LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nadelen spaarlampen onderbelicht

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
checktwice
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 apr 2007 21:21

Nadelen spaarlampen onderbelicht

Ongelezen bericht door checktwice »

Het beeld dat over spaarlampen wordt geschetst is erg eenzijdig. Jammer is dat de man van Philips alleen het probleem van de dimmer noemt (de dimmer moet bij een normale spaarlamp er echt tussenuit overigens, op max zetten is niet genoeg)

In Australië waar de goeilamp verboden wordt is men al verder in de discussie en komen veel extra nadelen naar voren, die de lamp veel milieuonvriendelijker maken dan je zou denken. Ik noem een paar aspecten:

- de "blindstroom" kost de consument weliswaar niets, maar moet wel worden geleverd door het energiebedrijf (factor 2 meer energie nodig dan de verpakking aangeeft)
- spaarlampen in gesloten armaturen gaan vaak slechts enkele honderden uren mee
- een spaarlamp die kapotgaat kan giftige rook verspreiden
- de lichtopbrangst gaat langzaam omlaag
- veel schakelen vermindert de levensduur
- vanwege de opstarttijd wordt een spaarlamp vaak langer aangelaten, wat op plekken waar maar kort licht nodig is tot een verbruiksstijging leidt in plaats van tot een daling

Op de volgende site wordt de technische achtergrond hiervan en van een paar andere nadelen uitgebreid besproken en kun je testresultaten zien:
http://www.sound.westhost.com/articles/incandescent.htm

Spaarlampen kunnen nog wel degelijk voor voordelen zorgen, maar het is zeker niet aan te raden op alleen spaarlampen over te stappen (misschien met LEDs wel?)

frouwoo1
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 apr 2007 20:45

Re: Nadelen spaarlampen onderbelicht

Ongelezen bericht door frouwoo1 »

De arbeidsfactor van spaarlampen die in Nederland verkocht worden ligt rond de 0,98. Stel dat deze 0,5 was geweest dan nog was er natuurlijk niet tweemaal zoveel energie nodig. Het gaat hier tenslotte om het blindvermogen. Dus het geeft alleen een beetje meer koperverliezen maar geen verdubbeling van het energieverbruik.

checktwice
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 apr 2007 21:21

Re: Nadelen spaarlampen onderbelicht

Ongelezen bericht door checktwice »

Het lijkt me dat inderdaad blindvermogen in het net tegen ekaar weg zou kunnen vallen, in het artkel wordt ook vooral van extra verliezen gerept, niet per se verdubbeling van het vermogen. (maar hoe zit het dan als je zelf stroom uit zonnecellen haalt oid? Kun je blindstroom met het net uitwisselen? Anders moet je alsnog het volle vermogen opwekken)

Dit is het citaat waar ik dan wel opheldering over zou willen: "While we can be sure that the power companies will have measures in place to correct the power factor wherever possible, they cannot correct for waveform distortion caused by 'discontinuous' load current. This is an harmonic component of the mains waveform that is extremely difficult to correct once it has been distorted. Harmonic waveform distortion can only be fixed by using power factor correction in the power supply of the offending appliance(s). Every transmission line and every transformer in the grid is subjected to resistive losses in the wire that are directly related to the Volts and Amps being drawn by every customer attached to the power grid. A bad power factor increases the losses by a ratio that is inversely proportional to the total power factor of the attached loads. A total PF of 0.5 means that twice the current is drawn for the power delivered, so the losses are also doubled (as well as reducing the capacity of the alternators as described above). Because of the transmission losses, in order to deliver the same power to the customers, more power must be delivered to the grid. "

Overigens is de gemeten arbeidsfactor (power factor) in het artikel dat ik aanhaalde 0,5 en niet ,98 waar haal je je informatie uit? Op mijn lampen staat het niet.

Rema
Berichten: 184
Lid geworden op: 23 feb 2007 22:13

Re: Nadelen spaarlampen onderbelicht

Ongelezen bericht door Rema »

Een week of drie geleden de eerste spaarlamp gekocht voor de slaapkamer van mijn zoon, nu zijn al drie keer de stoppen erdoor gegaan als mijn zoon de spaarlamp aandoet. Het vreemde is dat de spaarlamp het nog steeds doet, maar ik vervang hem na het weekend toch maar weer voor een normale gloeilamp. Jammer van het aankoopbedrag, toch nog 8,95 euro, maar voor mij hoeven spaarlampen niet meer.

checktwice
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 apr 2007 21:21

Re: Nadelen spaarlampen onderbelicht

Ongelezen bericht door checktwice »

als er een dimmer tussen zit kan dat de oorzaak zijn

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Nadelen spaarlampen onderbelicht

Ongelezen bericht door Henri42 »

Laat de grote bedrijven maar eerst beginnen de kantoor verlichtingen van 800 lux terug te brengen naar 400 lux, mijn lampjes doen er niet toe

Rema
Berichten: 184
Lid geworden op: 23 feb 2007 22:13

Re: Nadelen spaarlampen onderbelicht

Ongelezen bericht door Rema »

Nee, er zit geen dimmer tussen, het is een gewone grote slaapkamperlamp met metalen kap, geschikt voor spaarlampen.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Nadelen spaarlampen onderbelicht

Ongelezen bericht door SJZ »

mijn lampjes doen er niet toe
Waarom zouden mijn lampjes er niet toe doen? Ik betaal zelf mijn eigen energienota. Jaren geleden bijna alle lampen in 1 klap vervangen door spaarlampen. Direct bij de jaarafrekening zag ik het verschil (terwijl ik dat jaar juist wat andere apparaten had bijgekocht).

Nee, mijn lampjes doen er heel erg toe. Vooral voor mijn portemonnee.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Nadelen spaarlampen onderbelicht

Ongelezen bericht door Henri42 »

over hoeveel geld heb je het dan ?
in relatie tot vde aanschaf en vervanging

roland48
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 dec 2006 15:50

Re: Nadelen spaarlampen onderbelicht

Ongelezen bericht door roland48 »

(misschien met LEDs wel?)
Toch maar even uitproberen dan.

Er staat op de verpakking "decorative" wat suggereert dat de lichtopbrengst laag zal zijn. Naast een paar beschikbare kleuren is er ook een witte variant. Helder wit licht.

Het blijkt dat het koud wit licht is: wit met een blauwe gloed, erg kil en koud.

De lichtopbrengst is inderdaad laag. Leuk als sfeerverlichting, maar dan niet deze witte. Philips komt later nog met "warm" wit licht, misschien dat dat er weer beter uit ziet.

Voor ruimtes waar niet veel licht nodig is, is dit een goede optie. Energieverbruik ongeveer 1W.

Voorlopig toch maar even de spots.

jeronimo
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 apr 2007 21:02

Re: Nadelen spaarlampen onderbelicht

Ongelezen bericht door jeronimo »

Waar gaat het eigenlijk om? Hoeveel procent van mijn energierekening gaat op aan verbruikskosten? Ongeveer 35%. De rest is belasting, vastrecht, noem maar op. Dan blijven de verbruikskosten over en hoeveel % daarvan gaat op aan verlichting? Een paar tientjes per jaar? Bovendien wordt de spaarlamp afgezet tegen de gloeilamp, maar veel mensen gebruiken halogeenverlichting in hun woonkamer. Hoe zit het met de verbruikskosten daarvan? Bovendien kun je daar geeneens spaarlampen voor gebruiken, dus volgens mij is het een non-discussie. En voor die paar peertjes in toilet, op overloop of op zolder, die maar af en toe branden, neem ik geen spaarlampen. Dat levert niets op.

Gesloten