LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] nacalculatie jaarrekeningen essent

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
FrankW
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 feb 2007 18:32

nacalculatie jaarrekeningen essent

Ongelezen bericht door FrankW »

Ik heb zojuis een naheffing ontvangen van essent.
Zij zijn er achter gekomen dat ze sinds 2003 vergeten zijn de leveringskosten van de electriciteit te factureren. De netwerk/transportkosten zijn wel goed gefactureerd.
De meterstanden staan wel correct op de jaarafrekeningen en zijn dus bekend bij essent. Maar 4 bladzijdes met facturatiegegevens is voor mij niet echt goed te doorgronden, dus ik heb al die jaren dit ook gemist.
Wel heb ik steeds gecontroleerd of de meterstanden correct waren.

Ik heb op indernet gelezen over de wetgeving en geschillencommissie.
Hier staat ergens letterlijk dat een energiebedrijf binnen 2 maanden een correcte en juiste jaarafrekening moet geven.
Mag een bedrijf zomaar nacalculeren?
Op de achterkant van een jaaroverzicht staat dat dit alleen bij "kennelijke fouten" mag nacalculeren.....
Maar iets 4 jaar lang laten bestaan is toch geen kennelijke fout meer??
Dit hadden ze toch bij de 1e en zeker 2e afrekening al moeten zien???
Nu moet ik voor 1 maart ruim 3000 euro betalen....
Laatst gewijzigd door FrankW op 15 feb 2007 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: nacalculatie jaarrekeningen essent

Ongelezen bericht door wicher »

Ik weet niet precies hoe lang maar een bedrijf mag tot een aantal jaren terug een gemaakte fout corrigeren.
Overigens: € 3000,00 transportkosten betekent op basis van zo'n 4 cent per kwh een verbruik van zo'n 74.000 kwh in ruim 4 jaar?
Wietplantage of gewoon een bedrijf?

wicher2
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 feb 2007 19:14

Re: nacalculatie jaarrekeningen essent

Ongelezen bericht door wicher2 »

Oja Ik was vroeger trouwens schoolmeester.

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: nacalculatie jaarrekeningen essent

Ongelezen bericht door wicher »

Nee jochie, jij bent in je puberteit blijven hangen.

MAXIEM

Re: nacalculatie jaarrekeningen essent

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag frank w.,

Als je het heel hard wil spelen, dan is deze vordering gedeeltelijk verjaard. Essent mag nacalculeren vanaf 15-1-2005 en NIET over de periode daarvoor. Voorgaande is gebaseerd op:

http://www.wetboek-online.nl/wet/index.html

Artikel 28 van het Burgerlijk wetboek Boek 7:
Bij een consumentenkoop verjaart de rechtsvordering tot betaling van de koopprijs door verloop van twee jaren.


Consumentengoederen
De nieuwe wet geldt alleen voor consumentengoederen. Hieronder wordt verstaan alle roerende goederen en speciaal op maatgemaakte artikelen. Dus wasmachines, televisies, maatkostuums en kunstgebitten vallen onder de werking van de nieuwe wet. Ook de uitvoering van een door jezelf ontworpen keuken (die speciaal voor je wordt gemaakt) of het laten leggen van een parketvloer wordt gezien als een product. Niet onder de definitie van consumentengoederen vallen onroerende goederen en diensten. Het boeken van een reis, het afsluiten van een verzekering, je haar laten knippen, het bezoeken van een arts en het laten verbouwen van je huis vallen dus niet onder de beschermende werking van deze nieuwe wet.


Artikel 5 van het Burgerlijk Wetboek 7 boek 7:

1. In deze titel wordt verstaan onder "consumentenkoop": de koop met betrekking tot een roerende zaak, elektriciteit daaronder begrepen, die wordt gesloten door een verkoper die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, en een koper, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.

Vriendelijke groet, Maxiem.

Ron 2
Berichten: 439
Lid geworden op: 20 jan 2004 16:57

Re: nacalculatie jaarrekeningen essent

Ongelezen bericht door Ron 2 »

Mijn god, dat mag nooit gaan gebeuren dat ik bij dat bedrijf kom.
Volgens mij zit je al bij de helft daarvan?

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: nacalculatie jaarrekeningen essent

Ongelezen bericht door flappie »

Je kan natuurlijk ook naar de SGC gaan.

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: nacalculatie jaarrekeningen essent

Ongelezen bericht door wicher »

@polderboy: yep, fout gelezen :oops:

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: nacalculatie jaarrekeningen essent

Ongelezen bericht door kiz »

gelukkig zijn onze gedwongen stadswarmtekosten door de zachte winter alweer gehalveerd, dat zal ze leren...
pas maar op dat ze dat soort warme winters niet volgens het NMDA principe gaan meetellen in een post "vermeden continugebruik wegens gebrek aan CV-ketel" of zoiets vaags...

Ron 2
Berichten: 439
Lid geworden op: 20 jan 2004 16:57

Re: nacalculatie jaarrekeningen essent

Ongelezen bericht door Ron 2 »

gelukkig zijn onze gedwongen stadswarmtekosten door de zachte winter alweer gehalveerd, dat zal ze leren...
Helaas, wegens de sterk gereduceerde afname van stadswarmte zien wij ons genoodzaakt de tarieven fors te verhogen om kostendekkend te kunnen werken :lol:

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: nacalculatie jaarrekeningen essent

Ongelezen bericht door kiz »

Helaas, wegens de sterk gereduceerde afname van stadswarmte zien wij ons genoodzaakt de tarieven fors te verhogen om kostendekkend te kunnen werken :lol:
ik zie de bui al hangen ja

Gesloten