LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Meterstanden Eneco gebaseerd op fictief verbruik

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
brugwachter
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 apr 2020 14:46

Meterstanden Eneco gebaseerd op fictief verbruik

Ongelezen bericht door brugwachter »

Ik woon in een flat die wordt verwarmd middels een collectief verwarmingssysteem. Eerst werd de warmte geleverd door Eneco en sinds 2010 door Croonwolter&dros B.V. In 2013 is er een op afstand uitleesbare meter bij mij geplaatst om de meterstanden uit te lezen. Ondanks dat word ik sinds die tijd ieder jaar aangeslagen op basis van een fictief gebruik ipv op de daadwerkelijke meterstanden. Iedere keer heb ik een andere smoes moeten aanhoren omdat te rechtvaardigen. Dan was de meter stuk, dan was de meter weer verouderd en kon men die niet meer uitlezen en dan deed het modem het ineens weer niet. Van Eneco ontving ik in eerste instantie netjes een maandelijks overzicht van mijn gebruik, zoals dat wettelijk verplicht is. Tot ik op een dag weer eens werd gebeld met de mededeling dat de meter stuk was omdat men mijn verbruik kennelijk te laag vond. Daarop heb ik gemeld dat uit de eigen maandelijkse overzichten van Eneco duidelijk bleek dat mijn meter niet stuk was, maar mijn verbruik laag. Daarop heb ik nooit meer een overzicht gekregen ondanks dat men daartoe wettelijk verplicht is. Van Eneco kreeg ik altijd netjes een gecorrigeerde rekening als ik weer eens bezwaar had aangetekend. En werd het teveel betaalde bedrag terug gestort. Uiteraard heb ik ook tegen de afrekening van Croonwolter&dros bezwaar aangetekend. Daar kreeg ik in eerste instantie de mij inmiddels bekend uitvlucht te horen dat de meter stuk was en dat men me daarom op basis van een geschat gebruik had aangeslagen. Toen ik daarop informeerde hoe men tot de conclusie was gekomen dat de meter stuk was, kreeg daarop via de mail het antwoord dat men had geconstateerd dat het modem stuk was. In de veronderstelling dat ik het jaar daarop het teveel betaalde bedrag terug zou ontvangen, heb ik het daar maar bij gelaten. Onlangs heb ik de eindafrekening van het laatste stookjaar ontvangen en die was opnieuw gebaseerd op een fictief gebruik ipv de daadwerkelijke meterstand. Ik heb uiteraard opnieuw bezwaar aangetekend, hetgeen door Croonwolter&dros is afgewezen met het argument dat zij zijn volgens haar algemene leveringsvoorwaarden gerechtigd is om een schatting te mogen maken naar alle redelijkheid en billijkheid van het verbruik. IK betaal bijna 1000 Euro per jaar terwijl ik de verwarming nooit aan heb en overdag vaker niet dan wel aanwezig ben. Dat is net zoveel als één van mijn buren die de hele dag thuis is en de hele dag de kachel aan heeft. En dat verstaat men bij Croonwolter&dros als redelijk en billijk. Bovendien is dat helemaal niet relevant. De meters zitten er natuurlijk niet voor niets in, maar moet je zien als de kassabon voor het energieverbruik van de consument. Voor 2013 werd mijn meter om de haverklap vervangen omdat hij stuk zou zijn. Je mag van een betrouwbare energieleverancier dat hij je daarop een berichtje zou sturen met de mededeling dat hij je meter wil controleren omdat hij vermoedt dat die defect is. Ik kreeg echter steevast de mededeling dat de meter stuk was als hij een te laag verbruik aan gaf. En dat kan kennelijk allemaal. Ik ben er inmiddels helemaal klaar mee en heb mijn beklag al gedaan via Klachtenkompas van de consumentenbond en een klacht ingediend bij ACM en de Geschillencommissie Energie. Het is eigenlijk te gek voor woorden dat je zoveel moeite moet doen om iets te krijgen waar je volgens de wet gewoon recht op hebt en dat is een rekening die recht doet aan wat je hebt gekocht.
Laatst gewijzigd door Radar op 22 apr 2020 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel door moderator aangepast ter verduidelijking

DeZevendeHenk
Berichten: 787
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Meterstanden Eneco gebaseerd op fictief verbruik

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Als u blokverwarming heeft dan geeft uw meter toch alleen een indicatie van uw warmteverbruik. Weet u zeker dat u er recht op heeft afgerekend te worden op basis van deze meter.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Meterstanden Eneco gebaseerd op fictief verbruik

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Helaas bestaat de Geschillencommissie Warmtelevering niet meer. Het is onduidelijk waar u nu terecht kan. Is het een sociale huurwoning dan kunt u bij de huurcommissie terecht. Of de Geschillencommissie Energie inzake Eneco. Hoe dan ook: als u geen geschil aanspant, krijgt u ook geen compensatie. Meestal wordt er geschikt, u hoeft ook niet naar de zitting.

https://www.degeschillencommissie.nl/ov ... elevering/

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Meterstanden Eneco gebaseerd op fictief verbruik

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

brugwachter schreef:
22 apr 2020 15:40
Ik woon in een flat die wordt verwarmd middels een collectief verwarmingssysteem. Eerst werd de warmte geleverd door Eneco en sinds 2010 door Croonwolter&dros B.V. In 2013 is er een op afstand uitleesbare meter bij mij geplaatst om de meterstanden uit te lezen.
Ik heb lang geleden in een flat gewoond waar ze ook warmtemeters op de radiatoren hadden geplakt. Ziet er uit als een thermometer, met er in een vloeistof die verdampt naarmate het warmteverbruik.
Omdat eindwoningen minder van de buren profiteren dan tussenwoningen waren er verschillende weegfactoren. Het is nu eenmaal zo dat de tussenmuren niet/matig warmtegeïsoleerd zijn. Als jij de radiatoren helemaal dicht draait profiteer je toch aardig van het bejaarde buurvrouwtje die graag 22 graden stookt...

Ik ben benieuwd naar dat moderne op afstand uitleesbare systeem bij U.
Een modern systeem kan nauwkeurig de geconsumeerde radiatorwarmte meten: het product waterstroom x temperatuurverschil.
Zo'n apparaat bijvoorbeeld https://meters.co.uk/products/heat-meter/
Er moet dan nog een zendertje op zitten die de standen doorgeeft.

Maar naast de op die wijze precies gemeten geconsumeerde water-warmte blijft er nog een geprofiteerd aandeel van de flink stokende bejaarde buurvrouw.

Ik ben benieuwd of het bij U geinstalleerde systeem de van de buurvrouw afgenomen warmte meeneemt in de meting.
Als dat niet het geval is lijkt het me redelijk om U toch iets in rekening te brengen, ook al heeft U heel het jaar de radiator dicht gehouden.

Vertelt U svp wat meer over het meetsysteem, want misschien neemt die wel de afgenomen buurwarmte mee.
Want tegenwoordig "staat techniek toch voor niets"(?) :D :D :D
Als er inderdaad volledig netjes inclusief buurwarmte wordt gemeten, dan vind ik dat je mag eisen dat er op basis van de meetresultaten wordt afgerekend.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Meterstanden Eneco gebaseerd op fictief verbruik

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Dat uw meter voor 2013 om de haverklap vervangen werd zegt wel iets over uw verbruik, geen verbruik als u de verwarming nooit aan hebt.
Dan zal de energiemaatschappij denken dat de meter stuk is en vervangen want geen verbruik komt eigenlijk niet voor.
Misschien dat een brief schrijven met kopieën van wat Eneco eindafrekeningen ze doen inzien dat een heel zuinige Piet bent en de verwarming nooit aandoet.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Meterstanden Eneco gebaseerd op fictief verbruik

Ongelezen bericht door alfatrion »

De rekening moet natuurlijk gewoon worden gebaseerd op de meterstanden. Als de energieleverancier de meter niet vertrouwd dan doen ze maar een technisch onderzoek. U zou eventueel ook naar de kantonrechter kunnen en dat een afrekening kunnen eisen die gebaseerd is op de meterstanden. Dit alleen als uw klacht bij de geschillencommissie onbehandeld blijft.

16again
Berichten: 16079
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Meterstanden Eneco gebaseerd op fictief verbruik

Ongelezen bericht door 16again »

Geip Suusje schreef:
22 apr 2020 21:24

Omdat eindwoningen minder van de buren profiteren dan tussenwoningen waren er verschillende weegfactoren. Het is nu eenmaal zo dat de tussenmuren niet/matig warmtegeïsoleerd zijn. Als jij de radiatoren helemaal dicht draait profiteer je toch aardig van het bejaarde buurvrouwtje die graag 22 graden stookt...

Ik ben benieuwd of het bij U geinstalleerde systeem de van de buurvrouw afgenomen warmte meeneemt in de meting.
Als dat niet het geval is lijkt het me redelijk om U toch iets in rekening te brengen, ook al heeft U heel het jaar de radiator dicht gehouden.
Waarom is dat redelijk?
Dat is ieders eigen keuze, om de verwarming hoger danwel lager te zetten.
Wat wel redelijk is, dat TS meebetaalt aan transportverliezen van de buizen: Die lopen door allerlei ruimtes, waar warmte verloren gaat

De Gelaarsde Kat
Berichten: 119
Lid geworden op: 12 apr 2020 16:19

Re: Meterstanden Eneco gebaseerd op fictief verbruik

Ongelezen bericht door De Gelaarsde Kat »

Even een vraag TS: die meter die volgens de leverancier steeds maar 'stuk' is, is dat zo'n warmtemeter die op de radiator zit? Of een centrale meter die kennelijk (ook?) het verbruik aan warmte doorgeeft?

Ik vraag dit omdat ik mij afvraag hoe e.e.a. bij u in z'n werk gaat. Ik (helaas, stadsverwarming...) heb op iedere radiator een klein warmtemetertje zitten, en die geven inderdaad automatisch het verbruik aan warmte door aan Ista, de netbeheerder. Ista geeft het verbruik weer door aan de leverancier (in mijn geval Eneco), en dié verzorgt dus de afrekening. De warmtemeters op de radiatoren zijn dus de enige meters die het verbruik aan warmte doorgeven - de meters in meterkast zijn voor de elektriciteit en het gas (hier dus alleen gebruikt om op te koken), maar hebben dus niets te maken met het meten van het verbruik aan verwarming.

U spreekt over een meter waarvan het modem niet zou werken, dat is dus kennelijk een andere situatie. Of heb ik eea niet helemaal goed begrepen?
Heeft u behalve de leverancier ook de netwerkbeheerder al eens aangesproken over uw probleem?

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Meterstanden Eneco gebaseerd op fictief verbruik

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

16again schreef:
22 apr 2020 23:54
Geip Suusje schreef:
22 apr 2020 21:24

Omdat eindwoningen minder van de buren profiteren dan tussenwoningen waren er verschillende weegfactoren. Het is nu eenmaal zo dat de tussenmuren niet/matig warmtegeïsoleerd zijn. Als jij de radiatoren helemaal dicht draait profiteer je toch aardig van het bejaarde buurvrouwtje die graag 22 graden stookt...

Ik ben benieuwd of het bij U geinstalleerde systeem de van de buurvrouw afgenomen warmte meeneemt in de meting.
Als dat niet het geval is lijkt het me redelijk om U toch iets in rekening te brengen, ook al heeft U heel het jaar de radiator dicht gehouden.
Waarom is dat redelijk?
https://www.consuwijzer.nl/stadsverwarm ... teverbruik
"Correctiefactoren

Soms gebruikt een warmteleverancier zogenaamde correctiefactoren. Daarmee compenseert een leverancier bijvoorbeeld het verschil in warmteverbruik door de ligging van een appartement. Zo verbruikt een appartement op de bovenste etage meer warmte. En een appartement in het midden van een gebouw minder.

Ook gebruiken warmteleveranciers soms correctiefactoren bij warmteverliezen van transportleidingen. Appartementen worden ook verwarmd door leidingen. Bijvoorbeeld in muren, vloeren en plafonds. Sommige bewoners hoeven de radiatoren niet altijd aan te zetten. Dat is niet eerlijk voor andere bewoners.

Een warmteleverancier mag alleen correctiefactoren gebruiken in bestaande bouw."

brugwachter
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 apr 2020 14:46

Re: Meterstanden Eneco gebaseerd op fictief verbruik

Ongelezen bericht door brugwachter »

Het collectieve verwarmingssysteem waar ik op doel, bestaat uit zonnepanelen op het dak en verwarmingspompen voor iedere woning. Iedere woning heeft een apart systeem met eigen meters op basis waarvan de bewoner wordt aangeslagen. Het verbruik wordt afgemeten aan de hoeveelheid warm tapwater die wordt gebruikt. De warmte die door de zonnepanelen wordt opgewekt, wordt onder de grond opgeslagen en kan op een later tijdstip gebruikt worden. In het contract zijn geen speciale voorwaarden opgenomen zoals correctiefactoren, de bewoner wordt aangeslagen op basis van het de hoeveelheid tapwater dat door hem of haar wordt gebruikt. Dat kan worden afgelezen van de warmtemeters. Aangezien er een op afstand uitleesbare meter is geplaatst, kan de warmteleverancier mijn verbruik precies aflezen. Ondanks dat word ik ieder jaar op basis van fictieve meterstanden aangeslagen. Volgens het ACM is dat niet toegestaan, mijn energieleverancier acht zich daar echter kennelijk niet aan gebonden. Het vervelende is dat je bij een collectief verwarmingssysteem minder bescherming geniet en bijv. niet kan overstappen naar een andere leverancier. Anders had ik dat uiteraard al lang gedaan.

Ik ben groener dan de Hulk en gebruik relatief weinig energie. Niet alleen voor de verwarming, maar ook voor gas en electra. Dat heeft er o.a. mee te maken dat ik relatief weinig thuis ben en al jaren geen gebruik meer heb gemaakt van de Centrale Verwarming. Bovendien is het complex waar ik woon, in 2002 ingrijpend gerenoveerd, waarbij niet alleen het nieuwe verwarmginssysteem is aangelegd, maar ook alles is geïsoleerd en dubbele beglazing is geplaatst. Daardoor alsmede door de klimaatverandering, is de temperatuur de afgelopen winters nauwelijks onder de tien graden geweest en daar doe ik de verwarming sowieso al niet voor aan.

Zoals gezegd, maak ik al jaren geen gebruik meer van de CV. Dat komt omdat ik erg last heb van vergeetachtigheid als gevolg van een neurologische aandoening. Daarbij moet je niet denken aan het lange maar aan het korte termijn geheugen. Ik vergeet heel vaak mijn telefoon aan te zetten, de televisie uit te doen en dat soort dingen. Ik had tot voor kort ook nog gewoon een baan en was overdags dus gewoon op mijn werk. Ik vergat door mijn aandoening heel vaak om voor ik naar het werk ging of voor ik ging slapen, de verwarming laag te zetten, waardoor die gewoon aan stond terwijl er niemand thuis was. Dat was niet alleen slecht voor het milieu maar ook voor mijn portemonnee. Daarom heb ik bij mijn toenmalige verwarmingsleverancier (Eneco) geïnformeerd naar de mogelijkheid om een klokthermostaat te plaatsen zodat ik de verwarmingsinstallatie zo kon instellen dat hij automatisch aan en uit ging als ik thuis of afwezig was. Ondanks diverse pogingen, kwam ik er niet uit met Eneco en werd ik van het kastje naar de muur gestuurd. Toen ik na de zoveelste poging een telefoonnummer kreeg dat niet werd opgenomen, heb ik mijn pogingen gestaakt en mijn probleem zelf opgelost.

Dat heb ik gedaan door alle radiatoren van mijn CV dicht te draaien en twee convectiekacheltjes aan te schaffen en die aan te sluiten op een programmeerbare schakelklok. Ik heb onlangs twee nieuwe aangeschaft die heel compact zijn en nauwelijks energie verbruiken. De kacheltjes geven meer dan voldoende warmte om mijn huiskamers te verwarmen, terwijl ik ze door de relatief hoge temperatuur in de afgelopen wintermaanden, slechts een enkele keer nodig heb gehad. Omdat ik nog alleen warm tapwater afneem om te douchen, af te wassen e.d., is mijn tapwaterverbruik extreem laag. Dus dat men iedere keer denkt dat mijn meter stuk is, kan ik nog best begrijpen. Wat ik echter niet begrijp, is dat ik in mijn bezwaren telkens heb gemeld dat ik alleen warm tapwater afneem voor huishoudelijk gebruik en niet om het huis te verwarmen. Men weigert echter hardnekkig om daar iets mee te doen en slaat me gewoon aan alsof ik wel gebruik maak van de verwarming. En nog eens heel veel ook.
Laatst gewijzigd door brugwachter op 23 apr 2020 14:34, 2 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Meterstanden Eneco gebaseerd op fictief verbruik

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je teksten worden beter leesbaar als je gebruik maakt van alinea's.

16again
Berichten: 16079
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Meterstanden Eneco gebaseerd op fictief verbruik

Ongelezen bericht door 16again »

Geip Suusje schreef:
23 apr 2020 09:30
https://www.consuwijzer.nl/stadsverwarm ... teverbruik
"Correctiefactoren

Soms gebruikt een warmteleverancier zogenaamde correctiefactoren. Daarmee compenseert een leverancier bijvoorbeeld het verschil in warmteverbruik door de ligging van een appartement. Zo verbruikt een appartement op de bovenste etage meer warmte. En een appartement in het midden van een gebouw minder.
Dat lijkt me helemaal niet redelijk: Indien er geen collectief systeem is, maar ieder voor zich een eigen keteltje, dan betaalt ook ieder zijn eigen rekening.
En als je geen buren naast, boven of onder je heb, dan stook je meer, maar hebt je ook geen (geluids)overlast van die kant

brugwachter
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 apr 2020 14:46

Re: Meterstanden Eneco gebaseerd op fictief verbruik

Ongelezen bericht door brugwachter »

Geip Suusje schreef:
22 apr 2020 21:24

Omdat eindwoningen minder van de buren profiteren dan tussenwoningen waren er verschillende weegfactoren. Het is nu eenmaal zo dat de tussenmuren niet/matig warmtegeïsoleerd zijn. Als jij de radiatoren helemaal dicht draait profiteer je toch aardig van het bejaarde buurvrouwtje die graag 22 graden stookt...

Ik ben benieuwd of het bij U geinstalleerde systeem de van de buurvrouw afgenomen warmte meeneemt in de meting.
Als dat niet het geval is lijkt het me redelijk om U toch iets in rekening te brengen, ook al heeft U heel het jaar de radiator dicht gehouden
.

Ik vind dat een beetje vreemde redenering omdat dat zou in kunnen houden dat mijn buurvrouw er op los stookt en ik daar aan zou moeten meebetalen, terwijl ik niet thuis ben. Dat lijkt me niet de bedoeling.
Laatst gewijzigd door brugwachter op 23 apr 2020 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Meterstanden Eneco gebaseerd op fictief verbruik

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

@16again
De situatie is dat je een groot flatgebouw gemeenschappelijk bewoont, en gemeenschappelijk verwarmt.
Het voordeel is dat de tussenwanden van de wooneenheden niet geïsoleerd zijn en je maar 1 stookinstallatie hebt.
Dat bespaart allemaal op de totale investering zodat de huur laag kan blijven.
Het gmeenschappelijke heeft als nadeel dat de individuele bewoner enigszins afhankelijk is van het gedrag van de buren.
Maar daar staat dus een relatief lage huur tegenover.
Dan is het niet onredelijk dat je een stukje gezamenlijke verantwoordelijkheid voor lief moet nemen.

Als je volleddig geïsoleerd van je buren wilt wonen zal je extra kosten moeten maken voor isolatie en installatie.
Die keuze is gemaakt door de bouwvereniging.
Wie dat niet bevalt moet ergens anders gaan wonen. Onafhankelijkheid heeft een prijs.

@Brugwachter
Die flink stokende buurvrouw vindt het niet redelijk dat zij de flats links, rechts, onder en boven moet meeverwarmen omdat zij het graag maar 1 graadje warmer heeft. Bedenk even dat in een flat tussenwanden en vloeren van beton nagenoeg geen warmteisolatie geven.
Als je volledig geisoleerd wilt wonen heeft dat een forse meerprijs.

De Gelaarsde Kat
Berichten: 119
Lid geworden op: 12 apr 2020 16:19

Re: Meterstanden Eneco gebaseerd op fictief verbruik

Ongelezen bericht door De Gelaarsde Kat »

@brugwachter, dank voor uw uitgebreide toelichting. Uw situatie is overduidelijk een andere dan de mijne.
brugwachter schreef:
23 apr 2020 14:04
Het vervelende is dat je bij een collectief verwarmingssysteem minder bescherming geniet en bijv. niet kan overstappen naar een andere leverancier. Anders had ik dat uiteraard al lang gedaan.
... dat komt mij dan weer wel heel erg bekend voor... :x :wink:

Heel veel sterkte met uw 'strijd', klinkt pittig.

De Gelaarsde Kat
Berichten: 119
Lid geworden op: 12 apr 2020 16:19

Re: Meterstanden Eneco gebaseerd op fictief verbruik

Ongelezen bericht door De Gelaarsde Kat »

Geip Suusje schreef:
23 apr 2020 15:27
Die flink stokende buurvrouw vindt het niet redelijk dat zij de flats links, rechts, onder en boven moet meeverwarmen omdat zij het graag maar 1 graadje warmer heeft.
Wat een kul, misschien is het een idee om die 'flink-stokende-buurvrouw-die-het-zo-graag-maar-1-graadje-warmer-heeft' te attenderen op het bestaan van het kledingstuk "wollen trui"?

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Meterstanden Eneco gebaseerd op fictief verbruik

Ongelezen bericht door alfatrion »

In de basis is het toch dat de gene die de keuze maakt ook de rekening krijgt die bij de keuze hoort.

brugwachter
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 apr 2020 14:46

Re: Meterstanden Eneco gebaseerd op fictief verbruik

Ongelezen bericht door brugwachter »

Geip Suusje schreef:
23 apr 2020 15:27
@Brugwachter
Die flink stokende buurvrouw vindt het niet redelijk dat zij de flats links, rechts, onder en boven moet meeverwarmen omdat zij het graag maar 1 graadje warmer heeft. Bedenk even dat in een flat tussenwanden en vloeren van beton nagenoeg geen warmteisolatie geven. Als je volledig geisoleerd wilt wonen heeft dat een forse meerprijs.

Dat vind ik een vreemde redenering omdat ik heel vaak niet thuis ben en in dat geval zou moeten meebetalen aan het stookgedrag van mijn buurvrouw terwijl ik daar geen enkel profijt van heb. Daar zie ik de redelijkheid niet van in. Bovendien is dat ook niet bepaald motiverend voor het streven om zuinig met energie om te gaan en zelfs demotiverend voor mensen die dat wel plachten te doen. Ook is het natuurlijk niet zo dat iemand gedwongen wordt om de verwarming op de hoogste stand te zetten en als iemand dat doet hij daar ook zelf de rekening voor dient te betalen. Het kan niet zo zijn dat iemand op kosten wordt gejaagd waar hij niet om heeft gevraagd omdat de buurvrouw het koud heeft. Belangrijkste is echter dat het op het complex waar ik woon, niet van toepassing is omdat de flats volledig geïsoleerd zijn en allemaal een eigen systeem hebben. Het collectieve zit 'm in de zonnepanelen op het dak en de warmte die onder de grond wordt opgeslagen.
Laatst gewijzigd door brugwachter op 23 apr 2020 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Meterstanden Eneco gebaseerd op fictief verbruik

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

De Gelaarsde Kat schreef:
23 apr 2020 15:34
Geip Suusje schreef:
23 apr 2020 15:27
Die flink stokende buurvrouw vindt het niet redelijk dat zij de flats links, rechts, onder en boven moet meeverwarmen omdat zij het graag maar 1 graadje warmer heeft.
Wat een kul, misschien is het een idee om die 'flink-stokende-buurvrouw-die-het-zo-graag-maar-1-graadje-warmer-heeft' te attenderen op het bestaan van het kledingstuk "wollen trui"?
Wie zegt dat ze al niet een trui aan heeft? Of 2? Bovendien ga jij daar niet over. Bejaarden zijn nu eenmaal gevoeliger voor kou.

Ik beweer helemaal niet dat zij gratis extra warmte mag of het gemiddelde moet afrekenen.
Men kan berekenen wat de invloed is van warmtelek door vloeren en wanden. Daaruit kan je berekenen hoeveel van de geconsumeerde calorieën er in jouw appartement blijven, en hoeveel calorieën je als profiteur binnenhaalt als je de verwarming dicht houdt.
Een eerlijk systeem zal een deel (wat de weegfactorberekening geeft, bijvoorbeeld 50%) van het totaalverbruik evenredig over de apartementen verdelen, terwijl de rest wordt afgerekend op basis van individueel gemeten verbruik.

brugwachter
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 apr 2020 14:46

Re: Meterstanden Eneco gebaseerd op fictief verbruik

Ongelezen bericht door brugwachter »

Geip Suusje schreef:
23 apr 2020 15:55
Een eerlijk systeem zal een deel (wat de weegfactorberekening geeft, bijvoorbeeld 50%) van het totaalverbruik evenredig over de apartementen verdelen, terwijl de rest wordt afgerekend op basis van individueel gemeten verbruik.

Ik zie de eerlijkheid daar niet zo van in omdat er bij die redenering op geen enkele manier rekening wordt gehouden met de omstandigheden en het profijt waarover je spreekt, feitelijk fictief is. Net als de meterstanden waarop ik wordt afgerekend. Als iemand niet thuis is of het zelf helemaal niet koud heeft, is dat profijt er in werkelijkheid helemaal niet, terwijl hij er wel voor zou moeten betalen. Daarom vind ik dat iedereen die iets koopt of een dienst afneemt, daar zelf voor zou moeten betalen ook als anderen daar voordeel van zouden hebben.

Gesloten