LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Montage zonnepanelen niet optimaal: compensatie vragen?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Montage zonnepanelen niet optimaal: compensatie vragen?

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
26 feb 2021 15:19
angel1978 schreef:
26 feb 2021 15:03
Maar heel weinig daken zijn 100% schaduwvrij. Mijn dak is in theorie ook schaduwvrij, maar in de winter, en heel vroeg of laat op de dag krijgen niet alle panelen 100% van de zon ( huis buurman met lage zon bijv. ). Of in febr doordat een deel van de panelen toch onder de sneeuw ligt.
Maar daar lever je geen 50% mee in, met die "restjes" zonneschijn.
angel1978 schreef:
26 feb 2021 15:03
Juist met een enkele omvormer ga je dan toch inleveren aangezien de zwakste schakel bepaalt. Precies om die reden heb ik zelf voor micro-omvormers gekozen zodat elk paneel afzonderlijk maximaal presteert.
Dat is inderdaad een technisch superieur systeem.
Zeker lever je geen 50% in, maar over een heel jaar kan het nog aardig aantikken.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Montage zonnepanelen niet optimaal: compensatie vragen?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Frans vd Baars schreef:
26 feb 2021 15:20
Pianotje schreef:
26 feb 2021 14:40
Beste Frans, heb je de opbrengst vastgesteld door te kijken hoeveel energie er via de meter is teruggeleverd aan het net, of heb je naar de omvormer gekeken? in het tweede geval zou ik contact opnemen met de installateur. In het eerste geval zou ik naar de omvormer kijken. Niet alles wat je produceert lever je terug aan het net, maar gebruik je ook deels in je eigen installatie.
via de omvormer.
installateur komt ook al kijken en heeft op afstand geconstateerd dat er iets niet helemaal in orde is.
Als er idd 2 strings zijn en een ervan doet het niet ( is bijv niet goed aangesloten ) dan moet dat zo uit te lezen zijn in de omvormer. Nog wel een ding trouwens als een hele string niet goed is aangesloten. Dat kan wel een probleem zijn voor een gecertificeerd installateur.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Montage zonnepanelen niet optimaal: compensatie vragen?

Ongelezen bericht door 16again »

Frans vd Baars schreef:
26 feb 2021 15:20
installateur komt ook al kijken en heeft op afstand geconstateerd dat er iets niet helemaal in orde is.
Mooi dat ze dat kunnen. En dus pro-actief hebben nagelaten.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Montage zonnepanelen niet optimaal: compensatie vragen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

16again schreef:
26 feb 2021 15:14
alfatrion schreef:
26 feb 2021 14:57
16again schreef:
26 feb 2021 14:37
Een dergelijk systeem komt met monitoring tools. Waar dan een jaar niet naar gekeken is. Dat is de koper aan te rekenen.
1. Een consument heeft geen onderzoeksplicht.
Hoe valt dat te rijmen met BW7:23.1 ".......redelijkerwijs had behoren te ontdekken."
De hoofdregel is dat een koper onderzoeksplicht heeft (eerste volzin). Daarop zijn een aantal uitzonderingen:
1a. Wanneer de verkoper heeft aangegeven dat de zaak een bepaalde eigenschap heeft terwijl dat niet zo is (tweede volzin);
1b. Wanneer de afwijking betrekking heeft op feiten die de verkoper wist of behoorde te weten maar niet heeft medegedeeld (tweede volzin);
2. Wanneer het een consumentenkoop betreft (derde volzin).

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Montage zonnepanelen niet optimaal: compensatie vragen?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

als de helft het niet doet en je hebt 1 omvormer doet de rest ook niets.... panelen die in serie liggen presteren zo goed als het slechtste paneel....

je mag verwachten dat de zaak goed werkt, je zou dus kunnen vragen naar compensatie....

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Montage zonnepanelen niet optimaal: compensatie vragen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik snap de (enkele) vraag naar compensatie uberhaupt niet. Ik zou primair gaan voor reparatie en/of vervanging, en pas daarna om compensatie van het afgelopen jaar vragen.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Montage zonnepanelen niet optimaal: compensatie vragen?

Ongelezen bericht door 16again »

Ik denk dat het meer een kwestie is of er OOK om compensatie gevraagd kan worden. Recht op reparatie is zo overduidelijk, dat TS daar niet eens over begint.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Montage zonnepanelen niet optimaal: compensatie vragen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat zou wel logisch zijn, maar het zou even zo logisch zijn als dat ook ergens uit zou blijken. Dat doet het niet; vandaar mijn opmerking.

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Montage zonnepanelen niet optimaal: compensatie vragen?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Dan lijkt het mij een eerlijke installateur. Een minder goed bedrijf zou direct gezegd hebben dat er niets aan de hand de hand is.
Ik zou dan toch maar over een compensatie beginnen ( wel nadat hij geconstateerd heeft wat er precies fout zat)

Frans vd Baars
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 feb 2021 11:34

Re: Montage zonnepanelen niet optimaal: compensatie vragen?

Ongelezen bericht door Frans vd Baars »

@moneyman, volgens mij was mijn vraag duidelijk. Ben in eerste instantie niet op compensatie uit. ik vroeg alleen of ik in mijn recht sta om erover te beginnen bij de installateur.

Nattuurlijk is de hoofdzaak dat de installatie zsm 100% werkt.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Montage zonnepanelen niet optimaal: compensatie vragen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Frans vd Baars schreef:
01 mar 2021 08:31
@moneyman, volgens mij was mijn vraag duidelijk. Ben in eerste instantie niet op compensatie uit.
Natuurlijk was je vraag duidelijk, al maak je 'm nu zelf weer diffuus :D

Maar mijn vraag ging er juist om dat het belangrijkste deel (namelijk: de oplossing van je probleem) niet duidelijk was.

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Montage zonnepanelen niet optimaal: compensatie vragen?

Ongelezen bericht door Justmeagain »

@Alfatrion.
Dus niet naar monitor tools kijken heeft geen invloed voor de positie van ts

Nou als mijn auto die zichzelf continu monitort meldingen geeft hoef ik me dus geen zorgen te maken als ik de motor in puin rijd. Ik hen tenslotte geen onderzoeksplicht en mag volgens u een jaar doorrijden.
Ben echt van dat mijn dealer me uitlacht en me terecht met een dikke rekening heen stuurt.

Men wordt wel geacht de wet te kennen als burger naar meldingen mag men negeren om gewoon voor zich uitschuiven. Natuurlijk is er een onderzoeksplicht.
Daarnaast mag de installateur gewoon repareren en de zaak oplossen zonder compensatie daarvoor te hoeven geven.

Misschien eens naar nr Frank Visser kijken, alle gevraagde schade/gevolgschade enn dat soort gevallen worden weggewuifd.

U bent vooral goed in hoop geven. Door uw zin/taal/woordgebruik denken veel TS ers dat u het allemaal weet.
Gelukkig wordt uw onderbouwing steeds vaker in de kiem gesmoord

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Montage zonnepanelen niet optimaal: compensatie vragen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Justmeagain schreef:
02 mar 2021 04:24
@Alfatrion. Dus niet naar monitor tools kijken heeft geen invloed voor de positie van ts

Nou als mijn auto die zichzelf continu monitort meldingen geeft hoef ik me dus geen zorgen te maken als ik de motor in puin rijd. Ik hen tenslotte geen onderzoeksplicht en mag volgens u een jaar doorrijden. Ben echt van dat mijn dealer me uitlacht en me terecht met een dikke rekening heen stuurt.
Appels en peren. Het verschil tussen het niet kijken naar een passief monitoringssysteem en een actief waarschuwingssysteem is evident. In de handleiding van je auto staat bovendien ook dat je verplicht bent zelf de diverse slijtage- en verbruikszaken te checken. Die verplichting en die waarschuwingen ontbreken volledig bij een zonnepanelensysteem. Je argument snijdt dus geen hout.
Justmeagain schreef:
02 mar 2021 04:24
Men wordt wel geacht de wet te kennen als burger naar meldingen mag men negeren om gewoon voor zich uitschuiven. Natuurlijk is er een onderzoeksplicht.
Er is geen sprake van een melding. En geen onderzoeksplicht. En aangezien je met "de wet kennen" schermt: waaruit volgt volgens jou die onderzoeksplicht?
Justmeagain schreef:
02 mar 2021 04:24
Daarnaast mag de installateur gewoon repareren en de zaak oplossen zonder compensatie daarvoor te hoeven geven.
Onzin. Verdiep je eens in de grondslagen voor schadevergoeding.
Justmeagain schreef:
02 mar 2021 04:24
Misschien eens naar nr Frank Visser kijken, alle gevraagde schade/gevolgschade enn dat soort gevallen worden weggewuifd.
Zinloos statement. Als je dit als argument gebruikt, zul je op z'n minst mer een concrete vergelijkbare casus moeten komen.
Justmeagain schreef:
02 mar 2021 04:24
U bent vooral goed in hoop geven. Door uw zin/taal/woordgebruik denken veel TS ers dat u het allemaal weet.
Niet geheel toevallig heeft Alfatrion zijn reacties onderbouwd, en laat jij dat na. Wat zou dat betekenen, denk je?
Justmeagain schreef:
02 mar 2021 04:24
Gelukkig wordt uw onderbouwing steeds vaker in de kiem gesmoord
Dit zegt vooral iets over jouw perceptie en insteek. Kinderachtig. En onjuist, ook nog.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Montage zonnepanelen niet optimaal: compensatie vragen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Justmeagain schreef:
02 mar 2021 04:24
@Alfatrion.
Dus niet naar monitor tools kijken heeft geen invloed voor de positie van ts

Nou als mijn auto die zichzelf continu monitort meldingen geeft hoef ik me dus geen zorgen te maken als ik de motor in puin rijd. Ik hen tenslotte geen onderzoeksplicht en mag volgens u een jaar doorrijden.
Dat is de conclusie van iemand die de wet niet kent.
Justmeagain schreef:
02 mar 2021 04:24
Men wordt wel geacht de wet te kennen als burger naar meldingen mag men negeren om gewoon voor zich uitschuiven. Natuurlijk is er een onderzoeksplicht.
Je kent de wet duidelijk niet Is deze cursus wat voor jou? Nu met 50% winterkorting.
https://www.laudius.nl/nc/cursus/recht-basiskennis
Justmeagain schreef:
02 mar 2021 04:24
Daarnaast mag de installateur gewoon repareren en de zaak oplossen zonder compensatie daarvoor te hoeven geven.
Onzin. Dit is niets meer dan een boute stelling van jouw kant zonder kracht er achter. Roeptoeten kan iedereen.
Justmeagain schreef:
02 mar 2021 04:24
Misschien eens naar nr Frank Visser kijken, alle gevraagde schade/gevolgschade enn dat soort gevallen worden weggewuifd.
Volgens NeoDutchio had mr. Visser ooit gezegd: ”Een verkoper mag zeggen dat hij goede aardappelen verkoopt die vervolgens rot blijken te zijn.” [1] Dat is natuurlijk ook helemaal niet waar, hij legde hem hier woorden in de mond. Heb jij hier een concrete vergelijkbare casus of laat je het bij deze boute stelling?
Justmeagain schreef:
02 mar 2021 04:24
U bent vooral goed in hoop geven. Door uw zin/taal/woordgebruik denken veel TS ers dat u het allemaal weet.
Gelukkig wordt uw onderbouwing steeds vaker in de kiem gesmoord
Deze reactie is politiek gemotiveerd. Het is mij duidelijk dat jij de wettelijke verplichting tot schadevergoeding in het geval van non-conformiteit (art. 7:24 BW) jou persoonlijk niet bevalt, misschien vanuit een ondernemersrol, maar dat je die verplichting eveneens niet met inhoudelijke argumenten kan weerleggen en het daarom op de persoon speelt. Zielig, ik heb er geen ander woord voor.

Frans vd Baars
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 feb 2021 11:34

Re: Montage zonnepanelen niet optimaal: compensatie vragen?

Ongelezen bericht door Frans vd Baars »

Zojuist is de monteur geweest. conclusie: 1 van de 2 strings werkte niet omdat bij installatie de connector van 1 paneel kapot is gemaakt. (zat naar binnen geduwd in het paneel)
Monteur heeft alles weer werkend gekregen en heeft gelijk uitleg gegeven over het uitlezen van de omvormer zodat ik in de toekomst beter kan monitoren)
Ik wacht nu de reactie af van zijn werkgever (excuses oid) Als dit uitblijft ga ik toch om compensatie vragen nu blijkt dat het een installatiefout is geweest.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Montage zonnepanelen niet optimaal: compensatie vragen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dan ben je wel gelijk met je neus op de nadelen van serieschakeling geduwd. Eén paneel verpest de hele string.

Die compensatie zou ik sowieso vragen. Het is € 500,00 waar je over praat...

Frans vd Baars
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 feb 2021 11:34

Re: Montage zonnepanelen niet optimaal: compensatie vragen?

Ongelezen bericht door Frans vd Baars »

ga ik doen.
Iedereen bedankt voor alle antwoorden en tips.

Gesloten