Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
xflorisx
Berichten: 387
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door xflorisx »

angel1978 schreef:
21 apr 2022 18:49
xflorisx schreef:
21 apr 2022 18:44
alfatrion schreef:
21 apr 2022 14:48

Hiermee leg je woorden in de mond van TS. TS wil slechts dat zijn meterstanden verwerkt worden ten behoeve van een juiste afrekening. Hoe dat gebeurt maakt hem niet uit. Vandaar mijn advies om dat gewoon door te mailen. Als de energieleverancier de meterstanden heeft ontvangen dan moet zij die ook gebruiken ten behoeve van een juiste afrekening.
Helemaal terecht wat je stelt. Maar het makke zit hem in het woordje juiste. Hoe moet TS bewijzen dat de meterstanden juist zijn. Hij zou bijvoorbeeld een notaris kunnen inhuren die de meterstanden voor hem verifieert. Misschien heb jij nog wel goedkopere manieren.
Dat hoeft TS niet te bewijzen, de meter is niet eens van TS. Als de leverancier twijfelt aan de standen kan deze een meteropnemer sturen, dat recht hebben ze.
Tuurlijk kan de leverancier dat, maar zijn ze dat ook verplicht. Als TS dat nu wil betalen is het een andere zaak. Ik zou dat dus willen omdraaien. Niet in alle bochten wringen om je zin te krijgen, maar gewoon pragmatisch te werk gaan. Ook lastig trouwens meteropnemers zijn van de netwerkbedrijven, als ze er nog zijn.

angel1978
Berichten: 10936
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door angel1978 »

xflorisx schreef:
21 apr 2022 21:28
angel1978 schreef:
21 apr 2022 18:49
xflorisx schreef:
21 apr 2022 18:44


Helemaal terecht wat je stelt. Maar het makke zit hem in het woordje juiste. Hoe moet TS bewijzen dat de meterstanden juist zijn. Hij zou bijvoorbeeld een notaris kunnen inhuren die de meterstanden voor hem verifieert. Misschien heb jij nog wel goedkopere manieren.
Dat hoeft TS niet te bewijzen, de meter is niet eens van TS. Als de leverancier twijfelt aan de standen kan deze een meteropnemer sturen, dat recht hebben ze.
Tuurlijk kan de leverancier dat, maar zijn ze dat ook verplicht. Als TS dat nu wil betalen is het een andere zaak. Ik zou dat dus willen omdraaien. Niet in alle bochten wringen om je zin te krijgen, maar gewoon pragmatisch te werk gaan. Ook lastig trouwens meteropnemers zijn van de netwerkbedrijven, als ze er nog zijn.
Maar eigenlijk zeg je dus niets. De leverancier wil geen meteropnemer sturen ( die zijn van niemand trouwensz die kan iedereen in dienst nemen ) en dus geloven ze TS op zijn woord dat de meterstanden kloppen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door Jablan »

Zo, laat ik ook eens reageren.

Het is werkelijk heel gemakkelijk. Je gaat naar de site van budgetenergie, logt in met je account en dan kan je elke dag je meterstanden doorgeven.

Erthanax
Berichten: 9663
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door Erthanax »

Jablan schreef:
21 apr 2022 21:56
(...) logt in met je account en dan kan je elke dag je meterstanden doorgeven.
Die oplossing is dermate eenvoudig dat het bijna vermakelijk is.

Maar...

TS schrijft in de OP:
Hjstut schreef:
12 apr 2022 09:34
(...) Nu wil ik ook maandelijks mijn meterstanden doorgeven (conventionele meter).
Budget energie weigert dit echter. Ik mag het maximaal eens per kwartaal doorgeven, en budgetenergie gaat dit verbruik dan verdelen over de afgelopen maanden.
(...)
Mag budget energie weigeren dat ik mijn meterstanden toch maandelijks door wil geven?
En hoe kan ik dit kenbaar maken aan het bedrijf?
Kort door de bocht: Als TS inderdaad gelijk heeft (en ik ga ervan uit dat dat zo is) kán Budget Energie het wel, maar vertikken ze het gewoon een correcte afrekening met maandelijkse meterstanden te maken.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door alfatrion »

Erthanax schreef:
21 apr 2022 20:46
Dat arrest van de Hoge Raad dat het aftappen van stroom als diefstal valt aan te merken is van 23 mei 1921, meer dan honderd jaar geleden dus. Geen jurist zal nu dan nog beweren dat "naar de letter van de wet" stroom niet gestolen kan worden omdat het geen stoffelijk goed (een zaak) zou zijn.
Als de verdachten dat verweer wil voeren dan zal de jurist dat voeren. Eventueel krijg je wel een opmerking in de zin dat hij ook maar zijn client vertegenwoordigd.
Erthanax schreef:
21 apr 2022 20:46
Is het echt zo moeilijk een strikt juridische redenering te respecteren en niet steeds mallere tegenwerpingen te maken?
De politieke wil ontbreekt gewoon.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door Jablan »

Erthanax schreef:
21 apr 2022 22:41
Die oplossing is dermate eenvoudig dat het bijna vermakelijk is.

Maar...

TS schrijft in de OP:
Hjstut schreef:
12 apr 2022 09:34
(...) Nu wil ik ook maandelijks mijn meterstanden doorgeven (conventionele meter).
Budget energie weigert dit echter. Ik mag het maximaal eens per kwartaal doorgeven, en budgetenergie gaat dit verbruik dan verdelen over de afgelopen maanden.
(...)
Mag budget energie weigeren dat ik mijn meterstanden toch maandelijks door wil geven?
En hoe kan ik dit kenbaar maken aan het bedrijf?
Kort door de bocht: Als TS inderdaad gelijk heeft (en ik ga ervan uit dat dat zo is) kán Budget Energie het wel, maar vertikken ze het gewoon een correcte afrekening met maandelijkse meterstanden te maken.
HJ Stut schrijft niet hoe de meterstanden worden doorgegeven. Plus: toen dit onderwerp nieuw was, heb ik even bij Budget Energie gekeken en toen was het doorgeven van meterstanden niet te vinden. Nu staat het wel prominent op de site.

ZeerPrivé
Berichten: 5411
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

HJ Stut schrijft niet hoe de meterstanden worden doorgegeven. Plus: toen dit onderwerp nieuw was, heb ik even bij Budget Energie gekeken en toen was het doorgeven van meterstanden niet te vinden. Nu staat het wel prominent op de site.
De button om de meterstanden door te geven staat bij iedere leverancier op de site, dus ook bij BudgetEnergie. Die button is namelijk nodig om de standen door te geven voor het opmaken van de jaar- of eindnota.
Die optie kun je niet gebruiken om dagelijks, wekelijks of maandelijks je meterstanden door te geven.

Radar
Site Admin
Berichten: 5508
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door Radar »

Irrelevante discussie is verwijderd. We willen nogmaals benadrukken: mocht er iets zijn waar jullie het niet mee eens zijn, laat het dan aan de moderatie en ga NIET in discussie in dit topic. Dit is niet leuk voor de plaatser, kost ons veel tijd en maakt jullie dag ook niet beter.

MC88C
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 sep 2022 10:19

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door MC88C »

jammer dat bij zo'n terechte vraag de discussie naar schoolplein niveau daalt.
Als we er heel zwart wit naar kijken is het toch onmogelijk om van een schatting van 12 maanden uit te gaan bij zulk sterke fluctuerend prijzen.
Het kan gewoon niet zo zijn dat de ene partij zegt 'Dit zijn de prijzen deze maand' maar vervolgens niet bijhoudt hoeveel je hebt afgenomen voor die prijs. Zo simpel is het.

En uiteindelijk is de consument altijd de dupe dus ik verwacht dat dit ook zal zijn na de 'schatting' van energiemaatschappijen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door Jablan »

MC88C schreef:
13 sep 2022 10:39
jammer dat bij zo'n terechte vraag de discussie naar schoolplein niveau daalt.
Als we er heel zwart wit naar kijken is het toch onmogelijk om van een schatting van 12 maanden uit te gaan bij zulk sterke fluctuerend prijzen.
Het kan gewoon niet zo zijn dat de ene partij zegt 'Dit zijn de prijzen deze maand' maar vervolgens niet bijhoudt hoeveel je hebt afgenomen voor die prijs. Zo simpel is het.

En uiteindelijk is de consument altijd de dupe dus ik verwacht dat dit ook zal zijn na de 'schatting' van energiemaatschappijen.
Bij een slimme meter is dit automagisch mogelijk. Bij een domme meter moet je zelf in actie komen en je meterstanden regelmatig doorgeven.
Daarom kan ik je verwachting niet delen.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door alfatrion »

MC88C geeft niet aan dat de energieleverancier zelf de meterstand moet komen opnemen. Dit topic bestaat, omdat BudgetEnergie wel maandelijks de prijzen veranderd, maar niet maandelijks de meterstanden wenst aangeleverd te krijgen.

NeoDutchio
Berichten: 12304
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

MC88C schreef:
13 sep 2022 10:39
jammer dat bij zo'n terechte vraag de discussie naar schoolplein niveau daalt.
Als we er heel zwart wit naar kijken is het toch onmogelijk om van een schatting van 12 maanden uit te gaan bij zulk sterke fluctuerend prijzen.
Het kan gewoon niet zo zijn dat de ene partij zegt 'Dit zijn de prijzen deze maand' maar vervolgens niet bijhoudt hoeveel je hebt afgenomen voor die prijs. Zo simpel is het.

En uiteindelijk is de consument altijd de dupe dus ik verwacht dat dit ook zal zijn na de 'schatting' van energiemaatschappijen.
Dat schatten gebeurde altijd al. Zodra er iets aangepast werd in belastingen, netwerkkosten of ODE werd er nooit om een meterstand gevraagd en werd dit op basis van schatting toegepast. Pas na dat de slimme meter zijn intrede gedaan heeft word er ineens massaal geklaagd dat bij de domme meters geschat word.
Er is een dus een simpele oplossing waardoor dit "probleem" opgelost is. Maar dan zal je wel moeten willen meewerken.

Rolf84
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 okt 2022 13:52

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door Rolf84 »

@hjstut,
Hoe geeft u per kwartaal de meterstand door aan budget energie?
Tot nu toe lukt het mij niet het meer dan eens per jaar te doen….

DJCDG
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 okt 2022 11:56

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door DJCDG »

@rolf84

Ik heb zojuist gebeld met Budget Energie. Budget Energie werkt met graaddagen en daar wordt het jaarlijks verbruik op berekend. Als je echter tussentijds opzegt is de verdeelsleutel percentueel aangepast naar die maanden.

De klantenservice medewerker kon het volgende dit niet bevestigen (dat kan alleen de finance afdeling): echter volgens mijn berekening: bij een looptijd van April tot en met November zal 27% van het totale verbruik worden berekend in November...

De medewerker van de klantenservice adviseerde mij werd mij een foto te maken van de meterstanden samen met een datum verificatie (bijvoorbeeld een krant met zichtbare datum). Dit om zo te "bewijzen" dat verdeling van dit verbruik niet juist is en een wijziging aan te vragen tegen de eindafschrift.

Tussendoor (online/offline) meterstanden doorgeven kan niet (meer).

Graaddag verdeling:
Januari: 16.2%
Februari: 14.2%
Maart: 12.2%
April: 8.8%
Mei: 5.12%
Juni: 2.15%
Juli: 2.16%
Augustus: 2.14%
September: 4.12%
Oktober: 8.8%
November: 12.5%
December: 15.2%

Ivo.w
Berichten: 1752
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Ten eerste zijn ze verplicht om de werkelijke meterstanden te gebruiken wanneer die beschikbaar worden gesteld. Door netjes bij elke tareifswijziging de meterstanden door te geven kan de rekenmethode van de leverancier dus overboord. Ze kunnen wel zeggen dat het niet kan, maar als jij ze elke keer een mail of desnoods een papieren brier stuurt, dan hebben ze dat gewoon te accepteren en verwerken.

En ze liegen ook nog tegen je. Die tabel zijn helemaal geen graaddagen. Dat is de standaard jaarverdeling van afgelopen jaren en heeft helemaal niets met graaddagen van doen.

Als ze graaddagen zouden gebruiken om meterstanden te schatten, dan kunnen ze nu nog helemaal niet zeggen hoe de verdeling voor 2022 er uit ziet, want voor bijna 20% van het jaar zijn de graaddagen nog niet bekend. Graaddagen worden namelijk gebaseerd op de daadwerkelijk vastgestelde temperatuur van het dichtstbijzijnde KNMI meetstation.

Ik zou je jaarrekening dus maar niet accepteren. Onjuiste facturen hoef je niet te voldoen (in elk geval niet voor het deel wat onjuist is).

Plaats reactie