LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] meterijking Nuon

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: meterijking Nuon

Ongelezen bericht door Ron58 »

vanuit betrouwbare bron weet ik dat een buurman toegang heeft gehad tot het huis in de tijd van de vorige bewoners.
mogelijkheid genoeg om iets te doen.
Oke, dat is wel iets om over na te denken, alhoewel je zegt er twee jaar te wonen en de meter anderhalf jaar geleden vervangen is, als er iets bij jullie afgetapt zou worden dan zou de monteur van Nuon dat waarschijnlijk wel gezien hebben aan extra kabels, verbroken zegel e.d.
Waar misschien makkelijker af te tappen is dat is de schuur. Die staan vaak rug aan rug met de buren, zijn ook vaak van hout, en als je dan in de vakantie van de bewoners toegang hebt is dat niet zo moeilijk.

Waarschijnlijk is dit helemaal niet het geval, maar goed, je weet nooit.
Als je alle stroomverbruikers uitzet (maar dan echt alles ook centraal afzuigsysteem, cv-pomp, deurbeltrafo etc.) dan kun je checken of de meter stil staat. De zekeringen in de meterkast uitschakelen heeft dan geen zin, want dan sluit je ook een eventuele tap af.

Een beetje vijverpomp kan al 1000 kw/h per jaar verbruiken, als er een UV lamp op het filter zit (tegen algvorming) dan nog eens 100 kw/h per jaar.
Die 5 halogeenspots, hoe zwaar zijn die? als het 5 inbouwspots zijn die je regelmatig aan hebt dan verbruikt het meer dan je denkt, een eventuele dimmer dimt wel de sterkte maar niet het verbruik.

Nogmaals, het zijn maar ideeën, maar stel nu dat je een vijverpomp hebt die zoveel gebruikt, dan is je overige verbruik 5100, omgerekend naar 365 dagen is dit 4800, nog niet superlaag, maar het ziet er al wel anders uit.

Wat dat betreft had het beter nog 5 keer zoveel kunnen zijn, dan twijfelde je geen moment en liet gelijk de meter ijken. :lol:

Deze bedragen werden oktober vorig jaar door iemand op dit forum gezet:
Bij een meter ijking via het Nuon heb je 3 optie's;
- Controle aan huis, kost 266,51 euro incl. BTW. Hierbij wordt de huidige meter d.m.v. een transportabele ijkmeter gecontroleerd.
- Interne ijking, kost 409,51 incl. BTW. Hier wordt de huidige meter afgenomen (en vervangen) en geijkt bij het ijklaboratorium van het Meetbedrijf Nuon Monitoring ijkbevoegd en ISO gecertificeerd)
- Externe ijking, kost 642,05 euro incl. BTW. Ook hier wordt de huidige meter afgenomen (en vervangen) en geijkt bij een gecertificeerd ijkbevoegde externe partij in Nederland.
Bron: Aanvraagformulier meterijking van het Nuon.
Verder kun je hier ook het een ander lezen over grote stroomverbruikers:
http://www.milieucentraal.nl/pagina?ond ... erbruikers

richard40
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 apr 2008 18:09

Re: meterijking Nuon

Ongelezen bericht door richard40 »

Hallo, ook ik schrok me dood toen vorige week de meteropnemer langs kwam hij constateerde een verbruik van 13000 kw/h terwijl normaal wij 2300 kw/u per jaar verbruiken.
Nooit op die meter gelet het afgelopen jaar al moet ik zeggen dat ie soms wat herrie maakte een soort van ratelen.
Nu hou ik het wel bij en de meter registreert een vebruik van zon 50kw/h per dag een potje koffie zetten wat 5 minuten duurt kost me 2kw/h dus vraag nu maar gauw een ijking aan.
Groet richard.

p&s
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 okt 2008 22:46

Re: meterijking Nuon

Ongelezen bericht door p&s »

beste mensen ik heb deze avond al eerder een bericht geplaatst

m'n schoonmoeder heeft volgens hun een verbruik van 4 huishoudens van 4a5 personen (spookrekeningen)

nu is ze overgestapt naar greenchoice maar krijgt dezelfe rekenigen dus nu moet ze dezelfde rekening van nuon ook aan greenchoice) die gasten zijn warschijnelijk aan het slapen in die rechtbank :evil:


wie kan m'n schoonmoeder helpen want die vrouw gaat hier aan onderdoor wat gewoon niet notmaal is ze is 63 en heeft hard gewerkt in de tijden dat wij nog aan het knikkeren waren!!

voor meer vragen ik heb namenlijk ff niet de standen bij de hand maar verder in de week schrijf ik het ff samen op met haar

Gesloten