LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Meterstanden opnemen door meteropnemer van Enexis?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Excellent
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 apr 2009 19:02

Meterstanden opnemen door meteropnemer van Enexis?

Ongelezen bericht door Excellent »

Voor een paar weken geleden kregen we een schrijven (foldertje) van Enexis in de bus waarin stond dat een meteropnemer van Enexis de meterstanden (electras en gas) zou komen opnemen, zonder aan te geven op welke specifieke datum dit zou gebeuren. Op zich geen probleem want ik heb niets te verbergen, maar waar ik wel moeite mee heb is het feit dat deze persoon een "loper" bij zich heeft van alle meterkasten (welke aan de buitenkant zitten) in ons appartementengebouw en zo het schijnt "deze" door de woningcorporatie ter beschikking wordt gesteld.

In de brief wordt geschreven:"Mocht u niet aanwezig zijn dan maakt de meteropnemer een nieuwe afspraak met u" en "De meteropnemer kan zich altijd legitimeren".
Hoe kan ik dit nu checken?, het is bij toeval dat ik de persoon in kwestie voorbij zag lopen naar de buren.
Waarom schrijf ik dit?, omdat wij dan op dat moment ook graag de meterstanden willen noteren en zo ook een controle kunnen uitoefenen.

Mag iemand zoiets eigenlijk doen zonder persoonlijke vooraankondiging aan de voordeur?

MAXIEM

Re: Meterstanden opnemen door meteropnemer van Enexis?

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Excellent

Nee, dat mag dus niet en je kunt hierover een klacht indienen bij het meterbedrijf. Als je over de afhandeling van die klacht ontevreden bent, dan kun je daarna een klacht indienen bij de van toepassing zijnde GeschillenComissie in Den Haag.

Maxiem.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Meterstanden opnemen door meteropnemer van Enexis?

Ongelezen bericht door h@rm@n »

@ Excellent, middels het foldertje informeert Enexis je voor de aanstaande meteropname. Op zicht een correcte en coulante manier, feitelijk niet nodig. M.b.t. de “loper” van de aan de buitenzijde gemonteerde meterkast en aansluiting zou ik zeggen: makkelijk toch. Je hoeft niemand binnen te laten en niemand hoeft in het huis te zijn en zelf heb je geen verplichtingen hiervoor. Ik kreeg in juli jl. een aankondiging meteropname en 1 augustus stond een meteropnemer aan de deur. Dus je zou in de bewuste maand enkele dagen (of dagelijks) de standen kunnen opnemen waardoor je ook de meterstanden van de jaarafrekening hebt.
Al deze zaken en nog veel meer zijn ondergebracht in de “Algemene Voorwaarden Aansluiting en Transport Elektriciteit voor Kleiverbruikers 01-01-09”. Tevens hoort bij deze Algemene Voorwaarden een toelichting die te vinden is op de internetsite van de netbeheerder.
Ik kan mij herinneren dat er (vroeger) aansluitingen zijn en waren die zogenaamd niet bemand zijn waarbij bij het aanvragen van deze aansluiting in ieder geval een degelijke meterkast c.q. meterhok (gebouwtje) werd geëist. Hierbij kon je dan een slot kopen waarvan bevoegde medewerkers een laagspanningssleutel hadden waarmee ze bij de meter konden komen. Zelf kreeg je dan een sleutel die alleen opjouw slot paste. Denk hierbij aan aansluitingen in het veld (t.b.v. beregeningsinstallaties), bij algemene voorzieningen (Trappenverlichting en liftinstallaties bij flatgebouwen), sportparken en ga zo maar door. Dit is een eis geweest van het netwerkbedrijf alvorens je een aansluiting kreeg. Of dit nu nog zo is weet ik niet, maar navraag bij het netwerkbedrijf geeft uitkomst en bestudeer de voorwaarden maar eens, vooral artikel 4 en 6. Ook zijn er situaties geweest, en mogelijk nog, waarbij een cilinder werd verstrekt waarin dan een eigen sleutel van de meterkast moest worden gedaan. Vervolgens werd de cilinder weer met een slot van het netwerkbedrijf afgesloten waarvan de medewerkers van het netwerkbedrijf een sleutel hebben. Zo konden de medewerkers de sleutel eruit nemen en vervolgens bij de aansluiting en meter komen.
Dus MAXIEM of jouw antwoord correct is betwijfel ik ten zeerste. Wel is het zo dat als je een klacht hebt je eerst tot het bedrijf moet wenden en als je vervolgens niet eens bent met de ondernemer je tot de geschillencommissie (energie en water) kunt wenden. Er zijn overigens vier locaties waar zittingen worden gehouden. Hoofdlocatie is Den Haag daarnaast zij er zittingen in Eindhoven, Utrecht en Zwolle.

Excellent
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 apr 2009 19:02

Re: Meterstanden opnemen door meteropnemer van Enexis?

Ongelezen bericht door Excellent »

@h@rm@n
Op die coulance sta ik niet te springen, vertrouwen is goed maar bij mij is controle beter. Waarom zeg ik dit...
Voor jaren geleden sprong in mijn huis de hoofdzekering eruit. Deze zit voor de electriciteits-meters in die grote verzegelde kast. Er kwam toen een medewerker van Essent nadat ik gebeld had en men constateerde dat er de verkeerde zekering in zat, er had een andere in moeten zitten. Er moest n.l. een 35-trage zekering in zitten, dat kun je zien door dat er een symbooltje op staat van een "slak" en die zat er dus niet op. Ik kon daar niets aan doen omdat de kast immers orgineel verzegeld was.

Maar.... nu komt het, doordat deze medewerker verzuimd had om dit op het formulier te vermelden koste mij dat 65 euro. Dus gebeurd mij dit nooit meer! Als er nu iemand in mijn lichtmeterkast wij kijken of wat dan ook dan wil ik dat weten en meekijken. Gestel dat de meteropnemer de eerste 3 voor een 8 aanziet, kan natuurlijke altijd gebeuren, maar dan heb ik een groot probleem om te bewijzen dat het niet zo is. Ik noem maar een voorbeeld, maar het zou kunnen.

Dus van al deze service en coulances daar heb ik het niet zo op.
En daarbij wil ik zelf ook graag op dat moment de meterstanden mee opschrijven om een berekening voor mijzelf te kunnen maken.
Maar niet weken van te voren iets aankondigen en dan mag je maar raden wanneer de betreffende persoon voorbij komt.

Gewoon even aanbellen en dan heb ik nergens moeite mee.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Meterstanden opnemen door meteropnemer van Enexis?

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Het lijkt sterk dat je moet betalen indien er een andere hoofdzekering inzit dan diegene die er in moet zitten. Of er nu een trage of een “flinke” inzit. Wel kan ik me voorstellen dat als er een hogere ampérage inzit dan de originele dat er dan iets aan de hand (kosten)kan zijn. Maar dit wordt dan beschouwd als een illegale verzwaring en dan is er sprake van frauduleuze handelingen en deze worden normaliter door de afdeling fraudezaken afgehandeld. Ook zal dan de verzegeling defect zijn, maar ik zal niet te ver afwijken.
Zou het kunnen zijn dat je enkel en alleen hebt moeten betalen voor het vervangen van een defecte hoofdveiligheid, want hiervoor worden kosten in rekening gebracht.

Excellent
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 apr 2009 19:02

Re: Meterstanden opnemen door meteropnemer van Enexis?

Ongelezen bericht door Excellent »

Het feit blijft dat als er een "tragere" zekering in had gezeten, was er misschien niets aan de hand geweest en dat zei de medewerker destijds ook. En wie er een andere danwel de verkeerde ingezet heeft, weet ik niet. Als er destijds een kleine aantekening was gemaakt, dan was het geen probleem geweest maar dit is niet gebeurd.

Maargoed, we wijken teveel af van het thema.
Ik zal er voor zorgdragen dat niet iedereen zomaar meer in mijn lichtmeterkast kan komen.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Meterstanden opnemen door meteropnemer van Enexis?

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Het is inderdaad misschien mogelijk geweest dat als er een trage zekering in had gezeten er niets aan de hand was geweest en de hoofdzekering niet kapot was gegaan. Zeker weet je dat natuurlijk niet. Dan zou je moeten weten tengevolge waarvan de HV defect is geraakt. Is het een flinke kortsluiting geweest die tijdelijk gemaakt is, of is het door een langdurige overbelasting geweest. Al hoe wel je een kortsluiting toch zou kunnen herinneren.
Aan de hand van het nummer in de zegel waarmee de hoofdzekeringenkast verzegeld was had diegene die het laatst de kast verzegeld had opgespoord kunnen worden. Iedere verantwoordelijke/ gemachtigde heeft een identiek zegelnummer. Momenteel worden andere zegels gebruikt waarvan de nummers identiek zijn en die bij uitgifte aan een bevoegd iemand worden geregistreerd, zodat ook nu nog diegene opgespoord kan worden die verzegeld heeft. Wat de registratie betreft kan ik je garanderen dat ook hiermee fouten gemaakt kunnen worden. Wat denk je bijvoorbeeld van de registratie bij een 1 fase aansluiting met een 1 fase kWh waar in een bestand bij een groot elektriciteitsbedrijf aansluitcapaciteit 3x35 ampère stond, ik bedoel maar.
Ik ben het wel met je eens dat ik ook graag gegevens bijhoud om zo e.e.a. te kunnen controleren. Ik houd bijvoorbeeld periodiek de meterstanden bij om ze in een Exel-bestand in een grafiek te kunnen weergeven en deze t.o.v. voorgaande jaren te kunnen vergelijken.
Op je laatste opmerking kan ik alleen maar zeggen dat je akkoord bent gegaan met de aansluitvoorwaarden van het elektriciteitsbedrijf en dat je volgens mij niet zomaar een slot kunt veranderen om bevoegden niet meer in de meterkast te laten.

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: Meterstanden opnemen door meteropnemer van Enexis?

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

Excellent schreef:Mag iemand zoiets eigenlijk doen zonder persoonlijke vooraankondiging aan de voordeur?
Nee, dat is huisvredebreuk.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Huisvredebreuk
Energieleveranciers/netwerkbeheerders eigenen zich wel vaker een status toe die niet meer van deze tijd is.
Laat je ook niet overbluffen met de uitspraak: wij zijn verplicht eens in de zoveel jaar de meter(s) op te nemen.
Die regel bestaat wel, maar is in het leven geroepen om ze verplicht met hun luie r**t uit de stoel te laten komen, i.p.v. de klant al het werk te laten doen (meterkaartjes invullen).
Daarvoor ontvingen ze altijd wel een vergoeding, maar deden er jarenlang weinig of niets voor.
Dat wil nog niet zeggen dat men verplicht is eens in de zoveel jaar toegang te verlenen (zonder huiszoekingsbevel).

Een waarschuwing is nog wel op z'n plaats.
Heeft een meteropnemer de ziekte erin niet toegelaten te worden, schatten ze het verbruik gewoon, het liefst zo ver mogelijk weg van de realiteit.
Dan heb jij weer wat te doen om het gecorrigeerd te krijgen.
Het blijven m.i. boefjes en machtswellustelingen.

electomonteur
Berichten: 358
Lid geworden op: 06 jul 2011 12:16

Re: Meterstanden opnemen door meteropnemer van Enexis?

Ongelezen bericht door electomonteur »

optie is klagen bij wb
anders slot er uit halen en eigen slot er in zetten
sticker op het deurtje plakken
wegens misbruik is de sleutel te verkrijgen bij huisnummer ..

indien de woningbouw niet met bewijzen komt dat jij expliciet toestemming hebt gegeven hiervoor zijn hun ook fout en mag je er een eigen slot op zetten

kennis had geen stroom meer van Nuon maar kwam wel mannetje van Nuon de meter opnemen
gewoon weg gestuurd en politie gebeld
man kon niet eens bewijzen dat hij deze meeter moest opnemen
maar ging bij iedereen langs
ging er gewoon vanuit dat iedereen stroom van Nuon had
helaas voor hem niet dus

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: Meterstanden opnemen door meteropnemer van Enexis?

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

electomonteur schreef:kennis had geen stroom meer van Nuon maar kwam wel mannetje van Nuon de meter opnemen
Waarschijnlijk bedoel je een mannetje van Liander, de netbeheerder.
Het is soms wat verwarrend, maar Nuon (energieleverancier) neemt geen meterstanden op deur aan deur.

Verder, inderdaad ook klagen bij de verhuurder.
Bij ons zei ooit een verhuurder dat energieafname een zaak tussen de huurder en een energiebedrijf was.
Waar bemoeien ze zich dan nu mee, door een "loper" te verstrekken?
Het moet niet gekker worden.
Heel misschien is zelfs de uitspraak dat een loper is verstrekt door de verhuurder een klinkklaar verzinsel van de meteropnemer.
Aan mij zouden ze een slechte hebben, ik zou het uitzoeken tot op de bodem bij de verhuurder.
Ik denk dat ik de uitkomst wel een beetje kan raden: Nee hoor, er is door ons absoluut geen "loper" verstrekt.

energie1984
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 okt 2010 21:42

Re: Meterstanden opnemen door meteropnemer van Enexis?

Ongelezen bericht door energie1984 »

Aii we doen wel heel moeilijk met zn allen om helemaal niets. De netbeheerder is verantwoordelijk om jaarlijks de meterstanden op te vragen dan wel op te nemen, zij hebben inderdaad een loper... Zouden ze die niet hebben dan is het einde zoek want dan kan elke netbeheerder 1.000 meteropnemers extra aanmenen om bij iedereen aan te bellen om te vragen of ze de meterstanden mogen opnemen.

Zelf kan je altijd van een meter in een centrale ruimte een sleutel opvragen bij de woningstichting... Dan kan je gewoon de opnamemqaand zelf de meterstanden opnemen en op die manier controleren.

'electromonteur' is trouwens slecht geinformeerd over de hedendaagse procedures en verkondigd onzin. leveranciers nemen al een aantal jaar geen meterstanden meer fysiek op. Dit doen de netbeheerders... Dat de politie gebeld is omdat een persoon van Nuon dacht dat hij de hele straat klant van was slaat als een tang op een varken,, want het verhaal kan gewoon niet kloppen (het is hetzelfde als ongeveer 'een cirkel is vierkant')


De mens is niet te vertrouwen en er wordt veel gefraudeerd met meters en meterstanden. Daarom moet de netbeheerder soms meterstanden fysiek opnemen. Met de loper kan de meteropnemer NIET in je huiskomen (ik heb het gevoel dat sommige mensen dat denken), maar alleen in een meterstandkast waar de meter in hangt als hij buiten de woning is geplaatst.

electomonteur
Berichten: 358
Lid geworden op: 06 jul 2011 12:16

Re: Meterstanden opnemen door meteropnemer van Enexis?

Ongelezen bericht door electomonteur »

@enegie1984
het was toch echt een manetje van nuon in een auto van enexxis en had toch echt een pasje van nuo/ennexxis bij zich

en politie is echt gebeld en deze persoon had namelijk echt geen lijst bij zicht
wel een blocnote met invulvelden waar hij het meternummer in vulde en dan de stand

zelf de volgende dag naar enexxis gebeld en bleek
dat alle opnemers een pocket pc hebben waar ze de standen op moeten noteren en deze ook gelijk versturen
de digitale meters kunnen ze door 1 druk op de knop ook uitlezen en hoeven ze niets meer voor te doen

dus er was zeker sprake van een spook opnemer
mogelijk oud medewerker die voor het dieven gilde op stap was

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Meterstanden opnemen door meteropnemer van Enexis?

Ongelezen bericht door newmikey »

energie1984 schreef:Aii we doen wel heel moeilijk met zn allen om helemaal niets. ....Met de loper kan de meteropnemer NIET in je huiskomen (ik heb het gevoel dat sommige mensen dat denken), maar alleen in een meterstandkast waar de meter in hangt als hij buiten de woning is geplaatst.
100% correct. Nemen ze de meter niet op en moeten ze schatten, dan klagen we. Nemen ze hem wel op maar moet je ervoor thuisblijven, dan klagen we. Nemen ze hem centraal op, klagen maar. En nemen ze hem in een centrale meterkast buiten de woning op dan zijn het machtswellustelinegen en klagen we.

Wat is er toch mis met iedereen? Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten zou ik zeggen. Deze mensen proberen gewoon hun werk te doen en dat gaat 99.999% van de tijd goed. Gaat het een keer mis dan valt dat altijd recht te trekken.

Heb wel het idee dat we met ons consumentgericht denken een beetje doordraven af en toe.

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: Meterstanden opnemen door meteropnemer van Enexis?

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

newmikey schreef:Heb wel het idee dat we met ons consumentgericht denken een beetje doordraven af en toe.
Of .... misschien dat de consumenten tegenwoordig beter hun rechten kennen en kunnen energiebedrijven nog niet goed wennen aan het respecteren van de rechten en privacy van de burger.
Vroeger kon men geen kant op met de monopolisten, tegenwoordig keus genoeg.
Jammer, dat de netbeheerders nog niet aan concurrentie zijn bloot gesteld.
Ik kan bijna niet wachten. :mrgreen:

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Meterstanden opnemen door meteropnemer van Enexis?

Ongelezen bericht door newmikey »

Tis weer bijzonder schreef: Of .... misschien dat de consumenten tegenwoordig beter hun rechten kennen
Als je een energiecontract aangaat kan je ervoor kiezen om het goed door te lezen. Dan lees je wat je rechten zijn, maar ook je plichten. Je hebt de plicht de toegang van het energiebedrijf tot de meters, hun eigendom, niet te verhinderen.
en kunnen energiebedrijven nog niet goed wennen aan het respecteren van de rechten en privacy van de burger.
Fijn dan toch, die meterkastjes buitenshuis? Hoeven ze je ook niet meer te storen of je "privacy" te belagen.

Over enkele jaren wordt er gewoon digitaal gemeten vanuit een centraal punt en heb je helemaal niets meer te maken met meteropnemers. Ga je dan ook de netwerkaansluiting van de meter saboteren?
Jammer, dat de netbeheerders nog niet aan concurrentie zijn bloot gesteld.
Ik kan bijna niet wachten. :mrgreen:
Beetje overspannen reactie m.i.

Gesloten