Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Hjstut
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 apr 2022 09:28

Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door Hjstut »

Na het aflopen van mijn vaste contract bij budgetenergie is dit omgezet in standaard contract. Maandelijks past budget energie haar prijs aan.
Nu wil ik ook maandelijks mijn meterstanden doorgeven (conventionele meter).
Budget energie weigert dit echter. Ik mag het maximaal eens per kwartaal doorgeven, en budgetenergie gaat dit verbruik dan verdelen over de afgelopen maanden.
Omdat dit gaat op basis van hun berekening (die niet inzichtelijk is en waar ik geen invloed op heb) kan het zijn dat ik dus in de duurdere maanden hoger wordt aangeslagen (volgens budget energie meer verbruik) dan de goedkopere maanden.

Mag budget energie weigeren dat ik mijn meterstanden toch maandelijks door wil geven?
En hoe kan ik dit kenbaar maken aan het bedrijf?

DeZevendeHenk
Berichten: 789
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Ja dat mogen ze, en als je eraan gaat rekenen is het ook een beetje peanuts.
Maar als u het zo belangrijk vindt dat uw leverancier regelmatig de nieuwste stand heeft, waarom heeft dan nog geen slimme meter?

Moneyman
Berichten: 30039
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wat staat erover in je contract?

De oplossing ligt voor de hand: een slimme meter.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door alfatrion »

Wat houdt u tegen om de meterstanden maandelijks per mail door te sturen?

@Moneyman: Zie:
https://www.budgetthuis.nl/energie/modelcontract

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Inderdaad gewoon de meterstanden bij elke tariefswijziging per mail sturen.

Dat ze het niet willen is het probleem van Budget Energie. Ze zijn verplicht om een zo nauwkeurig mogelijke afrekening te sturen op basis van wat er van het verbruik bekend is. Wanneer u de meterstanden doodleuk maandelijks toestuurt en ook elk kwartaal via de website invult, dan zijn voor uw adres de maandelijkse meterstanden bekend. En dan is het heel vervelend voor Budget Energie dat hun software de maandelijkse standen niet "aan kan", en moeten ze maar handmatig uw factuur opstellen op basis van de door u doorgegeven meterstanden.

J. Deltoer
Berichten: 3080
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik vind dat ze dan wel de kosten van deze extra handelingen op de afrekening moeten mogen zetten. Alles om een zo nauwkeurig mogelijke factuur te krijgen.

Hjstut
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 apr 2022 09:28

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door Hjstut »

Bedankt voor jullie eerste reacties.
Eerder altijd vaste contracten gehad, dus hierdoor geen problemen (vaste prijs per kWh). Door aflopen van het contract nu overgegaan naar maandelijks.
En in de huidige situatie wijzigen de maandprijzen behoorlijk. Kijk de stijgingen van de afgelopen maanden maar eens. En ik kan elke euro goed gebruiken, dus ben hier wat scherp op :wink:
Helaas heeft budgetenergie geen mailadres waar ik iets heen kan sturen. Ze hebben alleen een chatbot, of je kan bellen, maar dan nemen ze geen meterstanden aan.

En de voorwaarden allemaal doorgelezen, maar ondanks dat het er veel zijn (en voornamelijk in hun voordeel) staat er hiervoor weer net niks geregeld.

Hoor graag of er nog andere opties zijn.

En mag het bedrijf dit wettelijk doen?

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door alfatrion »

J. Deltoer schreef:
12 apr 2022 22:52
Ik vind dat ze dan wel de kosten van deze extra handelingen op de afrekening moeten mogen zetten.
Daar is uiteraard geen basis voor. De overeenkomst bestaat uit het leveren van energie in ruil voor een vergoeding. Energie Budget kiest ervoor om maandelijks de tarieven aan te passen. Het gevolg van die keuze is dat ze ook de meterstanden maandelijks moet verwerken.

De energieleverancier heeft de verplichting op een betrouwbare wijze en tegen redelijke tarieven en voorwaarden zorg te dragen voor de levering van elektriciteit aan een kleinverbruiker (art. 95b Elektriciteitswet). Hieronder valt ook het tijdig verzenden van een juiste en volledige afrekening (art. 2 ACM beleidsregel factureringstermijnen energie 2021).
Hjstut schreef:
12 apr 2022 23:23
En mag het bedrijf dit wettelijk doen?
Neen, zie hierboven. Houdt in ieder geval zelf de meterstanden bij in een speadsheet. Aan het einde van het jaar hun je zelf een tegenafrekening opstellen. Na een jaar betaal je hooguit het correcte verschuldigde bedrag en als ze meer willen hebben dan mogen ze dagvaarden.
Hjstut schreef:
12 apr 2022 23:23
Helaas heeft budgetenergie geen mailadres waar ik iets heen kan sturen. Ze hebben alleen een chatbot, of je kan bellen, maar dan nemen ze geen meterstanden aan.
Wat houd je tegen de meterstanden te noemen? Ik zou kiezen voor chatten en dan een screenshot maken voor bewijs doeleinden.

16again
Berichten: 16088
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
12 apr 2022 23:38
Hjstut schreef:
12 apr 2022 23:23
Helaas heeft budgetenergie geen mailadres waar ik iets heen kan sturen. Ze hebben alleen een chatbot, of je kan bellen, maar dan nemen ze geen meterstanden aan.
Wat houd je tegen de meterstanden te noemen? Ik zou kiezen voor chatten en dan een screenshot maken voor bewijs doeleinden.
Wat bewijst dat? Dat screenshot kan van eergisteren zijn.

Seinhuis
Berichten: 2373
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Dit is een nieuw probleem. Ook mijn energie contact loopt binnenkort af en ik krijg elk maand een nieuwe tarief terwijl ik 1x per jaar mijn meterstand door hoef te geven. Met de gedachte hoe dan?

Ik heb geen antwoorden.

frasto
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 mei 2012 14:03

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door frasto »

Geachte

Als consument kunt u een klacht deponeren bij de autoriteit consument en markt ACM
Deze zijn er om de consumentenbelangen te behartigen!
Volgens mij kun je deze ook bellen
Succes
Frank

Paul123
Berichten: 69
Lid geworden op: 27 nov 2004 17:44

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door Paul123 »

Ivo.w schreef:
12 apr 2022 21:40
Inderdaad gewoon de meterstanden bij elke tariefswijziging per mail sturen.

Dat ze het niet willen is het probleem van Budget Energie. Ze zijn verplicht om een zo nauwkeurig mogelijke afrekening te sturen op basis van wat er van het verbruik bekend is. Wanneer u de meterstanden doodleuk maandelijks toestuurt en ook elk kwartaal via de website invult, dan zijn voor uw adres de maandelijkse meterstanden bekend. En dan is het heel vervelend voor Budget Energie dat hun software de maandelijkse standen niet "aan kan", en moeten ze maar handmatig uw factuur opstellen op basis van de door u doorgegeven meterstanden.
TS kan ook dagelijks zijn meterstanden bij leverancier op de stoep krijten of door de brievenbus schreeuwen, maar dat verplicht ze nog niet om die meterstanden dan ook maar te verwerken ongeacht aanleverwijze en -frequentie. Er is een heel elegant hulpmiddel als TS altijd de meest actuele standen wil communiceren. Als TS daar - goed recht overigens- geen gebruik van wil maken houdt leverancier dus een tweede methodiek in de lucht waarbij per kwartaal wordt bijgesteld. Overigens wordt verbruik dan gelijkelijk over de drie maanden berekend en niet zoals TS lijkt te veronderstellen een beetje naar de duurste maand gesjoemeld. Kortom: spijkers op laag water zoeken dit.

16again
Berichten: 16088
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door 16again »

Paul123 schreef:
16 apr 2022 20:07
Als TS daar - goed recht overigens- geen gebruik van wil maken houdt leverancier dus een tweede methodiek in de lucht waarbij per kwartaal wordt bijgesteld. Overigens wordt verbruik dan gelijkelijk over de drie maanden berekend en niet zoals TS lijkt te veronderstellen een beetje naar de duurste maand gesjoemeld. Kortom: spijkers op laag water zoeken dit.
Wordt verbruik daadwerkelijk gelijkelijk over 3 maanden uitgesmeerd?
Zonder precieze gegevens lijkt het me eerlijker om naar gemiddelde verbruikscijfers te kijken.
Een koude januari maand en milde maand maart zijn natuurlijk onvergelijkbaar.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

alfatrion schreef:
12 apr 2022 20:59
Wat houdt u tegen om de meterstanden maandelijks per mail door te sturen?
Dat het vrij zinloos is om dat te doen als er geen business process aan is gekoppeld misschien? Email is geen kanaal om de meterstanden door te geven. Er zit echt niet iemand die e-mails te lezen en vervolgens de getallen over te kloppen in een ander systeem.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door alfatrion »

Op een gegeven moment zal het bedrijf een afrekening opmaken. Je kan dit zelf ook dunnetjes overdoen in de stijl van het bedrijf. Het bedrijf zal jouw maandelijkse meterstanden niet gebruiken en dat doe jezelf wel. Wanneer je eigen afrekening goedkoper is dan betaal je je volgens eigen afrekening. Als je met automatische incasso betaald en teveel hebt betaald dan storneer je. Als het bedrijf het hogere bedrag wilt hebben dan zullen zij daarvoor naar de rechter moeten. Bij de rechter staat het goed als jij kan zeggen "ik heb maandelijks tijdig de juiste meterstanden doorgegeven."

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Paul123 schreef:
16 apr 2022 20:07

TS kan ook dagelijks zijn meterstanden bij leverancier op de stoep krijten of door de brievenbus schreeuwen, maar dat verplicht ze nog niet om die meterstanden dan ook maar te verwerken ongeacht aanleverwijze en -frequentie. Er is een heel elegant hulpmiddel als TS altijd de meest actuele standen wil communiceren. Als TS daar - goed recht overigens- geen gebruik van wil maken houdt leverancier dus een tweede methodiek in de lucht waarbij per kwartaal wordt bijgesteld. Overigens wordt verbruik dan gelijkelijk over de drie maanden berekend en niet zoals TS lijkt te veronderstellen een beetje naar de duurste maand gesjoemeld. Kortom: spijkers op laag water zoeken dit.
Wanneer bij elke maandelijkse tarief wijziging de meterstanden doorgeven worden op de dag dat het nieuwe tarief ingaat, dan moet de energiemaatschappij die standen ook daadwerkelijk gebruiken in de jaarrekening.

Nog vaker meterstanden doorgeven hoeft de energieleverancier niets mee te doen. Want de meterstanden die worden doorgegeven op dagen dat er geen tariefswijziging plaatsvindt, zijn niet van belang voor de afrekening.

Het opstellen van een afrekening op basis van daadwerkelijke meterstanden indien die bekend zijn voor relevante data (begin afrekenperiode, eind afrekenperiode en bij elke tussentijdse tariefswijziging) is een simpele verplichting voor een energieleverancier. Als het systeem het maandelijks registreren van meterstanden niet aan kan, mag dus ook niet maandelijks het tarief gewijzigd worden.

jonis
Berichten: 2743
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door jonis »

PeterPeters1966 schreef:
16 apr 2022 20:59
alfatrion schreef:
12 apr 2022 20:59
Wat houdt u tegen om de meterstanden maandelijks per mail door te sturen?
Dat het vrij zinloos is om dat te doen als er geen business process aan is gekoppeld misschien? Email is geen kanaal om de meterstanden door te geven. Er zit echt niet iemand die e-mails te lezen en vervolgens de getallen over te kloppen in een ander systeem.
. Het is ook mogelijk je meterstanden door te geven per e-mail of telefoon, maar dit kan iets langer duren

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

De theoretische kant klinkt leuk, maar een rechter doet meer dan het aanhoren van 1 kant van het verhaal en daar een oordeel op vellen. En dat is dus wel iets dat ook belicht moet worden. Er zijn procedures en die zullen ook echt wel getoetst worden. Het verhaal is dus niet zo zwart wit als gezegd word.

Moneyman
Berichten: 30039
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
17 apr 2022 22:18
De theoretische kant klinkt leuk, maar een rechter doet meer dan het aanhoren van 1 kant van het verhaal en daar een oordeel op vellen. En dat is dus wel iets dat ook belicht moet worden. Er zijn procedures en die zullen ook echt wel getoetst worden. Het verhaal is dus niet zo zwart wit als gezegd word.
Inderdaad, er zijn procedures. En als die getoetst worden vallen ze door de mand, want in strijd met de wet (zoals door Alfatrion en Ivo.w uitgebreid onderbouwd is). Wat denk je wat de rechter zal doen?

Het bekende “ het is niet zwart-wit-riedeltje” heeft weinig toegevoegde waarde als je niet toelicht hoe het volgens jou dan wel zou zitten.

J. Deltoer
Berichten: 3080
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik herzie mijn opmerking over het extra in rekening brengen van kosten. Na het lezen van de argumentatie van alfatron en moneyman moet ik toegeven dat ik abuis ben.

Plaats reactie