Kettingbeding energie WKO Eteck / Vaanster

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Jeroen1122
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 apr 2023 09:39

Kettingbeding energie WKO Eteck / Vaanster

Ongelezen bericht door Jeroen1122 »

Hallo,

Ik ben op zoek naar ervaringen met het zogenaamde 'kettingbeding': na aankoop van een woning lijk ik gedwongen om een overeenkomst met energieleverancier Vaanster te tekenen voor de levering van warmte en koude via een WKO installatie. Vaanster dicteert als een monopolist de voorwaarden (enorm duur, technische oplossing ouderwets, kwaliteit dramatisch). Ik heb aangegeven geen warmte en koude van hun te willen afnemen en de overeenkomst niet te tekenen. Vaanster verwijst naar de koopakte waarin iets staat over de levering van warmte en koude, maar nergens dat ik een wurgcontract moet tekenen. Inmiddels hebben ze meerdere termijnbedragen in rekening gebracht en een incassoburo ingeschakeld. Ben benieuwd naar ervaringen met de (juridische) kant van dit proces.

Bedankt voor de reactie,

Jeroen

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Kettingbeding energie WKO Eteck / Vaanster

Ongelezen bericht door Cro »

Als je aangeeft niet af te willen nemen, heb je dan ook direct de afname gestopt door de binnenhuis installatie uit te schakelen / dicht te draaien. Doe je dit niet dan kun je natuurlijk immers wel rekening verwachten voor de energie die je nu afneemt. Je zal dan op een andere manier moeten voorzien in je energie.

In dit vonnis wordt aangegeven dat zelfs wanneer er een kettingbeding is, tegenwoordig zo'n aansluiting opgezegd kan worden. Wel kunnen daar voorwaarden aan zitten: https://uitspraken.rechtspraak.nl/#!/de ... :2021:4615

Kijk dus goed na wat voor jou van toepassing is.

Plaats reactie