LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nefit luchtwarmtepomp levert veel storingen op

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Zombiemaster
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Nefit luchtwarmtepomp levert veel storingen op

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

@ivo.w. Als je het renteverlies op die 6000 aanschafkosten meerekent, is je winst nog maar 200 euro per jaar. Dat duurt dan al minstens 30 jaar voor je verdient....

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Nefit luchtwarmtepomp levert veel storingen op

Ongelezen bericht door Ivo.w »

6000*0,1% op jaarbasis kost me toch wel 6 euro per jaar aan renteverlies in het eerste jaar.

0,1% geven reguliere banken niet eens meer.

Leon Nelen
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 mei 2018 21:33

Re: Nefit luchtwarmtepomp levert veel storingen op

Ongelezen bericht door Leon Nelen »

Theotrucker schreef:
08 feb 2019 14:56
Straks krijgen we waterstof uit onze voormalige gasleiding en dan zijn we het mislukt warmtepomp intermezzo snel vergeten. Dus laat die gasleiding maar mooi liggen.
Waar komt die waterstof vandaan? Waterstof wordt nu uit aardgas gemaakt. Aardgas (methaan = CH4) wordt dan met een beetje zuurstof bij 830 graden celcius gesplitst in CO2 en H2 (waterstof). De CO2 zou dan in lege aardgasvelden gepompd kunnen worden. Dat wordt al 10 jaar bepleit maar kost veel geld (én energie). Als waterstof uit elektriciteit gemaakt moet worden (elektrolyse van water) moet eerst elektriciteit gemaakt worden uit aardgas (windturbines draaien immers niet altijd) wat ook al 40 % verlies is.

Leon Nelen
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 mei 2018 21:33

Re: Nefit luchtwarmtepomp levert veel storingen op

Ongelezen bericht door Leon Nelen »

Theotrucker schreef:
09 feb 2019 09:27
Ik blijf wel bij gas. Voor mijn tussenwoning - 100 KWh en, 600 m3 gas per jaar. Nu ca € 400 per jaar. Voor een warmtepomp heb ik niets aan mijn zonnepanelen. In de winter kunnen ze mijn verbruik nu al niet dekken. Maar ze zijn inmiddels betaald. Als we niet meer salderen over een paar jaar zal ik ook wel iets van stroom nodig hebben.
Dat is een aardige prestatie ! Als de salderingsregeling verdwijnt krijgen we daar een terugleversubsidie vergoeding voor terug. Bovenop de terugleververgoeding van de energieleverancier.

Het verhaal dat warmtepompen "niets kosten als je zonnepanelen hebt" gaat inderdaad niet op. Je hebt sowieso veel panelen nodig die het extra stroomverbruik moeten dekken en, zoals u zegt, de salderingsregeling gaat verdwijnen.

Zombiemaster
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Nefit luchtwarmtepomp levert veel storingen op

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

@ivo.w. Op de eerste plaats kun je nu al 1.9% krijgen (2.3% rente op rente zelfs). Weliswaar voor een deposito van 20 jaar, maar je bent je geld nu voor eeuwig kwijt, dus dan valt 20 jaar wel mee. Bovendien is de kans groot dat in de toekomst, zeg over 10-15 jaar, de rente weer op 4% staat. Dat is dan over 20-30 jaar gemiddeld 3%. En dat is ongeveer 200 euro op 6000.
De overheid rekent trouwens met een rendement van 4,5% op je spaargeld.
Laatst gewijzigd door Zombiemaster op 09 feb 2019 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Leon Nelen
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 mei 2018 21:33

Re: Nefit luchtwarmtepomp levert veel storingen op

Ongelezen bericht door Leon Nelen »

Komkommertijd schreef:
08 feb 2019 23:41
Deze vraag uit 2018 is hopelijk opgelost.....

maar op de bouwbeurs in Utrecht klaagde een verkoper van ander merk over de vele monteurs die van C V ketel een spoed cursus Warmtepomp installeren kregen zonder uitleg voor echt goed storingen zoeken.
Ook de importeur en fabriek heeft tekort deskundige en eenmaal ontregeld door plaatselijke C V monteur mag een fabrieksmonteur eerst alles nalopen en terug zetten voor hij naar de echte storing kan zoeken en verhelpen.

Een sleutel verbod door handige mensen zoals ik zelf ook vaak dingen doe, maar het alleen maar ongeveer weet.......
Als ik op de Bouwbeurs in Utrecht dit hoorde van diverse installateurs/monteurs hoef ik ook niet.

Verder is de kale prijs geen €12.000,- en dat is met installatie en winstmarge, want de pomp zelf is stukken goedkoper.... als ik het zelf zou kunnen maar toch maar niet.
Er zal toch eerst berekend moeten worden of de capaciteit (kW thermisch) van de warmtepomp groot genoeg is. En ook of de temperatuur van de condensor hoog genoeg is (voor bijvoorbeeld ook het tapwater). Verder mogen alleen G-gecertificeerde personen de warmtepomp (of airco) met de werkvloeistof (een soort CFK) vullen.

Mogelijk heeft Moisselle58 de oplossing aangedragen. Een warmtepomp krijgt het tapwater immers niet op 60 graden (alleen bij een laag rendement) en dit moet dus elektrisch verwarmd worden tot 60 graden (vanwege kans op legionella).

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Nefit luchtwarmtepomp levert veel storingen op

Ongelezen bericht door 16again »

Zombiemaster schreef:
09 feb 2019 19:49
De overheid rekent trouwens met een rendement van 4,5% op je spaargeld.
4%
En als je vermogenbelasting betaalt, dan is investering in zo'n ketel juist voordelig: Je vermogen wordt per direct minder, dus ook de belasting daarop.

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Nefit luchtwarmtepomp levert veel storingen op

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Zombiemaster schreef:
09 feb 2019 19:49
@ivo.w. Op de eerste plaats kun je nu al 1.9% krijgen (2.3% rente op rente zelfs). Weliswaar voor een deposito van 20 jaar, maar je bent je geld nu voor eeuwig kwijt, dus dan valt 20 jaar wel mee. Bovendien is de kans groot dat in de toekomst, zeg over 10-15 jaar, de rente weer op 4% staat. Dat is dan over 20-30 jaar gemiddeld 3%. En dat is ongeveer 200 euro op 6000.
De overheid rekent trouwens met een rendement van 4,5% op je spaargeld.
Als ik het geld 20 jaar moet vastzetten ben ik het net zo "kwijt" als dat het nu in een warmtepomp zit en jaarlijks 400 euro (en in de toekomst waarschijnlijk meer door stijgende gasprijzen) besparing oplevert. Ik moet zo'n 4800 euro "terugverdienen" om het verschil met een Cv-ketel eruit te halen. Dat gaat in 12 jaar. Daarna is de winst bij 15 jaar levensduur 1200 euro. Heb ik geluk en gaat de warmtepomp 20 jaar mee (niet ondenkbaar, veel koelkasten maar ook professionele vriescellen halen dat makkelijk en dat zijn ook gewoon warmtepompen) dan is de winst zelfs 3200 euro op 4500 euro investering.

Los daarvan vind ik het al lang prima dat ik zonder hoge kosten op lange termijn kan bijdragen aan iets minder uitstoot én is mijn motto dat lage vaste maandlasten de beste manier zijn om financiële tegenslagen op te kunnen vangen. Samen met de zonnepanelen is mijn energierekening nu 36 euro per maand. Een lachertje

Jark
Berichten: 115
Lid geworden op: 03 okt 2018 01:56

Re: Nefit luchtwarmtepomp levert veel storingen op

Ongelezen bericht door Jark »

Samen met de zonnepanelen is mijn energierekening nu 36 euro per maand. Een lachertje
En heeft u nu last van wintertenen of reuma :?

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Nefit luchtwarmtepomp levert veel storingen op

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Jark schreef:
10 feb 2019 02:48
Samen met de zonnepanelen is mijn energierekening nu 36 euro per maand. Een lachertje
En heeft u nu last van wintertenen of reuma :?
Wanneer er iemand thuis is, is het tussen 20 en 21graden beneden en omstreeks 19 graden op de slaapkamers.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Nefit luchtwarmtepomp levert veel storingen op

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Elke monteur die de warmtepomp gaat vullen moet certificaat voor die gassen hebben.

Dat betekend dat een willekeurige alles mag plaatsen en die vaak 1 persoon per bedrijf het mag doen!

Maar ik hoorde en weet dat na een paar keer zien ik het ook kan.
Zelfde met vullen Airco auto, doe ik ook zonder papieren!

En ook met asbest hoorde elke medewerker papieren te hebben, maar geen enkele van de werk studenten heeft dat.
Er is totaal geen controle op gecertificeerd personeel zolang het goed gaat!

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Nefit luchtwarmtepomp levert veel storingen op

Ongelezen bericht door sjohie »

Theotrucker schreef:
08 feb 2019 14:56
Straks krijgen we waterstof uit onze voormalige gasleiding en dan zijn we het mislukt warmtepomp intermezzo snel vergeten. Dus laat die gasleiding maar mooi liggen.
De inkt van de tekentafel is nog niet eens droog op het ene model wat je werkend kan zien, echt nét geïntroduceerd door Remeha. Probleem is, dat als we elke keer maar blijven wachten op een gemakkelijker/goedkopere oplossing, we dus nú niks doen, en dat is waar het aan scheelt. Er ligt altijd wel iets beters op een tekentafel, en er is ook altijd wel een deskundige die er iets over wil zeggen, maar in het hier en nu hebben we nog niks aan eventuele waterstofketels, en al wél aan warmtepompen als die geïntegreerd worden in de volledige energievoorziening van een huis, kort door de bocht dus vergezeld van flink wat zonnepanelen om het stijgende stroomverbruik erdoor te compenseren.

In de ingenieurswereld hoor ik wel steeds meer stemmen opgaan voor een hybride oplossing, dus warmtepompen in nieuwbouwwoningen, want die kan je er als het ware omheen ontwerpen, en waterstofketels voor oudere gebouwen. Als die laatste dan ook nog goed geïsoleerd worden, en waar mogelijk voorzien worden van zonnepanelen, zal vraag naar waterstof niet een op een gelijk zijn aan aardgas nu, wat weer scheelt in de ombouw van het gasnet en de duur van de transitieperiode. Zijstap zou ook een soort omgekeerde pico-brandstofcel voor elk huis kunnen zijn, welke met groene stroom waterstof genereert om de ketel vervolgens op te laten draaien. Echter is opslag van brandbaar gas ook wel weer link, zeker als je zoveel installaties bij particulieren moet plaatsen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Nefit luchtwarmtepomp levert veel storingen op

Ongelezen bericht door sjohie »

Leon Nelen schreef:
09 feb 2019 19:39
Theotrucker schreef:
08 feb 2019 14:56
Straks krijgen we waterstof uit onze voormalige gasleiding en dan zijn we het mislukt warmtepomp intermezzo snel vergeten. Dus laat die gasleiding maar mooi liggen.
Waar komt die waterstof vandaan? Waterstof wordt nu uit aardgas gemaakt. Aardgas (methaan = CH4) wordt dan met een beetje zuurstof bij 830 graden celcius gesplitst in CO2 en H2 (waterstof). De CO2 zou dan in lege aardgasvelden gepompd kunnen worden. Dat wordt al 10 jaar bepleit maar kost veel geld (én energie). Als waterstof uit elektriciteit gemaakt moet worden (elektrolyse van water) moet eerst elektriciteit gemaakt worden uit aardgas (windturbines draaien immers niet altijd) wat ook al 40 % verlies is.
Het lijkt de kant op te gaan van óf waterstof, of methaan, gemaakt op de energie-eilanden die de grote Europese netbeheerders op de tekentafel hebben liggen. En dan is het wél groen. Dat het nu niet groen gemaakt wordt, wil niet zeggen dat we de infrastructuur ervoor niet vast wel kunnen optuigen. Net als met het elektriciteitsnet nu, daar ging grijze stroom doorheen, en nu groene.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Nefit luchtwarmtepomp levert veel storingen op

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Waterstof kan met die zonnepanelen gemaakt worden, maar voor die warmtepompen heb je niks aan zonnepanelen. Als je warmte nodig hebt in de winter is er minimale zon. Salderen verdwijnt, accu's lost ook niets op voor een half jaar. Alleen die waterstof kun je maken op het moment van overschot aan energie in de zomer en gebruiken in de winter.

mdowling
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 feb 2019 13:37

Re: Nefit luchtwarmtepomp levert veel storingen op

Ongelezen bericht door mdowling »

Los van de storingen is het verbruik van de Nefit Luchtwarmte pomp een stroom slurper. Over de maand januari hebben wij een elektra verbruik gehad van 1304 kWh. Waar ons regulier verbruik rond de 400 tot 500 kWh per maand is in de zomer.
In ons geval zijn we pas sinds juni woonachtig in de nieuwe woning. Los van installatie perikelen (lekkage in de binnen warmtewisselaar, lekkage in de koude middel leiding waardoor er ruim 2KG koude middel is weggelekt.) waardoor de warmte pomp pas eind november in bedrijf is gekomen.
Tijdens de laatste sneeuwval is het ons opgevallen dat daar waar de koudemiddelleiding loopt de sneeuw binnen 2,5 - 3 uur was weggesmolten. De koudemiddelleiding ligt 80cm onder de grond met een bed van geel zand en 6cm klinkers er boven in een pvc mantel.
Reactie van Nefit ... .Dit is normaal.

Gesloten