Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Radar
Site Admin
Berichten: 5504
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door Radar »

Consumenten met zonnepanelen op hun dak lijken in tijden van torenhoge energieprijzen spekkoper. Door de gunstige salderingsregeling streep je de stroom die je opwekt af tegen de stroom die je verbruikt. De overheid is van plan om deze regeling de komende jaren af te bouwen. Consumenten worden hierdoor steeds afhankelijker van de terugleververgoeding van hun energiemaatschappij. Maar is dit al goed geregeld?

Maandag 24 oktober besteedt in Radar aandacht aan deze kwestie. Heb jij zonnepanelen en wordt je geconfronteerd met een lage terugleververgoeding, praat dan mee op ons forum.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Die lage terugleververgoedingen zijn toch gewoon terecht? Zonnepanelen leveren stroom terug als er een overschot is.

zwaluw29
Berichten: 134
Lid geworden op: 05 mar 2017 19:50

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door zwaluw29 »

Gratis stroom en nog niet tevreden.

PGros
Berichten: 1113
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door PGros »

Ja, energiemaatschappijen zijn inderdaad niet gauw tevreden. ;-)

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door BreejKC »

Wat u er ook over denkt, de salderingsregeling blijft gewoon nog bestaan, daar wordt nu nog niet of nauwelijks aan gemorreld. Verder is het natuurlijk een zaak van de woningeigenaar zelf in hoeveel zonnepanelen er geïnvesteerd wordt. De meest verstandige keuze is als je qua restverbruik als er geen zon/licht is tegenover het overschot aan opbrengst die teruggeleverd en gesaldeerd wordt als de zon wel schijnt ongeveer gelijk uitkomt.

Kijk ook eens naar uw wijze van elektriciteitsverbruik. Met een beetje handigheid verandert u dat zodanig dat de grootste verbruikers aan staan, overdag en bij voorkeur als de zon schijnt. Trouwens het verschil in tarief tussen dag- en nachtstroom is heden ten dage toch al te verwaarlozen. Echter wat u zelf opwekt en tegelijkertijd verbruikt, daar kant niemand aankomen. Al wat u nog meer teruglevert en wat het salderen overschrijdt, daar krijgt u inderdaad de vergoeding voor die de energieleverancier ook aan de energieproducent betaald. Of dat onterecht is of niet laat ik hier in het midden.

Leuk dat TROS Radar hier vanavond een keer aandacht aan besteed, maar bij de meeste beleidsmakers gaat zo'n uitzending het ene oog en oor in en het andere er weer uit. Waar wel naar geluisterd wordt en die heel wat in de melk te brokkelen heeft is de Vereniging Eigen Huis. Wellicht is het verstandiger om naast al het klagen over deze vermeende onrechtvaardigheid ook voor die paar tientjes per jaar lid van deze Vereniging te worden.

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Als je niet tevreden bent over de terugleververgoeding, dan staat het je als klant vrij om alle elektriciteit die je produceert op te slaan en later zelf te gebruiken.
Ja, dat kost veel geld.

Het elektriciteitsnet is geen accu. De grootste hoeveel zonnestroom wordt nu eenmaal geproduceerd en teruggeleverd op momenten dat in zo'n beetje heel Nederland en omliggende landen het geval is. Op die momenten is er stroom in overvloed, en daardoor heel weinig waard. En soms heeft de elektriciteit zelfs een negatieve waarde: dan moet de energieleverancier betalen om jouw stroom op het net te mogen zetten.

Een kijkje nemen bij leveranciers die met uurtarieven werken kan voor velen héél verhelderend zijn.

En ja, het afschaffen van de salderingsregeling is een goede en logische stap. Uurprijzen en afschaffen van de salderingsregeling zal helpen om mensen bewuster te maken van wanneer ze het beste stroom kunnen gebruiken.

Ja, ik heb ook zonnepanelen. En dat worden er in de toekomst waarschijnlijk nog meer.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Persoonlijk vind ik de salderingsregels zoals ze nu zijn heel luxueus.

Als je, als voorbeeld, zelf net zoveel opwekt als dat je verbruikt, is je rekening NUL en krijg je nog een flink bedrag aan energiebelasting terug. Terwijl dat energienet wel in stand gehouden moet worden en ‘s avond de tv en de koelkast enzovoort het ook moeten blijven doen.

PGros
Berichten: 1113
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door PGros »

Alle vaste kosten blijf je gewoon betalen voor het netwerk.

Uermend
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 okt 2022 21:11

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door Uermend »

Mag je het uitlezen van je slimme meter uit laten zetten?
Dan kan er niet meer maandelijks gesaldeerd worden en kan het alleen jaarlijks als iemand de meterstand komt opnemen.

Dolfijn2611
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 okt 2022 21:14

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door Dolfijn2611 »

Ook VrijOpNaam is overgegaan naar maandelijks salderen en zij hanteren een terugleververgoeding van een dikke 5ct… 😭

Marcelfick
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 okt 2022 21:20

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door Marcelfick »

Het kan nog gekker Nieuwe stroom saldeert per uur waardoor je extra weinig voor je stroom terug krijgt want je lieverd uiteraard tussen 12 en 16 het meeste terug en verbruik je het minst. Dit is dus altijd erg ongunstig en is in strijd met de wet maar zeggen hier niets aan te kunnen doen omdat ze alleen een opslag rekenen over het verbruik maar ook over de terug levering

Dit kost ons jaarlijks een paar duizend euro.

Antoinev
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 okt 2022 21:25

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door Antoinev »

Toen Nederland over is gegaan op slim meter, heb ik geweigerd. IK dacht gewoon salderen met mijn analoge meter. Ik had geen vertrouwen op de slim meter. en nog steeds niet. Hoe zou dat komen? 8)

Antoinev
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 okt 2022 21:25

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door Antoinev »

Drie jaar geleden werd mij een slim meter aangeboden, heb ik geweigerd. IK dacht gewoon salderen met mijn analoge meter. Ik had geen vertrouwen op de slim meter. en nog steeds niet. Hoe zou dat komen? 8)

ElsKoe
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 okt 2022 21:25

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door ElsKoe »

TIP VOOR BUDGETENERGIE KLANTEN van BUDGET!
Als jullie bekend is dat Budget Energie nu per maand saldeert, dan geef je op TV toch het advies om uitlezen van slimme meter uit te zetten.
Ik ben klant van Budget en heb de klantenservice een week of 3 geleden gebeld voor info over salderen.
Het advies van Budget was: als u het niet eens bent met maandelijks salderen, dan laat u toch de meter niet uitlezen!
Pas na een jaar geef ik of zelf de meterstanden door of zet in de meterstand opnamemaand ‘ uitlezen’ weer aan.

Pleinxix
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 okt 2022 21:22

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door Pleinxix »

Ik miste in de uitzending de lopende rechtzaak van een klant (tevens advocaat) tegen budgetenergie. Volgende zitting 27 oktober. Zaak aangespannen van verlaging terugleveringstarief. En vanwege het maandelijks salderen.

Onze contractjaar verloopt op 28 december. We splitsen daarna ons contract. Voor gas blijven we bij budgetenergie. Maandelijkse tarieven zijn voordelig.
Voor stroom gaan we waarschijnlijk naar United Consumers.

hgwilde
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jun 2013 14:24

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door hgwilde »

Radar belichtte het verkeerde probleem vanavond. Probleem is dat er wetsvoorstel afbouw salderingsregeling ligt waardoor consumenten niet meer kunnen salderen en dus veel duurder uit zullen zijn (hoog tarief betalen voor energie én energiebelasting, ODE en BTW gaan betalen, dus Belastingdienst gaan spekken!)
Salderingsregeling dient zeker in deze barre tijden gewoon gehandhaafd te worden en duidelijke tekst te bevatten dat er op jaarbasis gesaldeerd moet worden. Daar moet RADAR op in zetten!
Lage teruglevering is ander probleem maar dat raakt veel minder mensen. Als een consument meer energie produceert dan hij verbruikt op jaarbasis is het gewoon een verdienmodel voor de consument die dan in feite producent wordt en dus de marktprijs moet krijgen.

hgwilde
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jun 2013 14:24

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door hgwilde »

BreejKC schreef:
24 okt 2022 20:28
Wat u er ook over denkt, de salderingsregeling blijft gewoon nog bestaan, daar wordt nu nog niet of nauwelijks aan gemorreld. Verder is het natuurlijk een zaak van de woningeigenaar zelf in hoeveel zonnepanelen er geïnvesteerd wordt. De meest verstandige keuze is als je qua restverbruik als er geen zon/licht is tegenover het overschot aan opbrengst die teruggeleverd en gesaldeerd wordt als de zon wel schijnt ongeveer gelijk uitkomt.

Kijk ook eens naar uw wijze van elektriciteitsverbruik. Met een beetje handigheid verandert u dat zodanig dat de grootste verbruikers aan staan, overdag en bij voorkeur als de zon schijnt. Trouwens het verschil in tarief tussen dag- en nachtstroom is heden ten dage toch al te verwaarlozen. Echter wat u zelf opwekt en tegelijkertijd verbruikt, daar kant niemand aankomen. Al wat u nog meer teruglevert en wat het salderen overschrijdt, daar krijgt u inderdaad de vergoeding voor die de energieleverancier ook aan de energieproducent betaald. Of dat onterecht is of niet laat ik hier in het midden.

Leuk dat TROS Radar hier vanavond een keer aandacht aan besteed, maar bij de meeste beleidsmakers gaat zo'n uitzending het ene oog en oor in en het andere er weer uit. Waar wel naar geluisterd wordt en die heel wat in de melk te brokkelen heeft is de Vereniging Eigen Huis. Wellicht is het verstandiger om naast al het klagen over deze vermeende onrechtvaardigheid ook voor die paar tientjes per jaar lid van deze Vereniging te worden.
Het in uw eerste zin genoemde is niet juist. Er ligt wetsvoorstel afbouwsalderingsregeling bij de Kamer.
Verder kijk ik en met mij velen naar mijn electriciteitsverbruik en probeer dat te verminderen maar dat wordt vechten tegen de bierkaai met afbouw salderingsregeling

Eric-JanM
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 okt 2022 22:13

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door Eric-JanM »

Er loopt een kort geding tegen Budget Energie mbt lage vergoeding en maandelijks salderen, ze hebben uitstel tot deze week met reageren en kunnen opnieuw 4 weken uitstel krijgen. Eind november uiterlijk gaat er dan toch een zaak lopen tegen een bedrijf dat enorme winsten maakt over de rug van: A de mensen die geïnvesteerd hebben in panelen en B de mensen die niets anders kunnen dan de té hoge tarieven te betalen.
De aandeelhouders (en ook de staat) profiteren ondertussen.
Meer info over deze zaak kun je o.a. lezen op:
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... s-salderen

vriendengroep
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 okt 2022 22:15

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door vriendengroep »

Saldering zonnepanelen :

Wat ik nog steeds hoor of lees is dat de huurders van een huurwoning. De zonnepanelen moet huren van de verhuurder.
Ik vraag mijn dan af wat er dan gaat gebeuren als de saldering in 2030 op nul staat. Krijg dan het gevoel dat wij als huurders weer eens voorbij word gelopen. Wat ik hoor en lees is dat het steeds maar weer over de koopwoningen gaat. Maar waar blijf de huurders. Of mogen wij als huurders ons scheel blijven betalen. Laat de Jetten ook hier op letten en opkomen voor de huurders. Ja ik heb ze nog niet hier op het dak liggen. Wil eerst weten waar wij als huurders aan toe zijn. Ik hoorde dat ook niet in de programma van radar, ook zij spraken daar niet over. Ik kreeg wel het gevoel dat het weer over personen gaat met een koopwoning.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

PGros schreef:
24 okt 2022 21:07
Alle vaste kosten blijf je gewoon betalen voor het netwerk.
En laat die nu net negatief zijn. Dus je krijgt gewoon geld daarvoor.

Plaats reactie