LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Netbeheerder stuurt geluid naar tv en koffiezetter

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
remail
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 dec 2019 16:41

Netbeheerder stuurt geluid naar tv en koffiezetter

Ongelezen bericht door remail »

Stedin Netbeheer gebruikt het ToonFrequent Systeem, daarmee schakelen ze de normaal/daltarief meters maar ook vele andere systemen zoals de straatverlichting, enz. Meer uitleg op [Tekst verwijderd]
Alle netsystemen worden met dit systeem aangestuurd en gecontroleerd, als voorbeeld didt plaatje
[Tekst verwijderd]

In onze gemeente doet Stedin het netbeheer, ze maken hier gebruik van pulstreinen met een frequentie van 1600 Hz die precies in het gebied ligt wat wij goed kunnen horen. Iedere dag komen deze pulstreinen op meerdere tijdstippen voorbij en houden soms minutenlang aan. Op internet zijn er veel klachten over knipperende LED verlichting maar in onze situatie horen wij deze 1600 Hz pulstreinen via onze twee TV's en zelfs via onze koffiemachine.

Stedin zegt dat ze deze klacht voor het eerst horen (?) en dringen erop aan een installateur te bellen omdat de oorzaak bij ons in huis zit en daarvoor zijn ze niet verantwoordelijk. Ze willen geen monteur sturen tenzij een erkend installateur een rapport overlegt waarin staat dat "de geluiden" van Stedin komen.

Mijn vraag:
Heeft iemand een soortgelijke ervaring met zijn/haar netbeheerder?
Weet iemand of er (verlengsnoer) stekkerdozen zijn waarin een filter zit voor deze frequenties?
Het gaat dus niet om hoogfrequent filters want die stekkerdozen zijn er genoeg.
Laatst gewijzigd door Radar op 06 dec 2019 23:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast zodat deze beter bij de inhoud van het openingsbericht aansluit. Commerciële links verwijderd

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Netbeheerder stuurt geluid naar tv en koffiezetter

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik heb in het verleden ergens gewoond waar de meterkast in de woonkamer was en daar was ook elke avond flink wat geluid als de straatverlichting aan ging of het nachttarief ging lopen. Maar dat heb ik nooit uit andere apparaten gehoord. Ik zou dan eerder denken dat die apparaten niet goed conform zijn.

Maar als ik jou was zou ik niet veel geld uitgeven voor zo'n filter. Dit tf signaal stopt namelijk sowieso binnen anderhalf jaar.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Netbeheerder stuurt geluid naar tv en koffiezetter

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Merk TV en Koffie zetter?

Ik heb geen Toon schakelaar meer sinds de slimme Digitale meter....
De oude Draaischijf had 1 klik en geen minuten lang.

De straat verlichting gaat in groepen, niet gehele wijk wegens netwerk belasting, dus vanuit de kerk toren te zien hoe de gehele Stad aan gaat rond 17.00 uur tot 17.25....!

Als je Nieuwe Modem naast een oude Draaischijf meter in de meterkast hangt... dan kan dat storen.... dicht bij elkaar.
Maar 95% heeft al digitale meter, Modem verplaatsen of Slimme meter vragen!

remail
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 dec 2019 16:41

Re: Netbeheerder stuurt geluid naar tv en koffiezetter

Ongelezen bericht door remail »

De TF pulstreinen zijn goed hoorbaar via Sony TV, Samsung TV, Delonghi koffiezetter, Dell monitor en AOC monitor. Bij deze apparaten geeft het geluid de meeste irritatie.

We hebben sinds 4 maanden een slimme gas- en elektrameter, dit heeft niets opgelost. Afstand wifi router tot elektrameter is 5m, en afstand wifi router tot gasmeter is 2m. De wifi router is al eens 4m verplaatst.

Update:
Hoe toevallig is het dat gisteravond pal voor onze deur een Stedin bestelbus stond, 2 uur lang met draaiende motor. Wat ze aan het doen waren kreeg ik niet te horen. Ik laat nog weten of er verbetering is opgetreden.

Dit roept direct een nieuwe vraag op:
Kan iemand draadloos --voor mijn deur-- in mijn slimme meter?
Zoja, kunnen zij dan dingen doen waar eigenlijk mijn toestemming voor nodig is?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Netbeheerder stuurt geluid naar tv en koffiezetter

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

In theorie kunnen ze die GSM zender met nummer uitlezen, maar is het dan die van jou of je buren?
Dit is gelijk aan oude budget telefoon en dat nummer, weet je zelf niet... alleen bij op afstand hele buurt uitlezen en dan kijken welke gelijk is aan jou meterstand zou dit kunnen.
Dus ik denk dat dit broodje aap is.... nutteloos en duur.

Maar ik denk dat ze de Toonfrequent regelaar stoorde dus als het nu over is... zou kunnen.

Ook kun je jou TV elders zetten en als bij jou familie het dan goed is en hun TV ook gaat storen na ruilen....
Wacht nog even een weekje.... want normaal is het 1 puls en niet urenlang.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Netbeheerder stuurt geluid naar tv en koffiezetter

Ongelezen bericht door Revoked »

Komkommertijd schreef: Merk TV en Koffie zetter?..Als je Nieuwe Modem naast een oude Draaischijf meter in de meterkast hangt... dan kan dat storen.... dicht bij elkaar...
Jemig, Stofzuigertje, de orthomoleculair electronisch deskundige...
Waar haal je de nonsens vandaan?

remail
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 dec 2019 16:41

Re: Netbeheerder stuurt geluid naar tv en koffiezetter

Ongelezen bericht door remail »

Update:
Ik vond een filmpje welk geluid ik hoor uit de 2 tv's, de koffiezetter en de 2 monitors: youtu.be/YUXSrSS8GSE
De impulsen zijn bij ons van een hogere frequentie (1600 Hz) en daarom zo doordringend irritant.

Ik lees net een berichtje op HoogspanningsForum.com dat het geluid ook uit een koelkast motor kan komem, ik heb nog niet onder m'n koelkast gelegen :)

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Netbeheerder stuurt geluid naar tv en koffiezetter

Ongelezen bericht door renewouters »

LIggen er toevallig netspanningskabels samen met signaalkabels in dezelfde kabelgoot?

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Netbeheerder stuurt geluid naar tv en koffiezetter

Ongelezen bericht door 16again »

Wat voor signaalkabels heeft de koffiezetter?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Netbeheerder stuurt geluid naar tv en koffiezetter

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik heb in Rusland een Expresse machine gekocht en die piepte net als vele Wasmachines nadat de Koffie klaar is...

Maar als je een signaal kabel naast gewone stroomkabel heb lopen kan dat via Inductie.

Zelf denk ik inderdaad uit koelkast en matig gehoor van Topic starter, geluid lokaliseren is voor oudere/dove erg lastig.
Maar had ook ooit een Muzikale TL balk, alleen nieuwe kopen was een oplossing.
Als deze altijd zoemde is het makkelijk maar eerst af en toe en je zoekt je suf!

remail
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 dec 2019 16:41

Re: Netbeheerder stuurt geluid naar tv en koffiezetter

Ongelezen bericht door remail »

@komkommertijd, je antwoord betreft niet mijn vraag. Het gaat niet om knarsen of pruttelen van een koffiezetter of koelkast. Ook inductie langs afgeschermde kabels is niet aan de orde. Lees graag even de info over het TF systeem op toonfrequent.nl en luister daarna het youtu.be/YUXSrSS8GSE filmpje. Dit filmpje laat precies horen welke impulstreinen hier uit 5 apparaten (op verschillende verdiepingen) in huis te horen zijn, alleen is bij Stedin de toonhoogte hoger. Alle apparaten waar je naar verwijst en of iemand wel/niet doof is betreffen nogmaals niet mijn vraag. Een extra argument hierbij is dat Stedin hier dezelfde avond na mijn telefoontje voor de deur stond (terwijl ze doen alsof ze van mijn klacht nog nooit hebben gehoord).

In de komende week is het afwachten of Stedin iets heeft opgelost.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Netbeheerder stuurt geluid naar tv en koffiezetter

Ongelezen bericht door 16again »

Ik verwacht niet dat Stedin dit op korte termijn kan oplossen. Er is immers apparatuur in gebruik die de toontjes nog nodig heeft.

Of je moet zelf elke avond de huizen en lantaarnpalen af , om meters in nachtstand te zetten, en straatlantaarns aan te zetten

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Netbeheerder stuurt geluid naar tv en koffiezetter

Ongelezen bericht door yan »

Stekker eruit, dan piept het ook niet meer.

Andere oplossing: "Powerconditioner" er tussen, deze filtert de spanning (o.a. van het merk Furmann)

Gesloten