervaring hebben.

Alvast vriendelijk dank 😊

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Kan door/tijdens plaatsen krachtstroom er ineens ruim 13000kw meer op n oude electriciteitsmeter staan?

Ongelezen bericht door Cro »

Ik zou zeggen ga eens meten, schakel alle groep in huis uit en kijken naar het verbruik. Dit moet dan 0 zijn. Schakel daarna groep voor groep weer in. Tot het moment dat je opvallend verbruik ziet. Ga daarna kijken welke apparatuur er op die groep zit en schakel die een voor een uit totdat je de boosdoener hebt gevonden.

DeZevendeHenk
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Kan door/tijdens plaatsen krachtstroom er ineens ruim 13000kw meer op n oude electriciteitsmeter staan?

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Als een installateur bij installatie in een keer zo'n hoeveel stroom zou kunnen verbruiken mag je je afvragen waarom er geen gesmolten leidingen in het huis liggen. Anderzijds is er geen verklaring waarom uw meterstand ineens zo'n sprong heeft gemaakt dus ik zou ook denken dat eea wat met elkaar te maken heeft.
Geen slimme meter zodat de historie bekend is?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Kan door/tijdens plaatsen krachtstroom er ineens ruim 13000kw meer op n oude electriciteitsmeter staan?

Ongelezen bericht door crazyme »

Om krachtstroom aan te leggen moet je een aansluiting hebben met 3 fasen. Van 1 fase naar 3 fasen moet ook de netbeheerder langskomen. Dat mag een installateur namelijk niet.

Wat is er precies gebeurd?
En waarom heb je krachtstroom aan laten leggen ?
Laatst gewijzigd door crazyme op 10 nov 2022 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kan door/tijdens plaatsen krachtstroom er ineens ruim 13000kw meer op n oude electriciteitsmeter staan?

Ongelezen bericht door 16again »

Hoort er bij plaatsing krachtstroom een nieuwe meter?

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kan door/tijdens plaatsen krachtstroom er ineens ruim 13000kw meer op n oude electriciteitsmeter staan?

Ongelezen bericht door Moneyman »

En een tip: laat al je complottheorieën even los. Die staan het komen tot een oplossing alleen maar in de weg.

durftedromen2
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 nov 2022 17:41

Re: Kan door/tijdens plaatsen krachtstroom er ineens ruim 13000kw meer op n oude electriciteitsmeter staan?

Ongelezen bericht door durftedromen2 »

BUTTON_REPORT Citeer
Bericht door Cro » 10 nov 2022 10:23

Ik zou zeggen ga eens meten, schakel alle groep in huis uit en kijken naar het verbruik. Dit moet dan 0 zijn. Schakel daarna groep voor groep weer in. Tot het moment dat je opvallend verbruik ziet. Ga daarna kijken welke apparatuur er op die groep zit en schakel die een voor een uit totdat je de boosdoener hebt gevonden.

Nav al 2 maanden dagelijks meterstanden noteren, wordt 7 tot (als wasmachine, droger, airco, etc., in 24u gebruikt wordt) max 11 kw stroom verbruikt, dus lijkt me overbodig om alle groepen uit te schakelen en 1 voor 1 n groep weer in te schakelen to begin with, maar mocht het meer info verschaffen inzake verbruik, wil ik het best proberen, hoe lang zou alle groepen uit moeten blijven om duidelijkheid te krijgen en dan per groep weer aanzetten, hoelang inzake duidelijkheid alvorens next groep 'getest' kan worden en moet eerder aangezette groep(en) ook weer uitgezet zijn dan om per groep duidelijkheid te kunnen krijgen of denk ik (in deze als leek) nou moeilijk ofzo, nu nog het zeg maar groepenplan proberen klinkt gewoon onlogisch als in dat het geen meerwaarde heeft omdat gemiddeld verbruik al duidelijk is en het dus geen ongewoon dagelijks verbruik is, dus no offence, ik wil maar de meerwaarde van bwvs groepenplan weten. 😁

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Kan door/tijdens plaatsen krachtstroom er ineens ruim 13000kw meer op n oude electriciteitsmeter staan?

Ongelezen bericht door Cro »

Als je dat al gedaan hebt, heeft het nogmaals doen uiteraard geen meerwaarde. Je claimt echter dat er 13000kWh verbruik is geweest in een periode van 8 maanden, dat moet ergens gebleven zijn en tijdens het verbruik dus ook meetbaar geweest moeten zijn. Als het nu niet meer meetbaar is misschien eens kijken in de verbruikshistorie als je die hebt

durftedromen2
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 nov 2022 17:41

Re: Kan door/tijdens plaatsen krachtstroom er ineens ruim 13000kw meer op n oude electriciteitsmeter staan?

Ongelezen bericht door durftedromen2 »

Citeer
Bericht door DeZevendeHenk » 10 nov 2022 11:49

Als een installateur bij installatie in een keer zo'n hoeveel stroom zou kunnen verbruiken mag je je afvragen waarom er geen gesmolten leidingen in het huis liggen. Anderzijds is er geen verklaring waarom uw meterstand ineens zo'n sprong heeft gemaakt dus ik zou ook denken dat eea wat met elkaar te maken heeft.
Geen slimme meter zodat de historie bekend is?

Hallo Henk,

Ineens 13k zou denk idd gesmolten leidingen bewerkstelligen maar installateur was wel even bezig in meterkast met (volgens eigen zeggen) 'kabel' inzake krachtstroom aanbrengen, zou het in die tijd gebeurd kunnen zijn dan? 🤔

Fijn om te lezen dat er nog iemand is (en wel meer mensen btw) die ook denken dat 'eea wat met elkaar te maken heeft', ik heb me suf gepiekerd en veel gegoogled ook, er loopt geen stroomdraad naar buren, meterstanden zijn gemiddeld verbruik van elk huishouden, er is dus echt geen andere verklaring voor mja, degenen die financieel op welke manier dan ook baat erbij hebben, hoeven geen bewijs te leveren en nemen geen genoegen met al het aanwezige bewijs dat het geenszins zelf verbruikt is, dat an sich vind ik al vreemd ook, maar zulke uitspraken zijn not done omdat het geen complot zou kunnen zijn, alsof (in 5 maanden tijd 5 miljard pure winst makende) energiemaatschappijen en (andere ook ervan meeprofiterende) aanverwante bedrijven per definitie heilig (verklaard) zijn, gimme a break pff 😇 Ik heb idd geen smartmeter (zie onderwerp) 😉

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kan door/tijdens plaatsen krachtstroom er ineens ruim 13000kw meer op n oude electriciteitsmeter staan?

Ongelezen bericht door Moneyman »

durftedromen2 schreef:
10 nov 2022 16:47
degenen die financieel op welke manier dan ook baat erbij hebben, hoeven geen bewijs te leveren en nemen geen genoegen met al het aanwezige bewijs dat het geenszins zelf verbruikt is, dat an sich vind ik al vreemd ook, maar zulke uitspraken zijn not done omdat het geen complot zou kunnen zijn, alsof (in 5 maanden tijd 5 miljard pure winst makende) energiemaatschappijen en (andere ook ervan meeprofiterende) aanverwante bedrijven per definitie heilig (verklaard) zijn, gimme a break pff 😇 Ik heb idd geen smartmeter (zie onderwerp) 😉
Nogmaals... :roll:
Moneyman schreef:
10 nov 2022 12:05
En een tip: laat al je complottheorieën even los. Die staan het komen tot een oplossing alleen maar in de weg.

Bram Bonnewel
Berichten: 143
Lid geworden op: 11 jan 2006 19:28
Locatie: Sluis

Re: Kan door/tijdens plaatsen krachtstroom er ineens ruim 13000kw meer op n oude electriciteitsmeter staan?

Ongelezen bericht door Bram Bonnewel »

Wij zijn hier afgelopen maandag van 1 fase 230V naar 3 fasen krachtstroom omgeschakeld, dit betekende bij ons een hele nieuwe meterkast inrichting. Ook van 1 hoofdzekering van 35A naar 3 hoofdzekeringen 25A. Er wordt dan ook een nieuwe meter geplaatst voor 3 fasen, een krachtstroom meter. De meterstanden oude meter zijn uitgelezen en ook nog eens opgeschreven. En als ik het zo zie in de app van onze leveranciers is ons verbruik evenveel als voordien.

Is er soms een draad naar de buren getrokken voor een kwekerij??

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Kan door/tijdens plaatsen krachtstroom er ineens ruim 13000kw meer op n oude electriciteitsmeter staan?

Ongelezen bericht door crazyme »

Wellicht een schrijffout bij het wisselen van de meter.

Maar dan moet ts eerst maar eens duidelijk vertellen wat er precies is gebeurd en waarom.

Alle theorieën graag weglaten, die bedenken wij zelf wel.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Kan door/tijdens plaatsen krachtstroom er ineens ruim 13000kw meer op n oude electriciteitsmeter staan?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Waarvoor gebruikt u het krachtstroom stopcontact?

Bij het plaatsen/aansluiten van 'krachtstroom' wordt geen elektriciteit gebruikt, buiten het beetje wat nodig is voor de accuboor/schroefmachine van de installateur. En misschien gebruiken ze een werklamp met stekker. Als dat bij elkaar al 1 kWh aan elektriciteit kost, dan is dat al héél veel.

Door/na het plaatsen van een krachtstroom stopcontact gaat u ook niet automatisch meer elektriciteit gebruiken. Er kan wel (heel veel) extra verbruik ontstaan wanneer het krachtstroom stopcontact gebruikt wordt. Een hoog stroomverbruik tijdens het gebruik van het apparaat is kenmerkend voor apparatuur met een krachtstroom stekker.

Ook het verkeerd aansluiten van een krachtstroom stopcontact leidt niet to een hoog elektriciteitsverbruik. Een foutieve aansluiting kan er in resulteren dat er brand- of schokgevaar is, dat het contact niet werkt of dat apparatuur die op het stopcontact wordt aangesloten niet correct werkt en mogelijk defect gaat. Maar nee, dat levert geen 13.000 kWh verbruik op.

Waarvoor is het krachtstroom stopcontact geplaatst en waarvoor gebruikt u het?

Zijn er ook aanpassingen aan de meterkast gedaan? Heeft u een nieuwe elektriciteitsmeter gekregen?

En zijn uw oude meter en/of huidige meter slimme meters, of nog ouderwetse draaischijf meters?

durftedromen2
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 nov 2022 17:41

Re: Kan door/tijdens plaatsen krachtstroom er ineens ruim 13000kw meer op n oude electriciteitsmeter staan?

Ongelezen bericht door durftedromen2 »

BUTTON_REPORT Citeer
Bericht door crazyme » 10 nov 2022 12:00

Om krachtstroom aan te leggen moet je een aansluiting hebben met 3 fasen. Van 1 fase naar 3 fasen moet ook de netbeheerder langskomen. Dat mag een installateur namelijk niet.

Wat is er precies gebeurd?
En waarom heb je krachtstroom aan laten leggen ?

Was iov woningbouwvereniging inzake (neem aan) voorbereiding verplicht van gas af moeten tbv zg klimaatcrisis, heb van te voren nog gebeld met wbv en gevraagd of het klopt dus is bevestigd dat ze ervan op de hoogte zijn, anders had die installateur rechtsomkeert kunnen maken, laat nl niet 'zomaar' n volslagen vreemde binnen.

De installateur heeft in keuken n stopcontact (perilex) geplaatst en in meterkast volgens eigen zeggen (als antwoord op mijn vraag wat hij aan het doen was, stroom was eraf gezet ook) n extra 'kabel' geplaatst (in z'n uppie dus zonder n netbeheerder erbij). 💁

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Kan door/tijdens plaatsen krachtstroom er ineens ruim 13000kw meer op n oude electriciteitsmeter staan?

Ongelezen bericht door BL2 »

Vreemde vraag misschien, maar hoe wordt je woning verwarmd en waar staat de CV ketel ?
Op de Perilex zit dus niets aangesloten ?

durftedromen2
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 nov 2022 17:41

Re: Kan door/tijdens plaatsen krachtstroom er ineens ruim 13000kw meer op n oude electriciteitsmeter staan?

Ongelezen bericht door durftedromen2 »

Moneyman schreef: ↑
10 nov 2022 12:05
En een tip: laat al je complottheorieën even los. Die staan het komen tot een oplossing alleen maar in de weg.

Oké, oké, hoe kan ik het volgens jou beter aanpakken dan als ik al 57 jaar bwvs van het kastje naar de muur- ofwel met n kluitje in het riet gestuurd wordt, again and again en andere partij er maar wel bij vaart en ik steeds weer min of meer gedupeerd achterblijf? 🤷

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Kan door/tijdens plaatsen krachtstroom er ineens ruim 13000kw meer op n oude electriciteitsmeter staan?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Voor een perilex stopcontact in de keuken is niet per definitie krachtstroom nodig.

Nogmaals de vragen die ik eerder stelde:
- is uw meter gewisseld voor een andere meter door de netbeheerder?
- had of heeft u een analoge draaischijf meter?

En beantwoord ook graag de concrete vragen van anderen in dit topic indien u daadwerkelijk geholpen wilt worden. Want zolang we hier naar de echte feiten moeten gissen wordt het niks.

En laat daarnaast allerlei niet relevante zaken, complotten en onderbuikgevoel weg. Daar hebben we niets aan en het vertroebelt alleen maar.
Laatst gewijzigd door Ivo.w op 10 nov 2022 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.

durftedromen2
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 nov 2022 17:41

Re: Kan door/tijdens plaatsen krachtstroom er ineens ruim 13000kw meer op n oude electriciteitsmeter staan?

Ongelezen bericht door durftedromen2 »

BUTTON_REPORT Citeer
Bericht door 16again » 10 nov 2022 12:01

Hoort er bij plaatsing krachtstroom een nieuwe meter?

Geen idee maar mijn meters zijn van 1983 dus zijn geen nieuwe meters. 💁

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kan door/tijdens plaatsen krachtstroom er ineens ruim 13000kw meer op n oude electriciteitsmeter staan?

Ongelezen bericht door Moneyman »

durftedromen2 schreef:
10 nov 2022 22:43
Moneyman schreef: ↑
10 nov 2022 12:05
En een tip: laat al je complottheorieën even los. Die staan het komen tot een oplossing alleen maar in de weg.

Oké, oké, hoe kan ik het volgens jou beter aanpakken dan …
Simpel. Houd je bij de feiten. De rest is slechts ruis.

durftedromen2
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 nov 2022 17:41

Re: Kan door/tijdens plaatsen krachtstroom er ineens ruim 13000kw meer op n oude electriciteitsmeter staan?

Ongelezen bericht door durftedromen2 »

BUTTON_REPORT Citeer
Bericht door Ivo.w » 10 nov 2022 22:59

Voor een perilex stopcontact in de keuken is niet per definitie krachtstroom nodig.

Nogmaals de vragen die ik eerder stelde:
- is uw meter gewisseld voor een andere meter door de netbeheerder?
- had of heeft u een analoge draaischijf meter?

En beantwoord ook graag de concrete vragen van anderen in dit topic indien u daadwerkelijk geholpen wilt worden. Want zolang we hier naar de echte feiten moeten gissen wordt het niks.

Hoi Ivo,

Meters zijn van 1983 dus (er is) geen nieuwe (geplaatst), er werd wel over krachtstroom gesproken, perilex stopcontact is aan zijkant keukenblok geplaatst (terwijl bekend is dat binnenkort n nieuw keukenblok wordt geplaatst, vond zelfs installateur dus vreemd ook mja, opdracht van wbv/aannemersbedrijf die installateur stuurde, dus toch maar gedaan) ivm vroeg of later verplicht electrisch moeten koken en ja, electriciteitsmeter heeft n draaischijf. Heb btw al in onderwerp gezegd dat het n oude (dus geen smart)meter betreft, (just being a) smartass. 😇 Heb afgelopen nacht amper geslapen, het was n drukke dag en heb elk beetje vrije tijd besteedt aan beantwoorden van reacties ipv beetje scrollen op Facebook enzo, kortom, doe m'n best en dacht voor zover ik als leek verstand ervan heb, dat gros van concrete vragen al beantwoord is op (of in 1 vd andere) reacties. Uiteraard wil ik de oorzaak achterhalen, is reden van plaatsing verhaal en hulpvraag to begin with, het vergt blijkbaar iets meer geduld hebben dan ook ik zou willen, maar er wordt duidelijk meegedacht en moeite gedaan, dus ik waardeer jullie inzet iig! 😊

Plaats reactie