Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
PGros
Berichten: 1113
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door PGros »

Nijogeth schreef:
24 okt 2022 22:59
En laat die nu net negatief zijn. Dus je krijgt gewoon geld daarvoor.
Lady1234 zegt: Terwijl dat energienet wel in stand gehouden moet worden .
Maar iedereen met zonnepanelen betaald die kosten ook gewoon.
Dat er wat weggestreept wordt en je geld terug krijgt maakt niet uit. De netwerkbeheerder krijgt gewoon zijn geld want dat staat zo in de afrekening.

de auditu
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door de auditu »

zwaluw29 schreef:
24 okt 2022 19:48
Gratis stroom en nog niet tevreden.
Voor het gemak vergeten we maar even de investering die gedaan moet worden.

Klavier
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 sep 2021 23:07

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door Klavier »

Het staat iedereen vrij om (gratis) het automatisch versturen van de meterstanden te laten stopzetten. Zo kun je de leveranciers die maandelijks willen salderen de pas afsnijden. Zo kom je een beetje in de buurt van de 'oude' domme meter. Eén nadeel : Je moet 1 x per jaar zelf de standen even doorsturen.

Als alternatief zou je jouw meter ook kunnen voorzien van een metalen omkasting (kooi van Faraday) zodat het radiosignaal niet naar buiten kan komen.

Er zijn ontzettend handige P1 uitlees-kastjes beschikbaar die ervoor zorgen dat je thuis ALLE zicht hebt op energie/gasgebruik.

larshemel
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 okt 2011 21:19

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door larshemel »

Werkt het niet automatisch doorsturen van de gegevens echt?
Klinkt logisch, maar dan snap ik de ophef over het maandelijks salderen niet helemaal.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Klavier schreef:
24 okt 2022 23:44
Het staat iedereen vrij om (gratis) het automatisch versturen van de meterstanden te laten stopzetten. Zo kun je de leveranciers die maandelijks willen salderen de pas afsnijden.
In de voorwaarden staat vast dat ze de meterstanden dan mogen schatten.

Wem
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 okt 2022 07:20

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door Wem »

En wat als je net een hybride warmtepomp hebt aangeschaft?
De opgespaarde energie van de zonnepanelen in de zomer hebben we in de winter nodig voor de warmtepomp te laten draaien.
Het verplicht aan de warmtepomp gaan, wat overigens allang geen plicht meer is, (want geen monteurs, bij de helft van de huizen niet mogelijk of geen geld )houd in dat je een groot aantal zonnepanelen hiervoor nodig hebt, anders is de pomp onbetaalbaar.
Natuurlijk wisten we dit bij de aanschaf, maar ik hoor letterlijk nergens bij geen 1 programma hoe ze dit gaan regelen.
Die pompen gaan dus weer gewoon uit als de salderingsregeling is afgelopen, de houtkachel weer lekker aan en / of de gasprijs is weer lager., goed voor het milieu😀
Of, wat het meest voor de hand ligt, een super accu aanschaffen, en zo blijven we lekker bezig met zijn allen met dit zwabberbeleid.

schasfoort
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 okt 2010 17:20

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door schasfoort »

Eerst wordt de consument blij gemaakt met een slimme meter, kijk hoe mooi inzichtelijk u uw verbruik kunt monitoren en vervolgens worden deze privé energie gegevens door energiemaatschappijen misbruikt om de consument te benadelen

MIJN TIP LAAT UW SLIMME METER NIET MEER UITLEZEN DOOR ENERGIE MAATSCHAPPIJEN

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... utomatisch.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

schasfoort schreef:
25 okt 2022 08:07
MIJN TIP LAAT UW SLIMME METER NIET MEER UITLEZEN DOOR ENERGIE MAATSCHAPPIJEN
Heb je de laatste reactie vóór jouw "tip" ook gelezen?

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Marcelfick schreef:
24 okt 2022 21:29
Het kan nog gekker Nieuwe stroom saldeert per uur waardoor je extra weinig voor je stroom terug krijgt want je lieverd uiteraard tussen 12 en 16 het meeste terug en verbruik je het minst. Dit is dus altijd erg ongunstig en is in strijd met de wet maar zeggen hier niets aan te kunnen doen omdat ze alleen een opslag rekenen over het verbruik maar ook over de terug levering

Dit kost ons jaarlijks een paar duizend euro.
Nee, het kost je niets. Het levert je precies op wat het zou moeten opleveren.

Op het moment dat je teveel stroom hebt, verkoop je het voor de geldeden prijs en op het moment dat je extra stroom nodig hebt, koop je in voor de prijs die geldt op moment van inkoop.

Het is logisch dat die ingekochte stroom een andere prijs heeft dan de stroom die je verkoopt, want de stroom die je moet inkopen wordt niet door je eigen zonnepanelen geproduceerd.

Jeroen kortekaas
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 okt 2022 09:18

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door Jeroen kortekaas »

Ik vind het nog steeds raar je moet per kw/h meer als 60 cent betalen en als je levert krijg je bij zowat iedere provider minder. De gas crisis bestaat niet is gecreëerd door de energie leveranciers. De eigenaren lees aandeel houders moeten natuurlijk ook tevreden blijven. Kortom de gewone man die krom gelegen heeft voor zijn zonnepanelen wordt zo langzaam maar zeker weer gepakt.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ivo.w schreef:
25 okt 2022 08:45
Nee, het kost je niets. Het levert je precies op wat het zou moeten opleveren.
Leveranciers zijn verplicht om jaarlijks te salderen. Dit houdt in dat de leverancier het totale verbruik berekent door de totale levering te verminderen met de totale teruglevering in één jaar. Het gaat hierbij om hoeveelheden aan elektriciteit. Het is niet de bedoeling dat er per uur, per maand of per telwerk wordt gesaldeerd. Het is eveneens niet de bedoeling dat de leverancier de elektriciteit tegen het periodetarief en de bedragen verrekend. Het is de bedoeling dat het jaarverbruik wordt belast.

W. Panders
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 okt 2022 11:23

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door W. Panders »

In Uw uitleg over saldering staat niet bij vermeld dat wanneer je meer opwekt dan je gebruikt je dat op kan slaan op een huisaccu! U schrijft; meer opgewekte energie in de lente, zomer en herfst, kun je gebruiken in de donkere dagen, wintertijd!! Maar dan moet die energie WEL opgeslagen zijn. En om veel energie op te kunnen slaan heb je een hele grote accu en een hele dikke portemonnee nodig!

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
25 okt 2022 10:38
Leveranciers zijn verplicht om jaarlijks te salderen.
Als ik kijk naar wat ik gisteren bij Radar hoorde, is het (helaas) niet zo stellig. De toelichting die daar gegeven werd, komt er kort gezegd op neer dat de wet hier niet expliciet helder over is, maar dat het wel de bedoeling van de wetgever zou zijn geweest. En dan ontstaat de ruis, waardoor sommige energieleveranciers zeggen "ja leuk, maar het staat niet in de wet, en als het de bedoeling is, hadden ze dat op moeten schrijven".

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door Ivo.w »

alfatrion schreef:
25 okt 2022 10:38
Ivo.w schreef:
25 okt 2022 08:45
Nee, het kost je niets. Het levert je precies op wat het zou moeten opleveren.
Leveranciers zijn verplicht om jaarlijks te salderen. Dit houdt in dat de leverancier het totale verbruik berekent door de totale levering te verminderen met de totale teruglevering in één jaar. Het gaat hierbij om hoeveelheden aan elektriciteit. Het is niet de bedoeling dat er per uur, per maand of per telwerk wordt gesaldeerd. Het is eveneens niet de bedoeling dat de leverancier de elektriciteit tegen het periodetarief en de bedragen verrekend. Het is de bedoeling dat het jaarverbruik wordt belast.
Nee, wat je schrijft klopt niet.

Voor het berekenen van de verschuldigde energiebelasting en ODE gaat jouw rekenmethode op.

Voor het berekenen van de vergoeding die de energieleverancier betaalt voor een teruggeleverde kWh, moet de energieleverancier binnen de salderingsregeling minimaal het tarief betalen wat op het moment van teruglevering ook zou gelden wanneer diezelfde klant op dat moment juist een kWh elektriciteit zou afnemen.

Met uurtarieven is de vergoeding voor teruggeleverde energie dus elk uur anders. Met maandtarieven elke maand.

Wanneer op jaarbasis meer energie wordt teruggeleverd dan wordt afgenomen, dan valt alles boven de afgenomen hoeveelheid buiten de salderingsregeling. Voor die 'boventallige' energie mag de energieleverancier een lagere terugleververgoeding betalen dan het actuele leveringstarief.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Salderen is een enorm voordeel voor de consument en ook behoorlijk raar te noemen. Ja, je investeert in panelen, maar dat zou je moeten doen om in je eigen vraag te voorzien. 50% van mijn verbruik is eigen stroom, maar dankzij het salderen is de terugverdientijd belachelijk snel.

Mijn stroomverbruik was 3.000kWh en gas was 1.000m3.

In normale omstandigheden:
Verbruik+leverkosten+netbeheerkosten+energiebelasting+ODE-vermindering energiebelasting
Stroom: (3.000x€0,31610) + €64,75 + €241,14 + (3.000x€0,04010) + (3.000x€0,03325) - €742,98 = €727,26
Gas: (1.000x€1,31890) + €64,75 + €365,46 + (1.000x€0,39591) + (1.000x€0,09429) = € 2.239,31
Totale kosten € 2.966,57

Nu heb ik zonnepanelen genomen en 50% van mijn verbruik is eigen stroom. Het terugleveren ligt op 2500kWh. Bewust heb ik meer panelen om pieken overdag op te kunnen vangen.
Stroom: (1.500x€0,31610) + €64,75 + €241,14 + (1.500x€0,04010) + (€1.500x€0,03325) - €742,98 - (2.500x€0,05) = €22,09.
Gas blijft gelijk €2.239,31.
Totale kosten met panelen: € 2.261,40. Een besparing van €705,17 op jaarbasis. Dat wil zeggen een terugverdientijd van de panelen van net geen 6,5 jaar.

Maar het is voor de Nederlander niet genoeg en we willen graag salderen. Ik heb behoorlijk wat overschot en ga verwarmen met mijn airco. Alleen het douchen doen wij nog op gas. Het terugleveren is nu te verwaarlozen.
Stroom: (0x€0,31610) + €64,75 + €241,14 +(0x0,04010) + (0x0,03325) - €742,98 = -€437,09.
Gas: (365x€1,31890) + €64,75 + €365,46 + (365x€0,39591) + (365x€0,0949) = €1.090,54
Totale kosten: €653,45. Een besparing op het origineel van €2.313,12. Een terugverdientijd van net 2 jaar.

Zonnepanelen moet je voor jezelf installeren, niet om geld uit de zakken van anderen te kloppen. Het geld dat ik nu verdien door het salderen kan veel beter gebruikt worden voor de minderbedeelden. Ook het cadeautje voor de komende 2 maanden klinkt leuk, maar is in mijn ogen extra bluswater en niet om brand te voorkomen. Al dat geld kan dus beter geïnvesteerd worden in betere isolatie en in andere besparingsmaatregelen zodat iedereen kan profiteren van een lagere rekening.

Mijn plannen zijn nog niet op. Als het salderen niet meer loont wil ik accu’s aanschaffen en een warm water boiler. Met een beetje plannen blijft mijn stroomverbruik dan 0 en het gas kan weg. In dat geval krijg ik geld toe en bespaar ik dik €3.400 per jaar op de huidige tarieven.

Mensen met panelen worden bevooroordeeld ten opzichte van diegene die het niet hebben. Daardoor ga ik steeds minder betalen en blijven de minder vermogenden in een slecht geïsoleerd huurhuis meer en meer betalen. Gewoon krom.

DeZevendeHenk
Berichten: 770
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Volgens mij was de salderingsregeling een stimulatie voor de aanschaf van zonnepanelen, dat staat vast óók wel ergens in de memorie van toelichting. Dat boomers met een eigen huis en liggende gelden er een mooie manier in zagen om een leuk rendement op hun spaargeld te realiseren staat ze vrij maar dat kun je nooit zien als het doel van de regeling. Dat was precies wat die meneer van VEH wel deed. Ik heb nu een jaar panelen en ga die naar verwachting in vijf jaar terugverdienen, waarom zou er nóg meer geld naar mensen met zonnepanelen moeten? Help eerst al die huurders maar eens met hun enkel glas en gaskachels.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ivo.w schreef:
25 okt 2022 11:52
alfatrion schreef:
25 okt 2022 10:38
Leveranciers zijn verplicht om jaarlijks te salderen. Dit houdt in dat de leverancier het totale verbruik berekent door de totale levering te verminderen met de totale teruglevering in één jaar. Het gaat hierbij om hoeveelheden aan elektriciteit. Het is niet de bedoeling dat er per uur, per maand of per telwerk wordt gesaldeerd. Het is eveneens niet de bedoeling dat de leverancier de elektriciteit tegen het periodetarief en de bedragen verrekend. Het is de bedoeling dat het jaarverbruik wordt belast.
Nee, wat je schrijft klopt niet.
Zeker wel. De salderingsregeling is in 2004 ingevoerd en luiden toen:
Artikel 31c lid 2 Elektriciteitswet 1998 (oud)
Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die per jaar minder dan 3000 kWh duurzame elektriciteit produceren berekent de netbeheerder de stand van de in het eerste lid bedoelde meter, ten behoeve van de jaarlijkse rekening van de leverancier, door de verbruikte elektriciteit te verminderen met de opgewekte elektriciteit.
Hierna is de wet een aantal keren aangepast, zonder dat de wetgever hiermee de beoogde het jaarlijkse of dwingende karakter van de salderingsregeling te niet te doen. In 2008 is het leveranciersmodel ingevoerd (TK, 2003-2004, 29 372, nr. 45) en daarbij is ook het woordje jaarlijks uit de tekst vervallen. In 2014 heeft de wetgever het maximum van 3000 kWh laten vervallen, nadat aanvankelijk was voorgesteld om hier 5000 kWh van te maken (TK, 2007-2008, 31 374, nr. 14; TK 2012-2013, 33 493, nr. 3). Uit de parlementaire geschiedenis blijkt dat de wetgever verplichte jaarlijkse saldering beoogde met de wet.

De wettelijke salderingsregeling luid nu:
Artikel 31c lid 1 Elektriciteitswet 1998
Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die duurzame elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier het verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoede elektriciteit, waarbij de vermindering maximaal de hoeveelheid aan het net onttrokken elektriciteit bedraagt.
Beantwoording door de minister:
DGKE-DE / 22477991
Salderen is het tegen elkaar wegstrepen van de hoeveelheid ingevoede en onttrokken elektriciteit zonder het tarief hierbij te betrekken. Het aantal kWh dat resteert na saldering, onttrokken dan wel ingevoed, wordt gefactureerd. Op dit moment is wettelijk niet geregeld tegen welk tarief het saldo na dit salderen moet worden gefactureerd in een situatie waarbij het tarief in de factuurperiode varieert.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 25 okt 2022 14:06, 3 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar gelukkig is nu iedereen spekkoper met deze hoge temperaturen in oktober. Kachel hoeft niet aan. Iedereen spaart.

ELES
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 okt 2022 13:49

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door ELES »

Men geeft aan dat ze per 1/7/22 de helft (50%) terugbetalen van de prijs die ze aan je bereken voor gebruikte energie. Nu lijkt 24 eurocent toch echt niet op de helft van 62 eurocent. Inmiddels 3 brieven, de nodige mails verstuurdook wT betreft salderen per maand naar net als in de radaruitzending van 24 oktober geen enkele reactie. Ik vraag me af wanneer die ieman nu eens zal gaan reageren vanuit Den Haag (ACM?)
Laatst gewijzigd door ELES op 25 okt 2022 14:02, 2 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
25 okt 2022 11:45
alfatrion schreef:
25 okt 2022 10:38
Leveranciers zijn verplicht om jaarlijks te salderen.
Als ik kijk naar wat ik gisteren bij Radar hoorde, is het (helaas) niet zo stellig. De toelichting die daar gegeven werd, komt er kort gezegd op neer dat de wet hier niet expliciet helder over is, maar dat het wel de bedoeling van de wetgever zou zijn geweest. En dan ontstaat de ruis, waardoor sommige energieleveranciers zeggen "ja leuk, maar het staat niet in de wet, en als het de bedoeling is, hadden ze dat op moeten schrijven".
Op 8 september 2022 is er bij BudgetEnergie een dagvaarding betekend in naam van Rienzilla. Ik twijfel er niet aan dat de rechter hem gelijk zal geven. Het topic op Tweakers.net is hier te vinden: https://gathering.tweakers.net/forum/li ... /2146072/0

Plaats reactie