Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Webbie
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 nov 2005 22:34

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door Webbie »

Ik wil wel toevoegen dat dit land heel ver achterloopt op de verkoop van accu's voor zonnepalen
Dit heeft denk ik ook te maken met het saldering systeem in ons land, maar nu dit al heel snel word afgebouwd is het verstandig te kijken of u een oplossing kan aanbrengen om echt heel veel kosten te besparen alhoewel de levensduur van die accu's ook niet echt geweldig zijn veel halen maar 5 jaar en de betere rond de 10 jaar maar dat kan langer zijn als er minder her ladingen plaatsvinden
Want nu pas begint er eindelijk de levering van nog wel wat pittig geprijsde accu's
Kijk dan ook niet naar goedkope accu's die maar 5 jaar meegaan want dan is de kans groot dat u na 5 jaar weer een nieuwe moet gaan kopen
Of men daar een soort van inruil vergoeding gaat verstrekken voor de oude zou werkelijk echt een boost geven in deze markt.
Want deze zijn allemaal vrij pittig geprijsd als deze wat langere levensduur en een grotere capaciteit heeft.
Helaas komt de andere oplossing voorlopig niet uit de superrijke bedrijven markt voor de komende 10 of misschien wel 50 jaar denk ik, maar die is er al wel
Weliswaar met prijzen waar zelfs multimiljonairs nog er van schrikken maar hopelijk veranderd dat in de nabije toekomst.
Ik raad het zelf bouwen van een accu systeem niet aan omdat dit heel veel ellende kan veroorzaken en er vooral erg vaak en veel controles moeten worden gedaan of die zelfbouw dingen nog wel goed zijn.
De praktijk in de USA toont aan dat die oplossingen met auto/truck accu's wel werkt maar er wel heel vaak ongelukjes soms zelfs met fatale afloop echt meer schering dan inslag is. En dat de accu's die u wil gebruiken ook weer erg kostbaar zijn en nog steeds echt veel onderhoud en controles nodig hebben
De verkoop van de grotere systemen is in andere landen al veel langer beschikbaar en betaalbaarder dan hier in europa maar begint langzaam beschikbaar te komen ook in dit land.

Webbie
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 nov 2005 22:34

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door Webbie »

Huh u heeft de airco aan als u niet thuis bent ?!? waarom ???

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

barigesa schreef:
07 nov 2022 21:32
Ook Greenchoice belazerd zijn klanten door in de zomer met lagere (inkoop)tarieven te rekenen dan in de donkere dagen 3en maandelijks!! te salderen.
Hieronder de uitleg van Geenchoice waarom dit zo logisch is (terwijl het niet mag).
Is er al een uitspraak dan dat maandelijks salderen niet mag? En bij flexibele tarieven is het niet vreemd dat stroom in de zomer goedkoper is dan in de winter. In de zomer is er langer en meer opbrengst.
Webbie schreef:
11 nov 2022 23:52
Ik word bedonderd op een ernstige manier want men heeft mij jarenlang geweigerd overzichten te verstrekken zodat ik niet tussendoor kon controleren wat ik verbruikte en wat ik terug leverde
Waarom zou een ander op uw meter moeten kijken? U hebt toch zelf een kijkvenster op uw meter? En via een slimme meter, een verbruikmeter of een app voor de zonnepanelen heeft u zelf een prachtig inzicht.
Webbie schreef:
11 nov 2022 23:52
Geweldig mensen blijf vooral diezelfde partijen stemmen die ons allemaal een oor aangevlochten (om het netjes te formuleren) hebben.
Ik zit met een vast contract welke nog 4 jaar loopt, maar je snapt het al als ik wil overstappen word ik zwaar getroffen door de krankzinnige bedragen die absoluut niet stroken met de werkelijkheid.
U sluit een meerjarig contract af en gaat dan pas klagen over de inhoud van het contract? Waarom dan afsluiten als het zo tegen valt? Verder zijn juist de opzegvergoedingen wettelijk vastgelegd om te voorkomen dat er een wild west systeem ontstaat.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door 16again »

Webbie schreef:
12 nov 2022 01:22
Huh u heeft de airco aan als u niet thuis bent ?!? waarom ???
Zo hou je het wel koel, voor als je terug komt. Met goedkope eigen stroom

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Webbie schreef:
12 nov 2022 00:30
Let wel ik heb maar liefst 24 panelen en heb mij jarenlang afgevraagd waarom ik ondanks al die panelen toch altijd heel veel bij moest betalen
Dan moet er meer aan de hand zijn. Panelen leveren stroom op die afgetrokken word van uw jaarlijks verbruik. Als u dan toch moet betalen leveren de panelen niet voldoende op, verbruikt u dermate veel stroom dat het niet toereikend is of gebruikt u zoveel gas waardoor de rekening ook omhoog gaat. Uw ervaring herken ik totaal niet in mijn situatie.
Webbie schreef:
12 nov 2022 00:30
Nu ik enorm bezuinigd heb door alle lampen en verbruikers te vervangen voor zeer energie zuinige producten, en jawel enorm bespaar op gas krijg ik nu ineens meer terug dan ooit.
Dat heb ik dus niet te danken aan de panelen maar puur omdat ik alles in huis aanpak en driftig bezig ben het hele huis te isoleren en energie zuiniger te maken.
Het is een combinatie van. Zorgen dat je slimmer inkoopt en zorgen dat je verbruikt op het moment dat je opbrengst hebt.
Webbie schreef:
12 nov 2022 00:30
U zult de panelen met moeite gaan terugverdienen
In mijn berekening van 25 oktober j.l. kunt u zien dat het terugverdienen met salderen in mijn geval 2 jaar is en zonder salderen 6,5 jaar. Zoveel moeite is het dus niet.
Webbie schreef:
12 nov 2022 00:30
Het nachttarief hoort enorm laag te zijn omdat dan veel mensen amper nog energie gebruiken of al lang in bed liggen
Met het nadeel dat er 's nachts ook veel minder opgewekt word waardoor er ook weer duurder ingekocht moet worden.
Webbie schreef:
12 nov 2022 00:30
In ieder geval zult u dus veel moeite krijgen om die panelen terug te verdienen als u er niet meer dan genoeg opslag aan laat aanbrengen
Want vergis u niet het zal echt heel lastig worden om het spul echt terug te verdienen al helemaal als u afhankelijk word van wat de energie bedrijven u gaan betalen
Zoals al gezegd, totaal niet.
Webbie schreef:
12 nov 2022 00:30
Als voorbeeld ik heb een namelijk ook nog op een ander manier een terug verdiensten genaamd een windmolen en dat levert maar liefst het fantastische bedrag van 0,00387 cent per kWh op oftewel geen enkele eerlijke betaling maar complete oplichting
Want u snapt deze energie bedrijven verkopen het echt aan iedereen voor een fors bedrag die geen langlopende contracten heeft.
Terug leveren, dus teruglevering-saldering=overschot terugleveren, gebeurd op momenten dat iedereen terug levert, waarbij er veel meer aanbod is dan vraag en de prijzen dus enorm laag zijn. En zo werkt de hele markt. Schaarste en veel vraag is een hoge prijs en veel aanbod en weinig vraag geeft een veel lagere prijs. Waarom dan verplicht duur moeten inkopen?
Webbie schreef:
12 nov 2022 00:30
Zonder meer dan voldoende opslag van de energie zult u eerder vroeger dan later op de blaren zitten en niets verdienen, maar erg veel moeten betalen voor iets dat u niet wilt
Nogmaals, nergens last van. Mijn panelen zijn nu binnen 2 jaar terug verdiend en hou daarna geld over om in accu's te investeren. Nu bespaar ik dik €2.300,- per jaar door mijn zonnepanelen.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door 16again »

Webbie schreef:
12 nov 2022 01:20
Ik wil wel toevoegen dat dit land heel ver achterloopt op de verkoop van accu's voor zonnepalen
Je kunt je afvragen of het land achter loopt, of de huidige accus wel zo handig zijn.
En dan denk ik aan prijs, opslagcapaciteit, brandgevaar en in beslag genomen ruimte.

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Webbie schreef:
12 nov 2022 01:22
Huh u heeft de airco aan als u niet thuis bent ?!? waarom ???
Omdat ik niet in een warm huis binnen wil komen, maar meteen wil kunnen genieten van de temperatuur.

Ik geloof in het feit dat op temperatuur houden minder energie kost dan warmte afkoelen of koude opwarmen. Zo stook ik ook overdag als ik ben werken in de winter. Mijn huis houdt gewoon een bepaalde temperatuur aan.

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

En wat betreft accu's. Allemaal leuk en aardig, maar mijn stroomvraag is ongeveer 150kwh per maand in de winter. Een accu vinden die in de zomer extra stroom kan opslaan van zonnepanelen, zodat ik in de winter geen stroom af hoef te nemen, die moet dus al gauw 750kwh op kunnen slaan voor november tot en met maart. De meeste accu's zitten rond de 10kwh voor een paar duizend euro.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als je het hele jaar eigen energie wilt gebruiken en geen overproductie hebt, dan heb je een capaciteit nodig van 1800 kWh.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Nijogeth schreef:
12 nov 2022 12:42
En wat betreft accu's. Allemaal leuk en aardig, maar mijn stroomvraag is ongeveer 150kwh per maand in de winter. Een accu vinden die in de zomer extra stroom kan opslaan van zonnepanelen, zodat ik in de winter geen stroom af hoef te nemen, die moet dus al gauw 750kwh op kunnen slaan voor november tot en met maart. De meeste accu's zitten rond de 10kwh voor een paar duizend euro.
U vergeet dat u nu ook nog gewoon kan opwekken. Deze maand zit ik nu op gemiddeld 6kWh die ik per dag opwek. Er is 1 hele slechte dag met 1,8kWh, maar ik heb ook dagen van 10kWh. Dus ook met een kleinere accu kon je al een eind.

de auditu
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door de auditu »

Nijogeth schreef:
12 nov 2022 12:37
Webbie schreef:
12 nov 2022 01:22
Huh u heeft de airco aan als u niet thuis bent ?!? waarom ???
Omdat ik niet in een warm huis binnen wil komen, maar meteen wil kunnen genieten van de temperatuur.

Ik geloof in het feit dat op temperatuur houden minder energie kost dan warmte afkoelen of koude opwarmen. Zo stook ik ook overdag als ik ben werken in de winter. Mijn huis houdt gewoon een bepaalde temperatuur aan.
Dat is inderdaad een geloof, maar geen feit. Het heeft meer met comfort te maken.

PGros
Berichten: 1113
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door PGros »

Ik hou gasverbruik bij.
Weekend weg. Vrijdagmiddag cv op 14 graden. Maandag ochtend weer naar 20 graden.
Weekend was buitentemperatuur 2 tot 5 graden.
Zaterdag geen gasverbruik. Zondag iets om de 14 graden vast te houden. Zo koud was het dus na zo'n 48 uur. Maandag veel gasverbruik ivm opwarmen naar 20 graden. Het gasverbruik maandag was zo hoog dat het de besparing van voorgaande dagen teniet deed.
Dus inderdaad heeft nijogeth wel een punt.

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door jonis »

NeoDutchio schreef:
12 nov 2022 14:58

U vergeet dat u nu ook nog gewoon kan opwekken. Deze maand zit ik nu op gemiddeld 6kWh die ik per dag opwek. Er is 1 hele slechte dag met 1,8kWh, maar ik heb ook dagen van 10kWh. Dus ook met een kleinere accu kon je al een eind.
Niet iedereen haalt dat met de zonnepanelen, ik in elk geval niet meer in november vanwege ongunstige ligging. Dat is nu nog maar zo'n 2kwh per dag met 10 panelen.
Maar ook met accu zul je te maken krijgen met meer vermogensafname dan je accu kan afgeven als alles electrisch is.
Oven, inductie (+ 4x boosters) afzuiging, verlichting, airco, etc alles tegelijk aan.

de auditu
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door de auditu »

Blijft over de vraag hoeveel gas er gebruikt zou zijn om gedurende die tijd de temperatuur constant te houden.

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door jonis »

Vanochtend 16,5° C woonkamer, klein half uurtje airco aan; temp. 18,5°C. Zon houdt de rest van dag temp. constant. Vanavond nog uurtje airco aan.
Totaal stroomverbruik 1 dag +/- 6kwh exclusief terugleveren. Gasverbruik warmwater 0,3 M3.

ronwilwijdeveld
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 sep 2017 16:18

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door ronwilwijdeveld »

Wanneer we het goed beschouwen dan worden consumenten door de energiebedrijven, de marktwerking gewoon bestolen.
Bij gebruik van uit de markt betaal je torenhoge kosten maar bij teruglevering krijg je een schijntje van het riële bedrag.
Het is gewoon diefstal en de overheden die niets meer te vertellen hebben moeten deze diefstal gewoon toestaan.
De wereld is in die zin omgedraaid.
Energiebedrijven zijn gewoon ordinaire zakkenvullers geworden die totaal géén sociaal gevoel meer hebben tot de mensen.
Goed VVD stemmen met zijn allen dan "komt het vanzelf goed"

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

ronwilwijdeveld schreef:
14 nov 2022 17:08
Bij gebruik van uit de markt betaal je torenhoge kosten maar bij teruglevering krijg je een schijntje van het riële bedrag.
Het is gewoon diefstal en de overheden die niets meer te vertellen hebben moeten deze diefstal gewoon toestaan.
De wereld is in die zin omgedraaid.
Energiebedrijven zijn gewoon ordinaire zakkenvullers geworden die totaal géén sociaal gevoel meer hebben tot de mensen.
En, opgelucht? Wanneer levert u energie terug? Inderdaad, op het moment dat iedereen dat doet en er dus een overschot is. Kijk eens naar de dynamische contracten wat er gevraagd word voor een kWh tijdens deze piekmomenten. Er zijn momenten dat je als klant geld toe krijgt omdat ze het stroom niet kwijtkunnen. Anders gaat het om centen wat ze betalen om in te kopen. Wat is er dan zo raar aan dat het overschot bij de consument ook voor een laag bedrag inkopen? Of vind u dat ze duur moeten inkopen en tegen verlies moeten verkopen?
Wat u betaald is een gemiddelde van de geldende stroomprijs. Er zijn momenten dat ze aan u verdienen, maar op windstille momenten rond 17:00u als iedereen thuis komt, er niets meer opgewekt word en massaal de auto's aan het laadsnoer gaan en kooktoestellen aan gaan, dan kunnen ze weer verlies draaien op u. Zoveel word er dus niet verdiend om uw overschot op piekmomenten.

Ook is het nooit de bedoeling geweest om als particulier voor energiemaatschappij te gaan spelen. Panelen zijn bedoeld om in je eigen verbruik te voorzien. Nu is er ook nog de luxe dat er gesaldeerd kan worden. Zoveel stroom heeft een normaal huishouden dan niet over dat er daarna nog aan verdiend kan worden. Tenzij dit een gok van u geweest is en nu de deksel op de neus krijgt.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
14 nov 2022 17:51
Wanneer levert u energie terug? Inderdaad, op het moment dat iedereen dat doet en er dus een overschot is. Kijk eens naar de dynamische contracten wat er gevraagd word voor een kWh tijdens deze piekmomenten. Er zijn momenten dat je als klant geld toe krijgt omdat ze het stroom niet kwijtkunnen. Anders gaat het om centen wat ze betalen om in te kopen. Wat is er dan zo raar aan dat het overschot bij de consument ook voor een laag bedrag inkopen?
De afnemer betaald op die goedkope momenten gewoon het hoge contractuele tarief. Hierop kun je natuurlijk antwoorden dat dit een gemiddelde is over de dag, en dat is voor de stroom afkomstig van zonnepanelen hetzelfde.
NeoDutchio schreef:
14 nov 2022 17:51
Ook is het nooit de bedoeling geweest om als particulier voor energiemaatschappij te gaan spelen. Panelen zijn bedoeld om in je eigen verbruik te voorzien.
Zonnepanelen zijn bedoeld om elektriciteit mee op te wekken. De oorspronkelijke salderingsregeling was bedoeld om het kleinverbruikers mogelijk te maken om elektriciteit te leveren tegen de leveringstarieven. Aanvankelijk was de grens 3000 kWh en later 5000 kWh, en zijn niet bedoeld om in het eigen verbruik te kunnen voorzien, maar vooral bedoeld om het net beheersbaar te houden. Immers, je mocht 10 kWh afnemen en 3000 a 5000 kWh terugleveren.

Rooienaar
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 dec 2022 10:48

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door Rooienaar »

Het verbaast mij telkens weer dat de Energiemaatschappijen zo makkelijk wegkomen met alle maatregelen en verhogingen die ze volgens mij naar willekeur doorvoeren. Ik heb Essent gvraagd waarom ze maar 7 cent betalen voor mijn overcapaciteit aan zonnestroom, die ik vervolgens bij slecht weer voor het tienvoudige terug moet kopen. Discussie was kort en niet mogelijk, dit was het standaard tarief.
Is dit echt een reëel bedrag of zijn dit maffia praktijken en worden we voor de gek gehouden ?

PGros
Berichten: 1113
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door PGros »

Ik snap iets niet bij deze redenatie die ik wel vaker zie:
Rooienaar schreef:
01 dec 2022 12:04
.....waarom ze maar 7 cent betalen voor mijn overcapaciteit aan zonnestroom, die ik vervolgens bij slecht weer voor het tienvoudige terug moet kopen. ......
Er is saldering dus je levert pas terug voor dat bedrag van 7 cent als al je verbruik verrekend is. Dus je kan niets terugkopen voor het tienvoudige. Die vergelijking slaat nergens op zolang saldering nog bestaat.

Plaats reactie