Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Auke077
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 dec 2021 12:15

Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door Auke077 »

Zojuist de afrekening van Eneco gekregen voor de maand november...
Na het failliet van Welkom Energie en de gedwongen overstap wist ik natuurlijk dat de rekening hoger uit zou vallen; ook omdat november nu eenmaal een koudere maand is en bovengemiddeld zou liggen.
Het termijnbedrag bij Welkom Energie van € 91.00 was precies op mijn verbruik afgestemd, maar voor november moet ik Eneco nu maar liefst € 763,86 betalen! Dat is in één maand € 672,86 meer, en dan moet de winter nog beginnen!
Staatssecretaris Dilan Yesilgöz, ik moet maandelijks van een uitkering rond zien te komen, en als dit zo blijft betaal ik 49% van mijn inkomen aan energie. Dat is niet te betalen en niet vol te houden! Kom met een oplossing aub!!!

Er zijn plannen voor volgend jaar om te compenseren, maar ik moet de rekening nú betalen! Bovendien is die geplande compensatie maar een schijntje in vergelijk tot wat we nu moeten betalen.
Kan de belasting niet met terugwerkende kracht verminderd worden? De helft van de rekening is notabene belasting, dat is crimineel in deze situatie nu de energie tarieven zo hoog zijn. Er zou een plafond ingesteld moeten worden voor huishoudens zoals ik met een klein budget.
Wij, oud Welkom Energie klanten, zijn gedwongen over moeten stappen naar Eneco en hebben niet eens de gelegenheid gehad om zelf naar een andere leverancier te kunnen zoeken.

Eneco, u wou ons als klant maar al te graag hebben en 2 miljoen voor het klantenbestand neerleggen. Vervolgens dwingt u uw nieuwe 'klant' ook nog eens om minimaal een maand klant te blijven en te bestelen; door alleen al voor gas € 1.80/m3 te rekenen; dat is ronduit crimineel! U blijven verschuilen achter de actuele prijzen siert u niet en dat uw inkoopprijzen op dat moment hoger lagen begrijp ik, maar dat u als groot en vermogend concern niet met een meer sociale oplossing bent gekomen valt mij zwaar tegen!

Heeft iemand in dit forum suggesties om ons sterk te maken en hier (alsnog) iets tegen te doen?

k2p
Berichten: 1188
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35
Beste antwoord
Gekozen door Auke077

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

door k2p » 18 dec 2021 11:13

angel1978 schreef:
18 dec 2021 10:15
Het is de keus van de consument om bij een bepaalde partij af te nemen. Niemand heeft dat afgedwongen. Daarnaast dwingt niemand je om gas of elektra af te nemen
Alsof de consument kon zien welke partijen hun zaken niet op orde hadden. En natuurlijk ben je gedwongen gas of elektra af te nemen. Als ik geen elektra zou afnemen, zouden mijn kinderen uit huis worden geplaatst door de kinderbescherming. Ik snap niet waarom je de behoefte hebt dit soort onzin uit te kramen.
angel1978 schreef:
18 dec 2021 10:15
Dat een controle beter zou kunnen, wellicht. Maar ook dan houdt dat partijen niet tegen om soms failliet te gaan. Dat zou niet het probleem moeten zijn van anderen die die keuze niet gemaakt hebben.
Je bagatelliseert het probleem. Het probleem is niet dat er soms eentje failliet gaat. Maar dat nu het even wind tegen is, er 5 failliet gaan. Allen omdat ze wel de lusten wilden (vaste contracten tegen iets hogere tarieven), maar niet de lasten (vooraf inkopen tegen iets hogere tarieven). Met vele klanten nu gedupeerd omdat ze ingelegde en beloofde gelden kwijt zijn en nu nog duurder moeten kopen. Dat zou met betere controle vanuit de overheid die ze toeliet niet zijn geweest.
angel1978 schreef:
18 dec 2021 10:15
Dan blijven dus alleen de grote partijen over. De rest red het dan nooit meer en krijgt ook niet de kans om ooit groot te worden.
Eisen stellen voor de toelating zorgt ervoor dat alleen grote partijen overblijven?! Waar heb je het over!? Serieus, ik weet niet waar te beginnen. Los nog van dat het totale onzin is. Weet je wat. Laten we ook alle toezicht op ziekenhuizen schrappen, want dan krijgen we goedkopere kleinere ziekenhuizen. En uuh, een rijbewijs is niet meer nodig, want anders kunnen beginners ook nooit auto rijden. En die arme zwembaden die haast niet rondkomen, laten we maar alle badmeesters en waterkwaliteit-controleurs wegdoen. Wie heeft betere ideeën?
DeZevendeHenk
Berichten: 771
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Bent u ook gelijk vertrokken en is dat uw eindrekening en zijn dit de werkelijke kosten of is dit een voorschot?

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar hebt u verbruikt wat er op die rekening staat?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door sjohie »

Andersom, had u het fijn gevonden om in dit seizoen zónder gas en stroom te zitten? Deze overnames zijn onderdeel van een groter pakket, wat "ons" consumenten behoorlijk beschermd tegen in de kou en in het donker zitten.

Maar goed, devies is dus rapido overstappen naar een betere leverancier, dat kan inmiddels, lees ik hier.

Auke077
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 dec 2021 12:15

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door Auke077 »

Het bedrag is inclusief voorschot van 200 euro, en natuurlijk heb ik verbruikt wat er op staat. Maar de tarieven die berekend zijn waren heel veel hoger.
Inmiddels ben ik overgestapt naar een andere leverancier, maar voor november had ik geen keus. Daar gaat het mij om.

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Auke077 schreef:
17 dec 2021 13:55
Het bedrag is inclusief voorschot van 200 euro, en natuurlijk heb ik verbruikt wat er op staat. Maar de tarieven die berekend zijn waren heel veel hoger.
Inmiddels ben ik overgestapt naar een andere leverancier, maar voor november had ik geen keus. Daar gaat het mij om.
De 200 euro voorschot betreft december? Dan is dat een fout in de eindafrekening. Of bedoelt u dat u al 200 betaald heeft dus nu nog 472,86 moet bijbetalen?
In elk geval zou ik de eindafrekening goed nakijken ....

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door jonis »

Een novemberrekening van 760,- bij een gasprijs van 1,80 ?
Waar is de eigen verantwoording.
Tarief is bekend en je weet wat je kunt gaat verbruiken, dan kun je toch de gaskraan dichtdraaien als het je teveel wordt. Mijn gasverbruik november was 58m3 in de wetenschap dat januari de tarieven omhoog gaan bij essent. Ik ga niet meer betalen maar minder verbruiken en minder betalen.

Auke077
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 dec 2021 12:15

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door Auke077 »

Het gaat niet om eigen verantwoording, maar om het feit dat men voor november geen eigen keus had om een andere leverancier te zoeken!

Én natuurlijk heb ik geprobeerd het energieverbruik te beperken en bestaat de rekening niet alleen uit gasverbruik.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door moederslink »

Wat een bedrag! Zie het maar op te brengen. :(
Hier ook : bij Welkom een maandvoorschot van € 125 , bij Eneco nu € 306.
Opgezegd en we wachten met angst en beven de eindafrekening af.
Echt super zuinig verbruikt !

Waarom krijgt iedereen die € 400 compensatie? Ook de rijken die het niet nodig hebben?
Was dat niet anders te verdelen geweest? De lage inkomens méér en de rijken niets?
Zeker weer ' lastig ' te organiseren :evil:.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Mag ik vragen wat je verbruik is? Wij zijn nu ook overgestapt (moesten ook verplicht naar Eneco), maar wij hebben een relatief hoog verbruik ten opzichte van de gemiddelde verbruiker. Je geeft aan dat je het moet hebben van een uitkering? Met de rekening nu, van > 750 euro, dan had je bij WelkomEnergie 100% moeten bijbetalen. Ik heb een totale rekening gekregen van €454,- voor 409 kWh en 144 m3 gas in de periode van 1 november tot 6 december... Ik vond dit al veel, maar dan zul jij nog veel meer verbruikt moeten hebben om tot dat bedrag te komen?

Edit: meer dan €750 totaal voor één maand... Je kunt mij niet overtuigen dat je hierbij op je verbruik hebt gelet...

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Auke077 schreef:
17 dec 2021 14:46
Het gaat niet om eigen verantwoording, maar om het feit dat men voor november geen eigen keus had om een andere leverancier te zoeken!
Natuurlijk gaat het daar ook om. Je hebt immers zelf voor deze onbekende, prijsvechtende aanbieder gekozen en daarbij bewust of onbewust dit risico genomen. En daarnaast is het verbruik dermate hoog dat dat eveneens vraagtekens oproept.

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

moederslink schreef:
17 dec 2021 14:52
Wat een bedrag! Zie het maar op te brengen. :(
Hier ook : bij Welkom een maandvoorschot van € 125 , bij Eneco nu € 306.
Opgezegd en we wachten met angst en beven de eindafrekening af.
Echt super zuinig verbruikt !

Waarom krijgt iedereen die € 400 compensatie? Ook de rijken die het niet nodig hebben?
Was dat niet anders te verdelen geweest? De lage inkomens méér en de rijken niets?
Zeker weer ' lastig ' te organiseren :evil:.

Ja, dat zou inderdaad veel rompslomp geven. Minima kunnen 200,- euro aanvragen bij de gemeente. Mensen in de bijstand krijgen dat automatisch.
En wat is rijk? Degenen die zuinig geleefd hebben en daardoor een leuke spaarpot hebben? Of degenen die lang hebben gestudeerd en daardoor een beter betaalde baan? De ondernemer die risico's heeft durven nemen?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door moederslink »

Met écht rijk bedoel ik de miljonairs en de miljardairs.

Tja veel rompslomp :D....moeilijk hoor.
Bij de BD weten ze je ook te vinden wanneer je moet betalen of een teruggave mag verwachten. 8)

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door angel1978 »

moederslink schreef:
17 dec 2021 15:06
Met écht rijk bedoel ik de miljonairs en de miljardairs.

Tja veel rompslomp :D....moeilijk hoor.
Bij de BD weten ze je ook te vinden wanneer je moet betalen of een teruggave mag verwachten. 8)
Hoeveel denk je daarmee te besparen en hoeveel denk je dat het kost om dat uit te voeren?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door moederslink »

Er wordt al met miljarden gesmeten. :o

Geef iedereen die het écht nodig heeft dat extra geld en geef het niet aan de superrijken.

Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door Cro »

Auke077 schreef:
17 dec 2021 14:46
Het gaat niet om eigen verantwoording, maar om het feit dat men voor november geen eigen keus had om een andere leverancier te zoeken!

Én natuurlijk heb ik geprobeerd het energieverbruik te beperken en bestaat de rekening niet alleen uit gasverbruik.
Die keuze had je wel, er zijn genoeg mensen al per 1 november weggegaan bij Eneco, in de wet lijkt inderdaad een termijn te staan van 30 dagen, echter lijkt Eneco daar niemand aan gehouden te hebben wanneer deze mensen via hun nieuwe leverancier een versnelde overstap in gang hebben gezet.

Je had gewoon op 1 november een andere leverancier kunnen benaderen, en dan ofwel direct overstappen of na 14 dagen, aangezien sommige leveranciers een wachtperiode van 14 dagen hanteren.

Daarnaast is het verstandig, met een rekening als deze, eens goed naar het eigen energie verbruik te kijken. Zelfs met de Eneco tarieven die aan de hoge kant van spectrum zitten is dit verbruik enorm hoog. Ook bij een andere leverancier zal dit voor nare ervaringen zorgen met de energieprijzen op het moment. Ik zou me dus niet blindstaren op compensatie, maar ga ook kijken waar je zelf kan verduurzamen en dus een lager verbruik kan realiseren.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door reggie2 »

moederslink schreef:
17 dec 2021 15:11
Er wordt al met miljarden gesmeten. :o

Geef iedereen die het écht nodig heeft dat extra geld en geef het niet aan de superrijken.


Mee eens.
Er is er weer eentje failliet.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door moederslink »

Cro schreef:
17 dec 2021 15:21
Auke077 schreef:
17 dec 2021 14:46
Het gaat niet om eigen verantwoording, maar om het feit dat men voor november geen eigen keus had om een andere leverancier te zoeken!
Die keuze had je wel, er zijn genoeg mensen al per 1 november weggegaan bij Eneco, in de wet lijkt inderdaad een termijn te staan van 30 dagen, echter lijkt Eneco daar niemand aan gehouden te hebben wanneer deze mensen via hun nieuwe leverancier een versnelde overstap in gang hebben gezet.
Je had gewoon op 1 november een andere leverancier kunnen benaderen, en dan ofwel direct overstappen of na 14 dagen, aangezien sommige leveranciers een wachtperiode van 14 dagen hanteren.
Dat je ook direct weer kon opzeggen bij Eneco was echt niet zo duidelijk.
Daar hebben velen zich op verkeken .

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Cro schreef:
17 dec 2021 15:21
Die keuze had je wel, er zijn genoeg mensen al per 1 november weggegaan bij Eneco, in de wet lijkt inderdaad een termijn te staan van 30 dagen, echter lijkt Eneco daar niemand aan gehouden te hebben wanneer deze mensen via hun nieuwe leverancier een versnelde overstap in gang hebben gezet.

Je had gewoon op 1 november een andere leverancier kunnen benaderen, en dan ofwel direct overstappen of na 14 dagen, aangezien sommige leveranciers een wachtperiode van 14 dagen hanteren.
Achteraf bleek van wel, maar dit is niet gecommuniceerd. Zowel niet door Eneco als door de ACM. Als zélfs de ACM aangeeft dat je vanaf 1 december kunt overstappen, dan zijn er erg veel huishoudens, waaronder ik, die niet per 1 november overstappen en mogelijk gezeik te voorkomen. Dat het achteraf gewoon en ze er niets tegen deden, tjah... Is meer een kwestie als ''als ik dat had geweten; dan''. Maar dat was hier niet het geval.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Maar zelfs dan was je iets goedkoper uit geweest dan bij Eneco ( wellicht ) maar nog steeds vele malen duurder dan het contract bij WE. Ook dan was het een hele dure eindafrekening geworden.
En waar je nu binnen een maand een nieuw contract kan afsluiten had je er dan een jaar aan vast gezeten.

Gesloten